Volkswagen Bedrijfswagens presenteert in augustus 2024 de eerste foto’s van zijn compleet nieuwe Transporter. Elk technisch detail en elke functie is verbeterd ten opzichte van zijn voorganger, de Transporter 6.1. De Transporter is bij tal van VAN ombouwers vaak de basis voor hun modellenaanbod. De nieuwe generatie biedt meer ruimte, meer laadvermogen, meer trekvermogen, meer efficiëntie en nog meer perfectie. Terwijl Volkswagen Bedrijfswagens het kenmerkende design van de Transporter heeft behouden, heeft het merk hem ook getransformeerd voor een nieuw tijdperk. De zevende generatie van de productlijn wordt gelanceerd in drie Transporter-varianten (Kombi, bestelwagen en dubbele cabine). State-of-the-art turbodiesel-, plug-in hybride- en elektrische aandrijfsystemen drijven de voertuigen aan. Vierwielaandrijving is als optie verkrijgbaar.
Sterker nog, er is nog nooit zo’n breed scala aan bestelwagens aangeboden: met de nieuwe Transporter, de iconische ID. Buzz en ID. Buzz Cargo, de veelzijdige Multivan en de nieuwe California op basis van de Multivan, heeft Volkswagen Bedrijfswagens de ideale bestelwagen voor elke klant.
Het modelgamma
Volkswagen Bedrijfswagens biedt de nieuwe Transporter aan als bestelwagen (laadruimte voor puur goederenvervoer), bestelwagen Plus (laadruimte met tweede zitrij voor gecombineerd goederen- en personenvervoer), Kombi (voor personenvervoer) en als dubbele cabinevariant (platformcarrosserie met lange wielbasis). De Kombi- en bestelwagenvarianten zijn optioneel verkrijgbaar met een hoog dak en een verlengde wielbasis. Een andere versie, de PanAmericana, is een cultfavoriet. Met zijn robuuste terreinontwerp en exclusieve uitrustingsdetails zal deze onverschrokken Bulli in de nieuwe generatie verkrijgbaar zijn op basis van de Transporter en Caravelle.
Nieuw aandrijfgamma
Volkswagen Bedrijfswagens breidt zijn aandrijflijnaanbod aanzienlijk uit met de introductie van de nieuwe Transporter-versies. Naast de nieuwste turbodieselmotoren (TDI) zijn de modellen leverbaar met zowel een plug-in hybride aandrijving als een volledig elektrische aandrijving.
De voorverkoopfase is al gestart met drie verschillende TDI-motorvermogens: 81 kW (110 pk), 110 kW (150 pk) en 125 kW (170 pk).
De nieuw ontwikkelde plug-in hybride aandrijving (eHybrid) heeft een systeemvermogen van 171 kW (232 pk).
Drie elektrische aandrijvingen met vermogens van 100 kW (136 pk), 160 kW (218 pk) en 210 kW (286 pk) en een netto batterijcapaciteit van 64 kWh volgen binnenkort. Daarnaast komt er een elektrische versie met gereduceerd vermogen en een kleinere batterij voor stedelijk bezorgvervoer.
De TDI- en eHybrid-modellen worden geleverd met voorwielaandrijving. Het 4MOTION vierwielaandrijvingssysteem is als optie leverbaar voor de TDI-versies vanaf 110 kW. De volledig elektrische modellen hebben achterwielaandrijving, ook hier is een 4×4 versie gepland voor een latere datum.
De 125 kW TDI (170 PK) is standaard uitgerust met een 8-traps automatische versnellingsbak. Deze versnellingsbak is ook als optie leverbaar voor de 110 kW TDI (150 PK). Een automatische versnellingsbak is verplicht voor de plug-in hybride en elektrische modellen.
De Transporter in detail
Karakteristiek Bulli busje gevoel
Het bestuurdersportier opent de deur naar de nieuwe wereld van de Volkswagen-bus. De zevende generatie start niet meer met de sleutel, maar doorgaans via de startknop naast het 12-inch digitale instrumentenpaneel en het 13-inch infotainmentdisplay. Het standaard multifunctionele stuurwiel is voorzien van overzichtelijke knoppen. Het volume van het infotainmentsysteem regelt u via het stuurwiel of een klassieke draaiknop.
De handremhendel is vervallen en vervangen door een schakelaar voor de parkeerrem in het midden van het dashboard. Ook nieuw: de ruimtebesparende stuurkolomkeuzehendel in de automatische uitvoeringen. Deze biedt een nog betere toegang tot de laad- of passagiersruimte. Grote bekerhouders in de naar voren verplaatste middenconsole (afhankelijk van de uitrusting) en extra bekerhouders en praktische opbergvakken boven op het dashboard maken het dagelijkse werk gemakkelijker.
Een kenmerk van Bulli busjes: het hoge en overzichtelijke dashboard, de hoge zitpositie en de ergonomische indeling van alle bedieningselementen.
Perfecte bruikbaarheid
De nieuwe Volkswagen Transporter is 5.050 mm lang (146 mm meer dan de T6.1). De wielbasis is met 97 mm verlengd tot 3.100 mm, een met 400 mm verlengde wielbasis is ook als optie verkrijgbaar (totale lengte: 5.450 mm). De buitenbreedte van de Transporter is met 2.032 mm met 128 mm gegroeid ten opzichte van zijn voorgangers (zonder buitenspiegels).
Optimale energievoorziening
De elektrische apparatuur wordt van stroom voorzien via verschillende interfaces, waaronder USB-A, USB-C en 12 V-aansluitingen. Aansluitingen voor 230 V-apparaten zijn als optionele uitrusting verkrijgbaar. Bij de dieselversies bevindt de 230 V-aansluiting zich altijd op het bestuurdersstoelframe.
De Transporter met elektrische aandrijving heeft optioneel ook twee extra aansluitingen in het gebied rond de D-stijlen. Het totale vermogen van het 230 Volt systeem bedraagt maximaal 2.300 Watt. Dit betekent dat er voor elk elektrisch apparaat een geschikte stroombron is – van laptop tot cirkelzaag.
Verhoogd laadvermogen en trekvermogen
Ondanks zijn omvang past de nieuwe Transporter met een hoogte van minder dan 2,0 meter (normaal dak) in alle gangbare parkeergarages. Met een draaicirkel van slechts 11,8 meter (normale wielbasis) neemt hij ook bij het manoeuvreren moeiteloos krappe bochten. De nieuwe Transporter-generatie kan aanhangwagens tot 2,8 ton trekken, afhankelijk van de variant (zijn voorganger tot 2,5 ton).
Uitgebreide standaarduitrusting
Volkswagen Bedrijfswagens heeft het standaarduitrustingspakket voor zijn nieuwe Transporter-modellen uitgebreid ten opzichte van zijn voorgangers.
Vanaf nu altijd aan boord: LED-koplampen, LED-achterlichtclusters, een elektronische parkeerrem met Auto Hold-functie, 12 inch digitaal instrumentenpaneel (Digital Cockpit), een infotainmentsysteem (inclusief DAB+, Apple CarPlay, Android Auto, onlinediensten en 13 inch touchscreen), een multifunctioneel stuurwiel, het Keyless Start-systeem, regensensor, Lane Assist, Autonomous Emergency Braking en Dynamic Road Sign Display.
De PanAmericana in detail
Voor bijzonder zwaar gebruik: de vierde generatie van de Transporter was vanaf 2001 leverbaar met een PanAmericana-uitrustingspakket. Met de vijfde generatie werd de PanAmericana een zelfstandige, exclusieve versie van het model en ontwikkelde zich tot een cultklassieker. Het was dan ook duidelijk dat Volkswagen Bedrijfswagens de zevende generatie van de productlijn – die nu voor het eerst wordt getoond – ook als PanAmericana zou aanbieden.
Aan de buitenkant is de nieuwe PanAmericana herkenbaar aan zijn robuuste terreinbekleding op de zijdrempels en wielkasten, gekorrelde bumpers die zijn ontworpen voor zware omstandigheden en een gespoten radiatorgrille. Foliewraps beschermen ook de kofferklep of achtervleugeldeuren in het onderste gedeelte.
Binnen verwelkomt deze bestelwagen de bestuurder en passagiers met verlichte roestvrijstalen inlegstukken voor de treden, hoogglans zwarte applicaties in het dashboardpaneel en binnendeurgrepen in chroom.
Andere onderscheidende kenmerken zijn exclusieve stoelstoffen met PanAmericana-letters verwerkt in de rugleuningen en kleurgecoördineerde contrasterende naden. De Caravelle PanAmericana is standaard uitgerust met de nieuwe 19-inch Indianapolis lichtmetalen velgen (in het zwart met een diamantgeslepen afwerking), die ook als optie verkrijgbaar zijn voor de PanAmericana Transporter.
De optionele 4MOTION vierwielaandrijving vult het karakter en de toepassingsmogelijkheden van de PanAmericana-versies perfect aan.
Specifieke VW Transporter informatie voor de Belgische markt kan u terugvinden op www.volkswagen.be.
Bronnen https://www.volkswagen-press.be/first-photos-of-the-new-transporter-and-caravelle-reveal-innovative-and-versatile-vehicles-for-professionals – Fotomateriaal en basistekst © VW Press Belgie – 08.2024
Vertaling en bewerking Camperland 08.2024, © alle rechten voorbehouden