De allereerste waterstofauto van Peugeot e-Expert Hydrogen heeft op 13 december 2021 de productielijn verlaten. Het is dus geen nieuws van de naald en eigenlijk behaalde het ook te weinig aandacht. Nochtans is, volgens sommigen, waterstof “de” oplossing voor het brandstof- en milieuprobleem in de autosector vandaag. Alvast is deze e-Expert prima geschikt voor de ombouw tot een mini-van … alleen zien we daar vandaag, anno 08.2022, in het (nieuwe) camperaanbod nog niets van terug. Peugeot werd een van de allereerste fabrikanten die naast de verbrandings- en batterij-elektrische versies ook voertuigen met een waterstofbrandstofcel aanbood in het urban (van) – en bedrijfswagensegment.
De Peugeot e-Expert Hydrogen valt op dankzij de perfecte integratie van het volledige “mid-power plug-in waterstof brandstofcel-elektrisch” systeem in de motorruimte en de bodemplaat. Het resultaat: geen compromis op het gebied van laadvolume en een laag zwaartepunt, een garantie voor stabiliteit, veiligheid en wendbaarheid.
Linda JACKSON, CEO van het merk Peugeot:
“Met de e-Expert Hydrogen neemt Peugeot het voortouw in een toekomstige emissievrije technologie die met name relevant is voor de markt voor lichte bedrijfsvoertuigen: waterstof-elektrische technologie maakt intensief dagelijks gebruik mogelijk zonder de noodzaak van opladen, een beslissend voordeel voor professionals die op één dag honderden kilometers op de snelweg moeten afleggen om vervolgens emissiearme stedelijke gebieden in te rijden. De waterstoftechnologie die door Stellantis is ontwikkeld en in onze PEUGEOT e-Expert Hydrogen is geïmplementeerd, maakt dergelijke toepassingen mogelijk.”
De leveringen van de Peugeot e-Expert Hydrogen kunnen nu beginnen. De eerste klant, die voor de eindejaarsvakantie geleverd zal worden, is WATEA by MICHELIN, de jonge dochteronderneming die zich toelegt op groene mobiliteitsoplossingen in de MICHELIN-groep.
De e-Expert Hydrogen, die eind 2021 in productie ging, is het nieuwste symbool van de “Extended power of choice“-strategie van het merk, waardoor klanten kunnen kiezen uit een breed scala aan motoren die het beste aansluiten bij hun specifieke behoeften .
De elektrische versie met waterstof-brandstofcel toont de snelle inzet van het elektrische aanbod van de Peugeot Expert modellen. De productiestart komt amper 15 maanden na de lancering van het door batterijen aangedreven e-Expert-model in 2020, dat begin 2021 werd uitgeroepen tot International Van of the Year en het zesde Peugeot-voertuig is dat deze prestigieuze prijs wint sinds 1992.
De Peugeot e-Expert Hydrogen is gebaseerd op de batterijgevoede e-Expert. Hij wordt eerst geproduceerd in Frankrijk, op de Hordain-site (Nord, Hauts de France), en vervolgens verbouwd in Duitsland in Rüsselsheim, op de productielijnen van het Stellantis-competentiecentrum dat zich toelegt op waterstoftechnologie.
De nieuwe Peugeot e-Expert Hydrogen innoveert met een “mid-power plug-in waterstof brandstofcel elektrisch” systeem specifiek voor Stellantis, en bestaande uit:
-
- Een brandstofcel die de elektriciteit produceert die nodig is om het voertuig aan te drijven dankzij de waterstof aan boord van de tank.
- Een oplaadbare hoogspannings-lithium-ionbatterij met een capaciteit van 10,5 kWh, die kan worden opgeladen via het elektriciteitsnet en die in bepaalde rijfasen ook de elektromotor van stroom voorziet.
De nieuwe Peugeot e-Expert Hydrogen onderscheidt zich door:
-
- Het vermogen om alle afstanden af te leggen zonder CO2-uitstoot
- Zijn vermogen om in 3 minuten waterstof te tanken voor meer dan 400 km autonomie in de WLTP-homologatiecyclus (onder homologatie)
- Een charger voor de hoogspanningsaccu,
- 2 lengtes beschikbaar (Standaard en Lang) met dezelfde laadvolume eigenschappen als de diesel- en batterij-elektrische versies
- Tot 1.000 kg laadvermogen (zonder camperinbouw)
- Tot 1.000 kg trekvermogen
- Zijn aanpassingsvermogen aan alle weg- en snelwegomstandigheden
- Een maximumsnelheid van 130 km/u.
De nieuwe Peugeot e-Expert Hydrogen is technologisch innovatief en heeft een sterk karakter. Hij kan overal worden gereden, zelfs in stadscentra, geruisloos en zonder CO2-uitstoot, en hoeft geen compromissen te sluiten op het gebied van nuttige prestaties, comfort of rijplezier.
Waterstof wordt nu een belangrijke pijler van de energietransitie met de aankondiging van verschillende internationale projecten. Vooral in Europa groeit het ecosysteem en de European Clean Hydrogen Alliance investeert naar schatting 60 miljard euro om deze oplossing te promoten.
Dankzij plannen van verschillende regeringen neemt het aantal waterstofstations in Europa voortdurend toe en werkt het merk Peugeot rechtstreeks samen met energieleveranciers om pakketdeals voor te stellen.
Met deze nieuwe Peugeot e-Expert Hydrogen positioneert Peugeot zich als een belangrijke speler in de energie uitdaging.
Bronnen
Stellantis News en Press site (inclusief fotomateriaal) – persbericht van dec.2021 – https://www.media.stellantis.com/be-nl/peugeot/press/nieuwe-peugeot-e-expert-hydrogen-mijlpaal-productie-is-gestart en https://www.peugeot.nl/het-merk/de-wereld-van-peugeot/peugeot-nieuws/nieuws/productie-nieuwe-peugeot-e-expert-hydrogen-van-start-gegaan.html
© Bewerking, vertaling en samenstelling Camperland.be 2022, alle rechten voorbehouden.