Hymer is de eerste motorhomefabrikant die begonnen is met de massaproductie van zijn eigen chassis, nl. zijn bekroon en bejubeld SLC chassis waar ik jullie reeds eerder in mijn artikelen over informeerde. Het doel is eenvoudig: de eigen productie van het SLC-chassis geeft Hymer de mogelijkheid om onafhankelijker te zijn van leveranciers en beter in te spelen op opkomende technologische trends. Dat is sinds de ongewilde oorlog van Oekranië nu meer dan belangrijk geworden.
Na zo’n twee jaar bouwwerkzaamheden is het dan zover. Hymer opende de nieuw gebouwde Super Light Chassis (afkorting SLC) productiehal op de locatie in Bad Waldsee, waarmee het de eerste carrosserie fabrikant is die zijn eigen chassis in massaproductie gaat produceren.
Hierdoor zal het bedrijf niet alleen vrijwel elk cruciaal onderdeel van de waarde creatieketen vertegenwoordigen, maar zal de gecentraliseerde productie het ook mogelijk maken om in de toekomst nog flexibeler in te spelen op de huidige marktsituatie en de behoeften van zijn klanten.
“Hymer staat al meer dan 60 jaar bekend als pionier in de camper- en caravanbranche. Met de opening van de SLC-hal zijn we trots dat we de eerste carrosserie fabrikant zijn die actief zijn eigen chassis gaat produceren, wat ons in staat zal stellen een echt baanbrekende stap voorwaarts te zetten”, zegt Christian Bauer, president van Hymer GmbH & Co . KG.
De productielijn zal al in juni 2022 de overstap maken naar massaproductie.
Geavanceerde productietechnologie van 3.100 vierkante meter
Door een eigen chassis productiehal te openen, kan Hymer voor het eerst vrijetijdsvoertuigen leveren die uit één hand komen – met uitzondering van de aandrijfeenheid. Met een oppervlakte van 3.100 vierkante meter combineert de nieuw gebouwde productiefaciliteit een moderne productielijn met aangrenzende logistieke ruimtes.
“We hebben ervoor gekozen om onze eigen SLC-productiehal te bouwen op onze locatie in Bad Waldsee om ons minder afhankelijk te maken van leveranciers en ons in staat te stellen flexibeler te reageren op opkomende technologische trends in de toekomst“, zegt Hans-Georg Rauh, technisch directeur van Hymer GmbH & Co. KG.
“In-house productie geeft ons ook de mogelijkheid om het chassis af te stemmen op de carrosserie en beide verder te ontwikkelen als één geheel.”
In het productieplanningsproces werden beproefde LEAN-methoden en de nieuwste productie- en montageconcepten toegepast, die de productie van vrijetijdsvoertuigen op de locatie in Bad Waldsee verder zullen optimaliseren. In de toekomst krijgen klanten dus een totaaloplossing die van nog hogere kwaliteit is, omdat het chassis veel sneller kan worden afgesteld, geoptimaliseerd en verder ontwikkeld tot aan de carrosserie.
Tijdens de procesontwikkeling werkt het bedrijf ook aan geautomatiseerde oplossingen voor veiligheid gerelateerde activiteiten. Daarom is er geïnvesteerd in assemblage technologieën, die voldoen aan hoge eisen op het gebied van bijvoorbeeld processnelheid en veiligheid.
De ergonomie van de afzonderlijke werkstappen speelde ook een belangrijke rol bij de productieplanning. Een andere toevoeging aan de bestaande productieprocessen van de traditionele fabrikant zijn de verschillende testopstellingen aan het einde van de hoofdchassis assemblagelijn, waar de kwaliteitscontrole en kwaliteitsborging van de interne chassisproductie in de toekomst zal worden uitgevoerd.
Om te beginnen zal Hymer de productiefaciliteit gebruiken om het SLC-chassis met vijf verschillende wielbases te produceren, te beginnen met de korte versies van 3,90 meter tot het tandemasmodel voor bijvoorbeeld de B-Klasse MasterLine I 890.
Bronnen Hymer Press – https://www.hymer.com/de/en/home/chassis-production/p/1543343
© Publicatie Camperland.be 2022, alle rechten voorbehouden.