Wanneer we aan een VAN of buscamper denken, menen we al te vaak dat die enkel geschikt zijn voor koppels (2 personen) met daarbij eventueel een kind die op de zitbank slaap die kan worden omgevormd tot een soort slaapbank. Meestal vinden we in de busjes dan ook een tweezitsbank aan de dinette. Samen met de draaibare pilootstoelen kan je dan met z’n vieren aan de dinette zitten. Die indeling laat dan een vrije doorgang naar achteren toe of naar inkomdeur die zich steevast naast het keukenblok zal bevinden. Dat beeld is heden ten dage volledig achterhaald.
In modeljaar 2021 zijn er meer dan zeventig modellen die 5 slaapplaatsen hebben en zelfs meer. Een kleine groep daarvan zelfs zes slaapplaatsen. In principe zijn deze modellen dus geschikt voor gezinnen met 3 kinderen.
Probleem: het over grote deel van deze busjes (85-90%) hebben slechts 3 tot 4 zitplaatsen met gordel. Om ook tot vijf gehomologeerde zitplaatsen te komen wordt dan een soort van extra poef voorzien naast de inkomdeur (bij compacte modellen). Dit vinden we dan minder of niet terug in de échte busjes types maar eerder in de campers die worden gecatalogeerd als “Compact” .. een soort van versmalde halfintegraal versie met binnenin een busjes indeling met een gasfornuis met 2 pitsen die ook aan de inkomdeur staat ingepland. Maar dat is nu net wat je niet zoekt… je zoekt een echt busje van maximum 6 meter lengte en iets meer dan 2 meter breed, niet te hoog en handig in de stad om te parkeren.
Vijf slaapplaatsen of meer? Tja, vaak gaat het om een optionele keuze, met een meerprijs uiteraard. Zo staat de Bürstner Campeo C540, een busje van 5.4 meter (foto boven Campeo C600), in onze Camperland CLPLUS database aangeduid als 2 (3)(4)(5) – zie ook http://127.0.0.1/. Wat betekenen nu deze cijferaanduidingen?
Het busjes is voorzien van standaard 2 slaapplaatsen, maar kan uitgebreid worden naar 3, 4 of 5 slaapplaatsen.
(3) staat tussen haakjes en dus is optioneel. De derde slaapplaats kan gecreëerd worden via een omvormbare zitbank tot slaapbank, maar dit tegen optie en meerprijs, m.a.w. de standaard zitbank kan je niet omvormen tot een slaapplaats waardoor het aantal slaapplaatsen standaard op twee staat.
Als derde optie kan je bij deze Campeo kiezen voor (4) slaapplaatsen. Het is de absolute tendens van 2021 die in de modellen van 2022 verder is doorgetrokken: een optioneel dakbed. Heel veel merken bieden nu optioneel een dakbed aan: simpel een bed op het dak, vaak zo’n 110-120 à 130 cm breed: goed voor twee slaapplaatsen (2 achterin de VAN + 2 op het dak).
De meerprijs voor zo’n dakbed verschilt van merk tot merk, de kwaliteit ook, maar reken toch op 3.000 tot 4.000 €.
Busjes hebben vandaag veel meer mogelijkheden
Kies je nu bij dit Burstner Campeo model voor zowel een omvormbare zitbank tot slaapbank, plus het bed op het dak, dan kom je in totaal tot 5 slaapplaatsen: twee achterin de VAN + één op de slaapbank aan de dinette en twee op het dak. Het busje krijgt daardoor ook een pak meer mogelijkheden dan vroeger. Je kan het blijven gebruiken met z’n tweetjes maar je kan er ook perfect met het ganse gezin (de kinderen) op uittrekken.
Het zal je niet verwonderen dat deze modellen heel goed verkopen in een markt waar busjes goed zijn voor 30% marktaandeel. Heel veel merken die gespecialiseerd waren in het produceren van half- en integralen, voegen daar voor modeljaar 2022 nu ook busjes aan toe: LMC, Mobilvetta, Autostar, Rapido, Giottiline en zo verder.
Zijn er nadelen van een bed op het dak?
Het dakbed op zich neemt weinig plaats in, het verhoogt alleen maar de totale hoogte van de camper die daarmee nog altijd onder de magische 3 meter grens blijft, de hoogte die de kosten aan de peages doet oplopen naar een duurdere klasse.
Nadeel is dat de plaats op het dak nu meer is beperkt maar fabrikanten als Adria hebben daar reeds innovatieve oplossingen voor gevonden zoals bij zijn Adria Twin Sports Edition 640 SGX (https://www.camperland.be/campers/modeljaar-2021/adria-twin-sports-edition-640-sgx-een-supreme-v-klasse-versie-met-aerodynamisch-hellend-dak/), al heeft dit model in totaal maar 4 slaapplaatsen en geen vijf.
In combinatie met dit extra dakbed kan je nog altijd voor zowel een schotenantenne plus een airco-installatie kiezen op het dak. Extra opletten moet je ook voor het plaatsen van het zonnepaneel. Vaak heb je een buigzame, flexibele versie nodig. Die zijn er natuurlijk wel, alleen is hun prijs een stuk hoger dan van het klassieke rechthoekig en vlakke paneel.
Nieuwe Family tendens
Een andere nieuwe tendens is terug te vinden in modellen die sommige merken aanduiden als Family zoals bijvoorbeeld het niet in België verkrijgbare Franse Campérêve Premium FamilyVan uit de Rapido groep op 5.99 meter met een duo space badkamer en 160 PK sterke motor, de Knaus Boxstar 600 Family.
Deze Boxstar 600 Family kan zelfs tot 6-7 personen te slapen leggen met als minpunt dat het wel maar 4 gehomologeerde zitplaatsen met gordel telt:
- 2 – standaard dwarsbed achterin met lattenbodem bij compacte badkamer
- 2 – optioneel tweede bedlaag – dwarsbed achterin met lattenbodem bij compacte badkamer
- 1 – noodbed bij de halfdinette en de bestuurderszit van 160 op 60 cm breed
- 1 – optioneel gastenbed van 180 cm en 70 cm breed
Maxi en XL series
Met Family of Maxi (zoals bij McLouis Menfys 3 Maxi – zie https://www.camperland.be/campers/modeljaar-2021/waarom-kiezen-voor-de-menfys-van-busjes-of-de-nevis-van-mclouis/ ) maar ook met XL zoals in Knaus Boxstar 600 Lifetime XL (zie https://www.camperland.be/camper-zoeker/prijsklasse/50-75-000/knaus-boxstar-street-xl-600-lifetime-met-vernieuwde-dak-outs-modeljaar-2020/) , willen de fabrikanten aanduiden dat de VAN geschikt is voor meer dan een koppel.
Het verschil wordt niet altijd bereikt op het dak maar ook achteraan in het busje. Een ingebouwd elektrisch dwarsbed achteraan dat kan worden opgehaald tot tegen het plafond, is al langer geen nieuws meer voor busjes. De bedoeling is om tijdens de dag de ruimte achteraan vrij te maken als een soort van garage, om bijvoorbeeld twee fietsen in te laden.
Nieuw is dat men dit nu heeft veranderd in een tweelaags bed …. Simpelweg 2 bedden boven elkaar, goed voorin totaal 4 slaapplaatsen achteraan, een voorbeeld hiervan is bijvoorbeeld de Knaus BoxDrive 600XL op MAN TGE (zie https://www.camperland.be/campers/modeljaar-2022/man-tge/) en de Chausson V594 MAX Road Line VIP (die later dit jaar nog aan bod zal komen). Als vijfde slaapplaats is er dan de omgevormde zitbank tot slaapbank.
Vernieuwde Hymercar Free 600 Campus (modeljaar 2021)
Een ander mooi voorbeeld is de Hymercar Free 600 (zie https://www.camperland.be/campers/modeljaar-2021/vernieuwde-hymercar-free-s-600-campus-met-handig-dakbed-biedt-een-voordeelpakket-aan-van-3500-e/),ook met 5 slaapplaatsen maar waar je de vijfde zitplaats als optie moet nemen (isofix). Deze Free serie staat op het chassis van de Fiat Ducato op 3300 of 3500 kg en kan je verkrijgen in alle motorversies van 120 tot 178 PK. Het Campus model van 2021 kan je pas verkrijgen vanaf de 140 PK motor. Het chassis is uit te breiden naar de 3500 kg MAX chassis en zelfs tot 4 ton voor rijbewijs C.
Het probleem van 5 gehomologeerde zitplaatsen?
Soms begrijp ik de fabrikanten toch niet. Wat is het nut van 5 of 6 slaapplaatsen in een busje als je maar over 4 gehomologeerde zitplaatsen met gordel kan beschikken zoals in de Knaus Boxstar 600 Family? Dit is voor mij eerder een NIET-KOOP argument. Het over grote deel van de busjes bieden niet meer dan 3 tot 4 zitplaatsen met gordel aan. De twee overige gezinsleden moeten dan apart rijden met hun eigen vervoer?
Het aantal busjes dat standaard of via optie vijf zitplaatsen kan aanbieden zijn op één hand te tellen:
- Clever Move en Clever Runner
- Campérêve Premium FamilyVan (5e optioneel)
- Hymer Sydney (5e zitplaats optioneel) – maar slechts 4 slaapplaatsen
- Hymer Free S 600 Campus (5e optioneel) – er zijn standaard 4 zitplaatsen en als surplus kun je op de zitbank van het woongedeelte een kinderzitje plaatsen en bevestigen aan de ISOFIX.
- Font Vendôme Mondea
- Font Vendôme Terra Van Séjour
Font Vendôme Terra Van Séjour
De Terra Van Séjour van het Franse Font Vendôme is de enige met een 5-zitsbank die kiest voor een dwars geplaatst bed, een minder typische inbouw voor een gezin, maar met de aanwezigheid van grote en hoge kasten aan het voeteneinde van het bed.
Verwacht maar dat de kinderen plotseling het hefbed overnemen, dat is uitgerust met een elektrisch apparaat om de bediening te vergemakkelijken en het gebruik van de woonkamer te behouden wanneer deze zich in de lage positie bevindt. Speciale vermelden we het duo space badkamer concept, waar het toilet en de wastafel zijn ingeschoven om plaats te maken voor de douche.
Gezin met 3 kinderen zoekt busje. Welke buscamper kiezen met 5 of meer slaapplaatsen (modellen 2021-22)
Bronnen
CLPLUS databank Camperland.be en o.a. https://www.fourgonlesite.com/achat-fourgon/36671-fourgons-5-places-la-perle-rare/ van Nathalie Perrin https://www.fourgonlesite.com/
© Publicatie copyright Camperland.be 2021, alle rechten voorbehouden.