De Karman Dexter 560 is net geen zes meter en ligt dan ook soepel op de baan. Voor echte wildkampeerder is deze vierwielaandrijving zeker het overwegen waard als je onverharde paden wil verkennen en wie wil die spanning nu niet eens graag beleven. Op basis van de Ford Transit heb je keuze uit een 130 PK of 170 PK versie. We spreken dan over plus minus vanaf 75.000 €. Karmann is niet de eerst VAN die je kan vinden op een Ford met vierwielaandrijving. En een 4×4 is er niet alleen voor zij die graag wild parkeren. Sta je op een camperpark of camping op een drassige ondergrond dan komt een vierwiel aangedreven camper altijd van pas. De ene dag schijnt de zon maar een andere dag staan je banden te verzuipen na een kletsnatte dag en spinnen ze door in de modder.
Ford geeft u als voordeel met zijn 4×4 versie niet alleen z’n scherpere prijs tegenover de Mercedes-Benz Sprinter maar biedt binnenin ook een hogere stahoogte. Dat is in deze VAN zo’n surplus van 7 cm, niet spectaculair misschien maar het geeft je toch een extra gevoel van ruimte over een lengte van 6 meter (0.42 m3 extra camperruimte)(1.97 m binnen stahoogte).
Achteraan vinden we het klassieke VAN dwarsbed van 187 cm lengte en 135 cm breedte. Bij vroegere modellen (zoals in 2021) waren dit nog eenpersoonsbedden. Dus toch opletten als je lange benen hebt met de modelversie van 2023. Zoek je en indeling met enkele bedden kijk dan eens naar de Dexter 570 die er ook is in 4×4. Dexter zegt u?
Inderdaad, dat is de meer luxueuze VAN versie bij Karmann dan de Davis serie met meer comfort: één en al een overvloedige inrichting met een volwaardige keuken, wasruimte met douche en toilet, gemakkelijke eenpersoonsbedden, modulaire zitgroep en meters opbergruimte achterin. Let ook op de extra opbergzakken in de slaapkamer die voorzien is van hangkasten met leeslampjes.
Een ander nadeel aan dit compacte model zijn de beperkt gehouden watertanks. Tachtig liter voor zoet water en slechts 60 liter voor je afvalwatertank wat toch wel heel bescheiden is. De compressiekoelkast heeft dan weer eerder normale normen met 80 liter inhoud. Ook een vliegenraam (hordeur) moet je als optie nemen wat we jammer vinden. Dit mag toch wel tot de standaard behoren, niet? Ik ken niemand die van vliegen of muggen houdt en als het warm is wil je toch graag de schuifdeur open laten staan.
De 2023 versie heeft nu wel een dinettetafel die heel eg slim is bedacht. Sowieso is dit een pluspunt en kan je nu met z’n vieren aan een tafel dineren met de twee draaibare pilootstoelen. Al bij al is het natuurlijk een zeer beperkte ruimte. Maar die komt je dan weer ten goede door de ruimere badkamer. Het is nu eenmaal een keuze maken. De Ford is een 4-wiel aangedreven bus die 50 op de achterwielen is aangedreven. Slip je dan schakelt hij automatisch over op de vier wielen, een sequentiële versnellingsbak noemen we dat. Maar je kan dus ook zelf beslissen.
Met een druk op de knop kan je dan de 4×4 inschakelen hetgeen ik in feite nog steeds de beste optie vind: de chauffeur kan dan ook zelf beslissen wanneer hij de 4×4 nodig heeft en kan ook op deze manier een stukje op het verbruik besparen tegenover een permanente aandrijving. Maak je regelmatig gebruik van drassig terrein dan zijn zeker de keuze van banden hier van groot belang: 235/65 R16 terreinbanden met een grof profiel. De Karmann Mobil Dexter 560 begint bij een lichte 130 pk versie uit de 2.0 EcoBlue motor. Optioneel kun je opschalen naar een 170 PK versie tegen een zeer aanvaardbaar tarief …overweeg dit zeker eens.
Standaard staat dit model op een 3.500 kg en daarmee komen we toch uit op de belangrijkste achillespees van het model. De vierwielaandrijving brengt nu eenmaal een extra gewicht mee waardoor het netto laadvermogen te ver zakt onder de 400 kg. Toch jammer dat Ford hier geen zwaarder chassiskeuze kan aanbieden voor een C-rijbewijs. Gelukkig mag je nog altijd een aanhanger trekken van 2.800 kg (geremd) wat dan weer de oplossing kan brengen voor een B-rijbewijs. De standaard dieseltank heeft een inhoud van 75 liter diesel, daarnaast een 24 liter grootte AdBlue tank.
De keuken is dan weer een beauty met een mooie licht houten design en vooral een ruim rechthoekig blok. Ook aan een kruidenrekje is gedacht. Klassiek vinden we er de wastafel en gasfornuis met 2 pitten op gas. Ook de Truma Combi 4000 Watt verwarming is standaard voorzien op gas maar je kan optioneel kiezen voor zowel een 6000 Watt versie op gas als voor een 6000 Watt dieselverwarming. Top keuze want u gasvoorraad is wel beperkt tot 2 maal 5 kg. De gaskast is klassiek achteraan te bereiken onder het dwarsbed. Dankzij een efficiënte isolatie en een krachtige verwarming is uw camper bruikbaar in alle seizoenen, ook voor winterse uitstappen.
- Elektrisch verstelbare en verwarmde buitenspiegels
- Koelkast vlakbij de ingang, van buitenuit te openen
- Compacte 3-in-1 badkamer met houten vlonder en afsluitbare toilet met plastic douchedeur
- Centrale vergrendeling met afstandsbediening
- In carrosseriekleur gespoten voorbumper
- Elektrische buitenspiegels
- Lederen stuur
- Verduisteringssysteem voor stuurcabine
- Zijwand- en plafondisolatie
- Geïsoleerde kaderramen
- Woonbatterij 1 x 100 Ah (lithium)
- 16 inch velgen in optie
- Elektrische opstaptrede
- Badkamer met toiletruimte en geïntegreerde douche
- Tafelverlenging
- Verwarmde vuilwatertank
- Boord-controlepaneel met indicatie van alle belangrijke functies
- Bull bar in optie
- Fietsendrager voor 2 fietsen is mogelijk in optie
- Originele Ford trekhaak in optie
Prijzen vanaf 65.950 € (01.2022) op de beurs in Duitsland. In België ongeveer rondom 73.000 €. Het model op het salon in Stuttgart kwam op 92.360 € met extra’s zoals een multimedia pakket van Ford, een meerprijs van nog geen 2.000 € voor de 170 PK motor, een zonnepaneel, alu velgen met terreinbanden van 16 inch en een luifel van 3 meter.
Meer data over Niet alleen wildkampeerders zoeken een betaalbare 4×4 zoals de Ford Transit met de Karman Dexter 560
Dealers, concessiehouders en handelaars van Karmann Mobil (Kastenwagen) camper vans, busjesen woonbussen
(Trigano groep) (submerk van Eura Mobil Groep)
(deels i.s.m Font-Vendôme)
kwaliteitslabel camperland 2021
kwaliteitslabel camperland 2023
- https://www.karmann-mobil.de/
Karmann Mobil VANS
Beter
- Duitse kwaliteit
- Afwerking en luxe
- Goede naamsbekendheid
- Leuke interieurs
- Stijl en Klasse
Minder
- Modellen uit Italiaanse fabrieken
- Hogere prijsklasse
- Enkel VAN ombouwer
- Beperkt dealersnet in BE
- Opletten met belading bij sommige modellen
- 5 jaar op waterdichtheid
- Isolatienorm onduidelijk
- Beperkte modellenkeuze
Karmann Mobil
Isolatie verschilt afhankelijk van serie. De basisserie Davis is soms minder goed geïsoleerd dan de duurder serie Davis. Volgens Karmann zelf zijn alle voertuigen geschikt voor een wintervakantie:
“Krachtige verwarming, uitstekende isolatie en perfect
geïsoleerde tanks zorgen er samen met de zorgvuldige afdichting voor dat Karmann campers bestand zijn tegen weer en wind. Ook ‘s winters.“
De Karmann Dexter modellen worden gedeeltelijk gebouwd in de Franse fabrieken van Font-Vendôme en in de Duitse fabrieken van Eura Mobil. Sommige modellen worden nog in Italië gefabriceerd in Trigano fabrieken.
- bepaalde modellen zijn geschikt voor wintercamping met geïsoleerde tanks, zorgvuldige afdichting maken ze bestand tegen weer en wind. Ook ’s winters.
- Davis = achterdeuren voorzien van isolatie
Aanverwante Karmann Mobilnonderwerpen – artikelen Karmann Mobil busjes, camper
De nieuwste Karmann Mobil modellen in de motorhome database
Recente vragen:OPMERKINGEN in de COMMUNITY
-
Door jeanjean 11 maanden geleden
-
Een mooie eindejaar en een gelukkig en gezond 2024 vanwege de Redactie
Door Redactie Camperland 11 maanden geleden
Stel een vraag als camperaar (ingelogd)
Bronnen fotomateriaal Camperland.be @ CMT Stuttgart 01.2023
© Publicatie Camperland.be 2023, alle rechten voorbehouden.