Kan de nieuwe Renault Master en E-Master van de 4de generatie (voorjaar 2024 op de markt) het platform worden van de volgende generatie woonbussen of Camper Vans?

Kan de nieuwe Renault Master en E-Master van de 4de generatie (voorjaar 2024 op de markt) het platform worden van de volgende generatie woonbussen of Camper Vans?

Loading

Renault heeft sinds 1980 al meer dan drie miljoen exemplaren van zijn Master verkocht. Die zijn allemaal geproduceerd in Batilly, nabij Metz in het oosten van Frankrijk. Het model wordt ook buiten Europa verkocht, wereldwijd zelfs in meer dan vijftig landen, onder meer in Zuid-Amerika (sinds 1990). Renault presenteert nu de vierde generatie van de Renault Master. De levering start in het voorjaar van 2024. De Renault Master heeft een klein marktaandeel in de camperwereld waar hij o.a. gebruikt voor door Rimor, Font-Vendome, Burstner Delfin, Etrusco, de S-serie van Challenger en Chausson en tenslotte modellen van Ahorn Camp, zowel alkoven als halfintegralen. De vraag vandaag is alsnog hoe breed de nieuwe versie zal zijn? Kan er nog een dwarsbed in of worden de Van bouwers verplicht om de bedden in de lengte in te bouwen? En naast de Master komt er ook een nieuwe E-Master. Is er voor deze elektrische variant een toekomst in het motorhome landschap?

Nieuwe Renault Master van de 4é generatie - voorjaar 2024 - vooraanzicht
Nieuwe Renault Master van de 4é generatie - voorjaar 2024 - vooraanzicht

De Renault Master voor 2024 debuteert met een frisse nieuwe look, geavanceerde technologie, verbeterde bruikbaarheid en verbeterde efficiëntie, ruimte en comfort. Hij zal verkrijgbaar zijn met keuzen een uit volledig elektrische of met een efficiënte diesel, waarbij het multi-energieplatform ook aanpasbaar is voor een toekomstige waterstof Master. Zijn geavanceerde aerodynamica zorgt ervoor dat de nieuwe versie van de vierde generatie de meest efficiënte bestelwagen in zijn klasse is, ongeacht de aandrijving die U verkiest.

Het OpenR Link-multimediasysteem, 10-inch scherm, draadloze Android Auto- en Apple CarPlay-compatibiliteit, ingebouwde Google-functies en externe voertuigverbinding via de MyRenault APP zijn standaard aanwezig in elke versie. Met een keuze uit 20 verschillende configuraties, en een laadvermogen tot vier ton, 20 geavanceerde rijhulpsystemen zorgen voor een optimale veiligheid.

De 100% elektrische versie biedt een toonaangevend bereik (actieradius) van maximaal 400 kilometer.

Beschikbaar voor pre-order vanaf het eerste kwartaal van 2024, met de officiële bestelopening in het tweede kwartaal en leveringen aan klanten vanaf september 2024.

Nieuwe Renault Master van de 4é generatie - voorjaar 2024 - nieuwe cockpit
Nieuwe Renault Master van de 4é generatie - voorjaar 2024 - nieuwe cockpit

Het hoogwaardige interieur van Master weerspiegelt dat van een personenauto. Het S-vormige dashboard dat naar de bestuurder is gericht, draagt ​​bij aan de sfeer van ruimtelijkheid. De materialen voelen premium aan en het 10-inch scherm – dat standaard wordt geleverd in het hele assortiment – ​​voegt een visueel aantrekkelijk hightech tintje toe. De donkere bekleding versterkt de eigentijdse, ultramoderne stijl.

Het stuur is van het niveau als voor personenauto’s en is in de hoogte verstelbaar. Automatische versies hebben nu de transmissiebediening op het stuur, waardoor er nog meer ruimte ontstaat in de middenconsole.

Met een totale opbergruimte van 135 liter in de cockpit,  een stijging met 25%, is deze generatie marktleider op dat vlak De beschikbare ruimte is verdeeld over het dashboard, de bekerhouders aan de zijkant, de laden van het dashboardkastje, de gleuf in het cabineplafond en twee opbergvakken in de deuren.

De geheel nieuwe Renault Master verandert moeiteloos in een kantoor op wielen. De achterkant van de middelste stoel kan worden neergeklapt tot een bureau, in de basis zit een sleuf voor het opbergen van een laptop en er zijn USB-C-poorten om apparaten van stroom te voorzien. Elk detail is bedoeld voor intensief dagelijks gebruik. Zo vergemakkelijken de slijtvaste en stevige met TEP beklede zitranden het in- en uitstappen en zijn ze zeer slijtvast. De ruime keuze aan stoelen omvat verende en draaibare varianten, individuele stoelen en drie soorten banken (twee stoffen en één TEP).

Nieuwe Renault Master van de 4é generatie - voorjaar 2024 - nieuwe achterzijde
Nieuwe Renault Master van de 4é generatie - voorjaar 2024 - nieuwe achterzijde

Het opvallende ontwerp van Master voegt een duidelijk gedefinieerde identiteit, een aantrekkelijk uiterlijk en een moderne uitstraling toe. Het ontwerp straalt ook betrouwbaarheid, duurzaamheid en veiligheid uit. De opvallende voorkant omvat Renault ‘s nieuwe logo en de extra grote full-LED-koplampen in de kenmerkende C-vormige reeks rond de grille. Een U-vormige inzet onder de grille kan korrelig zwart zijn of, bij hogere uitrustingsniveaus, dezelfde kleur als de carrosserie. Klanten hebben standaard keuze uit 7 carrosseriekleuren en meer dan 300 speciale tinten.

De verhoudingen zijn zorgvuldig afgestemd om de juiste balans te vinden. De achterkant is smaller om de aerodynamica te optimaliseren, maar de opening aan de achterkant en de laadruimte zijn desalniettemin opmerkelijk groot. De achterruit is asymmetrisch – een typisch Master kenmerk – en de achterlichten hebben een opvallend C-vormig patroon, net als aan de voorkant.

Er is veel ontwikkelingswerk geïnvesteerd in de waargenomen kwaliteit en robuustheid. Het feit dat elk zijpaneel bijvoorbeeld uit één deel bestaat, draagt ​​bij aan de solide uitstraling – vooral bij de langere versies – en ze zijn extra stijf zodat ze niet kromtrekken. De waargenomen kwaliteit in de bagageruimte is ook hoger, tot aan de verstevigingen en andere interne details.

Kan de nieuwe Renault Master 4é generatie, het platform worden van de volgende generatie Camper Vans of woonbussen?
Kan de nieuwe Renault Master 4é generatie, het platform worden van de volgende generatie Camper Vans of woonbussen?

De meesterlijke aerodynamica zorgt ervoor dat hij aan de top van zijn klasse staat op het gebied van efficiëntie, ongeacht de manier waarop hij wordt aangedreven. De Scx waarde is ruim 20% lager en aanzienlijk lager dan die van de vorige generatie en alle huidige rivalen.

Zelfs de kleinste details dragen bij aan het vloeiendere ontwerp: de motorkap is korter, de voorruit is verder naar voren en gekanteld, de buitenspiegels, luchtinlaatkanalen in de bumper en de schuine daklijn zijn gestroomlijnd en de achterkant is smaller. De scherpere aerodynamica heeft ook het akoestisch comfort in het interieur verbeterd.

Omdat het voertuig te groot is voor de windtunnel van Renault, typisch gebruikt in Saint-Cyr, werden de aerodynamische ontwikkelingsstudies uitgevoerd met behulp van schaalmodellen van 83%. De grote bestelwagens werden vervolgens getest in een tunnel die was gebouwd om de aerodynamica van vliegtuigen te beoordelen. Al dit werk heeft de efficiëntie in de ‘echte wereld’ aanzienlijk verbeterd.

De CO2-uitstoot van de Master is 39 g/km lager en nu onder de 200 g/km. De aerodynamica draagt ​​bij aan een aanzienlijk lager energieverbruik bij de elektrische versies, met een verbetering van 20% ten opzichte van de huidige Master van de derde generatie.

Nieuwe Renault Master van de 4é generatie - voorjaar 2024 - close-up van de neus en grille
Nieuwe Renault Master van de 4é generatie - voorjaar 2024 - close-up van de neus en grille

Ongeacht de aandrijflijn die ze kiezen, klanten van de nieuwe Renault Master zal het meest efficiënte voertuig in zijn categorie kunnen besturen. Alle versies worden op dezelfde assemblagelijn gebouwd, wat een grote flexibiliteit biedt bij het afhandelen. De geheel nieuwe Renault Master is het enige voertuig in zijn klasse dat is gemaakt in Frankrijk: de drie energieversies en alle lichamen komen uit dezelfde lijn in Batilly (bij Metz, in het oosten van Frankrijk). De aandrijflijnen en versnellingsbakken zijn gemaakt in Frankrijk en de batterijen zijn erin gemonteerd in Frankrijk.

De geheel nieuwe Renault Master is ontworpen om verder te gaan, meer mee te nemen en minder te kosten. De auto kan vanaf begin 2024 worden gereserveerd, met een officiële bestelopening in het tweede kwartaal en leveringen vanaf september 2024.

Dieselmotoren

Er zijn 4 Blue dCi-dieselmotoren met een vermogen van 105, 130, 150 of 170 pk beschikbaar voor de geheel nieuwe Master. Ze verbruiken substantieel minder brandstof (gemiddeld 1.5 liter minder per 100 km) en stoten minder CO² uit (39 gram minder per km, minder dan 200 g/km). Afhankelijk van de versie kunnen de motoren worden gekoppeld aan een handgeschakelde 6-versnellingsbak of een uiterst efficiënte nieuwe automatische versnellingsbak met 9 versnellingen.

De batterij-elektrische master is compatibel met vehicle-to-load (V2L) en vehicle-to-grid (V2G).
De batterij-elektrische master is compatibel met vehicle-to-load (V2L) en vehicle-to-grid (V2G).

100% elektrisch

De volledig elektrische gloednieuwe Renault E-Master wordt aangedreven door een motor van 105 kW, die een koppel van 300 Nm levert. Hij beschikt over een batterij van 87 kWh, die een WLTP-bereik van meer dan 410 km biedt.

Als gevolg hiervan heeft de E-Master nog een recordlaadvermogen (1.625 kg in een bestelwagen waarvoor een rijbewijs B vereist is), actieradius en een trekvermogen van 2.5 ton. Het verbruik blijft redelijk, met een WLTP-gestandaardiseerde 21 kWh/100 km met de grote batterij van 87 kWh, dankzij het batterijwarmtebeheersysteem. Een snellading van 130 kW DC zorgt voor een bereik van 229 km in slechts 30 minuten. Een 22 kW AC-thuislader laadt de batterij in iets minder dan vier uur op van 10% naar 100%.

EV-exclusieve connectiviteit

De elektrische E-Master wordt geleverd met exclusieve functies die een gebruikerservaring bieden die eruitziet en aanvoelt als die van een smartphone. Dit maakt de transitie naar elektrische mobiliteit eenvoudiger dan ooit.

Google Maps houdt rekening met uw voorkeuren en optimaliseert de routes dienovereenkomstig. En u kunt een Routeplanner gebruiken om ritten te plannen, laadstations te filteren op basis van uw favoriete betaalmethode of vermogen, uw huis en werkplek in te stellen als oplaadpunten en te beslissen wanneer de batterij wordt opgeladen en de airconditioning wordt in- en uitgeschakeld.

De My Renault app en de externe diensten die uitsluitend voor elektrische voertuigen beschikbaar zijn, zorgen ervoor dat de Renault Master een hoogtechnologisch voertuig is dat in hoge mate verbonden is en altijd klaar staat om te helpen:

    • Het geeft het resterende bereik weer, zodat u het opladen in real-time kunt volgen
    • Het toont laadstations bij u in de buurt of in de buurt van een geselecteerde locatie
    • Je kunt het opladen op afstand inplannen (bijvoorbeeld om de bestelwagen alleen tijdens de daluren op te laden)
    • Je kunt voorverwarmingstijden instellen, zodat de cockpit op de juiste temperatuur is als je aan je dag begint (zonder dat dit invloed heeft op het bereik als de bus is aangesloten)
    • Het toont de laadstatus en een laaddatumlogboek

Omdat de Mobilize Charge Pass is inbegrepen, kunt u betalen zonder dat u een groot aantal kaarten bij u hoeft te hebben, via het grootste laadnetwerk van Europa (meer dan 500.000 laadpunten in 25 landen, waarvan de helft laadt met 22 kW). Pashouders kunnen ook genieten van voordelige tarieven bij Ionity stations langs de snelweg (meer dan 2.600 oplaadpunten) als ze een optioneel abonnement afsluiten.

Ten slotte zijn er verschillende aanvullende Mobilize diensten beschikbaar om uw leven gemakkelijker te maken in een elektrische Renault Master:

Mobilize Power Solutions vereenvoudigt de overstap naar elektrische mobiliteit met op maat gemaakte laadoplossingen op bedrijfsterrein, onderweg en zelfs bij medewerkers thuis. Tot de diensten voor professionals behoren onder meer taxatie, installatie en bediening van laadterminals, energieoptimalisatie en onderhoud. Gebruikers kunnen de kosten betalen met hun Mobilize Business Pass en de wagenparkbeheerder kan het verbruik op afstand monitoren en maandelijks betalen.

Waterstof versie

De Renault Master van de 4de generatie is ook ontworpen om in de toekomst een waterstofmotor en brandstofcel te huisvesten.

Nieuwe Renault Master van de 4é generatie - voorjaar 2024 - met handige APP
Nieuwe Renault Master van de 4é generatie - voorjaar 2024 - met handige APP

Uniek remsysteem

Het nieuwe bekrachtigde dynamische rem controlesysteem in de  Renault Master zorgt ervoor dat de remeffectiviteit en het pedaalgevoel hetzelfde blijven, ongeacht hoeveel gewicht van het voertuig bedraagt. Het activeert ook het automatische noodremsysteem eerder (de responstijd is gehalveerd) en verbetert de regeneratie, waardoor de actieradius van de elektrische versies wordt vergroot.

Twintig rijhulpsystemen

20 rijhulpsystemen maximaliseren de veiligheid voor de mensen in en om het voertuig. Tot de actieve veiligheidsvoorzieningen behoren de zijdelingse stabiliteit, het automatische noodremsysteem en de stabiliteitshulp systemen voor aanhangwagens. Hij wordt ook geleverd met Intelligent Speed ​​Assist, om de bestuurder te helpen binnen de snelheidslimiet te blijven.

V2X-Functionaliteit in de elektrische versies

De nieuwe Renault Master zullen Vehicle-to-Load (V2L) en Vehicle-to-Grid (V2G)-mogelijkheden bevatten. Deze omvatten het opladen van andere apparaten via een stopcontact in de binnenruimte of in de laadruimte, maar ook adapters om elektrisch gereedschap, computers en andere apparaten op oplaadpunten aan te sluiten. Ook kunt u op maat gemaakte carrosseriedelen (koelkasten, automatische achterkleppen, extra verwarmings- of airconditioningsystemen, etc.) rechtstreeks vanuit de accu van stroom voorzien. Het zal ook in staat zijn om energie uit de batterij aan het elektriciteitsnet (V2G) te leveren met behulp van een bi-directionele lader. Dat lijken extra troeven voor de fabrikanten van motorhomes.

Google Maps, de standaard voor professionals

Google Maps biedt onder meer realtime verkeersinformatie, geeft nuttige plaatsen weer (favoriete restaurants of leveranciers, inclusief hun openingstijden, telefoonnummers, etc.), is stemgestuurd en de kaarten zijn altijd up-to-date . Als u uw Google-account aan uw gebruikersprofiel koppelt, kunt u ook uw bladwijzers ophalen.

My Renault: diensten op afstand om een ​​stap voor te blijven

Om interactie en pro-actie naar een hoger niveau te tillen, kunt u om verschillende redenen ook op afstand verbinding maken met de gloednieuwe Renault Master via de My Renault app:

    • Om uw bestelwagen op een kaart te lokaliseren of, als deze bijvoorbeeld op een grote parkeerplaats staat, de lichten te laten knipperen of een geluid te maken
    • Om het onderhoudsschema bij te houden
    • Om een ​​waarschuwing te ontvangen als de auto ontgrendeld is

Extra verbonden diensten van Mobilize

Mobilize biedt aanvullende geconnecteerde diensten voor de gloednieuwe Renault Master.:

    • Mobiliseer Connected Insurance, om de verzekeringspremies te moduleren op basis van de afstand die u rijdt of uw rijstijl, om de kosten te optimaliseren (afhankelijk van het land).
    • Mobiliseer Fleet Connect (afhankelijk van het land), een web gebaseerd platform en app om wagenparkbeheer in real-time te optimaliseren – met functies zoals verbruiksmonitoring, geolocatie, geofencing en ecodriving uitdagingen om de bedrijfsvoering te vereenvoudigen, sneller te reageren en geld te besparen.
    • Mobiliseer vlootgegevens, die ruwe gegevens van voertuigen leveren (afgelegde afstand, onderhoudswaarschuwingen, geolocatie, enz.) om in andere beheertools te verwerken.
Nieuwe Renault Master van de 4é generatie - voorjaar 2024 - close-up van het Renault logo
Nieuwe Renault Master van de 4é generatie - voorjaar 2024 - close-up van het Renault logo

Alle nieuwste connectiviteit voor de campermarkt

De nieuwe Renault Master biedt alle connectiviteit die moderne campergebruikers nodig hebben. Het OpenR Link multimediasysteem, het meest intuïtieve op de markt,  wordt standaard bij elk model geleverd. Het omvat een 10-inch scherm en bekabelde en draadloze Android Auto en Apple CarPlay verbindingen om het scherm van een smartphone te repliceren. Dit systeem is ook slim en schaalbaar: het zal in de loop van de tijd uitgroeien tot nieuwe functionaliteiten, met gratis draadloze updates (zoals smartphone-updates) voor meer dan twintig apps, gedurende vijf jaar.

OpenR Link met Google ingebouwd: meer verbonden en efficiënter

Dit is de eerste keer dat het ultramoderne OpenR Link-systeem met ingebouwde Google mogelijkheden (in optie) beschikbaar is in een lichte bedrijfswagen. Het systeem is ontwikkeld in samenwerking met Google, draait op Android Automotive OS 12 en omvat navigatiemogelijkheden van Google Maps, de Google Play APP catalogus en de spraak gestuurde Google Assistant.

Bestuurders van de Renault Master kunnen het systeem – net als hun smartphone – koppelen aan hun Google-account voor een optimale online ervaring. De modulaire interface geeft standaard Google Maps weer en je kunt twee widgets toevoegen (de keuze omvat Muziek, Telefoon, Google Assistent, Voertuig, Datum en tijd, Bandenspanning en meer). Vervolgens kunt u via de menubalk aan de linkerkant van het scherm moeiteloos door de universums navigeren (Startscherm/Google Maps, Muziek, Apps, Voertuig). Het interieur heeft ook een draadloze smartphone oplader om kabelwarboel te voorkomen.

Google Assistant voor extra gemak gedurende de hele werkdag

OpenR Link is eenvoudig, intuïtief en werkt als een tablet. Je kunt ermee communiceren via het touchscreen of je stem via Google Assistant (bijvoorbeeld als je naar muziek wilt luisteren). Ook kun je met deze handsfree virtuele assistent naar het nieuws luisteren, de weersvoorspelling checken, de airconditioning regelen of bijvoorbeeld de verwarming aan- of uitzetten, zonder je ogen van de weg te halen. Als u uw Google-account aan OpenR Link koppelt, kan Google Assistant ook proactief zijn, bijvoorbeeld door een bestemming voor te stellen op basis van uw gewoontes.

Handige apps voor professionals

Google Play heeft een groeiende catalogus met apps, waaronder een aantal die vooral handig zijn voor professionals op het werk.

Vivaldi, een internetbrowser waarmee je op het 10 inch scherm e-mails kunt lezen en bijlagen kunt openen, documenten kunt bewerken, tutorials kunt bekijken of zelfs YouTube-video’s kunt bekijken tijdens de lunchpauze, allemaal handiger dan op een smartphone. De startpagina van Vivaldi is geconfigureerd om handige links naar Gmail, Outlook, Office en een Renault e-gids weer te geven. U kunt uw bladwijzers ook aanpassen, zodat u direct naar de gewenste bladwijzers kunt gaan, net zoals u dat op een tablet of laptop zou doen.

EasyPark, waarmee u op een eenvoudige manier kunt betalen voor openbaar parkeren – en alleen kunt betalen zolang u blijft -: tik op het OpenR Link-scherm wanneer u parkeert, en de meter stopt automatisch wanneer het systeem detecteert dat het voertuig start.

Waze, voor waardevolle navigatie-informatie van de uitgebreide gebruikersgemeenschap van deze collaboratieve app.

OpenR Link met Convertor Companion

Het gebruik van het OpenR Link-multimediasysteem met ingebouwde Google-mogelijkheden opent ook de deur naar het maken van aangepaste apps voor omgebouwde voertuigen. Bij de lancering zijn er drie apps beschikbaar: één voor de brandweer, één voor de ombouw van mobiele werkplaatsen en één voor de ombouw van koelwagens.

Met deze apps, ontwikkeld door de conversieprofessionals zelf, kunnen bestuurders van de geheel nieuwe Renault Master hun aangepaste functies rechtstreeks op het 10-inch scherm van hun OpenR Link-multimediasysteem controleren en controleren. Er zijn verschillende voordelen: de bestuurdersinterface is beter (duidelijker en de bedieningselementen worden prominenter op het kleurenscherm weergegeven), het systeem is eenvoudiger en veiliger, het geeft alleen de informatie weer die de bestuurder nodig heeft en het kan automatisch worden bijgewerkt lucht. En je hoeft geen tweede scherm aan het dashboard te bevestigen.

 

 

Nieuwe Renault Master van de 4é generatie - voorjaar 2024 - de zijflank en achterdeuren
Nieuwe Renault Master van de 4é generatie - voorjaar 2024 - de zijflank en achterdeuren

De geheel nieuwe Renault Master wordt gelanceerd met een volledig aanbod dat aan alle professionele eisen voldoet. Zijn grotere laadvermogen, lengte, breedte en volume maken hem tot de ideale bestelwagen en herdefiniëren het gemak in zijn klasse. Mede daardoor is hij misschien ook meer gegeerd als basis voor de woonbus bouwers.

De geheel nieuwe Renault Master tilt het rijgedrag in de stad naar een nieuw niveau van gebruiksgemak. Klanten kunnen zelfs kiezen voor een L3-versie voor stadsritten (L2 is het basisvoertuig, L3 is verkrijgbaar met voor- en achterwielaandrijving, en L4 heeft achterwielaandrijving).

Nieuwe Renault Master van de 4é generatie - voorjaar 2024 - de zijflank en achterdeuren
Nieuwe Renault Master van de 4é generatie - voorjaar 2024 - de zijflank en achterdeuren

Bronnen en fotomateriaal Media press Renault 11.2023

© Publicatie, vertaling en bewerking Camperland.be 2023, alle rechten voorbehouden.