Karmann Mobil brengt speciale knalrode CMT Duncan Messe editie en Cityline editie van Heidelberg op Ford Custom

Karmann Mobil brengt speciale knalrode CMT Duncan Messe editie en Cityline editie van Heidelberg op Ford Custom

Loading

De Karmann Mobil Duncan minivan is geschikt om elke dag te worden gebruikt. Vandaar ook de populariteit. Net zoals ik eerder heb aangekaart bij de Burstner Copa C 500 Two Tone en Rumble Design, is er een trend naar een personalisering van je minivan. Zo biedt Karmann op de beurs een speciale beurskorting van 500 € op de Duncan Cityline 545 editie van HeidelbergVia striping laat je uw Duncan personaliseren met het silhouet van je woonplaats. Hoe uniek is dat niet?

Deze foto’s in dit artikel is in de uitvoering van Heidelberg is de Duncan 545 van 5.34 meter lengte, 2.08 m breedte (of 3 cm breder dan een doorsnee busje die meestal 2.05 meten) en 2.08 m hoog waardoor hij in je garage zou moeten passen. 

Dit basismodel kost in Duitsland net geen 55.000 € (01.2023). Onder de motorkap zit een 2.0 liter Ford Transit Custom motor die 105 PK levert (78 kW). Die motor is voldoende om met de 3 ton MTM Duncan minivan op pad te gaan.

Het model op de beurs was nog verder uitgebreid met een No-Limits pakket van 5.000 €, een automatische versnellingsbak van 1.900 €, een Iron grijze carrosseriekleur voor 1.390 € en kwam in totaal op 65.069 € (dit is incl. 19 BTW, in België hanteren we 21% BTW of plus 1.300 € aan taksen)(Prijs in Duitsland 01/2023).

Al bij al een stevige prijs maar je krijgt bij Karmann bij deze 545 toch eerder een camperindeling dan een minivan indeling. Zo is er een volwaardig keukenblok links ingepland met een 2-pitsen gasvuur, is er linksachter een toilet en heb je een kleine douche met houten vlonder tegen de achterwand.

De pilootstoelen kunnen gedraaid worden zodat je toch nog met z’n vieren aan tafel kunt dineren. De tweezitsbank staat op rails en kan je verschuiven naar voor en ombouwen tot een slaapbank. Reken daarbij nog de slaapplaatsen op het dak en je hebt toch wel wat mogelijkheden voor een uitstap en een overnachting met het gezin.

In tegenstelling tot een campervan of busje komt het keukenblok hier niet (deels) voor de schuifdeur te staan, daar is simpelweg niet de plaats voor. Het blok is zelfs schuin afgewerkt om een doorgang mogelijk te maken tussen de zitbank en het keukenbok.

De achterzijde is ronduit verrassend. Je beschikt over een toilet (met cassette) en doucheruimte maar dat gaat wel ten koste van open laadruimte, je hebt eigenlijk geen koffer meer over. Achter het toiletblok is zelfs een kleine lavabo met kraantje.

Karman Mobil Duncan 495 Stuttgart editie

Daarnaast presenteerde Karmann ook een knalrode Duncan 495 uitvoering speciaal voor de Messe van Stuttgart eveneens met een dakbed. De 495 heeft een lengte van 4.97 meter en is binnenin meer een minivan dan de hierboven vermelde 545. Er is geen toilet of douche maar wel nog steeds een keukenblok. Die staat dan echt zoals bij een minivan vooraan links achter de stoel van de bestuurder. 

Achterin aan de wand zijn er nog extra kasten voorzien, zelfs een kleine dressoir. Is deze 495 wel korter, hij heeft dezelfde breedte als hoogte van de 545 en eveneens de 105 PK (78 kw) motor van Ford Transit Custom. Kleiner in lengte is ook kleiner in prijs. Het basismodel staat geprijsd aan 50.900 €, zo’n 4.000 € minder als de grote broer.

De uitvoering op de beurs en dus ook het gebruikte fotomateriaal heeft een sterke 170 pk motor gekregen (130 kW) en zijn MTM is 3.200 kg (of 200 kg meer). De carrosseriekleur Race Red heeft een prijskaartje van 1.390 €. Ook hier een uitbreiding met een automaat en een No-Limits pakket, extra verwarming 2000 Watt op diesel voor 1.690 € en tenslotte een luifel van 2.3 meter. Totaalprijs 67.400 € inclusief 19% BTW in Duitsland (01.2023). Kies je voor een aankoop op afbetaling dan zou dit neerkomen op 383 € per maand.

Andere modellen

De Duncan 535  bijvoorbeeld heeft een interieur met een keuken met kookplaat en spoelbak, koelkast en opbergkasten. De eettafel om voor het voertuig op te hangen of neer te zetten is even natuurlijk als onopvallend aan boord. De zitbank kan in een handomdraai worden neergeklapt om een extra bed te creëren of ver naar voren worden geschoven om vrijetijdsbagage op te bergen. 

Lees ook mijn artikel over de nieuwe Duncan 535 ultracompact en fascinerend flexibel – basisuitvoering Karmann Mobil Duncan 535 vanaf 46.990 € (03.2022) – https://www.camperland.be/campers/modeljaar-2022/karmann-mobil-vernieuwd-zijn-populaire-duncan-535-op-de-ford-custom/

Dealers, concessiehouders en handelaars van Karmann Mobil (Kastenwagen) camper vans, busjesen woonbussen

(Trigano groep) (submerk van Eura Mobil Groep)
(deels i.s.m Font-Vendôme)

40e plaats (50)
kwaliteitslabel camperland 2021
61 %
44e plaats (op 67)
kwaliteitslabel camperland 2023
64 %

Karmann Mobil VANS

3.1
Waterdichtheidsgaranties 2.5
Beoordeling Camperland 3.3
Prijs/kwaliteit 3.5

Beter

  • Duitse kwaliteit
  • Afwerking en luxe
  • Goede naamsbekendheid
  • Leuke interieurs
  • Stijl en Klasse

Minder

  • Modellen uit Italiaanse fabrieken
  • Hogere prijsklasse
  • Enkel VAN ombouwer
  • Beperkt dealersnet in BE
  • Opletten met belading bij sommige modellen
  • 5 jaar op waterdichtheid
  • Isolatienorm onduidelijk
  • Beperkte modellenkeuze
16
Merk Karmann Mobil - UW waardering

U bent vandaag of vroeger camperbezitter geweest van dit merk?
Geef met de sterren (van 1 tot 5) jouw waardering voor het merk.
Het eindresultaat is een gemiddelde van alle stemmen.
1. Geef het aantal sterren op
2. Klik op "Bewaar aantal sterren"

Karmann Mobil

Karmann Mobil
sinds 1977

Isolatie verschilt afhankelijk van serie. De basisserie Davis is soms minder goed geïsoleerd dan de duurder serie Davis. Volgens Karmann zelf zijn alle voertuigen geschikt voor een wintervakantie:

Krachtige verwarming, uitstekende isolatie en perfect
geïsoleerde tanks zorgen er samen met de zorgvuldige afdichting voor dat Karmann campers bestand zijn tegen weer en wind. Ook ‘s winters.

De Karmann Dexter modellen worden gedeeltelijk gebouwd in de Franse fabrieken van Font-Vendôme en in de Duitse fabrieken van Eura Mobil. Sommige modellen worden nog in Italië gefabriceerd in Trigano fabrieken.

    • bepaalde modellen zijn geschikt voor wintercamping met  geïsoleerde tanks, zorgvuldige afdichting maken ze bestand tegen weer en wind. Ook ‘s winters.
    • Davis = achterdeuren voorzien van isolatie
Karmann Mobil isolatie - maakt Karmann geschikt voor gebruik in de winter - © foto uit PDF catalogus 2023-2024
Karmann Mobil isolatie – maakt Karmann geschikt voor gebruik in de winter – © foto uit PDF catalogus 2023-2024

Aanverwante Karmann Mobilnonderwerpen - artikelen Karmann Mobil busjes, camper

Bronnen fotomateriaal Camperland.be @ CMT Stuttgart 1.2023

© Publicatie Camperland.be 2023, alle rechten voorbehouden.