Dethleffs Globetail 500 C laat je in de uitvoering op Ford kiezen uit een grote garage of een XL modulaire badkamer

Dethleffs Globetail 500 C laat je in de uitvoering op Ford kiezen uit een grote garage of een XL modulaire badkamer

Jawel, de Globetrail is een busje dat Dethleffs in 2022 op de markt bracht als zijn eerste VAN busjemodel op Fiat. Voor modeljaar 2023 zijn daar nieuwe modellen aan toegevoegd maar vooral deze nieuwe DETHLEFFS Globetrail 500 C op een chassis van Ford heeft een beetje een eigenzinnig (uniek) ontwerp en staat in Duitsland geprijsd aan 58.999 € als basismodel (09.2022). Voor ons Belgen moet je rekenen op 60-65.000 € zonder opties. Dit model beschikt over een ruim woongedeelte, dubbele bodem en een innovatieve comfortbadkamer.

De plattegrond is gebaseerd op een beproefde klassieke indeling: voorin een zithoek met twee stoelen in de rijrichting en draaibare bestuurders- en passagiersstoelen, achter de badkamer en keuken en achterin een dwarsgeplaatst tweepersoonsbed. Wat klinkt als een bekende ombouw van een bestelwagen, blijkt bij nader inzien een VAN met een innovatief ruimtewonder.

De greeploze boven- en keukenkasten met hun filigrane look met gladde fronten en afgeschuinde randen onderstrepen de ruime totaalindruk van het Globetrail interieur. Indirecte verlichting op de bovenkasten en in de keuken zorgt ’s avonds voor een gezellige sfeer. In plaats van uitstekende spots gebruikt Dethleffs in de nieuwe Globetrail 590 C verzonken touchspots als functionele verlichting boven het aanrecht in de keuken, bij de zitgroep en als leeslampjes in het slaapgedeelte. Deze touchspots hebben het voordeel dat ze niet verblinden en de bewegingsvrijheid niet beperken.

Het volledig nieuw ontwikkelde comfort badkamerconcept levert een belangrijke bijdrage aan de ruimtelijke woongevoel in de Globetrail 590 C. Dethleffs combineert het opklapbare dwarsbed aan de achterzijde met een innovatieve draaibare wandoplossing in matglas-look, een rolluikdeur en een voor een camper ongebruikelijk grote douchebak van 87 centimeter breed en 47 centimeter diep.

De ontwerpers van Dethleffs gebruikten de aanpassing van het Globetrail ruimteconcept aan de Ford Transit als basisvoertuig voor een andere innovatie: een ontwerp met een dubbele bodem. Zo ontstaat een volledig vlakke vloer van de cabine naar het achterste gedeelte. Toch biedt de woonruimte een royale stahoogte van 1.94 meter. Dankzij deze dubbele bodem waarin kabels en leidingen worden geleid om ze tegen de kou te beschermen, heeft de Globetrail 590 C een volledige vlakke vloer van de bestuurderscabine tot aan de achterzijde.

De keuken van de Globetrail 590 C loopt langs de rechter zijwand door tot in het openingsgebied van de zijschuifdeur. Dit ontwerp geeft u mogelijkheden: de keukenlades kunnen zowel van binnen als van buiten worden geopend wanneer de schuifdeur open is. Het buitenleven nu eens perfect uitgevoerd.

De compressorkoelkast van 84 liter is verhoogd voor gemakkelijke toegang. Tegelijkertijd benadrukt het consequent open ontwerp met een legplank in plaats van een kast boven de koelkast het royale ruimtegevoel in de Globetrail 590 C. Het fornuis en de gootsteen kunnen afgedekt worden om het werkoppervlak te vergroten, indien nodig. Een optionele uitklapbare plank in de doorgang naar buiten breidt de opbergmogelijkheden nog uit.

Wanneer de douche niet in gebruik is, maakt de badkamer indruk met zijn compacte afmetingen. Een paar simpele handelingen zijn voldoende om er een douche van te maken: klap het voorste deel van het bed aan bestuurderszijde omhoog, klap de douchewand uit en je hebt een grote douche-oase met veel daglicht, een antracietkleurige douchebak en 1.94 meter stahoogte.

De nieuw ontworpen open voorkant draagt ​​ook bij aan het royale gevoel van ruimte in de nieuwe Globetrail 590 C. De slanke dakkasten boven de dinette strekken zich naar voren uit in de bestuurderscabine.

De deelbare bedframes achterin rusten links en rechts op opbergboxen en zijn door Dethleffs voor de Globetrail 590 C nog eens verbeterd. Deze deelbare bedbodems kunnen zonder moeite omhoog geklapt worden en samen met de matras veilig tegen de zijwand opgeborgen worden, zodat er een middenpad ontstaat dat als garage gebruikt kan worden.

Nieuw is echter de mogelijkheid om het tweepersoonsbed op te splitsen, zodat er achterin een eenpersoonsbed ontstaat, of zelfs ruimte voor de douche-oase. Bovendien heeft Dethleffs het dwars ingebouwde tweepersoonsbed met een schotelbodem uitgerust. De ergonomische schotelveren passen zich individueel en precies aan de wervelkolom aan, ondersteunen het lichaam op de juiste plaatsen en zorgen zo voor een gezonde en rustgevende slaap.

Het slaapkamerkarakter van het achterste gedeelte wordt benadrukt door fraaie achterdeurpanelen, waarin de zonweringen inclusief hun frame gewoon verdwijnen. Dankzij het aangename oppervlak en de bijna randloze vorm leent het deurpaneel zich ervoor om tegenaan te leunen, zodat rechtop in bed zitten nu mogelijk is zonder het koude metaal van de deur of de uitstekende raamkozijnen aan te raken. Voor extra comfort en een onbelemmerd uitzicht op koude dagen zijn er verwarmde achterruiten.

Dat de ontwerpers van Dethleffs zich ook hebben toegelegd op minder zichtbare, maar daarom niet minder belangrijke details, blijkt uit het voorbeeld van de linker opbergbox onder het bed. Hier vindt u een ergonomische uittrekbare houder voor gasflessen. De gasflessen kunnen nu gemakkelijk verwisseld worden door de zware cilinders op de uittrekbare plaat te leggen en ze naar binnen te duwen. Geen gezwoeg meer en vriendelijk voor de rug. Echt een verlichting.

Het basisvoertuig voor de Dethleffs Globetrail 590 C is een Ford Transit gesloten bestelwagen met hoog dak met voorwielaandrijving en een emissiearme TDCi Ford EcoBlue motor en tal van standaard veiligheidsassistenten. In de basisversie drijft een 130 pk (96 kW) viercilinder de Globetrail 590 C aan. Als alternatief kan een motor van 170 pk (125 kW) worden gekozen. Beide versies zijn verkrijgbaar met handgeschakelde of automatische transmissie.

 

Dethleffs Globetail 500 C

3.8
Merknaam 3.8
Laadvermogen 4.0
Motor & chassis 3.8
Exterieur 4.0
Interieur 3.5
Waterdichtheidsgaranties 3.5
Prijs/kwaliteit 4.0

Beter

  • Dubbele bodem
  • 100% horizontale vloer
  • Stahoogte binnen

Minder

  • Smaak interieur
Dethleffs logo
16e plaats (50)
kwaliteitslabel camperland 2021
84 %
41e plaats (op 67)
kwaliteitslabel camperland 2023
59 %

Dethleffs Vans, minivans en motorhomes

3.6
Waterdichtheidsgaranties 3.0
Beoordeling Camperland 4.2

Beter

  • Duitse kwaliteit
  • Ruim # modellenaanbod
  • Goede beladingscijfers
  • Ook luxe modellen
  • # keuze modellen
  • # keuze merken motoren
  • Innovatief merk

Minder

  • Niet alle modellen 100% houtvrij
  • 6 jaar op waterdichtheid
  • Kleine mankementen die je niet verwacht
26
Merk Dethleffs - UW waardering

U bent vandaag of vroeger camperbezitter geweest van dit merk?
Geef met de sterren (van 1 tot 5) jouw waardering voor het merk.
Het eindresultaat is een gemiddelde van alle stemmen.
1. Geef het aantal sterren op
2. Klik op "Bewaar aantal sterren"

Dethleffs (half-) en integralen

6 jaar garantie

LifeTime Plus isolatie

Geschikt voor gebruik in alle seizoenen.

Dethleffs
sinds 1931

Modellen met LifeTime zijn 100% houtvrij

  • LifeTime Plus = 100 % houtvrij met verbeterde celstructuur maar dit geldt niet voor alle modellen
  • Er zijn 2 constructie reeksen met verschil in kwaliteit: kies bij voorkeur voor de LIFETIME PLUS modellen met een 100 % houtvrije constructie
  • hagelbestendig dak

 

  • Just 90 serie wanden en dak 35 mm, bodemplaat 49 mm dikte
  • Trend serie 100% houtvrije LifeTime Smart bodemconstructie

Aanverwante Dethleffs camper vans, alkoven, compacte campers, halfintegralen en integralen onderwerpen - camper en motorhom artikelen

Bronnen teksten o.a. persafdeling Dethleffs Helge Vester – helge.vester@dethleffs.de – fotomateriaal Camperland op de beurs van Dusseldorf 08.2022 – https://www.dethleffs.be/fileadmin/user_upload/dethleffs/nl/PDF/2023/PM/DETHLEFFS_Globetrail_Ford_590C.pdf

© Publicatie Camperland.be 2022, alle rechten voorbehouden.

Loading