Challenger en Chausson voegen voor modeljaar er een nieuw model aan toe in hun reeds 2 compacte halfintegralen. En zols we gewoon zijn van deze merken komen ze ook dit jaar weer met vernieuwdende ideeën op de proppen. De Fransen duiden dit model aan met S hetgeen voor Slim (slank) staat. Daarom komt het totaal op 3 verschillende modellen van 2.10 meter breed, elke respectievelijk bij Chausson of Challenger te verkrijgen. Zoals naar jaarlijkse gewoonte benoemen de 2 merken hetzelfde model met andere benamingen. De nieuwe Challenger S215 Sport Edition heeft heet als gelijkend model Chausson S695 Sport Line. Voor modeljaar 2025 komen ze uit op de vernieuwe Ford Transit die nu ook, net als Fiat, met een 8-traps automaat kan uitgevoerd worden. De nieuwe Challenger S215 is er in verschillende uitvoeringen: Etape Edition of Sport Edition, bij Chausson heet dit dan Etape Line en Sport Line. Het fotomateriaal in dit artikel is van de Sport Edition, de meest sportieve uitziende versie op de Ford Transit Trail die tevens is uitgerust met zijn nieuwe automatische 8 trap. De trailgrille, gecombineerd met mistlampen en 16 inch zwarte lichtmetalen velgen geven de compacte slimuitvoering een offroad-touch. Dit geeft deze nieuwe Ford look dit Trail-achtig uiterlijk in een mooi en moderne Matter Grey metallic kleuruitvoering.
Direct valt bij deze nieuwe Challenger het gebruik van het nieuwe logo op. Het Frans bed is hoger geplaats dan we normaal gewend zijn (op 1.17 meter) met het idee om eronder nog een voldoende ruime garage over te houden. Toch even nakijken welke soort (kleine) fietsen je bijvoorbeeld nog in de garage wil mee vervoeren. De garage is voorzien van verlichting en een toegangsdeur aan elke zijde (verschillend in grootte), altijd praktisch om bij je spullen te komen. Op de anti-slipbodem 4 sjorogen.
Ga je binnenin kijken dan valt het Frans bed meteen op. Dit is rechts in de hoek geplaats en bevind zich boven de garage opbergruimte. De matras heeft aan de buitenzijde een soort V vorm en versmald aan het hoofdeinde. Daardoor kwam er plaats vrij om links van het bed nog extra opbergkasten te voorzien. Het bed kun je voor iets meer dan de helft optillen hetgeen je toegang verschaft tot de opbergruimte.
De afwerking is vrij hoekig en stijf te noemen. De achterste opbergkasten had ik liever geheel dicht gezien met kastdeurtjes. Als thema heeft het interieur een licht houten look afgewisseld met donker matgrijze vlakken. Algemeen is er veel (meer) opbergruimte in dit model dan in de door de weekse halfintegraal modellen die we kennen.
In de woonkamer vinden we moderne donker grijs gekleurde kastdeuren zonder handgrepen. Openen gewoon onderaan beneden trekken.
Onder het bed heeft u toegang tot opbergruimte voor spullen en een kleine garderobekast. Door de V-vorm kun je ook makkelijker het bed omhoog tillen. Het Frans bed is vrij smal te noemen met een breedte van 120 cm (en lengte 190 cm). Beiden kan je instappen via een trede aan de linkerkant van het bed.
De keuken en de badkamer liggen in deze 6.59 lange halfintegraal centraal in het voertuig. Het keukenblok staat ingepland zoals bij een VAN, aan de instapdeurzijde, en telt inderdaad 2 pitten. De 3-in-1 varia badkamer ligt aan de overzijde achter de zitbank van de dinette. De wastafel en spiegelwand kunnen over het toilet weggedraaid worden om zo een doucheruimte te maken. Na het douchen draait u alles terug op zijn plaats. De doorgang tussen het keukenblok en de badkamer kun je vrij smal noemen.
Het zitgedeelte in het bestuurderscabinegedeelte met draaibare stoelen is zeer klassiek. Naast de bank staat naast de deur een krukje en de tafel is in twee delen verdeeld en uitdraaibaar. In de zithoek kan ook een eenvoudig extra ISOFIX slaapbed worden geplaatst (optionele meerprijs).
De dinettetafel is uitschuifbaar en biedt met de zijbank en de draaibare pilootstoelen plaats aan maximaal 5 personen. Toch is het een beetje wennen aan de smallere ruimte in deze slim in vergelijking met een échte halfintegraal. Boven de bestuurder pilootstoel is er opbergruimte voorzien die wel laag tot bij je hoofd komt. Kijk dit even na hoe dat gaat als je 2 meter groot bent. Het panoramisch dak komt net boven de tafel uit wat voor veel licht en gezelligheid zorgt en de ruimte ook groter doet lijken dan ze is.
Deze Challenger Sport Edition kost zo’ 8000 € meer dan het instapmodel in de Break Edition waarvan de prijs rond de 65.000 € schommelt in BE. Die komt dan uit op een Ford Transit met 130 PK en een 6-bak manuele versnellingsbak. De Sport Edition met 8-traps automaat wordt gekoppeld aan een nieuwe 165 PK motor (vroeger 170 PK).