Vorige week kondigde ik nog aan dat Hymer nauwer zou gaan samenwerken met Ford. Eén van de eerste nieuwe realisaties is de LMC Innovan 590 buscamper, een dochtermerk uit de Hymer Erwin Group met dus een onderstel van Ford Transit en motor. De persfoto’s tonen ons een zwartkleurige uitvoering maar opgelet, dit is niet de standaard versie. De Ford oogt alvast mooi en sportief aan de buitenkant. Aan de binnenzijde vinden we tinten van wit- en grijs in combinatie met warme houttinten… een combinatie die we heden vaak in modellen van 21-2022 zien terugkomen.
Je hebt de keuze uit 2 uitvoeringen: Innovan Natura of de bekleding in Innovan Graniet. De oppervlakken waar men traditioneel veel met de handen op komt zijn voorzien van een speciale anti-vingerafdrukcoating en kan je gemakkelijker proper houden. Alle kastdeurtjes en lades zijn voorzien van een soft-close functie, heden al eerder een standaard geworden :)
De badkamer inclusief toilet, douchegordijn en wastafel kunnen we compact maar toch klein noemen, maar we zijn nu eenmaal met een busje beperkt. Een houten vlonder beschermt de douchebak.
LMC lanceerde zijn Innovan busjes voor het eerst in 2021. Met deze nieuwe Innovan 590 op Ford erbij kan je vandaag in totaal kiezen uit 7 verschillende modellen vanaf 5.4 tot 6.4 meter. Eigenlijk zijn er maar 4 verschillende modellen: Innovan 540, 590 en 640 op een chassis van Fiat en de Innovan 590 op Ford. De 3 Fiat modellen zijn er standaard in een Série 8 pakket uitvoering met standaard een 120 PK motor van Fiat maar je kan ze ook nog eens verkrijgen met een luxueuzere Série 8 First Edition pakket die dan standaard een 140 PK motor aan boord heeft.
Dat zijn natuurlijk nog altijd een heel pak minder PK ’s dan met de Ford Innovan 590 die door LMC direct met zijn 170 PK sterke motor komt: mede bekend om zijn sterk koppel. Je hebt dan bij de Ford de keuze uit een manuele of een automaat die zo’n 2.000 à 2.500 € meer zal gaan kosten.
Ben je nu beter af met de Innovan Fiat versie of met de Ford versie? Hoeveel geduld heb je nog? Allereerst zal de Innovan 590 pas in de loop van het voorjaar bij de dealers in de showroom te koop zijn terwijl je de Fiat modellen nu reeds kan kopen. Bestellen kan je natuurlijk reeds allebei. Wil je vergelijken dan moet je natuurlijk appelen met appelen vergelijken.
Als u niet weet wat ik bedoel … de twee vergelijkbare modellen moeten toch een zeker aantal overeenkomsten hebben. Laten we beginnen met de modelkeuze om te vergelijken. De Innovan 590 meet exact 5.98 meter en vergelijk je dan best met de Fiat Innovan 600 die net 1 cm langer is of 5.99 … beiden zijn van het type busjes (VANS).
De voor- en nadelen van de Fiat en Ford versies
De voordelen van Fiat kennen we nu stilaan eigenlijk wel. Fiat levert een stabiel chassis met een soepele motor met meestal weinig problemen. De Ford motor sleurt zijn negatief verleden mee, maar in deze 2022 Euro 6 Final versies zit opnieuw een vernieuwde motor, en volgens insiders ook een verbeterde motor.
Deze Transit motoren worden (goedkoper) gebouwd in Turkije en mede daarom hebben dan ook een zeer goede prijszetting. Daarom kiezen camperaars ook graag deze sterk 170 PK motor met een zeer goed koppel, zo zegt men toch vaak. In de praktijk is het koppel van de 170 PK automaat versie (405 Nm) vergelijkbaar met de 160 PK automaat van Fiat.
M.a.w. ben je gek van trekkracht en souplesse dan kan je het meest plezier halen bij de 180 PK AUTOMAAT versie van Fiat die het hoogste koppel levert van allemaal (bij 3.500 kg modellen), nl. 450 Nm. Sta hier even bij stil als je vaak in de bergen zal gaan rijden want dan is het toch een stuk aangenamer rijden als je over voldoende kracht bezit en zeker als je nog wat extra mee meeneemt zoals bijvoorbeeld een aanhanger (beladen met bijvoorbeeld je boot).
Prijsvergelijker
De standaard versie van de Innovan 600 op Fiat kost in de gewone uitvoering met 120 PK motor net geen 50.000 € maar staat dan wel nog maar op een 3.300 kg chassis. De Innovan 590 van Ford is zo’n 8.500 € duurder maar je hebt dan wel een 170 PK motor en een 3.500 kg chassis.
Wat kost het je als je deze 120 PK Fiat versie naar de vergelijkbare 160 PK zou willen brengen (met een vergelijkbaar koppel) en op een 3.500 kg chassis?
- uitbreiding van 3.300 naar 3.500 kg chassis: plus 500 €
- uitbreiding van 120 naar 160 PK: plus 10.200 € en 19.5 kg
Totaalprijs voor deze Innovan 600 met 160 Fiat PK uitvoering komt dit neer op 60.700 € of 2.200 € meer dan de Innovan 590 van Ford. En dat is nu net toch wel één van de sterk kanten van Ford: zijn goede prijszetting, zelfs tegenover de Italianen.
Is het LMC “First Edition” pakket voor Fiat modellen een alternatief als vergelijkingstool?
Dicht in de buurt van de prijs van het Ford Innovan 590 model komt je bij LMC met het voordelige First Edition pakket (voor Fiat modellen) die voorziet in een upgrade naar de 140 PK motor en een verhoging naar het chassis van 3.500 kg.
Daarnaast krijg je er met dit pakket een verwarmde en extra geïsoleerde afvalwatertank bij en een TV voorbereiding inclusief met TV-houder: dit brengt de aankoopprijs op bijna 57.000 €. Dat is toch nog 1.500 € goedkoper dan de Ford versie maar je hebt wel nog steeds een lichtere motor met een koppel dat met de 140 PK versie manuele 6-bak 40 Nm lager ligt dan de 170 manuele versie van Ford.
Andere vergelijkingspunten tussen de Fiat Innovan 600 en de Ford Innovan 590 versie:
Wat is beter of wat is minder goed?
- Laadvermogen: voor alle modellen dik in orde (meer dan 500 kg) maar Ford heeft het laagste laadvermogen
- Wielbasis: de Fiat heeft een grotere wielbasis en een dus iets stabielere wegligging
- Breedte binnen: Ford is wat smaller aan de binnenzijde en dat voel je wel aan de ruimte van de doorgangen
- Hoogte: een duidelijkere beter binnenhoogte van plus 18 cm wat je meer bewegingsruimte geeft een een groter ruimtegevoel in de camper voor het Ford model
- Keukenblok: bij Ford redelijk onhandig samengesteld uit 3 delen met verschillende afmetingen
- Het dwarsbed in de Fiat biedt bijna 1 m² meer slaapoppervlakte. Het Ford dwarsbed is met 1.88 m eigenlijk te kort voor een normale volwassene. Zoek je twin-bedden dan kan je die alleen vinden in de Fiat modellen als Innovan 640 (van 6.4 meter lengte)
- De Innovan 600 is uit te breiden met een bed op het dak voor 2 extra slaapplaatsen
- De inhoud van de watertanks, het aantal pitsen, het volume gas en koelkast zijn bij alle modellen hetzelfde – hierbij kunnen we nog opmerken dat je 2 x 11 kg gas kan meenemen met deze Innovan ‘s: dit is op schaal van een doorsnee halfintegraal model.
Technische details bij de Innovan 590 op Ford – chassis en buiten
Elektrisch verstelbare ramen
Boardcomputer
ABS + ESP
Bestuurder- bijrijdersstoel draaibaar
Bekerhouder
Stoelsokkel bekleding cabine
Stuurbekrachtiging
ASR + ESP inclusief Hill Start Assist
Start-stop-system
Beide achterdeuren met raam
Kaderramen (inclusief rollo’s)
Dakluik met geïntegreerde hor
Dakluik 400 x 400 mm boven de zitgroep
Dakluik 400 x 400 mm in de slaapkamer
Technische details bij de Innovan 590 op Ford – binnen
Ruime schuiflades met softclose sluiting in de keuken
Plaatsbesparend ingerichte keuken met groot werkoppervlak
Ruime opbergmogelijkheden
Grote opbergvakken in achter- en schuifdeuren
Grote opbergruimtes en aflegmogelijkheden
Ergonomisch gevormde kussens voor meer zitcomfort
Bed achterin met gedeelde lattenbodems
Hoogwaardige matrassen voor beter ligcomfort
Dinette met geïntegreerd opbergvak
Schot inclusief opstap voor tweepersoonsbed achter
Isofix voor 2 plaatsen
Verzonken LED-spotjes
Gasvoorziening goed toegankelijk en centraal gelegen
Contactdozen 1x 12 V, 3x 230 V, 1x USB (dubbel)
CEE-buitenaansluiting voor 230 V met zekeringsautomaat
Elektrisch laadautomaat voor opbouw- en startaccu 12 V/18 A
Boordcontrolepaneel met weergave van alle vulstanden en accucapaciteit
Sterke en duurzame AMG-opbouwaccu (95 Ah) incl. laadapparaat (18 A)
Individueel verplaatsbare LED spotjes
De technische vergelijkende tabel tussen de Fiat Innovan 600 en Ford Innovan 590 - prijs, koppel in Nm, wielbasis, laadvermogen, hoeveel m3 camper krijg ik?
aard | Innovan 600 Fiat | Innovan 590 Ford | Verschillen |
---|---|---|---|
Prijs | 160 Pk versie 60.700 € | 170 PK versie - 58.581 € | Ford goedkoper met meer trekkracht (Nm) |
Hoeveel camper krijg ik? | 32.54 m³ | 34.36 m³ | De Ford versie is 1.82 M³ (of 1820 liter) ruimer, vooral dankzij het hoger dak |
Wielbasis | 4.04 m | 3.75 m | Fiat stabielere wegligging (29 cm verschil) |
Lengte en breedte | 5,99 m | 5,98 m | Geen verschil van betekenis |
Buiten hoogte | 2.65 m | 2.79 m | Ford is hoger (meer wind) |
Binnen hoogte | 1.9 m | 2.08 m | Ford biedt 18 cm meer binnenhoogte |
Laad vermogen | 570 kg | 538 kg | Fiat 32 kg meer laadvermogen (nog 12.5 kg verschil bij een 160 PK motor) |
Slaapplaatsen | 2 (4) | 2 | Tot 4 bij Fiat model mits extra dakbed (optie) |
Prijs en m3 camper | 1747 €/m3 (140 PK versie) | 1769 €/m3 (170 PK) | Beiden kosten per m3 camper ongeveer hetzelfde |
Dwarsbed | 197 x 193 | 188 x 148 | Bij Ford (té) kort en smaller (1m² minder) |
Koppel M= manueel A= automaat |
M 120 PK - 320 Nm M 140 PK - 350 Nm M 160 PK - 360 Nm A 180 PK - 450 Nm |
M 170 PK - 390 Nm A 170 PK - 405 Nm | Alleen de 180 PK motor met automaat van Fiat heeft een sterker koppel dan de Ford |
Hymer samenwerking met Ford komt tot uiting in nieuwe LMC Innovan 590 met 170 PK /125 kW motor. Welke model kiezen: Innovan op Fiat of Innovan op Ford?
Meer data over Hymer samenwerking met Ford komt tot uiting in nieuwe LMC Innovan 590 met 170 PK /125 kW motor. Welke model kiezen: Innovan op Fiat of Innovan op Ford?
Dealers, concessiehouders, verkopers en handelaars van LMC Innovan camper vans en motorhomes
(Submerk Erwin Hymer groep)
kwaliteitslabel camperland 2021
kwaliteitslabel camperland 2023
Isolatie LMC (half-) integralen
Long Life Technologie
- 12 jaar opbouw waterdichtheidsgarantie
- Voorkant, dak en achterwand voorzien van GFK
- Onderkant bodem voorzien van GFK
- Hoogwaardige isolatiekern
- Opbouw van XPS schuim en PU lijsten
Aanverwante LMC camper vans onderwerpen – camper en motorhome (half- en integralen) artikelen
De nieuwste LMC modellen in de motorhome database
Bronnen en fotomateriaal persafdeling van Hymer (Erwin Hymer Group)
© Publicatie copyright Camperland.be 2022, alle rechten voorbehouden.