Als je gewoon bij de geafficheerde prijs blijft stilstaan van deze twee nieuwe camper VAN modellen van Dethleffs dan wordt het heel moeilijk om de juiste woonbus te vinden die bij u past. U wilt wel het beste, het meest op maat natuurlijk, maar daar wil je ook niet teveel voor betalen. Je zoekt de juiste bus tegen een correcte prijszetting. Je kunt misschien niet zomaar een vergelijking maken tussen de nieuwe Dethleffs Globetrail 590 DK Classic op Ford Transit en de Globetrail 600 DR Performance op Volkswagen Crafter (modeljaar 2024) maar wel met de Globetrial 590 DC Advantage op Ford die een vergelijkende 170 PK motor onder de kap heeft met een 6-traps automaat. Daar komt wel wat meer opzoekingswerk bij kijken. De VW Crafter is op het eerste zicht de duurste maar hij komt ook direct met een krachtige 177 PK motor die voorzien is met een soepele 8-traps automaat. Beiden halen hun PK ‘s uit een 2.0 liter motor. Op welke manier verhouden zich o.a. de prijs en kwaliteit dan? Ze hebben veel gemeen zoals beiden met 6 jaar garantie op waterdichtheid.
IN DE HOOGTE
De Globetrail 600 DR op Volkswagen Crafter en de 590 DC op Ford verschillen nauwelijks in lengte (1 cm) en in de breedte is de Ford 2 cm breder, hetgeen we verwaarloosbaar kunnen noemen. Echter in de hoogte zijn de verschillen veel groter. De buscampers op een Ford Transit vallen positief op door hun hogere binnen stahoogte, hier 2.04 meter tegen 1.89 cm in de VW Crafter. Een verschil van toch 15 cm wat voor groot gebouwde camperaars zeker een doorslaggevend argument te geven om voor Ford te kiezen? Hetzelfde verschil doet zich namelijk ook voor in vergelijkende modellen op Fiat, Citroen of Peugeot.
De Ford 590 DX heeft dankzij die extra grootte een inhoud van 34 m³, wat neerkomt op 3 m³ meer ruimte dan in de Performance 600 DR, toch een redelijk aanzienlijk verschil.
STABILITEIT EN WEGLIGGING
De stabiliteit van een woonbus hangt af van verschillende factoren: de kracht van de motor, de spoorbreedte, de buitenhoogte en vooral de lengte van de achtertrein, zoals we zeggen: dit is het gedeelte na de achteras. Hoe groter de achtertrein hoe meer kans op wiebelen, zeker bij overbelading of (zij)winden. Dit cijfer kan afgeleid worden uit de maten van de wielbasis van een model (= de plaats van de achterste achteras).
LAADVERMOGEN – chassis uitbreidingen
Beide modellen 590DC en 600DR kunnen gebruikt worden met een rijbewijs B. Op het bijhorende chassis van 3.500 kg scoort de 590DC op Ford Transit met een netto laadvermogen van 475 kg als beste. Dat is een verschil van 45 kg tegenover de 600 DR op de VW Crafter. Echter de camperaar met een rijbewijs C kan de VW Crafter ook verkrijgen op een chassis van 3.880 kg. Voor die kleine meerprijs kunnen zij dan ineens 380 kg extra meer gaan beladen dan bij de Ford versie op max. 3.5 T.
ZIT- EN SLAAPPLAATSEN
Beide modellen hebben 4 gehomologeerde zitplaatsen met gordel, gekoppeld aan 2 vaste slaapplaatsen door middel van een dwarsbed. Hierbij is het dwarsbed bij de 600 DR duidelijk groter en ruimer dankzij de slaapuitbouw die Dethleffs op de VW heeft voorzien, wat neer komt op 0.2 m² extra in de Performance. Vergelijken we de aankoopprijs en de slaapoppervlakte dan blijft de Ford per m² nog altijd met 29.719 €/m² zo’n 1.560 €/m² goedkoper dan de Crafter.
Beide modellen met hun dwarsbed richten zich voornamelijk op koppels. Maar de zitbank is optioneel te verkrijgen in een isobank systeem waardoor je extra derde slaapplaats kan creëren.
De 590 DC is is standaard uitgerust met een dubbele bodem en een comfortabel bed met schotelverensysteem voor een verbeterde nachtrust.
TANKS en KOELKAST
Ook hier zijn beide modellen bijna kopijen van elkaar. Beide hebben ze een vers watertank van 100 liter en een afvalwatertank van 90 liter. In de keuken is een (kleine) compressiekoelkast voorzien met 90 liter inhoud. Bij de VW Crafter beschikt je daarbij over een soort schuiflade. Bij de 590 DC is dankzij een deur met een openingshoek van 180° de koelkast zowel van buiten als van binnen goed bereikbaar.
Beide modellen hebben een Truma boiler voorzien op gas met een vermogen van 4000 Watt. Geen van beiden haalt dus diesel uit de dieseltank want dan zou de VW Crafter met 5 extra liters (75 liter) in het voordeel geweest zijn. Er is wel een verschil in het trekken van een geremde aanhanger die bij de VW Crafter 500 kg hoger ligt dan bij de Ford Transit.
Badkamer, toilet, douche
De badkamer in de Performance is een bijzonder pareltje. De Globetrail 600 DR maakt indruk met een ruime badkamer waarin het dubbele gebruik van het middenpad een zeer ruime douche mogelijk maakt. De wastafel kan gewoon weggeklapt worden om extra plaats vrij te maken. Maar Dethleffs heeft naast deze 590 DC ook nog andere modellen (op Fiat en Citroen) met een badkamer model tot in de middengang.
CLPLUS cijfers
In de nieuwe motorhome database krijg je met je CLPLUS statuut meer inzicht in de échte beladingsmogelijkheden van een model. In de standaard opgegeven cijfers van een model door de fabrikanten zit immers alleen de bestuurder verrekend (aan 75 kg). Bijvoorbeeld netto laadvermogen bij de 600 DR is volgens de fabrikant 430 kg, bij de 590 DC op Ford is dit 475 kg. Maar u reist immers niet alleen toch?
Gaat u dus met z’n tweetjes op pad dan moet je eigenlijk nog eens 75 kg van de bijzitter in minder brengen (clplus code: netto_2slapen)
Bij het gros van de VAN modellen kun je vaak (optioneel) in plaats van een gewone zitbank, een zogenaamde isofix zitbank laten installeren. Dit is een systeem waarbij je de zitbank snel kunt omtoveren tot een slaapbank. Neem je deze optie als 3é (of 5é) slaapplaats dan moeten we nog eens 75 kg in mindering brengen plus het meer gewicht van dit isofix systeem. Dit kan verschillen van bank tot bank (volgens de afmetingen) maar situeert zich tussen 2,5 tot 12 kg extra aan gewicht. CLPLUS code in de database: netto 3 slapers. Is er al een standaard isobank aanwezig dan is het meergewicht uiteraard reeds verrekend in het netto laadvermogen van de fabrikant.
Daarnaast kan een model de optie bieden voor een extra hefbed of een extra dakbed. Die twee gaan zelden samen. Een dakbed is meestal voor 2 personen. Hier trekken we het gewicht van het dakbed zelf in mindering (situeert zich rond 120-145 kg) en minus 150 kg (2 personen aan 75 kg) – CLPLUS code: netto minus dakbed.
Een hefbed is meestal voor 2 personen maar er zijn ook types hefbedden voor slechts 1 persoon. Daarnaast verschilt het gewicht aanzienlijk volgens het systeem dat gebruikt wordt: handmatig open- en dichtklappen of elektrisch (met een extra gewicht van de elektromotor).
Neem we alles bij elkaar dan komen we uit bij het netto laadgewicht na aftrek van het maximaal aan personen. Dit vergt een woordje uitleg. Er zijn volgens de fabrikant 4 gehomologeerde stoelen en 2 (3)(5) slaapplaatsen. Drie dankzij de extra isofix bank, 5 dankzij de isobank + het dak- (of hefdak). Echter mag u in dit specifieke geval niet meer dan 4 personen vervoeren (plaatsen met gordel). We zullen dan ook maar 4 personen in mindering brengen aangezien de 5é NOOIT “on the road” kan zijn. U kunt dus wel ter plaatse een extra (5é) gast te slapen leggen maar die doet tijdens de rit onderweg, of tijdens het rijden niet terzake.
Meer details en fotomateriaal over elk campermodel in dit artikel kun je terugvinden in de vernieuwde Motorhome database 2023-24 op https://www.camperland.be/motorhome-camper-camper-vans-databank-camperland/
De beladingcijfers verwerkt voor de 2 modellen 590 DC en 600 DR zien er dan uit als volgt:
Belading volgens reisbezetting in kilogram | Globe trail 590 DC Advantage | Globe trail 600 DR Performance |
---|---|---|
Netto laadvermogen - cijfer van de fabrikant (folders, websites) | 475 | 430 |
Minus gewicht van de bijzitter (netto 2 slapers) | 400 | 355 |
OF Minus gewicht 3é slaper (- minus gewicht isobank) | 325 | 280 |
OF Minus gewicht 2 personen en - minus gewicht van hefbed of dakbed | 130 | 95 |
Minus het gewicht v/h MAX. aan te reizen passagiers (4) (minus gewicht zitbank en dak- of hefbed) | 118 | 83 |
SAMENVATTINGEN
Totaal aantal plus punten voor de Ford Transit met Globetrail 590 DC Advantage: 6/10
Totaal aantal plus punten voor de VW Crafter met Globetrail 600 DR Performance: 6/10
590 DC op Ford | 600 DR op VW | punten 590 DC | punten 600 DR | |
---|---|---|---|---|
Motor en vermogen | 170 PK | 177 PK | 0 | 1 |
Automaat en koppel | 6-traps = bruusker | 8-traps = meer soeplesse | 0 | 1 |
Aankoopbedrag | Aankoopbedrag vanaf 78.253 | Aankoopbedrag vanaf 87.688 | 1 | 0 |
Binnenhoogte (stahoogte) | 2.04 m | 1.89 m | 1 | 0 |
Wegligging (stabiliteit) | Hogere carrosserie, langere wielbasis | Lagere carrosserie, kortere wielbasis | 1 | 1 |
Laadvermogen | 475 kg | 430 kg | 1 | 0 |
Grootte dwarsbed | 201x136/126 | 200x140 | 0 | 1 |
Geremde aanhanger | 1500 kg | 2000 kg | 0 | 1 |
Dubbele, vorstvrije bodem | JA | JA | 1 | 1 |
Badkamer tot i/d middengang | NEE | JA | 0 | 1 |
kwaliteitslabel camperland 2021
kwaliteitslabel camperland 2023
Dethleffs Vans, minivans en motorhomes
Beter
- Duitse kwaliteit
- Ruim # modellenaanbod
- Goede beladingscijfers
- Ook luxe modellen
- # keuze modellen
- # keuze merken motoren
- Innovatief merk
Minder
- Niet alle modellen 100% houtvrij
- 6 jaar op waterdichtheid
- Kleine mankementen die je niet verwacht
Dethleffs (half-) en integralen
Modellen met LifeTime zijn 100% houtvrij
- LifeTime Plus = 100 % houtvrij met verbeterde celstructuur maar dit geldt niet voor alle modellen
- Er zijn 2 constructie reeksen met verschil in kwaliteit: kies bij voorkeur voor de LIFETIME PLUS modellen met een 100 % houtvrije constructie
- hagelbestendig dak
- Just 90 serie wanden en dak 35 mm, bodemplaat 49 mm dikte
- Trend serie 100% houtvrije LifeTime Smart bodemconstructie
Aanverwante Dethleffs camper vans, alkoven, compacte campers, halfintegralen en integralen onderwerpen – camper en motorhom artikelen
Bronnen fotomateriaal Camperland.be
© Publicatie Camperland.be 2023, alle rechten voorbehouden.