Particulieren

Camperland is een onafhankelijk advies- en persbureau voor de campersector, wij verkopen noch verhuren motorhomes

Nee, wij hebben geen fysieke winkel die je kan bezoeken.

Gespecialiseerde camper en motorhome vak artikelen kun je niet volledig lezen zonder CLPLUS abonnement – dit is een vorm van lidmaatschap.

Er staat dan bijvoorbeeld:

Login om verder te gaan met deel 2” of
Login om meer foto’s te zien

Als CLPLUS kun je ook filteren op artikelen

 

U kan dit herkennen aan dit symbool

CLPLUSlogo avatar toegang

Voor acces tot alle data en informatie (motoren, tests) en vooral de Camper CLPLUS DATABANK heb je het statuut van CLPLUS nodig, dit kan betalend zijn of via een alternatieve participatie:

Info CLPLUS

Nee, wij verkopen noch verhuren campers. We geven advies voor/bij de aankoop van campers en motorhomes voor onze CLPLUS leden en stellen daarvoor professionele data ter beschikking met zoekfuncties en filters.

Camper kopen? Op onze site zijn o.a. Belgische dealers en hun merken opgesomd en terug te vinden. Daarnaast zijn meer dan 150 fabrikanten van motorhomes op onze site terug te vinden, gelinkt aan de dealers. 

Je kan dealers vinden die campers verkopen en/of verhuren op onze site onder https://www.camperland.be/dealerslijst/

Begin met de link contacteer en stuur je emailformulier in. Wens je telefonisch contact dan kan je dit vermelden. Vergeet je nummer dan niet te vermelden.

https://www.camperland.be/contacteer/

Dit is voorbehouden voor CLPLUS leden van Camperland.be.

Klik in het menu op CLPLUS worden – https://www.camperland.be/camperaar-plus-leden/

De Camperland Camper online DATABASE is de opvolger van de Camperland APP (2020/2021) en  is voorbehouden voor CLPLUS leden. Jaarlijks is er een nieuwe versie (2021, 2022, 2023 enz). Info kan je vinden op https://www.camperland.be/camperland-motorhome-en-camper-data-voor-clplus/

Eenvoudig, klik in het menu op de link Merkenhttps://www.camperland.be/camper-fabrikanten/

  • kies het merk uit dat je zoekt
  • onder de beschrijving en de foto’s kan je alle dealers in België vinden
  • daaronder kan je artikelen (15 recente) over dat specifieke merk terugvinden

Wij volgen de strikte privacy richtlijnen en beschermen je data tegenover derden. De registratie dient 

  • ten behoeve om je toegang tot de website te verfijnen
  • geeft u de mogelijkheid om in ons archief te zoeken (zie onderaan de pagina’s na het inloggen)

Wij volgen de strikte richtlijnen die je VOORAF kan vinden bij het registeren:

  • je volledige voornaam + achternaam dus niet JFK
  • gebruik niet als alias Camperland of een afgeleide als je geen medewerker bent van Camperland.be
  • alle e-mailadressen van hotmail.x zijn standaard geblokkeerd
  • gebruik geen HOOFDLETTERS, dit is onbeleefde taal (roepend, schreeuwend) in internetland, dus niet JAN JANSSENS
  • bepaalde woorden in je profiel kun je niet gebruiken: woorden van haat, discriminatie edm 

Andere Tip:

Gebruik ZEKER niet je emailadres als alias naam, het kan je alleen maar extra spam bezorgen.

Om te kunnen inloggen moet je

U bent reeds geregistreerd en kan niet inloggen met een corect paswoord? Wij werken met een cache systeem – het is mogelijk dat je browser de pagina uit zijn cache haalt

De inlogknopjes vind je bovenaan links en rechts van elke pagina afhankelijk met welk type pc, laptop of smartphone je de website bezoekt.

Uw registratie dient ten behoeve van het bereiken van onze data en om de zoekfunctie op de site te kunnen gebruiken. Gebruik u je account niet meer gedurende 6 maanden of meer dan wordt deze automatisch verwijderd, tenzij die nog gelinkt is aanhet ontvangen van de nieuwsbrief.

Je kan dan natuurlijk nog altijd opnieuw een account registreren.

Nee, dat kan niet. Je kan bijv. niet “Camperland” gebruiken, het zou de indruk  kunnen wekken dat je een medewerker bent van onze site.

Verder zijn een reeks van discriminerende woorden geblokkeerd. Doe normaal en dan zijn er eigenlijk geen problemen om te registreren volgens uw wensen.

Verder worden alle accounts van hotmail (com, be, nl) standaard geweigerd, en dit zonder uitzondering. Schakel gewoon over op outlook.com. Het is ondertussen meer dan 5 jaar geleden dat Microsoft zelf gevraagd heeft om over te schakelen naar een outlook account. Kies voor het aanmelden je .be of .nl adres, een outlook, of google adres, enz,… Lees hier meer https://www.dezaak.nl/ict/internet/hotmail-wordt-outlook-com/

Ook al gebeurd het nog steeds: gebruik “NOOIT” je emailadres als alias naam … het is té eenvoudige voor bots om deze te gebruiken om je spam toe te kunnen sturen.

Na x aantal foutieve inlogpogingen zal ons beveiliging automatisch uw IP en dus toegang blokkeren. Het systeem beschouwd deze foutieve pogingen als een inbraakpoging in onze systemen.

Voor meer info -> contacteer ons via een formulier

Camperlands Community

De camperhoek is een onderdeel van Camperland’s Community. In de camperhoek kunt u een camper te koop plaatsen of te huur. Ga naar https://www.camperland.be/community/hoofdforum/ en klik de link in de tekst naar het aanmeldingsformulier

  • u moet EERST geregistreerd zijn om te kunnen aanmelden
  • een foto kunt u opladen via “Bestand laden” tot maximaal 8 MB
  • activeer het envelopje met “Abonneren op nieuwe onderwerpen” -> u ontvangt dan elk bod, vraag of reactie ook direct in uw mailbox
  • het formulier kun je rechtstreeks hier benaderen: https://www.camperland.be/aanmelden_occassie_motorhome_camper_van_te_koop/

De Camperland Community werkt als een forum. U kan een vraag of opmerking plaatsen. 

  • het is belangrijk dat uw het juiste onderwerp kiest en de indeling respecteert
  • een foto kunt u opladen via “Bestand laden” tot maximaal 8 MB
  • activeer het envelopje met “Abonneren op nieuwe onderwerpen” -> u ontvangt dan elk bod, vraag of reactie ook direct in uw mailbox

De Camperland Community werkt als een forum. U kan een vraag of opmerking plaatsen nadat u zich eerst hebt geregistreerd. 

  • login met je email adres en paswoord op Camperland
  • Ga naar het forum – https://www.camperland.be/community/
  • Neem uw tijd om het juiste forum te kiezen zodat een vraag over een stalling niet terecht komt onder een forum zoals milieu
  • Klik rechtsonder op de knop “onderwerp toevoegen”

Een nieuw onderwerp bevat bij voorkeur:

  • een titel
  • een tekst
  • tagwoorden waardoor uw bericht beter geïndexeerd kan worden = “Onderwerp tags”
  • klik op bestand toevoegen als u een foto, pdf wil toevoegen aan het bericht
  • kies X “Abonneer op dit onderwerp ” als u reacties op je bericht wil ontvangen in je emailbox

De Camperland Community werkt als een forum. U kan een vraag of opmerking plaatsen maar u moet zich EERST registeren

  • een niet geregistreerde gebruiken kan/mag wel het forum lezen
  • maar kan niet anoniem een reply posten of onderwerp opstarten
  • registreren is gratis

Een foto kun je in en bericht toevoegen als een attach/aanhangsel

    • max. 8 MG per foto
    • je kan maar 1 foto per keer tegelijkertijd uploaden of toevoegen
    • heropen je bericht en voeg dan de tweede foto toe
    • enz..

Veel gestelde camper en motorhome vragen

Bij bestelwagens worden twee begrippen vaak gebruikt: leeg gewicht en MTM. Hieronder staat uitgelegd wat deze begrippen betekenen:

  • Leeg gewicht: Het leeg gewicht van een bestelwagen is het gewicht van de wagen zonder lading, brandstof of passagiers. Het leeg gewicht omvat onder andere het gewicht van de carrosserie, de motor, de transmissie, de vering, de remmen en de interieuronderdelen.

  • MTM (Maximaal Technisch Toegelaten Massa): De MTM is de maximale hoeveelheid gewicht die de bestelwagen mag hebben, inclusief de lading, passagiers, brandstof en eventuele accessoires. Dit betekent dat het totale gewicht van de bestelwagen (leeg gewicht + lading) niet meer mag zijn dan de MTM.

Het is belangrijk om deze begrippen te kennen omdat ze invloed hebben op de prestaties, de rijveiligheid en de slijtage van de bestelwagen. Een bestelwagen die overbelast is, kan moeilijk te besturen zijn en de slijtage van de banden, vering en remmen versnellen. Bovendien kan het tegen de wet zijn om te rijden met een te zware bestelwagen.

Er bestaat soms verwarring over de begrippen “leeg gewicht” en “technisch gewicht” bij bestelwagens. Hieronder staat uitgelegd wat het verschil is tussen deze twee begrippen:

  • Leeg gewicht: Het leeg gewicht van een bestelwagen is het gewicht van de wagen zonder lading, brandstof of passagiers. Het leeg gewicht omvat onder andere het gewicht van de carrosserie, de motor, de transmissie, de vering, de remmen en de interieuronderdelen.

  • Technisch gewicht: Het technisch gewicht is een term die soms wordt gebruikt in plaats van leeg gewicht. Het is het gewicht van de wagen zonder lading, brandstof of passagiers, en het omvat ook het gewicht van alle standaarduitrusting die op de wagen is geïnstalleerd.

Het is belangrijk om te weten dat deze begrippen soms ook verschillend kunnen zijn voor verschillende soorten bestelwagens, afhankelijk van de fabrikant en het type wagen. Het is daarom aan te raden om altijd de specifieke gewichtsgegevens van een bepaalde bestelwagen te raadplegen.

De Fiat Multijet 2 en Multijet 3 zijn beide dieselmotoren die door Fiat zijn ontwikkeld. Er zijn echter enkele verschillen tussen de twee motoren.

Multijet 2:

  • Het is een oudere technologie en werd geïntroduceerd in het midden van de jaren 2000.
  • Het heeft 4 injectie-injectoren die brandstof toedienen aan de verbrandingskamers.
  • De prestaties zijn matiger en het brandstofverbruik is hoger in vergelijking met de Multijet 3.

Multijet 3:

  • Dit is de nieuwere technologie en werd geïntroduceerd in de late jaren 2010.
  • Het heeft 8 injectie-injectoren die brandstof toedienen aan de verbrandingskamers.
  • De prestaties zijn beter en het brandstofverbruik is lager in vergelijking met de Multijet 2.
  • Het is ook uitgerust met een efficiëntere verbrandingssysteem, wat resulteert in een lagere uitstoot van schadelijke stoffen.

In het algemeen biedt de Multijet 3 een betere rij-ervaring en efficiëntie dan de Multijet 2, dankzij de geavanceerde technologie en verbeteringen in prestaties en brandstofverbruik.

Ja, als Belg kun je een motorhome kopen in het buitenland. Er zijn geen beperkingen voor Belgische burgers om een motorhome te kopen en te registreren in een ander land. Maak wel onderscheidt tussen Europese en niet-Europese landen en kijk dan goed de wettelijke bepalingen van het land na.

Als je van plan bent om de motorhome te importeren en in België te registreren, zijn er een aantal regels en verplichtingen waar je rekening mee moet houden, zoals bijvoorbeeld:

  • Douaneregels: Als je een motorhome importeert uit het buitenland, moet je douanerechten en btw betalen op de waarde van de motorhome.

  • Technische regels: Als de motorhome in het buitenland is gebouwd, moet deze aan de Europese technische normen voldoen om in België te mogen worden geregistreerd.

  • Verzekering: Je moet ervoor zorgen dat de motorhome in België verzekerd is volgens de Belgische wetgeving.

Het is aan te raden om je grondig te informeren over deze en andere regels en verplichtingen voordat je een motorhome koopt in het buitenland, zodat je zeker weet dat alles in orde is. Het is ook verstandig om hulp te zoeken van een specialist in import en registratie van motorhomes, om er zeker van te zijn dat alles volgens de regels verloopt.

Wanneer u als particulier een wagen aankoopt in het buitenland om hem in België onder uw naam in te schrijven, moet u enkele maatregelen in acht nemen. Deze maatregelen zijn afhankelijk van:

  • het land waarin u het voertuig koopt
  • de leeftijd van het voertuig: voor nieuwe voertuigen gelden andere regels dan voor oudere. 

Binnen de Europese Unie

Zodra u met het voertuig op Belgische bodem aankomt, moet u dit aangeven bij de douane. Dat kan via de applicatie E705 op de website MyMinfin of via een douanehulpkantoor naar keuze. Op de website van de FOD Financiën vindt u de nodige informatie over de te vervullen formaliteiten voor een nieuwe wagen of voor een niet-nieuwe wagen, gekocht in een andere lidstaat van de Europese Unie.

Buiten de Europese Unie

Koopt u een voertuig buiten de Europese Unie, dan moet u dat aangeven bij het eerste douanekantoor dat u tegenkomt als u de Europese Unie binnenkomt. Dat kan in België zelf zijn of in een andere Europese lidstaat. Op de website van de FOD Financiën vindt u alle informatie voor het inschrijven van de wagen in de verschillende situaties die zich kunnen voordoen voor een voertuig gekocht buiten de Europese Unie.

Gemiddeld gezien gaat een camper ongeveer tussen de 10 en 25 jaar mee, maar dit hangt sterk afhankelijk van de volgende verschillende factoren zoals

    • de kwaliteit van het merk
    • het onderhoud aan de carrosserie en motor
    • het aantal gereden kilometers
    • de wijze van stalling (binnen, buiten, vorstvrij, …)

Motorhomes of campers zijn in Vlaanderen vrijgesteld van BIV

Als particulier kun je kosten moeten betalen voor het importeren van een motorhome van Duitsland naar België, die kunnen variëren afhankelijk van verschillende factoren. Hieronder staan de belangrijkste kosten die je moet overwegen:

  1. Douanerechten en btw: Als je een motorhome importeert uit het buitenland, moet je douanerechten en btw betalen op de waarde van de motorhome. In België bedraagt de btw 21% en de douanerechten zijn afhankelijk van de waarde van de motorhome.

  2. Verzekering: Je moet er voor zorgen dat de motorhome in België verzekerd is volgens de Belgische wetgeving. Dit betekent dat je een nieuwe verzekering moet afsluiten of je huidige verzekering moet uitbreiden om de motorhome te dekken.

  3. Registratie: Als de motorhome in het buitenland is geregistreerd, moet je hem in België registreren. Dit kost tijd en geld, en je moet misschien ook technische keuringen laten uitvoeren om te voldoen aan de Belgische normen.

  4. Transportkosten: Als je de motorhome niet zelf kunt ophalen, moet je de transportkosten betalen. Dit omvat onder andere de kosten voor het transport van de motorhome van het buitenland naar België, en eventueel verzendkosten.

  5. Overige kosten: Er zijn ook andere kosten die je moet overwegen, zoals onder andere de kosten voor het opstellen van de aankoopovereenkomst, de kosten voor een advocaat of makelaar, en eventuele inspectiekosten voor de motorhome.

Het is aan te raden om je grondig te informeren over deze en andere kosten voordat je een motorhome importeert, om er zeker van te zijn dat je voorbereid bent op de kosten die je moet betalen. Het is ook verstandig om hulp te zoeken van een specialist in import en registratie van motorhomes, om er zeker van te zijn dat alles volgens de regels verloopt.

Opgelet: er is een verschil in tarieven voor het invoeren van nieuwe motorhomes en occasies motorhomes, die min. 6 maand oud moet zijn om als occasie beschouwd te worden.

Een urban vrijetijdsvoertuig (camper) is min of meer hetzelfde als een mini-van, het is een kleinere versie van een traditioneel vrijetijdsvoertuig (VANS) en is speciaal ontworpen voor gebruik in de stad en voor korte reizen. Ze zijn compact, gemakkelijk te manoeuvreren en hebben meestal geen aparte slaapcabine, maar in plaats daarvan een opklapbare bedden of zetels of hebben een dakbed. Urban campers zijn bedoeld om te worden gebruikt als een vervoermiddel en een comfortabele accommodatie voor een paar dagen, maar ze bieden niet dezelfde ruimte en comfort als grotere vrijetijdsvoertuigen.

Vaak wordt dit ook een auto voor dubbel gebruik genoemd.

Een VAN (vertaling van bestelwagen) is in de eerste plaats een bestelauto die is ontworpen voor het vervoeren van goederen en materiaal, terwijl een compacte motorhome (camper) specifiek is ontworpen voor het vervoeren van mensen en voor recreatieve doeleinden.

Er zijn echter VAN’s die zijn omgebouwd tot motorhomes die we busjes noemen, en kleinere versies zijn van traditionele motorhomes. Deze VAN-motorhomes hebben meestal een opklapbaar of inklapbaar bed, een keuken met 1 of 2 pitten, een toiletten en soms zelfs een douche vaak in een 3-in-1 inbouwmodule. Vaak is de bodem niet horizontaal en de binnenhoogte beperkt tot 1.89 tot 1.90 meter.

Het verschil tussen een VAN en een motorhome is dus vooral de functie: de VAN is oorspronkelijk ontworpen voor het vervoeren van goederen, terwijl de motorhome speciaal is ontworpen voor het vervoeren van mensen en voor recreatieve doeleinden. De VAN wordt uiteindelijk “omgebouwd” met keken en toestellen.

Motorhomes zijn ook vaak uitgerust met meer voorzieningen voor het leven onderweg, zoals een keuken met 3 pitten, een koelkast, verwarming, een aparte toilet en douche, en bieden daarnaast ook meer leefruimte en een grotere slaapgelegenheid.

Een compacte motorhome (camper) is een kleiner type vrijetijdsvoertuig (motorhome) dat is ontworpen voor kortere reizen en gemakkelijk te manoeuvreren is. DE compactheid zit hem vnl. in de breedte van het voertuig die meestal 10 cm smaller is dan een vergelijkbaar model als half- of integraal. Ze zijn meestal uitgerust met een opklapbaar of inklapbaar bed, een keuken en toilet of douche. Compacte motorhomes zijn ideaal voor stadsreizen en bieden vervoer en accommodatie in één pakket.

Een halfintegraal motorhome is een groter type vrijetijdsvoertuig (motorhome) dat is gebouwd op een chassis met een lange wielbasis en een gesloten cabine. Het woongedeelte van de halfintegraal motorhome bevindt zich apart boven het chassis en is daarna geïntegreerd in de cabine, waardoor een groter woongedeelte beschikbaar is. Halfintegrale motorhomes bieden meer comfort en ruimte dan VANS of urbans, waardoor ze geschikter zijn voor langere reizen en vakanties.

Een halfintegraal motorhome is een type vrijetijdsvoertuig (motorhome) waarbij het woongedeelte bovenop het chassis is gebouwd en geïntegreerd is met de cabine. Het chassis en de aparte cabine vormen één geheel, terwijl het woongedeelte een andere apart compartiment is dat met elkaar wordt verbonden. Halfintegrale motorhomes bieden meer comfort en ruimte dan VANS, en zijn geschikt voor langere reizen en vakanties.

Een integraal motorhome is een type vrijetijdsvoertuig (motorhome) waarbij het chassis en het woongedeelte één geheel vormen. Het chassis en het woongedeelte zijn geïntegreerd, waardoor er geen scheidingslijn is tussen de cabine en het woongedeelte. Integrale motorhomes bieden een hoog niveau van comfort en luxe, en zijn geschikt voor langere reizen en vakanties.

Een integraal motorhome is een type vrijetijdsvoertuig (motorhome) waarin het chassis en het woongedeelte één geheel vormen. Het chassis en het woongedeelte zijn geïntegreerd, waardoor er geen scheidingslijn is tussen de cabine en het woongedeelte. Integrale motorhomes bieden een hoog niveau van comfort en luxe, en zijn geschikt voor langere reizen en vakanties.

Een liner is een type vrijetijdsvoertuig (motorhome) dat is gebouwd op een vrachtwagenchassis vanaf 9, 10 tot 12 meter en meer. Grotere exemplaren hebben een soms een dubbele as of dubbele wielen. De grootste achteraan soms een garage waar een auto in past. De liner biedt over het algemeen veel meer ruimte, comfort en luxe dan een integraal motorhome. Ze zijn geschikt voor hele lange verblijven met een watervoorraad to wel 650 liter.

Rijbewijs is geschikt voor voertuigen tot maximaal 3.500 kg.

Met een rijbewijs B in Nederland en andere Europese landen mag u in principe geen aanhangwagen trekken die zwaarder is dan 750 kilogram leeggewicht, en waarvan het totaalgewicht (trekauto + aanhangwagen) meer is dan 3500 kilogram.

Er zijn echter uitzonderingen op deze regel. Bijvoorbeeld, als u een aanhangwagen trekt die is uitgerust met een geremd systeem, mag het totaalgewicht (trekauto + aanhangwagen) niet meer zijn dan 4500 kilogram. Houd er rekening mee dat de wetgeving in verschillende landen kan verschillen, dus het is belangrijk om altijd de lokale verkeersregels te raadplegen voordat u op pad gaat.

Met een rijbewijs C mag u in principe zwaardere voertuigen trekken dan met een rijbewijs B. Het precieze gewicht dat u mag trekken, is afhankelijk van de regels van het land waarin u rijdt.

In België mag u met een rijbewijs C totale gewichten trekken die niet hoger zijn dan 18 ton. Het precieze gewicht dat u mag trekken, hangt ook af van de specifieke eigenschappen van uw trekauto en aanhangwagen. Het is altijd raadzaam om de specifieke verkeersregels in België te raadplegen en u te vergewissen of uw combinatie aan de vereisten voldoet.

In Nederland mag u met een rijbewijs C in principe voertuigen trekken die samen niet zwaarder zijn dan 12.000 kilogram. Dit geldt voor het totaalgewicht van de trekauto en de aanhangwagen(s). In andere Europese landen kunnen de regels verschillen, dus het is altijd raadzaam om de lokale verkeersregels te raadplegen voordat u op pad gaat.

In België betekent rijbewijs C dat u in staat bent om zwaardere voertuigen te besturen dan met een rijbewijs B. Het rijbewijs C staat ook bekend als een rijbewijs voor vrachtwagens.

Rijbewijs C1 is een variant van rijbewijs C en staat bekend als een rijbewijs voor lichte vrachtwagens. Met een rijbewijs C1 mag u voertuigen besturen met een totaalgewicht tot en met 7,5 ton.

Met een rijbewijs C kunt u, in tegenstelling tot een rijbewijs C1, zwaardere vrachtwagens besturen die tot 18 ton wegen.

In België gelden de volgende categorieën van rijbewijzen voor het besturen van commerciële voertuigen:

  • Rijbewijs BE (Bestuurder van Eenrichtingsvoertuigen) is nodig om te mogen rijden met een aanhangwagen die zwaarder is dan 750 kg.

  • Rijbewijs CE (Chauffeur van Europees Verkeer) is vereist voor het besturen van zwaardere commerciële voertuigen, zoals vrachtwagens en opleggers, die deel uitmaken van de Europese wegtransportsector.

  • Rijbewijs C1E is een uitbreiding op het rijbewijs C1 en staat bekend als een rijbewijs voor lichte vrachtwagens die deel uitmaken van het Europees wegtransport. Met dit rijbewijs kunt u voertuigen besturen die tot en met 7,5 ton wegen, en die bovendien een aanhangwagen trekken die zwaarder is dan 750 kg.

Als u een nieuwe motorhome koopt, geldt er in de Europese Unie meestal een garantieperiode van 2 jaar op het gedeelte van de autofabrikant: dus motor en chassis. Dit betekent dat de autofabrikant bouwer verantwoordelijk is voor eventuele defecten aan de bestelauto die zich voordoen gedurende deze periode, en deze gratis moet verhelpen (technische problemen).

Maar ook de motorhome fabrikant is verplicht om minimaal 2 jaar garantie te geven op gebreken en tekorten. Vaak is er nog een aparte garantie voorzien op waterdichtheid mits aan bepaalde voorwaarden (te betalen jaarlijkse controles) te voldoen. Problemen met de ombouw of opbouw van de motorhome: zoals dakvensters, toilet, kasten, lekken in het dak e.d.m. zijn hun verantwoordelijkheid. 

Maak u zeer goed dit onderscheidt !

De tweejarige garantie omvat meestal:

  • Fabricagefouten: dit omvat fouten die zich voordoen in het productieproces en die de werking of integriteit van de motorhome beïnvloeden.

  • Materiaalfouten: dit omvat fouten in de materialen die zijn gebruikt om de motorhome te bouwen, zoals defecte of slecht functionerende onderdelen.

  • Technische problemen: dit omvat technische problemen die zich voordoen met de motor, versnellingsbak of andere systemen van de motorhome.

Houd er rekening mee dat deze garantie beperkte dekking biedt en niet altijd alle kosten omvat die zich kunnen voordoen bij het bezit en gebruik van een motorhome. Bovendien kunnen er beperkingen gelden voor specifieke soorten schade of gebruik van de camper.

Het is raadzaam om de garantievoorwaarden en beperkingen te raadplegen die bij uw nieuwe motorhome zijn inbegrepen, zodat u weet wat wel en niet gedekt is.

Als u een occasie motorhome koopt bij een dealer of garage heeft u standaard twee jaar recht op garantie tenzij de verkoper daadwerklijk de minimum termijn van één jaar heeft vermeld.

Met andere woorden, voor tweedehandsgoederen geldt de garantie van twee jaar indien verder niets wordt vermeld. De verkoper kan dus een kortere termijn vastleggen zonder dat die termijn korter dan één jaar mag zijn (art. 1649quater, Burgerlijk wetboek).

Als uw tweedehands motorhome stukgaat gedurende de garantieperiode, dan wordt er verondersteld dat uw tweedehandsmotorhome al een gebrek had op het ogenblik dat u het kocht.

Als uw tweedehandsmotorhome binnen de garantieperiode stukgaat, en de verkoper betwist dat het al een gebrek bevatte toen hij het leverde, dan moet u bewijzen dat het gebrek toch al bestond bij de levering.

Opgelet: de wettelijke garantie wordt niet toegepast wanneer de consument bij de aankoop reeds op de hoogte was van het gebrek (bv. wanneer de verkoopovereenkomst een gedetailleerd overzicht bevat van de staat van de motorhome (zoals vaak gebeurt bij de aan, -verkoop van een tweedehands motorhome).

Bij een verborgen gebrek moet het gebrek aan de motorhome onbekend zijn geweest. Als u het gebrek al kende toen u de motorhome kocht, dan wordt dit geacht te zijn verdisconteerd (meegenomen) bij het bepalen van de koopsom. Voor een gebrek dat al bekend was of al was meegedeeld, kunt u de verkoper/dealer of garage achteraf ook niet meer aanspreken. U was immers op de hoogte.

Als u een occasie motorhome koopt bij een particulier, helaas GEEN!

De  wettelijke garantie op een tweedehandse motorhome geldt helaas niet bij aankoop van een particulier

Je kunt proberen om hierover schriftelijke afspraken te maken met de verkoper. Maar de kans dat een particuliere verkoper dat wil is natuurlijk wel klein.

Het eerste belangrijk argument hierin is ” tijdens de garantieperiode“.

Nee, niet noodzakelijk. Er is geen algemene verplichting tot het ter beschikking stellen van een vervangwagen of motorhome. De verkoper dient een herstelling echter wel binnen een redelijke termijn en zonder ernstige overlast voor de consument te verrichten. Enkel en alleen een rechter zal zich kunnen uitspreken of de duur en bepaling van de term “redelijke termijn“.

Kijk even de verkoopsvoorwaarden na. Soms is de vervanging wel voorzien. Indien niet, kunt u van de verkoper eventueel een schadevergoeding eisen wanneer u zelf voor een vervangmotorhome moet voorzien (huurkosten).

Als je dealer/garage niet wil meewerken aan de vergoeding van schade onder de garantie, dan zijn er een aantal stappen die je kunt ondernemen:

  1. Contact opnemen met de fabrikant: Als de auto onder de garantie valt, kun je contact opnemen met de fabrikant van de auto en hen op de hoogte stellen van het probleem. De fabrikant kan vervolgens contact opnemen met de dealer of garagehouder en hen verplichten om de schade te vergoeden.

  2. Het geschil aan de geschillencommissie voorleggen: In België zijn er specifieke geschillencommissies waar je een klacht kunt indienen. Deze commissies beslissen over geschillen tussen consumenten en bedrijven en kunnen beslissen of je recht hebt op schadevergoeding – https://www.eccbelgie.be/uw-rechten

  3. Een civiele rechtszaak aanspannen: Als de andere stappen niet helpen, kun je besluiten om een civiele rechtszaak aan te spannen. Het is echter aan te raden om hierbij de hulp in te roepen van een advocaat die je kan helpen bij het opstellen van het procesdossier en het voeren van de zaak – https://www.advocaat.be/nl/woordenlijst/burgerlijke-procedure

Het is belangrijk om te weten dat de garantietermijn in België twee jaar is, maar dat dit niet betekent dat je voor alles automatisch twee jaar garantie krijgt op alle onderdelen van de auto. De specifieke garantievoorwaarden en de dekking van de garantie verschillen per fabrikant en per model. Het is daarom aan te raden om de garantievoorwaarden zorgvuldig door te lezen.

Ben je het niet eens met je verzekeraar of je makelaar, dan heb je meerdere mogelijkheden om alsnog uit de impasse te raken.

Er kunnen diverse redenen zijn waarom je het niet eens raakt. Bijvoorbeeld: je bent niet akkoord met een schadevergoeding die je na een ongeval wordt aangeboden. Of er is discussie over iets dat al dan niet gedekt is door de polis. Of de verzekeraar aanvaardt jouw opzegging van de overeenkomst niet.

Richt je bij een discussie in de eerste plaats tot je makelaar of je gebruikelijke contactpersoon bij de verzekeringsonderneming om tot een oplossing te komen.

Ben je niet tevreden met de uitkomst van dit gesprek, neem dan contact op met de dienst die binnen de verzekeringsonderneming klachten behandelt. Je vindt de contactgegevens meestal in je verzekeringscontract.

Haal je ook daar geen voldoening, dan kan je naar de Ombudsman van de Verzekeringen stappen. Die werkt onafhankelijk. Hij registreert je klachten en informeert bij je verzekeraar of verzekeringstussenpersoon naar de details van je dossier. Samen proberen ze tot een akkoord te komen.

Je hebt ook te allen tijde de mogelijkheid om advies in te winnen bij een advocaat en juridische stappen te zetten. Controleer dan of je een rechtsbijstandverzekering hebt, die dekking biedt voor je probleem. Is dat zo, dan betaalt die eventueel de gerechtskosten en de rekening van een advocaat.

Meer info kun je vinden op https://www.wikifin.be/nl/budget-betalen-lenen-en-verzekeren/verzekeren/wat-een-verzekering-en-die-verplicht/waar-kan-je

Ja, als de verkoper de overeenkomst niet nakomt en de motorhome niet op tijd levert, dan kun je mogelijks een schadevergoeding eisen. Dit is afhankelijk van de specifieke omstandigheden van jouw situatie en de details van de overeenkomst die je met de verkoper hebt gesloten. Neem zeer goed de voorwaarden van je bestelbon door (de kleine lettertjes) en zoek uit wat er is bepaald.

Anderzijds, is het is niet omdat het is opgenomen in de voorwaarden dat de voorwaarden ook rechtsgeldig zijn.

In dit soort situaties wordt aangeraden om eerst te proberen een oplossing te vinden in overleg met de verkoper. Als dat niet mogelijk is, is het verstandig om een juridisch expert te raadplegen om je rechten te bepalen en de juiste stappen te nemen om een schadevergoeding te eisen. Hij/zij kan ook kunnen bepalen of de vermelde voorwaarden op de bestelbon ook een grond van rechtsgeldigheid hebben of niet

Een andere optie is contact op te nemen met een consumentendienst zoals test-aankoop.

 
 

Het is niet ongebruikelijk om problemen te ondervinden met een auto of motorhome, zelfs als het nieuw is. Of je recht hebt op garantie hangt af van de specifieke omstandigheden en de garantievoorwaarden van de fabrikant.

Als je denkt dat je recht hebt op garantie, is het belangrijk om contact op te nemen met de verkoper of de fabrikant om de situatie te bespreken en een oplossing te vinden.

Het is mogelijk dat ze verder onderzoek verrichten naar de problemen en een oplossing bieden onder de garantievoorwaarden. In sommige gevallen kan het nodig zijn om een juridische stap te zetten om je rechten af te dwingen.

Als je een nieuwe motorhome hebt gekocht en er blijkt een waterlek te zijn, dan heb je recht op een oplossing van de verkoper onder de garantietermijn. Hierbij kun je denken aan reparatie of vervanging van de motorhome. Het is belangrijk om te weten dat je je rechten op de garantie moet uitoefenen binnen een redelijke termijn nadat je het waterlek hebt ontdekt.

Om te beginnen is het verstandig om het probleem op te lossen met de verkoper. Je kunt hen contacteren en hen op de hoogte stellen van het probleem, en ze vragen om een oplossing. Als de verkoper niet bereid is om het waterlek op te lossen of als je niet tevreden bent met de oplossing die zij bieden, kun je overwegen om juridische stappen te ondernemen.

In sommige gevallen kan het nodig zijn om de hulp van een advocaat in te schakelen om je rechten op de garantie uit te oefenen. Als dit het geval is, is het belangrijk om bewijs te verzamelen van het waterlek (foto’s met datum op de foto) en de stappen die je hebt ondernomen om het probleem op te lossen. Dit kan helpen bij het onderbouwen van je claim en verhogen de kans op een succesvolle oplossing.

Mogelijke oplossingen zijn bijvoorbeeld het volledig vervangen van het dak. De motorhome zal dan terug naar de fabriek gestuurd worden. Dit kan maanden aanslepen. Beding zeker een oplossing zodat er U onderwijl een alternatief voertuig te beschikking wordt gesteld. Het is tenslotte de fabrikant die hier in gebreke is.

Het is afhankelijk van de lokale wetgeving en regels van de gemeente. In sommige gevallen mag een gemeente inderdaad beperkingen voor motorhomes opleggen aan parkeerplaatsen. Dit kan betekenen dat je niet in staat bent om op bepaalde locaties te parkeren, zelfs als andere auto’s dat wel kunnen. Het is altijd verstandig om de lokale wetten en verordeningen te controleren en, indien nodig, contact op te nemen met de gemeente voor meer informatie. Bijna elke gemeente heeft een website. Zoek specifiek op “parkeren”.

ENKEL een officieel wettelijk erkend verkeersbord “verbod voor motorhomes” met een afbeelding van een motorhome is rechtsgeldig voor het verbieden van parkeren voor motorhomes of het blauwe bord E9B – parkeren uitsluitend voor auto’s (en dus niet voor motorhomes) Dit bord moet duidelijk zichtbaar zijn en moet op de juiste manier geplaatst worden volgens de regels voor verkeersborden.

Een creatief gemaakte gemeente bord geplaatst door de gemeente is geen wettelijkbord en heeft geen rechtsgedigheid.

“Kampeergedrag verboden” (voor motorhome gebruikers) geeft aan dat het verboden is om met een motorhome te gaan kamperen op die plaats. Dit kan betekenen dat het verboden is om te slapen in de motorhome, het opzetten van een tent, het aanmaken van een BBQ, het gebruik van gasflessen, het buitenzetten van tuinmeubelen, het gebruiken van keggen, koken in de camper of het legen van afval- en afvalwatertank.

Het is afhankelijk van de specifieke wetgeving in de regio en plaats. Er zijn plaatsen (uitzonderlijk) waar zelfs het openen van de schotelantenne bij dat verbod horen. Het is en blijft belangrijk om de specifieke regels en verordeningen in de plaats te kennen en te respecteren.

Ja, er zijn bepaalde regels en wetgeving waaraan je moet voldoen wanneer je een hond meeneemt in je motorhome tijdens een reis. Hieronder staan een aantal belangrijke regels:

  1. Documentatie: Zorg dat je altijd de juiste documentatie bij je hebt, zoals de gezondheidsverklaring van de hond en eventueel het Europees Dierenpaspoort.

  2. Gezondheid: Zorg dat je hond gezond is en voldoet aan de vereisten voor reizen naar het land waar je naartoe gaat.

  3. Reisbestemmingen: Er zijn bepaalde landen waar je hond niet welkom is, of waar beperkingen gelden voor de import van huisdieren.

  4. Verzekering: Overweeg om een verzekering af te sluiten voor je hond, zodat je verzekerd bent voor eventuele medische kosten tijdens je reis.

  5. Vervoer: Zorg dat je hond comfortabel en veilig vervoerd wordt, bijvoorbeeld in een goedgekeurde hondenbench.

  6. Verblijf: Er kunnen beperkingen gelden voor het verblijf van honden in bepaalde verblijfsaccommodaties, zoals campings of hotels.

  7. Rassen: niet alle hondenrassen zijn welkom. Kijk dit na voor het specifieke land.

Houd er rekening mee dat de regels en wetgeving voor het meenemen van huisdieren kunnen verschillen per land, en dus is het belangrijk om je goed te informeren voordat je op reis gaat.

Ja, het is aanbevolen om een extra verzekering af te sluiten voor het stallen van je motorhome buiten je eigen terrein. Het is belangrijk om te overleggen met je verzekeringsmaatschappij over de benodigde dekking en eventuele uitsluitingen. Houd er rekening mee dat de verzekering voor het stallen van de motorhome buiten je eigen terrein specifieke beperkingen kan hebben, zoals een beperkte dekking voor inbraak en schade door weersomstandigheden. Het is dus aanbevolen om de voorwaarden van de verzekering goed door te nemen voordat je een beslissing neemt.

Sommige verzekeringen stellen extra voorwaarden zoals een extra beveiliging, sloten en het niet ontkoppelen van gasflessen tijdens de stallingperiode.

Als uw motorhome beschadigd is door een brand veroorzaakt door derden, is het verstandig om eerst uw verzekeringsmaatschappij te contacteren. De verzekeraar zal uw verzekeringspolis beoordelen om te bepalen of de schade gedekt is door uw huidige verzekering. Als de schade gedekt is, zal de verzekeraar de schade vergoeden, waarbij de hoogte van de vergoeding afhankelijk is van de specifieke voorwaarden van uw verzekering. Als de schade niet gedekt is, zult u wellicht verantwoordelijk zijn voor de reparatiekosten van uw motorhome. Het is dus belangrijk om goed te weten welke verzekeringen u heeft afgesloten en of deze de schade dekken die u verwacht.

Het hangt af van uw specifieke behoeften en de kenmerken van uw motorhome. Beide Continental en Michelin staan bekend om hun hoge kwaliteit en prestaties op verschillende terreinen.

Continental biedt bijvoorbeeld sterk uitgebalanceerde banden die geschikt zijn voor verschillende weersomstandigheden en ondergronden, waaronder natte en modderige wegen. Ze hebben een specifieke versterkt band voor motorhomes, de VancoCamper band.

Michelin, aan de andere kant, biedt zeer gevoelige banden die goed grip bieden bij hoge snelheden en op lange afstanden, en is specifiek ontworpen voor motorhomes. Hun speciale motorhome band is de Michelin Agilis.

Het aantal gehomologeerde zitplaatsen met gordels in een motorhome moet worden behouden door de interne verdeling van de motorhome te respecteren. Dit betekent dat er geen veranderingen mogen worden aangebracht aan de oorspronkelijke opstelling, zoals het verwijderen of verplaatsen van stoelen of banken.

Het is ook belangrijk om te zorgen voor een geschikte zitplaats voor elke passagier, zodat ze veilig en comfortabel kunnen zitten en steeds is voorzien van een reglementaire veiligheidsriem. Bovendien moeten de zitplaatsen voldoen aan de eisen van de wegverkeerswet en de regels voor het wegtransport van passagiers.

Als u veranderingen wilt aanbrengen aan de interne verdeling van uw motorhome, is het belangrijk om eerst te overleggen met een gespecialiseerde technicus en eventueel goedkeuring te vragen aan de verantwoordelijke instanties

Om het MTM (Maximaal Toegelaten Massa) van uw motorhome van 3.500 kg naar 3.650 kg te brengen, moet u een aantal stappen ondernemen:

  1. Voordat u het MTM verhoogt, moet u ervoor zorgen en/of nagaan dat de chassis (en de banden) van uw motorhome in staat zijn om het extra gewicht te dragen. Controleer dit op het inschrijvingsbewijs en/of contacteer hiervoor de motorhome fabrikant of je dealer.

  2. De motorhome kan op het inschrijvingsbewijs een MTM hebben van maximaal 3.650 kg maar bij (eerste) keuring gekeurd zijn geworden (ingeschreven) op 3.500 kg. Dit is het éénvoudigste scenario om te komen tot een herkeuring aangezien het reeds duidelijk is dat het chassis geschikt is tot 3.650 kg bij levering uit de fabriek en het tevens staat vermeld op uw inschrijvingsbewijs af fabriek. Enkel uw keuringsbewijs is nu nog niet in orde.
  3. Keuringsinstantie raadplegen: U moet contact opnemen met een erkende keuringscentra die verantwoordelijk zijn voor het uitvoeren van de technische controle en het verhogen van het MTM. Tijdens de technische controle zal de keuringsinstantie de technische aspecten van het voertuig beoordelen en bepalen of het veilig is om het MTM te verhogen. Als alles in orde is, zal het MTM in het kentekenbewijs worden aangepast.

  4. Verzekering: Het is belangrijk om te controleren of uw verzekering de verhoogde hoeveelheid van het MTM dekt.

  1. Op het keuringsbewijs moet duidelijk vermeld zijn “kampeerwagen” voor het voertuig waarin je gaat wonen.
  2. Je moet je inschrijven op een referentieadres.
  3. Je moet facturen (camping) voorleggen om te bewijzen dat je inderdaad. rondtrekt. Deze documenten bevatten duidelijk een datum met van…tot
  4. Je moet 1 keer per jaar tenminste je in België bevinden of verplaatsen om te kunnen verlengen en legt deze bewijsstukken voor.

Een referentieadres is onbeperkt in de tijd als je tenminste 6 maand per jaar in België rondtrekt.

  • Je moet Belg zijn.
  • Tenminste één persoon moet een vaste verplaats hebben in Belgen. waaraan het referentieadres kan gelinkt worden.
  • De persoon zonder vaste verblijfplaats wordt op dit referentieadres ingeschreven waardoor.
    • je bereikbaar blijft voor de overheid.
    • je brieven kunt ontvangen op dat adres.
    • je verzekering, rijbewijs, ziekenfonds in orde kunt houden.

Voor meer info zie https://referentieadres.be/ik-woon-in-een-mobiele-woning/

In België gelden voor het parkeren van een motorhome meestal dezelfde regels als voor gewone auto’s. Deze mag in onze gemeente zonder tijdsbeperking geparkeerd staan (op de openbare weg) overal waar het parkeren niet is verboden en waar de parkeertijd evenmin beperkt is door verkeersborden.

In Nederland is dit niet het geval. Dit is omdat het op de openbare weg parkeren van een motorhome als opslag beschouwd wordt en dit is niet toegestaan. De regels en duurtijd kunnen verschillen van gemeente tot gemeente. In de meeste gemeenten mag je camper of caravan 3 achtereenvolgende dagen op de openbare weg staan. De maximale termijn kan echter ook korter of langer zijn.

Het antwoord op deze vraag is niet eenduidig, omdat het afhankelijk is van de specifieke regels van de gemeente waarin je woont. In sommige gevallen mag je je motorhome op je privé-oprit laten staan, terwijl in andere gevallen dit niet is toegestaan.

In België is het belangrijk om de plaatselijke regels en verordeningen te controleren voor het parkeren van een motorhome. Sommige gemeenten hebben bijvoorbeeld beperkingen op het formaat van voertuigen dat op een oprit mag worden geparkeerd of beperkingen op het aantal uren dat een voertuig op een oprit mag staan.

Anderzijds kunt u ook de bouwvoorschriften bij de gemeente opvragen en kijken wat de mogelijkheden zijn voor de bouw van bijvoorbeeld een carport.

Het is aan te raden om de regels voor het parkeren van motorhomes in jouw specifieke gemeente na te gaan en je aan deze regels te houden om eventuele problemen of beboetingen te voorkomen.

De kosten voor de keuring van een motorhome in België kunnen variëren, afhankelijk van verschillende factoren zoals het type motorhome, de leeftijd van het voertuig, en de locatie waar de keuring plaatsvindt. Over het algemeen liggen de kosten voor de keuring van een motorhome in België tussen de 75 en 150 euro.

Het is belangrijk om te weten dat de keuring van een motorhome in België verplicht is en moet worden uitgevoerd door een erkend keuringsstation. Na de keuring ontvang je een keuringsrapport waaruit blijkt of de motorhome aan de vereisten voldoet. Als de motorhome niet aan de vereisten voldoet, moeten er aanpassingen worden gedaan voordat het voertuig opnieuw wordt gekeurd.

Er zijn verschillende factoren die bijdragen aan de hogere prijs van motorhomes in België in vergelijking met Duitsland. Hieronder staan enkele van deze factoren:

  1. Belastingen: België heeft hogere belastingen op voertuigen 21%, waaronder motorhomes, dan in Duitsland 19%. 

  2. Leveringskosten: Soms komen de motorhomes die in België worden verkocht uit andere landen en zijn de leveringskosten hoger dan wanneer ze rechtstreeks uit of naar Duitsland worden geleverd (en ook de aantallen).

  3. Het volumeaanbod van motorhomes in België is kleiner dan in Duitsland, waardoor de prijzen hoger zijn. 

  4. Merken en modellen: De beschikbare merken en modellen van motorhomes kunnen in België beperkter zijn dan in Duitsland, wat de prijzen kan verhogen.

Ja, je hebt het recht om instructies en informatie in je moedertaal te ontvangen wanneer je een motorhome koopt. Dit is vastgelegd in Europese richtlijnen en nationale wetgevingen.

Wanneer een motorhome wordt verkocht, moet de verkoper ervoor zorgen dat de koper de informatie krijgt die nodig is om het voertuig op een veilige en verantwoorde manier te gebruiken, inclusief informatie over het onderhoud en de bediening. Dit omvat handleidingen en andere informatieve materialen.

Als de handleiding niet in jouw moedertaal wordt geleverd, is het aan te raden om contact op te nemen met de verkoper en te vragen om instructies in je moedertaal. Als de verkoper weigert of onmogelijk is om de informatie te verstrekken, kun je overwegen om hulp te zoeken bij de verkoopafdeling van het merk of bij een plaatselijke garage of dealer.

Het is belangrijk om te weten dat het recht om informatie in je moedertaal te ontvangen, beschermd wordt door Europese en nationale wetgeving. Als je hier tegen aanloopt, kun je overwegen om hulp te zoeken bij een consumentenorganisatie of een juridische professional.

Als je als Belg een motorhome ongeluk hebt in het buitenland, moet je de volgende stappen ondernemen:

  1. Zorg eerst voor de veiligheid van jezelf en alle betrokkenen en zoek hulp indien nodig. Bel indien nodig de politie en de ambulance.

  2. Maak foto’s van de schade aan de motorhome en probeer de autopapieren te nemen

  3. Neem contact op met de verzekeringsmaatschappij en meld het ongeluk aan. Zij kunnen je verder begeleiden en je laten weten wat de verdere stappen zijn.

  4. Zorg ervoor dat je alle relevante informatie verzamelt, zoals de naam en contactgegevens van de tegenpartij, het verzekeringsbedrijf, het politienummer en eventueel getuigen.

  5. Houd rekening met het feit dat de regels voor verzekeringsclaims en het opstellen van rapporten in het buitenland kunnen verschillen van de regels in België. Zorg ervoor dat je weet welke stappen je moet ondernemen.

  6. Houd rekening met de taalbarrière en zorg ervoor dat je een vertaler of tolk bij de hand hebt indien nodig.

In het algemeen is het aan te raden om altijd voorzorgsmaatregelen te nemen en je verzekeringspolis en de dekking te controleren VOORDAT je op reis gaat.

Als je je motorhome in occasie wilt verkopen, moet je de volgende stappen ondernemen:

  1. Voorbereiding: Controleer de staat van je motorhome en maak eventueel reparaties of vervangingen. Zorg ervoor dat de motorhome schoon en aantrekkelijk is voor potentiële kopers.

  2. Keuring: De keuring voor verkoop is wettelijk verplicht wanneer een particulier of handelaar een voertuig verkoopt dat ingeschreven zal worden op naam van een andere titularis. De tweedehandskeuring voor inschrijving is verplicht voor personenwagens, lichte bedrijfsvoertuigen en kampeerwagens. Vergeet niet te laten keuren “voor verkoop”.
  3. Waardebepaling: Bepaal de waarde van je motorhome door middel van online onderzoek of door contact op te nemen met een expert. Dit zal je helpen om een realistische verkoopprijs te bepalen.

  4. Adverteren: Plaats advertenties voor je motorhome op gespecialiseerde websites, in kranten of op sociale media zoals op Camperland.be. Zorg ervoor dat je een duidelijke beschrijving en foto’s van de motorhome plaatst en vermeld de prijs en de verkoopvoorwaarden.

  5. Bezichtigingen: Stel bezichtigingen in voor potentiële kopers en bereid je voor op vragen over de staat en geschiedenis van de motorhome.

  6. Onderhandeling: Wees bereid om onderhandelingen aan te gaan over de prijs en de verkoopvoorwaarden. Zorg ervoor dat je alle documenten bij de hand hebt, zoals de registratiepapieren, verzekeringspapieren en onderhoudsgeschiedenis.

  7. Contract en betaling: Zorg ervoor dat je een duidelijk en juridisch bindend verkoopcontract opstelt en afsluit met de koper. Bespreek de betalingsvoorwaarden en zorg ervoor dat de betaling op een veilige manier plaatsvindt.

  8. Overdracht: Zorg ervoor dat je de registratiepapieren en verzekeringspapieren overdraagt aan de koper en bevestig dit schriftelijk.

Als je je camper verkoopt, is het belangrijk om te weten hoe je valse cheques en vals geld kunt herkennen. Hier zijn enkele dingen waar je op kunt letten:

  1. Uiterlijk van de cheque: Controleer of de afdrukken op de cheque duidelijk en scherp zijn en of er geen verdachte veranderingen zijn aangebracht. Houd er rekening mee dat sommige valse cheques professioneel kunnen worden gemaakt en er dus echt uit kunnen zien.

  2. Verificatie van de bank: Vraag om het banknummer en het rekeningnummer van de afzender en controleer bij de bank of de cheque geldig is.

  3. Geld waardeverificatie: Controleer de waarde van het geld door het te vergelijken met echte bankbiljetten of door het naar een bank te brengen die het geld waarneemt.

  4. Neem contact op met de afzender: Vraag om contact op te nemen met de afzender en verifieer of de cheque of het geld geldig is.

  5. Wees waakzaam: Als iemand plotseling cheques of geld aanbiedt voor een hogere prijs dan de verkoopprijs of als de cheque of het geld verdacht lijkt, wees dan waakzaam.

Houd er rekening mee dat valse cheques en vals geld een veel voorkomend probleem zijn, dus wees altijd voorzichtig en waakzaam als je je camper verkoopt. Als je twijfelt over de geldigheid van een cheque of geld, neem dan contact op met je bank of een andere financiële instelling voor verdere assistentie. U kunt een bankbiljet ter controle ook meenemen naar de dichtstbijzijnde bank. Alle banken hebben speciale geldverwerkingsapparatuur waarmee ze valse bankbiljetten kunnen opsporen.

Lees ook 3 manieren om vals geld te herkennen: https://www.febelfin.be/nl/artikel/3-manieren-om-vals-geld-te-herkennen

    • Ga naar de politie met het valse briefje. Vertel de agenten waar en van wie je het gekregen hebt. Zo kan de politie de fraudeurs opsporen.
    • Geef het briefje niet opnieuw uit want dan bega je zelf een misdrijf.
    • Breng het bankbiljet binnen bij je bank. Zij stuurt het op naar de Nationale Bank van België die het biljet zal onderzoeken.

Als je camper in het buitenland is gestolen tijdens je verblijf aldaar, is het belangrijk om snel actie te ondernemen:

  1. Neem onmiddellijk contact op met de politie: Bel de plaatselijke politie en meld de diefstal. Vraag om een bevestiging van het politierapport en houd deze bij voor verdere verificatie.

  2. Informeer je verzekeringsmaatschappij: Neem onmiddellijk contact op met je verzekeringsmaatschappij en meld de diefstal. Houd bij de hand alle informatie over de camper, zoals het kenteken, het merk, het model en de beschrijving, en eventueel foto’s.

  3. Verifieer je verzekeringsdekking: Controleer of je verzekerd bent tegen diefstal en of deze dekking geldt in het buitenland.

  4. Bewaar bewijsmateriaal: Houd alle bewijzen van de diefstal bij, zoals politierapporten, verzekeringsdocumenten, foto’s en andere relevante documenten.

  5. Houd contact met de verzekeringsmaatschappij: Houd regelmatig contact met je verzekeringsmaatschappij en informeer ze over de voortgang van de zaak.

  6. Vraag om bijstand: Als je het moeilijk hebt met de communicatie in het buitenland of als je hulp nodig hebt bij het verkrijgen van documenten, vraag dan om bijstand van een vertaler of een rechtskundige.

Houd er rekening mee dat het proces om een gestolen camper in het buitenland te vervangen complex kan zijn en dat je misschien veel tijd en moeite moet besteden om deze zaak op te lossen.

Neem deze info door over diefstal- en inbraakbeveiliging in motorhomes – https://www.camperland.be/techniek/beveiliging/inbraak-en-diefstal-beveiliging-heosafe-sloten-binnen-buiten-maak-het-de-inbrekers-zo-moeilijk-mogelijk/

Als de politie in het buitenland weigert om verder actie te ondernemen na de diefstal van je camper, is het belangrijk om de volgende stappen te ondernemen:

  1. Vraag om hulp van het Belgische consulaat in dat land: Neem contact op met het consulaat van België in het land waar de diefstal plaatsvond. Het consulaat kan je helpen bij het communiceren met de plaatselijke autoriteiten en kan bemiddelen bij de oplossing van het probleem.

    Ga naar https://diplomatie.belgium.be/nl/voor-belgen-in-het-buitenland

  2. Overleg met je verzekeringsmaatschappij: Overleg met je verzekeringsmaatschappij en vraag of ze hulp kunnen bieden bij deze situatie. Ze kunnen mogelijk bemiddelen en je helpen bij het communiceren met de plaatselijke autoriteiten.

  3. Vraag om hulp van een advocaat: Als de politie weigert om verder actie te ondernemen, kan het nuttig zijn om hulp te vragen van een advocaat die bekend is met dit soort zaken.

  4. Vraag om hulp van een rechtshulpverlener: Als je hulp nodig hebt bij het vinden van een advocaat of het verkrijgen van informatie over je rechten, neem dan contact op met een rechtshulpverlener.

Houd er rekening mee dat het vinden van een oplossing in dit soort situaties complex kan zijn en dat je misschien veel tijd en moeite moet besteden om deze zaak op te lossen. Het is belangrijk om zo snel mogelijk actie te ondernemen en om te blijven volhouden in je pogingen om een oplossing te vinden.

Een camperterrein bestaat uitsluitend uit camperplaatsen of komt voor op een camping, vakantiepark of terreingebonden logies. De camping, het vakantiepark of het terreingebonden logies beschikt dan over minstens 8 camperplaatsen die in een cluster op het terrein voorkomen.

Bovenop de algemene uitbatingsnormen voor terreingebonden logies moet je ook voldoen aan enkele bijkomende voorwaarden. Als je voldoet aan deze voorwaarden kan je logies ook erkend worden als camperterrein.

Bestaat het terrein uit meer dan 8 camperplaatsen? Dan gelden enkele bijkomende vereisten:

Zo moet het terrein dan beschikken over een specifieke verharde plaats voor drinkwaterbevoorrading en de lozing van afvalwater. Daarnaast moet minstens 50% van de camperplaatsen beschikken over een individuele elektriciteitsaansluiting die 6 ampère stroom (of meer) levert. De aansluiting is maximaal 50 meter verwijderd van de camperplaats.

Wanneer een ondernemer vijf camperplekken maakt, 50 procent van het jaar bezetting heeft en 10 euro per camper per nacht rekent – de prijzen variëren van zo’n 8 tot 20 euro per camper per nacht, inclusief toeristenbelasting – levert hem dat bijna 10.000 euro per jaar op.

Download deze brochure: https://toerismevlaanderen.be/sites/default/files/media/files/2022-12/BVR_LD_exploitatienormen_Camperterrein_v2023_0.pdf

Zie https://toerismevlaanderen.be/nl/wetgeving-en-decreten/logiesdecreet/basisnormen-van-het-logiesdecreet/openings-en-3/openings-en-0

U ziet soms een Engelsman met een motorhome rijden die een auto achter zich meetrekt verbonden met een (ijzeren) bar, triangel genoemd. De auto volgt mee op z’n eigen wielen. Mag dit ook in België?

Nee, dit mag je niet in België of met en voertuig dat in België is ingeschreven volgens artikel 49 van de wegcode (KB 01/12/75): 49.3. Het is verboden een motorvoertuig te slepen behalve indien dit motorvoertuig zich niet meer op eigen kracht kan verplaatsen of niet meer alle veiligheidswaarborgen biedt.

Je mag een autootje (Smart, Mini-Cooper, Fiat 500, ..) wel meenemen zolang hij niet op eigen wielen loopt, m.a.w. de auto op een aanhanger aan de trekhaak mag je wel meenemen. Hetzelfde geldt voor een moto of quad.

https://www.wegcode.be/nl/regelgeving/1975120109~hra8v386pu

 

In een kampeerauto of motorhome mag je uitsluitend plaatsnemen op de speciaal daarvoor aangewezen zitplaatsen, met gebruik van de aanwezige gordels, de zgn. gehomologeerde zitplaatsen. Hoe verleidelijk ook, op bed gaan liggen tijdens het rijden mag dus nooit

De impact van een ongeval aan 50 km/u is 35 keer het lichaamsgewicht van een persoon. Een volwassene van 75 kg wordt zo een massa van meer dan 2.5 ton. Zonder een zitplaats met gordel kan een persoon dergelijke botsing nooit overleven!

Sommige mensen zijn bang dat remmen op de motor schade toebrengt aan je motor. Remmen op de motor is heel relaxt. Maar uiteraard rem je harder met je remmen dan op de motor. Maar als je remt alleen op de motor of ook op de remmen slijten je remblokken en remschijven minder snel. Bovendien worden ze minder heet bij veelvuldig hard remmen, zoals bij een lange afdaling.

Bent u in een bergachtig gebied dan is remmen op de motor een absolute noodzaak. De olie wordt nog steeds door het filter rondgepompt door het blok. Doordat de zuiger nog steeds op en neer beweegt is daar nog steeds smering. Zolang je niet kilometers achter elkaar remt op de motor is het dus geen enkel probleem.

 

Nee, dat mag je niet zomaar doen. In principe kies je voor 16 of 18 inch banden bij de aankoop (nieuw) waardoor de fabrikant aantoont dat de motorhome ook geschikt is voor 18 inch banden. Kilometertellers edm moet ook afgestemd worden op de grootte van de band.

18 inch in plaats van 16inch banden na de aankoop?

Er zijn een aantal zaken waar je rekening mee moet houden:

  1. Veel fabrikanten hebben specifieke vereisten voor het formaat en het gewicht van de banden en velgen die op hun voertuigen mogen worden gebruikt. Het is belangrijk om te controleren of er door de fabrikant geen beperkingen zijn voor het veranderen van de velgmaat.

  2. De verandering van velgmaat kan ook invloed hebben op de remmen, het onderstel en het stuur van je motorhome. Het is belangrijk om een professionele garage of dealer te raadplegen om de gevolgen te bepalen en te verzekeren dat je motorhome veilig blijft rijden.

  3. Bij verandering van de velgmaat, moeten ook de banden vervangen worden, aangezien de bandenmaat ook verandert. Zorg ervoor dat je banden en velgen die aan alle veiligheidsnormen voldoen en compatibel zijn met elkaar.

RTM-hardschuim (rigid polyurethaan-hardschuim) wordt vaak gebruikt voor isolatie en wordt beschouwd als een van de beste isolatiematerialen op de markt. Het heeft een aantal voordelen die het populair maken voor isolatiedoeleinden:

  1. Hoge isolatiewaarde: RTM-hardschuim heeft een zeer hoge isolatiewaarde en is daarom in staat om een ​​grote hoeveelheid warmte of kou te behouden. Dit maakt het ideaal voor het isoleren van vans, (Malilbu), motorhomes, huizen, garages, schuurtjes en andere gebouwen.

  2. Lage warmtegeleiding: Het materiaal heeft een lage warmtegeleiding, wat betekent dat het de warmte- of kouoverdracht van de ene kant van het materiaal naar de andere kant beperkt.

  3. Duurzaamheid: RTM-hardschuim is sterk en duurzaam, wat betekent dat het lange tijd meegaat en de isolatie-efficiëntie behoudt.

  4. Gemakkelijk te installeren: Het materiaal is gemakkelijk te verwerken en te installeren, wat het betekent dat het op vele verschillende plaatsen en op verschillende manieren gebruikt kan worden.

  5. Milieuvriendelijk: RTM-hardschuim is een milieuvriendelijk product en bevat geen schadelijke stoffen of gassen die de luchtkwaliteit kunnen aantasten.

In het algemeen is RTM-hardschuim een uitstekende keuze voor isolatie en biedt het veel voordelen boven andere isolatiematerialen. 

De term “winterisolatieklasse 3” is verwant aan de isolatieklasse voor winterwoningen maar Klasse 3 is een veel gebruikte termijn bij de bouw van motorhomes. Het geeft aan hoelang het warm  binnen in een motorhomevoertuig blijft tijdens de koudste maanden.

Klasse 3 is hier een indicatie van een gemiddelde isolatieprestatie en houdt in dat het camper in staat is om een ​​zekere mate van warmte te behouden, gedurende een voldoende lange tijd, maar niet per se 100% volledig geïsoleerd is tegen koude invloeden van buitenaf.

Het is belangrijk om te weten dat de exacte definitie van winterisolatieklasse 3 afhankelijk is van de landen en regelgeving waarin het wordt gebruikt. Het is daarom raadzaam om specifieke details te verifiëren bij de relevante overheid of branchevereniging.

Volgens het magazine Le Monde du Camping-car blijft de temperatuur bij een camper geïsoleerd volgens de klasse 3 norm:

    • bij een buitentemperatuur van -15°Celcius
    • gedurende min. 4 uur lang zal de temperatuur binnen niet onder 20° C mogen zakken

XPS-isolatie (Extruded Polystyreen Schuim) is een zeer nuttige isolatie voor het isoleren van bestelwagens. Het is een van de meest populaire keuzes voor bestelwagens omdat het een aantal voordelen biedt. Hieronder staan enkele van de belangrijkste voordelen op een rijtje:

  1. Hoge isolatiewaarde: XPS heeft een hoge isolatiewaarde, wat betekent dat het een effectieve barrière is tegen warmte- of koudeverlies. Dit maakt het ideaal voor het isoleren van bestelwagens die veel onderweg zijn en waarbij een constante temperatuur van de lading van belang is.

  2. Lage wateropname: XPS is een gesloten-cellig schuim en heeft daardoor een zeer lage wateropname. Dit betekent dat het minder vatbaar is voor vochtschade, waardoor het een betere prestatie levert in natte omgevingen.

  3. Gemakkelijk te installeren: XPS-isolatie is gemakkelijk te installeren en past in vrijwel alle vormen en maten. Het is licht en flexibel en kan daardoor gemakkelijk worden aangepast aan de contouren van de bestelwagen.

  4. Duurzaam: XPS is een duurzaam materiaal en kan jarenlang meegaan zonder verlies van isolatieprestaties. Het is bestand tegen uitbreiding en samentrekking en zal daarom niet snel beschadigen.

In het algemeen is XPS-isolatie een effectieve en efficiënte manier om bestelwagens te isoleren en te beschermen tegen warmte- en koudeverlies. Het is een van de meest populaire keuzes voor bestelwagens en wordt vaak aanbevolen door professionals in de campersector.

 
 

Er zijn verschillende systemen en merken op de markt. Zie de verschillende artikelen daarover op Camperland. Het levelsysteem van E&P heeft VB Airsuspension en werkt bijvoorbeeld met luchtdruk:

Het levelingsysteem van VB Air Suspension werkt door de hoogte van het voertuig aan te passen met behulp van luchtdruk. Hieronder staan ​​de stappen die betrokken zijn bij het werkingsprincipe van het levelingsysteem van VB Air Suspension:

  1. Luchtdruk: Het levelingsysteem van VB Air Suspension maakt gebruik van luchtdruk om de hoogte van het voertuig aan te passen. Dit wordt bereikt door lucht vanuit de luchtveringscompressor naar de schokdempers te pompen of te ontluchten.

  2. Sensoren: Het systeem is uitgerust met sensoren die de hoogte van het voertuig continu meten. Als de sensoren detecteren dat het voertuig niet op hetzelfde niveau is, sturen ze een signaal naar de luchtveringscompressor.

  3. Luchtveringscompressor: De luchtveringscompressor is verantwoordelijk voor het aanpassen van de luchtdruk in de schokdempers, waardoor de hoogte van het voertuig kan worden aangepast.

  4. Schokdempers: De schokdempers van het levelingsysteem van VB Air Suspension zijn de eindpunten van de luchtvering. Zij bevatten een luchtreservoir en werken door de luchtdruk in het reservoir aan te passen, wat de hoogte van het voertuig bepaalt.

Door de luchtdruk in de schokdempers te verhogen of te verlagen, kan het levelingsysteem van VB Air Suspension de hoogte van het voertuig aanpassen en het op hetzelfde niveau houden, ongeacht de belading of de wegomstandigheden. Dit zorgt voor een comfortabelere en stabielere rijervaring.

 

FAQ – Veel gestelde vragen

Handelaren - dealers

Jawel, bijvoorbeeld dealers kunnen ons uitnodigen om een nieuw camper model in het daglicht te stellen, zolang dit een meerwaarde heeft voor onze lezers.

Wij komen bij U langs op afspraak.

Begin met de link contacteer. Wens je telefonisch contact dan kan je dit vermelden. Vergeet je nummer dan niet te vermelden.

https://www.camperland.be/contacteer/

Begin met de link contacteer. Wens je telefonisch contact dan kan je dit vermelden. Vergeet je nummer dan niet te vermelden.

https://www.camperland.be/contacteer/

Absoluut. Contacteer ons of zie bij https://www.camperland.be/adverteren/

Heeft U een andere voorstel? Contacteer ons via formulier

  1. Ga na of je foto’s niet groter zijn dan 1600 X 1400 pixels, groter heeft geen zin om te presenteren op het web
  2. Neem een gratis account bij WeTransfer – https://wetransfer.com/
  3. Stuur je pakket naar rudivanoverloopatgmail.com

Ja, dat kan perfect op je individuele “dealers pagina” op Camperland.be

Begin met de link contacteer en dan bekijken we hoe je dit het wenst uit te werken met ons. Wens je telefonisch contact dan kan je dit vermelden. Vergeet je nummer dan niet te vermelden.

https://www.camperland.be/contacteer/

Er zijn 2 mogelijkheden:

  1.  je bent geregistreerd met als niveau dealer op Camperland – je kunt zelf je pagina aanpassen en updaten
  2. Je hebt zelf geen toegang tot je dealer pagina. Gebruik het contactformulier en laat ons weten wat je wenst aangepast te zien: tekst, logo, adres, telefoonnummer, een model dat je niet meer aanbiedt, een nieuw model dat je verkoopt enz…

Contacteer