Nieuwe Westfalia Club Joker op VW Transporter 6.1 is uit – CMT Stuttgart

Met de komst van de nieuwe Volkswagen Transporter 6.1, de opvolger van de 6.0 komen camperbouwers stilaan met een upgrade van hun modellen. Deze vernieuwde en populaire Club Joker was in première te zien laatst op het CMT Salon in Stuttgart waar het getoonde model met een DSG 7 automaat met de sterke 150 PK motor en diverse opties voor 87.143 € geprijsd stond, het basismodel zou 63.340 tot 68.340 € kosten (in Duitsland 19% BTW).

Dit model met een opvallend mooi geïntegreerd verhoogd dak is zeer compact gebouwd en net daarom spreekt het een groot deel van het publiek aan. Hij is min of meer vergelijkbaar met de Ford Nugget (Plus), een model dat ook door Westfalia worden gebouwd. De Transporter is een populair model met en 70 jaar oude geschiedenis (1950), wereldwijd werden er 12 miljoen van geproduceerd. Met het verhoogde dak heb je wel niet overal dezelfde stahoogte: in de woonkamer is dit lekker ruim 2,12 meter, in de keuken 1,87 en in de badkamer nog eens 3 centimeter lager, nl. 1,84 meter. Voor grote personen kan dit toch een probleem zijn, ook voorin aan het stuur moet je goed op je beenruimte letten als je groot bent.

Club Joker heeft nu ook een toilet aan boord

Binnenin recht tegenover de keuken met een spoelbak aan je rechterzijde, bevind zich, naast de ingebouwde koelkast, de zeer compacte minibadkamer voorzien van ruime spiegel en een kleine lavabo a/d linkerzijde. Voor toegang tot de badkamer moet je de in twee delen opengaande opgesplitste matwitte gekleurde vouwdeur opentrekken. Met deze deuren kan je de doucheruimte ook vergroten. Alleen kan je dan de keukenmodule niet gebruiken. De ene douchen en de andere aan het fornuis lukt dus niet, maar dat vind de Joker gebruiker zeker niet erg.

Rondom is er een soort rekje voorzien waar je badkamerspullen kan neerzetten (bijv. douchezeep). In dezelfde douchebak is nu ook een ruim rondvormig toilet voorzien, dus het is wel krap in de douchekamer, maar meer mag je ook niet verwachten in een compact concept. Goed gezien is het grote dakvenster waardoor er altijd natuurlijk lichtinval is en je de badkamer kunt verluchten.

Net als in vele andere VAN plattegronden is het keukenblok ook hier links ingepland aan de schuifdeur. Aan de linkerzijde van het blok heb je een opbergkast met een (plastic) schuifdeurtje, waardoor je geen ruimte verliest om een kastdeur open te draaien. Traditioneel beschikt je over een 2 pits gasfornuis en 2,8 kg gasvoorraad.

Standaard zijn er 2 slaapplaatsen in het dak. Maar de zitstoel kan nog altijd worden omgevormd tot een ligbank (een extra slaapplaats van 180 op 90 cm) en zo heb je slaapplaatsen tot maximaal 3 personen. Door het extra verhoogde dak in de Joker heeft u meer bewegingsruimte (staan) en luxe dan in de gewone (Multivan) series van VW. Bovenin kan je over een vrij ruim dakbed voorzien van extra comfort met veerplaten en voor 2 personen, ze beschikken over een bed van 2,0 op 1,3 meter. In dat verhoogde dakdeel zijn raampjes voorzien voor lichtinval en om de ruimte te verluchten.

Naast de versie met het vaste verhoogde deel is er ook een lagere Club Joker met een openklapbaar pop-up dak. Het voordeel is dat je deze ook in een gewone garage kan parkeren omdat hij niet boven de 2 meter uitkomt. Nadeel is dan weer dat je enkel wat staruimte hebt als je dak is opengeklapt.

Via de achterklep kan je de toiletcassette bereiken en ledigen en is er een uitneembaar, uitklapbaar kampeertafeltje standaard voorzien. Rechts in de kast met twee schabben kan je het waterreservoir vinden en kan je nog wat spullen kwijt. Daaronder is nog onder de vloer een niet al te hoge extra nuttige laadruimte (voor bijvoorbeeld 2 ineen klapbare tuinstoelen). Aan de rechterkant kijk je door het muggengaas direct uit op het keukenblok. Hier aan deze achterkant is ook de gekende buitendouche voorzien. Nuttig om jezelf eerst af te spoelen na een modderige mountainbike tocht, of je trouwe viervoeter ‘s poten eens af te spoelen. Verspil hier niet teveel want je kunt maar over 10 liter warm water beschikken.

De pilootstoelen zijn draaibaar zodat je in de dinette ook met z’n vieren aan tafel kan.

  • afmetingen  5,29 m lang en 1,9 meter breed
  • wielbasis 3,4 m
  • buitenhoogte 2,8 m
  • vers watertank 70 liter
  • vuil watertank 70 liter
  • woonbatterij 95 Ah
  • koelkast 50 liter
  • 4 zitplaatsen
  • 2 slaapplaatsen, uit te breiden tot maximaal 3
  • gasvoorraad beperkt tot 2,8 kg
  • MTM 3000 kg

Foto’s en video’s van de VW T6.1.

Op de foto ziet u de Club Joker op een VW T 6.0. Jammer genoeg kunnen we u nog geen foto’s tonen op het chassis van de 6.1 of van de nieuwe designs maar je kan ze uitvoerig vinden bij Autotest.nl op https://autorai.nl/autotest-volkswagen-transporter-6-1-2019/

Of rondkijken binnenin de camper via deze filmpjes op YouTube
https://www.youtube.com/watch?v=XFuiFSfCDTM
en https://www.youtube.com/watch?v=LOf0WX1gunY

dat korter is en ietsje goedkoper is.

Westfalia Club Joker bij de constructeur

Fotomateriaal van de Joker op de VW 6.0. vind je nog op de site van de constructeur op https://www.westfalia-mobil.com/en/modelle/club-joker-city/club-joker.php


Onder de motorkap

De VW T6.1. wordt nog altijd geleverd met de gekende 2.0 liter viercilinder BlueMotion dieselmotor (1.968 cc) met zijn hoorbare turbo maar voldoet nu aan de opgelegde Euro 6d-Temp norm. Daarmee is hij voorzien van een brandstoftank van 70 liter en een AdBlue tank van (slechts) 13 liter. Daarmee zou je +/- 5000 km kunnen rijden vooraleer je de AdBlue terug moet bijvullen, dat had beter gekund. Ook bij deze VW T.6.1 zitten de twee vuldoppen naast elkaar gemonteerd.

De T 6.1. bestaat in 4 uitvoeringen met voorwielaandrijving:

  • 90 pk (66 kW) – 220 Nm vanaf 1.250 tr/m
  • 110 pk (81 kW – 250 Nm vanaf 1400 tr/m
  • 150 pk (110 kW) – 340 Nm vanaf 1500 tr/m

Een aparte motor is de 199 pk (146 kW) die werkt met bi-turbo of dubbele turbo, een techniek die ook andere constructeurs soms toepassen. Hij haalt met zijn 450 Nm vanaf 1400 tr/minuut het hoogste koppel van alle T6.1. motoren. Schakelen kan met een 5 of 6 manuele versnelling of als optie de gekende DSG 7-traps automaat met dubbele koppeling waardoor de trekkracht niet meer wordt onderbroken.

Als optie kan je ook kiezen voor een 4×4 versie (4Motion). Daar hoort dan wel altijd de 150 of 199 PK motorversie bij. Later nog zou er bij de gewone bestelwagen versies ook een elektrische 6.1 komen met actieradius van 400 kilometer. Tegenover de 6.0 hebben alle versies een verbeterd koppel en dus meer rijplezier.

Westfalia gebruikt echter voor zijn Club Joker modellen enkel de motor vanaf 150 PK (110 kW)

VW samenwerking met Westfalia

De Transporter 6.1. is eigenlijk de benaming voor de serie bestelwagens. Voor campermodellen heeft VW een samenwerking met het Duitse Westfalia, maar brengt het ook onder zijn eigen dealersnetwerk vrijetijdsvoertuigen op de markt als Multivan en de gekende California serie (kampeerauto) waarover je dit artikel op camperland kunt vinden. Onder de motorkap is er dus in wezen geen verschil tussen een Joker 6.1 en een Multivan 6.1. Daarnaast kennen we ook een luxe uitvoering zoals de Trendline 6.1 die we eerder belichten.

Een Belgische VW dealer van de Multivan in je buurt kan je hier vinden – https://www.volkswagen-commercial-vehicles.be/nl/modellen-en-configurator/multivan-6-1.html


 

Momenteel (02/2020) is de nieuwste versie nog niet in Belgïe. Een Club Joker op de VW 6.0 is wel bijvoorbeeld verkrijgbaar bij Vanomobil – 61.600 €.