Uitzonderlijk design, toptechnologie en uitgerust met slimme features. Met de Arto zet Niesmann+Bischoff nieuwe normen in de A-Klasse campers op een Mercedes-Benz Sprinter chassis. Bij Niesmann+Bischoff heeft er een soort generatiewisseling plaatsgevonden. Na de iSmove en Flair presenteert de fabrikant van exclusieve campers nu de Arto in een compleet nieuw design. Er zijn nog twee hoogtepunten om van te genieten: de nieuw ontwikkelde Arto is niet alleen de eerste voering op een Mercedes Sprinter chassis, hij is ook slim. Zowel het interieur als het exterieur van de nieuwe generatie van de elegante camper, zoals de Arto 78 en de Arto 88, zijn geïnspireerd op de designtaal van de iSmove en Flair.
“Het overbrengen van het interieur- en exterieurdesign van de iSmove en Flair naar de Arto was voor ons een voor de hand liggende beslissing gezien het succes van de twee modellenreeksen”, aldus algemeen directeur Hubert Brandl. “Maar we zouden Niesmann+Bischoff niet zijn als we daar simpelweg tevreden mee waren geweest. Omdat we altijd op zoek waren naar iets bijzonders voor onze campers, hadden we onszelf deze keer de taak gesteld om de eerste voering op een Mercedes Sprinter chassis te ontwikkelen. En ik denk dat het resultaat een indrukwekkend succes is.”
De eerste Arto-modellen zullen dit jaar te zien zijn op de Caravan Salon in Düsseldorf (30 augustus t/m 8 september 2024) en vanaf november 2024 bij dealers. Ook de nieuwe Arto is nu al verkrijgbaar in hun online configurator.
De A-Klasse Arto is verkrijgbaar in twee verschillende indelingen. De ene is de enkelassige Arto 78 met een lengte van 7,82 meter en een indeling die vergelijkbaar is met de iSmove 6.9 E. De andere is de tandemas Arto 88, die 9,06 meter lang is en geïnspireerd is op de Flair 880. Met een indrukwekkende breedte van 2,40 meter accentueert de nieuwe Arto zijn positionering als voertuig uit de Liner klasse.
Het toegestane totaalgewicht van de Arto 78 bedraagt een respectabele 4,5 ton, terwijl de tandemas Arto 88 een toegestaan totaalgewicht van 5,5 ton te bieden heeft.
Nieuw in de Arto zijn ook de geïntegreerde assistentiesystemen van Mercedes. Adaptieve cruisecontrol, een actief waarschuwingssysteem voor het verlaten van de rijstrook en verkeersbord- en slaperigheidsherkenning bieden passagiers meer veiligheid en rijcomfort. Het exterieur van de Arto maakt indruk met zijn heldere designtaal, die aansluit bij die van de Flair.
“De verlichtingaccentueert echt de aanwezigheid van de Arto”, aldus Brandl. “De breed geplaatste koplampen met hun opvallende, continue dagrijlichtsignatuur creëren een stoere, auto-achtige uitstraling.”
Hetzelfde kan gezegd worden van de achterkant, waar de exclusief door het bedrijf ontwikkelde achterlichten de hoge eisen aan individualiteit accentueren.
De eerste liner op een Mercedes Sprinter-chassis – met zoveel bijzondere kenmerken
Wat de Arto zo uniek maakt, is dat het de eerste A-Klasse-voering op een Mercedes Sprinter chassis is. Dat heeft nogal wat voordelen te bieden. Zo zorgen de unieke opbergruimte in de dubbele bodem en de grote garage achterin voor maar liefst 4.532 liter opbergruimte. De opbergruimte in de dubbele bodem en de servicecompartimenten worden bereikt via de opklapbare buskleppen die gelijkmatig in de zijskirt zijn geïntegreerd. De speciaal gemonteerde containeruittrekelementen maken het mogelijk om opgeslagen spullen in de dubbele bodem optimaal te ordenen en eenvoudig te laden. Bovendien beschikt de Arto over de grootste tanks in zijn klasse met 300 liter voor vers water en 200 liter voor afvalwater. Extra unique selling points zijn het optionele vaste tanktoilet met een inhoud van 170 liter en de gastank met 50 liter.
Ook op elektronicagebied beschikt de Arto over topapparatuur. Standaard is hij voorzien van geïntegreerde lithiumvoeding met een cabineaccu van 150 Ah, die kan worden opgewaardeerd tot 450 Ah. Hierbij komen een zonnepaneel met maximaal 660 Watt, een Maximum Power Point Tracking (MPPT) zonnecontroller, een 3.000 Watt omvormer en een 100 A oplader.
“De juiste technologie, bijvoorbeeld voor zelfvoorziening, functionaliteit en comfort, speelt een leidende rol voor campers in het premiumsegment”, aldus Brandl. “De uitdaging bij het ontwerpen van de nieuwe Arto was om de technologie zelf niet te opvallend te maken en toch een sfeer te creëren met een uitzonderlijk designniveau.”
Smart home en assistentiesystemen aan boord
De lancering van Arto heeft nog een hoogtepunt te bieden. Voor het eerst heeft Niesmann+Bischoff een modellenreeks gedigitaliseerd en installeert nu standaard de Smart Caravaning Unit. Hierdoor kan een campereigenaar via een nieuw ontwikkelde app rechtstreeks verbinding maken met de Arto en zo de elektronica aan boord van dichtbij en veraf monitoren en besturen. Zo kan een klant met zijn smartphone altijd de binnentemperatuur in de gaten houden. Zelfs terwijl ze nog op de besneeuwde hellingen staan, kunnen ze de verwarming, inclusief vloerverwarming, op de gewenste temperatuur zetten. Voor nog meer gemak kunnen ook extra scenario’s worden geprogrammeerd, zoals ‘thuiskomen’, ‘vertrek’ of ‘bedtijd’. Waarschuwingen worden via pushmeldingen rechtstreeks naar de smartphone van de klant gestuurd, zodat hij altijd goed
geïnformeerd is en alles onder controle heeft.
Naast de connectiviteitsmogelijkheden wil de app ook meerwaarde bieden in service en informatie over de camper en Niesmann+Bischoff. Vanaf september 2024 kan de app worden gedownload in de appstores van Apple en Google.
Niesmann+Bischoff streeft voortdurend naar iets bijzonders – of het nu op het gebied van techniek of design is. En dat merk je bij de Arto. De carrosseriedeur van de liner is uitgerust met slimme sensoren. Wanneer de externe opbergklep open is, gaat deze maximaal 90 graden open om botsingen te voorkomen. Niesmann+Bischoff heeft patent aangevraagd op de unieke technologie.
Een ander gepatenteerd kenmerk in de Arto is de gezellige zitbank, die in één klap verandert in twee veilige zitplaatsen met gordels. Bovendien ziet hij er in beide posities geweldig uit dankzij het op maat gemaakte bekledingsontwerp. Een ander hoogtepunt is het optionele centrale vergrendelingssysteem, dat alle dorpelkleppen, opbouwdeur en garagedeuren kan vergrendelen en ontgrendelen. Het is zelfs mogelijk voor een klant om het centrale vergrendelingssysteem aan te passen, door bijvoorbeeld alleen de kleppen aan de passagierszijde te ontgrendelen.
Strak design met dat bijzondere Niesmann+Bischoff tintje
De Arto zou geen Niesmann+Bischoff zijn als ook aan het interieur niet tot in de kleinste details was gedacht. Uniek is de vilten wandbekleding, die niet alleen voor een geheel nieuwe sfeer zorgt, maar de akoestiek ook heel natuurlijk laat klinken. Ook is de Arto standaard voorzien van frontkasten. Indien gewenst kan in plaats van de kasten gekozen worden voor het hefbed voor de cabine, dat indien nodig vrijwel in het plafond verdwijnt.
In de badkamer van de Arto 78 maakt een gepatenteerde schuifwand dubbel gebruik van de ruimte voor douche en toilet. Al deze slimme elementen zorgen ervoor dat de Arto indruk maakt met een ongelooflijk open gevoel van ruimte waar letterlijk niets je in de weg staat. Vanuit de cabine kunt u doorkijken naar het slaapgedeelte achterin. Het intuïtieve verlichtingsconcept, dat is uitgerust met slimme bewegingssensoren en moderne glazen bedieningselementen, creëert een sfeer als geen ander.
De keuken wordt ook een plek van welzijn die naar wens kan worden aangepast aan de behoeften van de klant. Naast de standaard hybride kookplaat, voorzien van een inductiezone en twee gaspitten, kunnen klanten hun keukenopstelling aanvullen met een oven en grill, een magnetron en vaatwasser of kiezen voor een compressorkoelkastlade.
Bronnen tekst en fotomateriaal – Persbericht Polch, 5 juli 2024, teksten en data via Hymer Media Press – Niesmann+Bischoff GmbH is een Duitse fabrikant van exclusieve campers. Het hoofdkantoor en de productielocatie zijn gevestigd in Polch in Rijnland-Palts. Het bedrijf produceert luxe campers in de series iSmove, Arto en Flair. Elke camper ondergaat een individuele waardeverbetering, van de planning tot de eindinspectie.
Niesmann+Bischoff GmbH is sinds 1996 een dochteronderneming van de Erwin Hymer Groep.
Bewerking en vertaling © Camperland.be, 08/2024, alle rechten voorbehouden