La Strada Nova M 2023 – VAN kwaliteit concept uit 100% polyester die de lat wel heel hoog legt – luxe op wielen

La Strada Nova M 2023 – VAN kwaliteit concept uit 100% polyester die de lat wel heel hoog legt – luxe op wielen

Loading

Met deze La Strada Nova M spelen we gewoon in een andere competitie. De Nova serie die er is in EB of M is gewoon anders. Om te beginnen is er de 100% polyester behuizing. Geen problemen met rotten of waterlekken. De Nova M is als het ware gemaakt voor het leven. Het model bestaat reeds sinds mensenheugenis (2017) maar groeit elk modeljaar verder mee met zijn tijd. Tijden veranderen, smaken veranderen en technieken verbeteren. 

Alleszins wil de Nova M u verwennen met luxe en kwaliteit. Hoe dan ook, een uit polyester gemaakte camper is ook een fikse investering die je gewoonweg niet vindt onder de 100 Ton. Er zijn natuurlijk wel meerdere fabrikanten zoals Wingamm en Fleurette (met half en integralen) die dit soort synthetische waterdichte behuizingen maken. Wat maakt de Nova M dan verschillend van de concurrentie? 

Om te beginnen omdat het een sjieke bus is van 6.46 meter op een chassis van Mercedes Sprinter met onder de motorkap een 170 PK (125 kW) sterke 2.2 liter DCI motor.

De Nova M staat beter niet op een 3.500 chassis voor rijbewijs B, daarvoor is hij te groot en te zwaar (3.180 kg zonder extra accessoires). Hij kan op een 4.1 Ton chassis en kan dan nog 920 kg beladen worden. Woh! 

Met 3.06 meter is dit een hele hoge bus, mede door de 100% horizontale vloer die kan gerealiseerd worden door de dubbele bodem. Hij is ook met 2.15 m breedte, tien centimeter breder dan de gewone busjes, het is bijna alsof het een compact tot halfintegraal model is met de indeling van een bus. 

De bus is zomer en winter te gebruiken met watertanks die beschermd zitten tegen de vorst in die dubbele bodem. Ben je een fanaat van wild parkeren dan is deze Nova M zeker een optie. Kies hem dan wel in de M 4 x 4 uitvoering. Ben je een krachtpatser dan kan je optioneel ook voor een 190 PK motor kiezen die vierduizend tweehonderd Euro extra budget vraagt. Zou je heel graag ook genieten van de 9-Tronic automaat van Mercedes dan gooi je er nog eens 3.500 € bovenop. Uw droommachine komt nu wel heel dichtbij 😊, niet?

De scharnieren van de deuren en kleppen zitten aan de binnenzijde, zodat ze gelijk liggen met de wandvlakken, net als de klapramen. Ook de luifel is geïntegreerd, de sloten van de serviceluiken voor het legen van de toiletcassette en voor de gasfleskast worden ontgrendeld met drukknoppen. Een elektrisch uitschuifbare trede en nog een trap leiden via een oerdegelijke deur hoog het interieur in. Hoger dan gewoonlijk door de aanwezigheid van de dubbele bodem.

De Nova M is de grotere broer van de La Strada Regent serie maar dan met een nog hoger kwaliteitslabel. Hoogwaardige houten oppervlakken, zacht leer en de elegante wandbekleding ademen een pure luxesfeer uit. Nu de Nova M bestaat ook wel degelijk op 3.500 kg maar dan kan je hem maar 320 kg beladen, aub koop dit niet. Ik begrijp niet dat men dit zelfs op de markt wil zetten, La Strada wordt toch aanzien als een premium merk onder camperfabrikanten?

De plattegrond ziet er in eerste instantie uit als de standaarduitvoering van een gesloten bestelwagen, maar bevat veel aangename verrassingen. Zo is de slaapruimte atypisch ingericht voor een bus model.

Achterin bevindt zich een zeer smal dwarsbed van 205 op 97 cm, waar maar één persoon comfortabel kan slapen. Meer ruimte is er in het hefbed boven de L-zitgroep voorin, waar het hefbed 205 bij 140 cm meet en wel gemaakt is voor twee volwassenen. Het neerklappen van de op schotelveren gemonteerde kwaliteitsmatras is kinderspel, LED-leeslampjes met geïntegreerde USB-aansluiting zorgen voor voldoende verlichting boven alle bedden.

Het tweepits gasfornuis biedt ook plaats aan grote pannen en potten, en de rechthoekige roestvrijstalen spoelbak ernaast is ook ruim bemeten, maar niet zo eenvoudig schoon te maken als de gebruikelijke ronde spoelbakken. Een van de lades in de keuken is voorzien van een deksel, zodat deze kan worden gebruikt als extra oppervlak wanneer deze is uitgetrokken.

De badkamer is geen pareltje maar alles is aanwezig. La Strada doet het zonder een drukpomp, maar de gebruikte dompelpomp is ruim voldoende om een min of meer krachtige waterstraal uit de douchekop te produceren. Deze functioneert tevens als kraan boven de wastafel. Je kan ook een handdouche nemen buiten als je dat wenst.

    • Korte wielbasis 3.66 m
    • Vers watertank 100 liter
    • Vuilwatertank voor 95 liter afvalwater, vorstvrij
    • 4 zitplaatsen met gordel
    • 3 slaapplaatsen: 2 vooraan en 1 achteraan
    • absorptiekoelkast (AES) met 80 liter inhoud
    • optioneel compressorkoelkast met 81 liter
    • verwarming met Truma Combi 6 op gas
    • gel woonbatterij 100 Ah
    • gasvoorraad 2 x 11 kg = 22 kg in totaal

Herlees nog eens het vorige artikel over de La Strada M 4×4  uit 2022 https://www.camperland.be/campers/modeljaar-2022/la-strada-kortere-halfintegraal-met-grp-monocoque-nova-m-4×4/  

Prijzen in Duitsland (01.2023 – 19% BTW) (Prijs in België of Nederland plus 5 tot 10%)

Alhoewel de beginprijs start vanaf 115.000 € ben je wel op het eind een pak geld kwijt, je wil toch dit ding niet hebben zonder lederen zetels, zonnepaneel, TV met satelliet, automaat enz. 

Dat je dan uitkomt op 168.000 € laat je misschien schrikken maar toch … je hebt wel iets moois en goed in handen en door de polyester behuizing behoudt dit model ook een betere restwaarde.

13e plaats (op 67)
kwaliteitslabel camperland 2023
87 %

La Strada VANS

3
Waterdichtheidsgarantie 2.5
Beoordeling Camperland 3.5

Beter

  • Duitse kwaliteit
  • Goede naamsbekendheid
  • Goede kwaliteit

Minder

  • Prijs
  • Alleen # Van-modellen
  • Opletten met belading bij sommige modellen
  • Onduidelijke garantietermijnen

Isolatie La Strada – VANS

La Strada Nova M = 100% uit polyester = 100% houtvrij

Andere modellen

De basisvereiste voor de kwaliteit van een camper is altijd de constructie. En op dit gebied heeft La Strada in de loop der jaren een maximale knowhow opgebouwd.

Aanverwante La Strada onderwerpen – artikelen

De nieuwste La Strada modellen in de motorhome database

Fotomateriaal Camperland.be @ CMT Stuttgart 01.2023

© Publicatie Camperland.be 2023, alle rechten voorbehouden.

Camperland.BE
Average rating:  
 0 reviews