Camperlands Community | beginnersvragen | stalplaatsen | vraag over artikelen | tips camperplaatsen

Notificaties
Alles wissen

Mag ik zelf mijn AdBue tank van mijn motorhome bijvullen?

1 Berichten
2 Gebruikers
0 Reactions
260 Bekeken
Onderwerp starter
(@marina)
Lid
Deelgenomen: 4 jaar geleden

Hallo,

ik heb sinds kort een nieuwe camper en dat AdBlue gedoe is nieuw voor mij. ik wou vragen of ik dat zelf mag bijvullen? De ene zegt van wel en de andere van niet. Hoe zit het nu juist?

Beantwoorden
Redactie Camperland
(@camper_mc_louise23-09-201)
Lid
Deelgenomen: 6 jaar geleden

Hey,

je mag dit zeker zelf doen al kunnen fabrikanten soms ook voorwaarden opleggen m.b.t. je 2-jaar durende garantie. Is dit het geval dan moet je de AdBlue tank door een officiële garage van je merk laten bijvullen.

Doe je dit zelf dan moet je toch op een paar zaken letten, met om te beginnen de kwaliteit van de AdBlue moet aan bepaalde zuiveringsnormen voldoen. Niet alle AdBlue adjectieven van dezelfde kwaliteit. Minder zuivere AdBlue vloeistof kan leiden tot verstoppingen.

De AdBlue toevoeging moet voldoen aan de DIN 70070 specificatie en is gemarkeerd met ISO 22241: een norm die aanduid dat de ureum vloeistof zuiver is.

Ook bij het zelf bijvullen is het ZEER belangrijk dat geen vuil(tjes) in de tank kunnen geraken, laat staan waterdruppels enz.  

Lees meer hierover op Camperland.be op https://www.camperland.be/techniek/motoren/adblue/adblue-vergt-speciale-rijmethodes-om-defecten-te-vermijden-met-de-scr-katalysator/

Beantwoorden

Loading