Carthago start het modeljaar 2025 met een waar vuurwerk aan innovaties. Een van de meest opvallende innovaties die Europa’s toonaangevende fabrikant van premium campers presenteert, is de gloednieuwe C2-tourer modellenreeks, bestaande uit geïntegreerde lichtgewicht campers op een Mercedes-Benz Sprinter chassis met een nieuwe look. De innovatieve wijzigingen maken het een echte SMART LINER. De C2-tourer behoort tot de voormalige c-tourer reeks, die qua gewicht volledig is gereviseerd en geherstructureerd.
Het resultaat is de C1-tourer, die aanzienlijk lichter is dan eerdere modellen met maximaal 100 kilogram. De nieuwe generatie van de chic e-line start het nieuwe modeljaar met een gloednieuw exterieurdesign. Ook de chic c-line superior op een Fiat Ducato chassis krijgt een make-over. Deze A-Klasse campers voor het nieuwe modeljaar zijn te herkennen aan de opvallende verchroomde “C“-branding op het radiatorrooster.
Nieuwe kleur voor alle voertuigen, “C”-branding voor A-Klasse-voertuigen en een nieuwe achterkant
Ook aan de buitenkant van de nieuwe 2025-modellenreeks zijn wijzigingen doorgevoerd. Carthago verandert de exterieurkleur van zijn A-Klasse-voertuigen naar helder “Clear White”, in lijn met de Coachbuilt-campers die in het huidige modeljaar verkrijgbaar zijn. De radiatorgrille van alle A-Klasse-campers krijgt ook de kenmerkende “C”-branding.
Carthago C1-tourer I (integralen) en C1-tourer T (halfintegralen)zijn premium campers met een lager gewicht dan de vorige c-tourer serie
De C1-tourer, voorheen in de modeljaren aangeduid als de c-tourer – opent de deur naar het brede aanbod premium campers van Carthago. Het gevarieerde aanbod bestaat uit Coachbuilt- en A-Klasse-voertuigen op het chassis van de Fiat Ducato of Mercedes-Benz Sprinter. De voormalige c-tourer gaat voor het modeljaar 2025 een nieuwe fase in. Carthago neemt verschillende gewichtsbesparende maatregelen om het gewicht van zijn campers drastisch te verminderen. Tegelijkertijd worden er met een keuze uit verschillende gewichten en uitrustingsopties wijzigingen in het assortiment doorgevoerd om de nieuwe C1-tourer I/T-modellenreeksen “lightweight 3,5 t” en “comfort 4,2 t” te creëren, evenals de gloednieuwe C2-tourer I-modellenreeks “lightweight 3,5 t” en “comfort 4,2 t”.
De ontwikkelaars bij Carthago keken naar alle voorgaande c-tourer-modellen als geheel en identificeerden verschillende manieren om gewicht te besparen, variërend van het chassis tot afzonderlijke meubels. Afhankelijk van het model resulteert dit in een gewichtsbesparing van maximaal 100 kilogram voor de nieuwe generatie voertuigen in modeljaar 2025, zonder dat dit ten koste gaat van Carthago’s bijna legendarische normen op het gebied van kwaliteit en comfort.
Hierdoor kunnen alle C1-tourer lichtgewicht 3500 kg modellen worden goedgekeurd voor vier personen met een bruto voertuiggewicht van 3.5 ton, wat voordelen heeft op het gebied van het vereiste rijbewijs en andere verkeersregels. Dit is mogelijk ondanks de praktische uitrusting en het feit dat sommige voertuigen langer zijn dan zeven meter. Zo is bijvoorbeeld de lichte C1-tourer I 143 KB-LE met een gewicht van 3.5 ton op Fiat Ducato chassis zelfs uitgerust met een groot aantal comfortabele opties, waaronder een automatische transmissie, luifel, satellietontvangst, Basis Plus-pakket, Mediapakket en Chassis Plus-pakket, en lichtmetalen velgen, goedgekeurd voor vier personen met een totaalgewicht van 3.5 ton.
Bovendien krijgen de C1-tourer I 145 RB-LE, C1-tourer T 145 RB-LE, C1-tourer I 149 RB-LE en C1-tourer T 149 RB-LE modellen de elegante nieuwe Dynamic Design achterkant met gebogen hoekstijlen en opvallende achterlichten met de typische “C“-branding van het premiummerk. Afhankelijk van het model hebben klanten de keuze uit twee stijlcollecties met verschillende meubelafwerkingen voor alle C1 tourer I/T “lightweight 3500 kg” en “comfort 4200 kg” voertuigen.
De C1-tourer-modellenlijn bestaat uit 7 geïntegreerde campers op een Fiat Ducato of Mercedes-Benz Sprinter chassis, variërend van de C1-tourer I 141 KB-LE tot de I 145 RB-LE superior. Zes semi-geïntegreerde voertuigen op een Ducato- of Sprinterchassis zijn ook beschikbaar, variërend van de T 143 KB-LE tot de T 150 RB-QB. Deze variëren van 6,67 tot 7,61 meter in lengte.
De Carthago C1-tourer I/T “comfort 4,2 t” met een bruto voertuiggewicht van 4,2/4,25 ton is de perfecte keuze voor wie het maximale laadvermogen en zoveel mogelijk functies wil. Deze modellenlijn omvat 13 integrale en 11 semi-integrale campers op een Ducato- of Sprinter-chassis.
Last but not least krijgen de C1-tourer I/T 145 RB-LE en 149 RB-LE-modellen de elegante nieuwe Dynamic Design-achterkant met gebogen hoekstijlen en opvallende achterlichten met de typische “C”-branding van het premiummerk.
Interieurontwerp: twee stijlcollecties om uit te kiezen
Het interieurontwerp is afhankelijk van het model. De epic style-collectie met de briljante essenhouten meubelafwerking gecombineerd met overheadkastdeuren in hoogglans ivoor is standaard, terwijl de casablanca 1 style-collectie in fijn kersenhout met hoogglans ivoor als optie verkrijgbaar is.
Als alternatief heeft de casablanca 2 style-collectie een tweekleurige uitstraling van fijn kersenhout en hoogglans ivoor en is er ook een gedempte versie verkrijgbaar, de nuovo style-collectie met hoogglans ivoor. In het geval van de nuovo style-collectie hebben de deuren van de overheadkastkasten geen handgrepen, wat resulteert in een bijzonder smaakvol interieurontwerp met strakke lijnen.
De nieuwe Carthago C2-tourer I op Sprinter-chassis: een echte SMART LINER
De nieuwe Carthago C2-tourer A-Klasse op een Mercedes-Benz Sprinter chassis met AL-KO verlaagd chassis onderscheidt zich niet alleen van de andere modellen in de enorm succesvolle Carthago c-tourer-serie, maar ook van de concurrentie. De nieuwe modellenreeks bestaat volledig uit integrale campers. Met een carrosseriebreedte van slechts 2,17 meter zijn ze precies tien centimeter smaller dan de klassieke C1-tourer. Het resultaat is niet alleen een grotere wendbaarheid, maar vooral een lager gewicht. De smalle breedte bespaart ongeveer 50 kilogram.
Het andere voordeel van de smalle breedte is dat het in de gewichtsklasse van 3,5 ton belangrijke kilo’s bespaart. Dankzij het slim aangepaste meubeldesign voelen ze net zo ruim aan als de bredere C1-tourer-modellen. Daarom noemt Carthago hem ook wel de “Smart Liner klasse“. De nieuwe C2-tourer I laat op de weegschaal zien hoe slim hij is. In combinatie met de overige gewichtsbesparende maatregelen kan Carthago dankzij de smalle opbouw integrale campers op Sprinter chassis van ruim 7 meter lengte als “lightweight 3,5 t”-modellen met een totaalgewicht van 3500 kg aanbieden.
Een opvallend kenmerk van de nieuwe C2-tourer I op het Sprinter chassis is het gloednieuwe frontmasker. Het belangrijkste kenmerk is de zeshoekige radiatorgrille met 5 opvallende dwarsbalken. Het nieuwe Carthago “C”-merk in het midden is niet te missen. Aan de zijkanten gaat het radiatorrooster over in de koplampbehuizingen. Het krachtige uiterlijk wordt onderstreept door designelementen links en rechts onder de koplampen. De bumperlipspoilers vormen één geheel met de nieuwe, dynamisch gevormde sierlijsten van de wielkasten. In tegenstelling tot eerdere modellen hebben de A-stijlen nu een sterk hoekig ontwerp aan de basis aan de voorkant van het voertuig. Aan de bovenkant lopen ze elegant omhoog in het dak. Typisch voor Carthago gaan vorm en functie hand in hand, waardoor het nieuwe frontmasker minder weegt dan het vorige.
De nieuwe Carthago C2-tourer I wordt gelanceerd met 5 populaire indelingen, beginnend bij een lengte van iets meer dan 7 meter. Afhankelijk van het model zijn er versies van “lightweight 3,5 t” of “comfort 4,2 t” beschikbaar, en bij de meeste modellen hebben klanten zelfs de keuze. Ze beschikken allemaal over een luxe badkamer – aangegeven door de afkorting “RB” in de modelnaam – een hoekkeuken met koelkast aan de andere kant van het voertuig en een comfortabele L-vormige zithoek met een extra zijzitplaats. Uiteraard zijn ze niet compleet zonder de voor het merk kenmerkende kleedkamer.
De C2-tourer I 145 RB-LE is met een lengte van 7,20 meter en enkele bedden relatief compact. De grotere modellen C2-tourer I 147 RB-LE K en C2-tourer I 147 RB-LE L en de modellen C2-tourer I 148 RB-QB K en C2-tourer I 148 RB-QB L met een lengte van 7,30 en 7,40 m hebben verschillende bedden – de afkorting LE staat voor enkele bedden in de lengte, terwijl QB staat voor queensize bedden. Hun keukens hebben ook koelkasten van verschillende groottes.
De C2-tourer I 145 RB-LE, de I 147 RB-LE K en zelfs de I 148 RB-QB K zijn leverbaar als “lichtgewicht 3,5 t”-modellen met een bruto voertuiggewicht van 3,5 ton, wat betekent dat er geen extra rijbewijs nodig is. Als optie is de I 145 RB-LE ook leverbaar als “comfort 4,2 t”-model met een bruto voertuiggewicht van 4,2 ton en een bijzonder hoog laadvermogen. De langere “L”-modellen, de I 147 RB-LE L en I 148 RB-QB L, zijn leverbaar als “comfort 4,2 t”-modellen met 4,2 ton standaard.
Zoals elk Carthago-voertuig is ook het meubilair in de nieuwe C2-tourer I dankzij de dubbele verbindingstechniek uiterst robuust. Andere verbeteringen zijn de praktische, uitdraaibare schoenenkast in de zitbank van de loungezitgroep of de badkamerwand met een elegant lattendesign. Het standaard interieurdesign is gelijk aan dat van de C1 tourer I/T in de stijlcollectie casablanca 2 met een bicolor-uitstraling met lichte meubels in een combinatie van edel kersenhout en hoogglans ivoor. Als alternatief biedt Carthago de stijlcollectie nuovo aan met een gedempte meubelafwerking en hoogglans ivoor. Deze heeft eveneens een bicolor-uitstraling, maar dan zonder handgrepen op de deuren van de bovenkasten. Het resultaat is een bijzonder smaakvol interieurdesign met strakke lijnen.
Carthago C1/C2-tourer: de individualiseerbare allrounder in de premiumklasse
Er zijn nu meer Carthago c-tourer modellen beschikbaar dan ooit tevoren. Verkrijgbaar als integraal of semi-integraal camper op een Fiat Ducato of Mercedes Sprinter chassis – en als een “lichtgewicht 3,5 t” of “comfort 4,2 t” model – er is een keuze uit 20 integraal en 15 semi-integraal campers voor de C1-tourer I/T alleen. Deze worden vergezeld door de nieuw ontwikkelde C2-tourer I modellenlijn, die verkrijgbaar is in zes verschillende versies op een Mercedes-Benz Sprinter chassis. Hierdoor hebben klanten meer dan 40 verschillende campers om uit te kiezen, elk met een keuze uit twee stijlcollecties en een breed scala aan stoffen en leersoorten voor de stoelbekleding. Er is nog nooit zoveel keuze geweest, of zo’n aanpasbare, lichtgewicht premium camper.
Carthago chic c-line I/T: make-over voor het topmodel superior
Het vormt het hart van het Carthago-gamma en opent de deur naar Carthago’s liner premiumklasse – Carthago staat synoniem voor de chique c-line, en de chique c-line staat synoniem voor Carthago. Het modellengamma is al jaren enorm succesvol dankzij de unieke combinatie van comfort en kwaliteit, evenals de modernste techniek en de enorme verscheidenheid. Zes indelingen, het Fiat Ducato en Mercedes-Benz Sprinter chassis met 2 of 3 assen (dubbele as achteraan), elk uitgerust met AL-KO-verlaagd chassis, afgerond door de exclusieve “superior“-modellen – alleen al hierdoor ontstaan 20 modellen van integralen met een lengte van 7,39 tot 8,78 meter. En dan hebben we het nog niet eens gehad over de exclusieve Carthago chic c-line T. Twee indelingen, twee chassis – halfintegrale campers van topklasse die u naar wens kunt samenstellen.
Nu we richting het nieuwe seizoen gaan, staan de topmodellen van de chique c-line I superior op een Fiat Ducato chassis in de spotlights. De nieuwe radiatorgrille met 6 verchroomde dwarsbalken springt in het oog, terwijl de nieuwe extra hoge voorruit ervoor zorgt dat u altijd het beste zicht hebt. Ook de zwarte designdecals boven de voorruit zijn erg opvallend. De chique c-line I superior doet zijn naam dan ook meer dan ooit eer aan.
Carthago chic e-line/s-plus: de aantrekkelijke nieuwe generatie van de chic e-line
Op zoek naar net dat beetje extra? Een nog luxueuzere leefruimte? Nog meer ruimte? Extra elegantie, opbergruimte en laadvermogen? Dan is de Carthago chic e-line/s-plus het antwoord. Hun elegante uiterlijk, zowel van binnen als van buiten, is wat ze gemeen hebben. Het chassis is waar ze verschillen. De Carthago chic e-line kan op veel verschillende manieren worden beschreven en samengevat. Meestal verwijzen ze naar comfort, exclusiviteit en elegantie, waarbij de nadruk ligt op de enorme ruimte voor reizigers en hun bagage en het hoge laadvermogen. Maar dat is nog niet alles. De chic e-line op een Mercedes-Benz Sprinter-chassis krijgt voor het modeljaar 2025 een gloednieuw exterieurdesign. De nieuwe generatie van de chic e-line op een Mercedes-chassis ziet er niet alleen vertrouwd uit, maar ook typerend voor het merk, terwijl eerdere modellen, zijn Carthago-broers en zussen op een Fiat Ducato-chassis, de chic s-plus of liner-for-two op een Iveco Daily-chassis er niet oud uitzien – en toch is het een echte stap voorwaarts.
Klassieke chique e-line: een ruime leefruimte en verbluffend veel opbergruimte
De klassieke kenmerken van de chic e-line zijn onveranderd gebleven, die zich in de loop van de tijd hebben ontwikkeld en ervoor hebben gezorgd dat hij zich langzaam heeft ontwikkeld tot een toonbeeld van zijn klasse. Denk aan het ontwerp van de woonruimte met zijn extra hoge stahoogte van 2,11 meter. De unieke dubbele bodem met daarin een enorm opbergvak. Na het openen van de garagedeur aan de achterzijde en alle toegangsluiken is de hoeveelheid opbergruimte werkelijk verbazingwekkend. Hij beschikt over grote tanks voor vers en afvalwater. En het Alde hydronische verwarmingssysteem is gecombineerd met het Carthago-cabineverwarmingsconcept. Voor het chassis is er keuze uit de Mercedes-Benz Sprinter of de Fiat Ducato. Beide zijn uitgerust met een AL-KO verlaagd chassis. En dan is er nog de Carthago chic e-line XL met zijn brede wielbasis achtertandem. Hoeveel comfort of laadvermogen u ook wenst, dit voertuig heeft het. Het spreekt voor zich dat de chic e-line het Carthago-DNA door de aderen heeft stromen.
De Carthago chic e-line loopt van het ongeveer acht meter lange model I 50 LE tot de bijna negen meter lange I 64 XL QB. Alle modellen zijn leverbaar op een Fiat Ducato of Mercedes-Benz Sprinter chassis, elk uitgerust met AL-KO verlaagde frames. Dit komt neer op twaalf individuele modellen met zes indelingen. Als “nieuwe generatie” zijn de Mercedes-modellen voorzien van het vernieuwde gezicht. Het interieur met de stijlcollectie linea chiara en meubeldecor Noce Fino gecombineerd met bovenkastdeuren in hoogglans ivoor past perfect bij het elegante uiterlijk van het exterieur. Als alternatief biedt Carthago ook de stijlcollectie linea nobile aan. Deze stijlcollectie kenmerkt zich door keukenkastdeuren in hoogglans ivoor en lotuswit bicolor uiterlijk.
Voor wie een zeer hoge trekkracht wil combineren met een royale aanhangerlast, is het alternatief de Carthago chic s-plus op een Iveco Daily-chassis met achterwielaandrijving, die verder grotendeels dezelfde kenmerken heeft.
De chic e-line I is gebouwd op een Fiat Ducato of Mercedes-Benz Sprinter chassis met voorwielaandrijving, AL-KO verlaagd frame en twee of drie assen.
De chic s-plus I is daarentegen gebouwd op het robuuste Iveco Daily chassis met achterwielaandrijving met hoge tractie en dubbele wielen. Maar dat is nog niet alles.
De chic e-line op een Mercedes-Benz Sprinter chassis krijgt een gloednieuw exterieurdesign met een nieuw front, dynamische wielkasten en een nieuwe exterieursticker voor het modeljaar 2025. Het nieuwe gezicht van de chic e-line op een Sprinter chassis integreert de vertrouwde designtaal van de chic e-line en brengt deze over naar de toekomst. Het belangrijkste kenmerk is wederom de zeshoekige radiatorgrille, die nu is voorzien van vijf opvallende dwarsbalken en de nieuwe, gedurfde “C”-branding van Carthago. Aan de zijkanten gaat de radiatorgrille over in de koplampbehuizingen. Het krachtige uiterlijk wordt onderstreept door designkenmerken links en rechts onder de koplampen, elk met twee geïntegreerde dwarsbalken. De bumperlipspoilers vormen een complete eenheid met de nieuwe, dynamisch gevormde sierlijsten van de wielkasten.
De grote voorruit van de chique e-line biedt het beste uitzicht en wordt aan de zijkanten omlijst door grijze A-stijlen. Ze hebben nu een sterk hoekig ontwerp aan hun basis aan de voorkant van het voertuig en lijken de koplampen te ondersteunen. Aan de bovenkant lopen ze elegant omhoog in het dak. Vorm en functie gaan hand in hand, daarom weegt het nieuwe frontmasker minder dan het vorige.
Hoe je ze ook bekijkt, Carthago-voertuigen zijn een lust voor het oog. Dat geldt met name voor het nieuwe design van de chique e-line. De radiatorgrille, koplampen en nieuwe exterieurstickers met een strakke sierstreep in donkerrood en antraciet op de zijwand vloeien in elkaar over en creëren een samenhangend totaalbeeld met een uniform design.
Carthago liner-for-two: pure luxe en comfort – nog leverbaar voor het seizoen 2025
De spectaculaire Carthago liner-for-two heeft voor opschudding gezorgd met zijn 4-kamerconcept op een relatief compacte voertuiglengte en unieke kenmerken onder de topklasse integraalcampers voor koppels. De creatieve ontwikkelaars van Carthago hebben de gebruikelijke camperindeling voor de liner-for-two volledig op zijn kop gezet. Elektrisch neerlaatbare eenpersoonsbedden in de lengte zweven boven de cabine aan de voorzijde, terwijl een luxe, ronde loungezithoek aan de achterzijde met elektrisch uitschuifbare tv-ligstoel de perfecte plek is om de tijd te verdrijven. Daartussen bevindt zich een extra brede kitchenette en een comfortabele luxe badkamer met kleedkamer en grote kledingkast. Het zijn de slimme details die hem onderscheiden, zoals een extra ruime zitplaats in de cabine om te werken of te ontspannen, het elegante aanrecht als roomdivider met ingebouwde opbergkast en een schuifdeur die in tegengestelde richting opengaat, of de ronde loungezithoek met elektrisch uitschuifbare tv-ligstoel.
De Carthago liner-for-two is leverbaar in twee lengtes van circa 7,8 en 8,5 meter op een Ducato-chassis met AL-KO-laagframe, als enkel- of tandemasser en op een Iveco Daily chassis. De Carthago liner-for-two blijft voor het modeljaar 2025 vrijwel ongewijzigd – consistentie is ook een deugd.
Over Carthago Reisemobilbau GmbH
Carthago Reisemobilbau GmbH werd in 1979 opgericht door Karl-Heinz Schuler. De familiebedrijfsgroep heeft inmiddels meer dan 1.500 medewerkers en is een van de toonaangevende premiumfabrikanten in Europa. Integrale campers vormen het kerngebied van de expertise van het merk Carthago, variërend van de Carthago c-compactline tot de liner-for-two, met prijzen van ongeveer 100.000 euro tot ruim 200.000 euro voor onze premiumklasse campers. Het is niet voor niets dat de slogan van ons merk “Carthago – de camper” is, want alle Carthago campers hebben premium-DNA in hun aderen. Het bedrijf is gevestigd in Carthago City, het hoofdkantoor in de Opper-Zwabische stad Aulendorf, met een van de modernste camperproductiefaciliteiten in Europa. De pionierende en leidende positie die Carthago al jaren inneemt, wordt onderstreept door talrijke nationale en internationale onderscheidingen. Carthago behaalde onlangs twee eerste plaatsen bij de verkiezing voor de camper van het jaar 2024.
Bronnen teksten en fotomateriaal Carthago Press media – 08.2024 – https://carthago-presseportal.de/en/press-articles/presseartikel-details/news/carthago-in-the-2025-model-year-super-lightweight-c1-tourer-new-lightweight-c2-tourer-model-range
Bewerking, vertaling en samenstelling © Camperland.be, 08.2024 – alle rechten voorbehouden