Sinds 2022 hebben we Nissan kunnen verwelkomen met zijn eerste modellen voor de camperaar. Als basis is gekozen voor een soort van SUV. Eerder deze zomer werd hij in Düsseldorf gepresenteerd op een Renault Trafic met een 2.0 liter Twin-turbo dieselmotor (1.995 cc) van 150 of 170 pk, desgewenst gekoppeld aan een zestraps automaat en omgebouwd in samenwerking met Dethleffs. Maar ook deze twee, Nissan en Renault werken al jaren samen. Onder de motorkap krijg je met deze Primastar wel een krachtige TWIN motor waarmee het zalig rijden is. We herkennen het model nog van vroeger toen onder de benaming als de Nissan NV300. Er was toen ook reeds een model Nissan NV300 FlexVan, wellicht is 3.0 daar een verwijzing naar.
De huidige Primastar FlexVan is er in meerdere uitvoeringen zoals de Camper en Camper Light, maar het opzet is duidelijk: een voertuig voor dubbel gebruik dat ook nog in de garage past. De ombouw is uitgevoerd door de Duitse firma MobiTec.
“In samenwerking met de gecertificeerde uitbreidingspartner MobiTEC heeft Nissan een voertuigconcept ontwikkeld dat individuele uitrusting mogelijk maakt. Drie paar doorlopende vloerrails met verankeringsmogelijkheden bieden keuzevrijheid voor de indeling van het passagierscompartiment.”
- Flexibel gebruik van het voertuig
- Hoog zitcomfort
- Rugleuningen volledig neerklapbaar
- De stoelen kunnen op elke positie worden verwijderd
- In- en uitstappen zonder de stoelen te verplaatsen (2e zitrij)
- Extra USB- & 12V/DC-aansluiting in het gebied van de C-stijl
- Identieke railbreedte voor tafel en zitconsole
- Railsysteem ook geschikt voor het vastzetten van ladingen
- Slijtvaste en gemakkelijk te reinigen vloeren
- Pop-up dak met maximale belasting van 240 kg
Afhankelijk van uw noden kan je dan kiezen uit de Flexvan Camper of Camper Light. De systeemvloer en het modulaire zitsysteem maken tot 6-8 zitplaatsen mogelijk. Je hebt volledige flexibiliteit dankzij rails en sjorogen op de vloer, waarmee lading gemakkelijk kan worden vastgesjord. De uitvoeringen FlexVan Camper of FlexVan Camper Light zijn gebaseerd op de gewone FlexVan. Met maximaal 4 slaapplaatsen, twee beneden en boven, staat er U niets in de weg voor een korte trip naar de bergen of naar de Belgische Kust.
De FlexVan Camper is voorzien van een pop-up dak (ter waarde van plus negenduizend Euro) en een keuken- en kastenmodule en komt daarbij dicht in de buurt van de Primastar Seaside. De FlexVan Camper Light, heeft zoals de naam laat vermoeden, minder aan boord. Hier zit een kleine keukenmodule alsook een soort van harmonica bedmodule achteraan in de kofferruimte of laadruimte zoals je wil.
“Dankzij de flexibele spoorafmetingen van de LightFLOOR kunt u uw FleXvan in een paar eenvoudige stappen ombouwen. Voor fietsvervoer, ruimte voor een rolstoel, met tafelconsole of als 8-zitter met achterbank.”
- De universele keukenmodule kan perfect en eenvoudig aan de Lightfloor worden bevestigd.
- Tafel & losse stoelen (stoelen: vast en draaibaar)
- Draaibare stoelconsole voor bestuurders- en bijrijdersstoel
- Fietssteun voor railsysteem
- Bromfiets of motorsteun voor railsysteem
- Rolstoelhouder voor railsysteem en opritten
Het eerste ombouwmodel van Nissan Primastar dat in Camperland aan bod kwam was de SeaSide by Dethleffs. In feite bouwt Dethleffs de Primastar voor Nissan om, een beetje zoals Westfalia de Marco Polo’s ombouwt voor Mercedes.
Die ombouw van Dethleffs heeft een waarde van meer dan twintigduizend euro. De SeaSide is misschien in feite nog wel meer campervan dan de FlexVan met een volledig keukenblok aan de zijkant. En kan dus wel toegepast worden voor langere verblijven dan met de FlexVan. Mobitec bouwt hier een vergelijkbare FlexVan zoals de SeaSide van Dethleffs maar …vergelijk natuurlijk goed de verschillende modules en hun mogelijkheden en beperkingen.
Technische eigenschappen van de Primastar FlexVan (L1 H1)
- 4.99 m lengte, 2.28 m breedte en 1.97 m hoogte, er zijn ook Primastar modellen met 5.39 m lengte
- Wielbasis 3.09 m
- Schuifdeur 128 cm hoog op 90 cm breed
- Achterdeuren 132 cm hoog op 139 cm breed
- MTM vanaf 2.835 tot 2.985 kg
- Laadvermogen vanaf 825 kg en meer afhankelijk van MTM
- Verbruik 6.8 tot 9.7 l/100 km diesel
- CO2-uitstoot (g/km): 179 tot 206
Meer info over de verschillen tussen de CamperVan en CamperVan Light is te vinden op https://mobi-tec.de/files/gesamtkataloge/mobitec-prospekt-flexvan.pdf
Vergelijk de FlexVan nog eens met het vorige artikel over de SeaSide By Dethleffs van 2022 met nieuw fotomateriaal van 2023 op https://www.camperland.be/campers/modeljaar-2022/japanse-nissan-minivan-in-europa-dethleffs-en-nissan-werken-samen-aan-nieuwe-vrijetijdsvoertuigen/
Prijzen in Duitsland (01.2023 – 19% BTW) (Prijs in België of Nederland plus 5 tot 10%)
Basisprijs voor de 2.0 liter met 170 PK begint vanaf 45.791 € inclusief de basis systemen die Renault standaard met zijn Trafic levert.
Het model tentoongesteld op de CMT beurs kwam op 66.473 € door de uitbreiding van:
- de rode carrosseriekleur – 714 €
- Irmscher 18 inch pakket van 1.800€
- De ombouw van MobiTec voor 9.072 €
- Een pop-up dak van SCA voor 9.095 €
Daarom staat het model zowel onder als boven de 50.000 € aangeduid.
TABEL De verschillen en overeenkomsten tussen de FlexVan Camper en de FlexVan Camper Light
Type |
Primastar FlexVan Camper |
Primastar FlexVan Camper Light |
---|---|---|
Keukenmodule |
Rechthoekig achter bestuurder. Lengte 82 cm. Breedte 36 cm. Hoogte 73 cm. Vers watertank 19 liter. Afvalwatertank 19 liter. Compressor koelkast 41 liter. Twee pitten met piëzo ontsteking. Afdekplaat voor pitten en spoelbak. Schuifbaar en afneembaar tafelblad (kan worden opgeborgen op de keukenmodule) |
Achterin in de koffer. Lengte 1.20 m. Breedte 68 cm. Hoogte 56 cm. Verswatertank 10 liter. Optioneel Dometic Tropicool TCX35 koelbox. Optioneem gasfornuis met 1 of 2 pitten. . Elke lade uitgerust met het soft-close. handgrepen aan de zijkanten voor het gemakkelijk in- en uitladen van de keukenmodule. Veel opbergmogelijkheden. Diverse kleuren beschikbaar. Door het compacte formaat ook nog geschikt voor Volkswagen T6, Nissan NV300, Fiat Talento, Renault Trafic, Opel Vivaro, Citroën Jumpy, Peugeot Expert, Volkswagen Crafter, Fiat Ducato, MB Sprinter. |
Slaapmodule | Pop-up op het dak met maximale draaggewicht van 240 kg |
Bed module voor montage achterin 140 op 66.50 cm en 7.7 cm dik. Matras 3-delig opklapbaar Hoogte matras: 6 cm/7.5 cm /9 cm. Lengte: 1.9 m |
Pop-up module | Optioneel | Optioneel |
Kastenmodule |
Kledingkast met rolsysteem en twee opbergvakken. Lengte 1.82 m. Breedte 36 cm. Hoogte 1.26 m. Veel opbergvakken. Alle laden zijn voorzien van het soft-close mechanisme. Diverse kleuren beschikbaar |
Meer data over Nissan Primastar 3.0 FlexVan Campervan, Campervan Light of de SeaSide by Dethleffs. Wat zijn de verschillen?
Voor Wie? Wat? Waar?
Dealers Nissan
(Renault-Nissan-Mitsubishi groep)
In België zijn de vrijetijdsvoertuigen of minivans zoals de Primastar en NV300 te verkrijgen via de officiële garagenetwerken van Nissan – https://nl.nissan.be/dealerlocator.html
De NV Nissan vrijetijdsvoertuigen worden officieel in Spanje omgebouwd door Bram Technologies. De modellen zijn daar rechtstreeks te bestellen via https://www.bram.es/
Daarnaast is er ook een ombouw door Dethleffs en het Duitse Mobitec.
Daarnaast gebruikt ook de Duitse camperombouwer Westfalia de NV300 voor hun Micelangelo model. Zie hiervoor bij dealersnetwerk van Westfalia.
Aanverwante artikelen Nissan vrijetijdsvoertuigen (urban, minivans)
Procent, fabrikant van EV elektrische vrijetijdsvoertuigen (minivans)
Recente vragen:OPMERKINGEN in de COMMUNITY
-
Door jeanjean 8 maanden geleden
-
Een mooie eindejaar en een gelukkig en gezond 2024 vanwege de Redactie
Door Redactie Camperland 9 maanden geleden
Stel een vraag als camperaar (ingelogd)
Fotomateriaal Camperland.be @ CMT Stuttgart 01.2023
© Publicatie copyright Camperland.be 2023, alle rechten voorbehouden.