Globe-Traveller is een kleine VAN ombouwer maar voor ons Belgen bereikbaar via The Van Company in het Waasland. Een Globe-Traveller is anders dan de andere busjes. Als pionier zetten ze een aantal oplossingen op de markt die door andere merken niet geëvenaard worden. Het merk staat voor Poolse kwaliteit, degelijkheid en een luxe detailafwerking.
Voor 2023 komen ze met een 4Motion vierwiel aangedreven Falcon model van 5.99 m gebaseerd op een 2.0 liter VW Crafter motor die 177 pk’s levert. Het nieuwe FALCON model van Globe-Traveller debuteerde op 14 januari 2023 tijdens de CMT-beurs in Stuttgart komt in serieproductie vanaf maart 2023. Naast de 4Motion zijn de interieurindeling en een aantal technische oplossingen volledig nieuw.
De Falcon is een plezier om naar te kijken: de prachtige 3-kleurige snuit met het opvallende VW logo en 4Motion aanduiding laat je weten met wat je op de baan bent. De geweldige goudkleurige velgen van dit tentoongestelde model met terreinbanden is gewoonweg subliem te noemen. De Falcon is er voor sportievelingen, dat bewijst de achterzijde.
Deze indeling bij de Falcon is atypisch te noemen. Maar de Falcon indeling is wel tenslotte ontstaan na een bevraging en de wensen van gebruikers die meer dan 3 jaar omgebouwde VANS gebruiken. Onder de wensen waren: krachtige zonnepanelen, een extra batterij, een wifi-router, airconditioning, droge toiletten, een voertuig dat niet noodzakelijkerwijs afhankelijk is van parkeerplaatsen of campings met een hoge graad aan zelfvoorziening. Ook rijplezier, geschikt voor gebruik in de winter als in de zomer en comfort aan boord werden gedefinieerd als prioriteiten.
De zijwanden van de VW Crafter lopen veel sterker taps naar elkaar toe dan bij de Fiat Ducato, Citroën Jumper of Peugeot Boxer VAN modellen. Dit alles maakt het onmogelijk om de interieurindeling 1:1 te vertalen en dat was toch wel een extra uitdaging voor de ombouwers. Zoals de fabrikant het zelf in een persbericht beschrijft:
“Voor ervaren specialisten is het ontwerpen en bouwen van een nieuw campermodel met basisuitrusting een grote uitdaging. Nog veel moeilijker is het om alles te installeren wat klanten verwachten. Vind er een plek voor, laat ruimte voor reizigers en hun bagage en blijf binnen de gewichtslimiet passen. Maar dat is wat we ons als doel gesteld hebben. We verdeelden de taken en iedereen werkte samen met de anderen voorstellen uit. Het was een behoorlijke uitdaging om aan het project te werken, maar we houden van dit soort uitdagingen. We hadden ook de motivatie en vastberadenheid om door te gaan.”
De bestuurdersstoelen kunnen dan wel worden gedraaid zodat de bestuurdersstoel kan worden omgevormd tot een werkplek met een klein klaptafeltje. Maar de Falcon biedt geen klassieke dinette of conventionele zithoek. De nieuwe Falcon heeft dan weer wel een dubbele bodem van 16 cm hoog voorzien van uitstekende isolatie, waardoor het geschikt is om te reizen in winterse omstandigheden. De hoogte in de camper op het laagste punt is 193 cm. De constructie is gemaakt van materialen van de hoogste kwaliteit en net zo zorgvuldig als bij andere modellen.
Het nieuwe Falcon model heeft een aantal verrassingen: er is gekozen voor geen slaapkamer met een vast bed, maar voor een grote leefruimte, zonder zitbank. Voorin zijn de cabinestoelen draaibaar en een uitschuifbare tafel maakt het mogelijk om vanaf de chauffeursstoel te werken. Het decor is bijzonder flatterend met gecapitonneerde wanden, grijze oppervlakken en een geribbelde houtafwerking.
De keuken en de badkamer (aan de achterkant van het busje) respecteren deze norm, met muren in witkleurige marmerstijl. De doucheruimte meet 80 op 53 cm. De ontwerpers hebben hier echter een zekere durf getoond. Je kan met veel comfort reizen met z’n tweeën. Over het gehele centrale deel van het voertuig loopt daarentegen eigenlijk een langs zitbank met 3 zitplaatsen, recht tegenover het keukenblok. Deze bank is om te bouwen tot een tweepersoonsbed van 190 op 125 cm. Er zitten ook opbergdozen in.
Het achterste gedeelte is gewijd aan de badkamer, die de gehele breedte van de bestelwagen beslaat. Daardoor is er geen garage voor fietsen, maar een verticaal en gecompartimenteerd ruim voor sportuitrusting als een soort van kast die van buitenaf toegankelijk is. Aan de rechterkant is er een opbergvak voor tuinzetels en daaronder een centraal technisch gedeelte met toegang tot de batterijen en de zekeringen. Er zijn zelfs ski- en snowboardhouders.
De lijst met uitrusting omvat o.a.:
-
- Het nieuwe waterloos chemicaliënvrij Clesana droogtoilet – zie mijn artikel op https://www.camperland.be/camper-toebehoren/toilet-camper-toebehoren/clesana-c1-toilet-voor-de-camperaar-telt-elke-druppel-water-om-te-besparen/
- stationaire airconditioning binnen geïnstalleerd
- gaskeramische kookplaat (gas onder glas) DYNACOOK
- 5G wifi-router met dual sim
- Standaard uitgerust met airconditioning
- Truma 6000 Watt diesel verwarming met iNET-systeem
- fotovoltaïsche zonnepanelen met een totaal vermogen van 320 W (standaard 160 W)
- 2 LiFePO4 accu’s met een totale capaciteit van 400 Ah (standaard één 200 Ah)
- converter (twee verschillende vermogens om uit te kiezen: 1800 W of 2300 W)
- carrosserieverhoging waardoor hij 2.93 meter hoog is geworden, dat geeft een binnen stahoogte van 1.91 meter.
- MTM 3.500 kg met als leeggewicht 2.980 kg
Het voertuig wordt ook aangeboden in de optie “gasvrij”, wat hem aantrekkelijk maakt voor wie geen gasinstallatie in de camper wil hebben. De gasflessenruimte zit ook atypisch verwerkt in het keukenblok maar is daardoor wel makkelijk te wisselen.
Aan de kleinste details is gedacht, ook een grote buiging voor de dames die met campers reizen en voor wie een gezellig interieur belangrijk is. Vandaar de vele details, zoals een badkamer in een nieuw design, een verlichte spiegel of zwarte armaturen. In de kofferbak is ruimte voor kampeer- en sportartikelen. Het plafond is versierd met een betongrijs decor. De lichte houtkleuren uit de vloer zijn terug te vinden op de achterwand van de bedbank in de vorm van sierstrips, wat een mooi contrast vormt met de grijze badkamerschuifdeur.
Prijzen beginnen vanaf 142.500 € (incl. 19 BTW – 01.2023 in Duitsland), met de extra kosten geleverd voor 144.789 €. Voor deze klasse en met zo’n uitrustingsniveau lijkt deze prijs aanvaardbaar, zeker in vergelijking met de concurrentie die niet groot is, want er zijn maar weinig campers die volledig zijn aangepast aan het gebruik in winterse omstandigheden, met een lengte van 6 meter, met vierwielaandrijving en met een dubbele bodem.
Bronnen o.a https://www.motorhome.pl/nowy-globe-traveller/, – fotomateriaal Camperland.be @ CMT Stuttgart 01.2023
© Publicatie Camperland.be 2023, alle rechten voorbehouden.