Het was najaar 2023 toen het Sloveense Robeta Wohnmobil zijn mooie Schumacher Edition VAN op een chassis van Mercedes Sprinter in Stuttgart aan het publiek voorstelde onder het moto “ een VAN is niet zomaar een busje”. Robeta wilde het over een andere boeg gooien en ging de samenwerking aan met de voormalige F1-piloot Ralf Schummacher. Samen zochten ze naar en VAN met een innovatief en modern interieur die zou doen denken aan de prestigieuze jachten van Saint-Tropez.
Zo werd de Robeta Schumacher Edition na twee jaar van ontwikkeling geboren als een VAN in een luxe-uitvoering zoals het revolutionair JL Audio geluidssysteem. Elk klein detail werd tot in de puntjes afgewerkt zoals de speciale lampen met lichtgevende diodes en biedt het comfort dat te vergelijken is met een hotelkamer. De uitrusting en kwaliteit van de meubelen zijn van een geheel andere order dan het van het niveau dat we kennen bij andere gemiddelde campers.
Er is geen klassiek bed aanwezig maar een hefbed dat zich aanpast aan het dak van de Mercedes Sprinter. Het beweegt zowel elektrisch verticaal als horizontaal tot een zwevend slaapbed van 200 op 160 cm. Het hefbed hangt vast met vierpuntkabels aan het plafond zonder storende extra geleiders of steunen. In de keuken vinden we een moderne inductiekookplaat maar ook een vaatwasser en koelkast voor wijnen. De badkamer heeft een luxe uitstraling met een douche voorzien van een échte glazen wand, een zwartkleurige wastafel, een grote spiegel en een keramisch toilet.
Voor meer info en fotomateriaal zie de Robeta website op https://robetamobil.com/schumacheredition&v=1673307863
Een prijslijst voor BE kun je hier downloaden https://www.robetamobil.online/be/schumacher-be – vanaf 289.790 € (exclusief transportkosten).
De sterke groei van de vraag naar en de belangstelling voor campers en campers zijn “de schuld” van de fabrikanten van touringcars die steeds meer vechten voor hun plaats op de markt. Concurrentievoordelen en een goede positionering zijn belangrijke deugden die een bedrijf moet hebben voor succesvolle groei en doorbraak bij de topmerken – in een steeds meer verzadigde markt. Het bedrijf Robeta realiseerde zich dit snel en ging op zoek naar concurrentievoordelen, uitstekende elementen van het aanbod en voordelen die anderen niet hebben.
Ze realiseerden zich al snel dat hun positie op de internationale markt al goed ingeburgerd is, de erkenning groeit en de voertuigen van topkwaliteit zijn – wat ontbreekt er? Na een gewichtige analyse en intern onderzoek, dat ook met externe partners werd uitgevoerd, viel de conclusie tegen.
Het uiterlijke beeld, communicatie- en marketingstrategie weerspiegelen niet wat Robeta aan het worden is. De snelle groei van het bedrijf en de gunstige marktomstandigheden hebben de behoefte aan een marketingteam, strategie en tracking volledig verdoezeld, en ineens kunnen ze niet meer zonder. Het management nam een beslissing en stelde een nieuw marketingteam samen, waarvan de leiding werd overgenomen door de heer Kristijan Oprešnik, die meteen de handen uit de mouwen stak. Hij had een visie, maar die was niet realiseerbaar zonder het belangrijkste ingrediënt: een nieuwe look voor het merk.
“Mijn komst bij het bedrijf was een aaneenschakeling van toevalligheden, maar ik kende de business en het verhaal van het bedrijf van vroeger. De meeste inspiratie en motivatie kreeg ik toen ik de markt onderzocht en ontdekte wat voor potentieel Robeta heeft en wat het kan worden. Zonder de constante steun van het management, deze reis zou waarschijnlijk moeilijker zijn geweest, gelukkig heb ik altijd het gevoel gehad dat we allemaal een stap vooruit wilden zetten. Ik heb een team van externe collega’s samengesteld en ook het interne team hebben we versterkt.
Bronnen Robeta website voor beeldmateriaal – https://robetamobil.com/schumacheredition&v=1673307863, Press tekst Salon Van Dusseldorf – https://www.caravan-salon.com/vis/v1/en/exhibitors/caravan2023.2744861, © Publicatie copyrights, vertaling en bewerking 2023 Camperland.be, alle rechten voorbehouden.