Citroën komt met zijn mini-van E-SpaceTourer in 3 verschillende uitvoeringen en 2 verschillende batterijen

De nieuwste versie van de Citroën mini-van E SpaceTourer is er dus nu in een elektrische versie (E). En Citroën zal niet de enige constructeur zijn. Later zullen we nog meer andere merken zien met een mini-van in een elektrische uitvoering. Wordt dit dan de voorbode voor de eerste elektrisch aangedreven buscampers, hoor je  links en rechts al fluisteren? Voor mij alvast NIET, zolang er geen oplossing is voor de actieradius van deze E-camper-achtigen die bij deze E-spaceTourer 230 of 330 km bedraagt. Dit wil zeggen, een rit naar Zuid-Frankrijk of Noord-Spanje met 3 tot 4 verplichte tussenstops om bij te laden … hoe ver ziet u dit vandaag zitten? Als dit de toekomstige norm zal worden moeten wij ons als camperaar toch serieus gaan aanpassen.

Gebruikt u de E-SpaceTourer voor een staycation periode dan heb je wel reeds wat meer opties en mogelijkheden. De nieuwe Citroën E-SpaceTourer arriveert eind 2020 bij de Belgische en Nederlandse dealers en zet het elektrische offensief van Citroën in 2020 onverstoord voort.

De Citroën E SpaceTourer is een compacte personenbus met vijf tot negen zitplaatsen. Het technologische model vertegenwoordigt de visie van Citroën op het segment dat sterk geëvolueerd is om hoge voertuigstandaarden te integreren. De SpaceTourer is gebaseerd op het modulaire EMP2-platform. Dankzij de veelzijdige architectuur worden ruimte, gebruiksgemak, wendbaarheid, comfort en bewegingsvrijheid verenigd. De Citroën E-SpaceTourer is ontworpen om U het leven prettiger en gemakkelijker te maken. Het model biedt keuze uit twee batterijpakketten en dus ook twee verschillende actieradiussen, is eenvoudig op te laden bij verschillende soorten laadpunten en biedt moderne connectiviteitsdiensten om het voertuig te beheren.

De SpaceTourer is beschikbaar in de verschillende lengtevarianten

  • XS – 4,60 meter
  • M – 4,95 meter
  • XL – 5,30 meter

Tevens is het SpaceTourer model 1,90 meter hoog, zodat het probleemloos in parkeergarages kan komen (zie foto).

Comfort aan boord

Het rijcomfort is toonaangevend in deze klasse, mede dankzij de zorgvuldig ontworpen vormgeving en geluidsisolatie. Nuttige technologie, zoals een head-up display, Citroën Connect Nav met 3D-connected navigatie, actieve noodremassistentie, verkeersbordenherkenning en automatisch grootlicht, zorgen voor een hoog veiligheidsniveau, comfort en gebruiksgemak. De handsfree te bedienen schuifdeuren, de separaat te openen achterruit en veel opbergruimte in de cabine maken de SpaceTourer extra functioneel.

  • Uitzonderlijk comfortabel door het ontbreken van geluiden en trillingen in de aandrijving.
  • Plezierig om mee te rijden dankzij de moeiteloze acceleratie zonder onderbreking en onmiddellijke reactie van de elektromotor.
  • Optimale vrijheid dankzij onbelemmerde toegang tot milieuzones en parkeergarages.
  • De mogelijkheid om de cabine voorafgaande aan vertrek te verwarmen of koelen, eenvoudig op afstand via de My Citroën-app of via de touchscreen met Connect Nav-service.
  • Pre-conditioning optimaliseert de actieradius als deze energieverbruikende functie geactiveerd wordt als het voertuig aan de lader staat. In dit geval duurt het 45 minuten om de temperatuur in de cabine naar 21° te brengen. Als de auto niet aan de lader staat, vergt het 20 minuten om de cabine te pre-conditioneren. Dit is echter alleen mogelijk bij een batterijlading van meer dan 50%.

Batterij en actieradius

De Citroën E-SpaceTourer is gebaseerd op het EMP2-platform van Groupe PSA en wordt aangeboden met keuze uit twee batterijpakketten, zodat de klant kan kiezen voor het rijbereik dat het beste past bij de werkzaamheden en het budget:

  • 230 km actieradius volgens de WLTP-cyclus voor de versie met 50 kWh-batterij (18 modules), beschikbaar in de carrosserievarianten XS, M en XL.
  • 330 km actieradius volgens de WLTP-cyclus voor de versie met 75 kWh-batterij (27 modules), beschikbaar in de carrosserievarianten M en XL.

De lithium-ion batterij behoort tot de meest geavanceerde van dit moment en is dankzij het EMP2-platform zodanig in de bodem verwerkt, dat de interieurruimte van de E-SpaceTourer identiek is aan die van de brandstofversies. De batterij levert de energie aan de elektromotor, verwarming en airconditioning. De batterijlading is af te lezen via de meter op het instrumentenpaneel.

Citroën geeft 8 jaar/160.000 km fabrieksgarantie op de batterij en garandeert dat de batterij na die tijd minimaal 70% van zijn maximumcapaciteit levert. De elektromotor laadt de batterij op tijdens het remmen of vertragen (gas los) en drijft het voertuig aan volgens de gekozen rijmodus.

  • De elektromotor levert een vermogen van 100 kW (136 pk) en 260 Nm koppel.
  • De topsnelheid bedraagt 130 km/u in alle rijmodi (Eco, Normal en Power).
  • De rijmodus wordt geselecteerd met de keuzeschakelaar:
    • Normal (80 kW/210 Nm): optimaliseert de actieradius bij normaal gebruik.
    • Eco (60 kW/190 Nm): optimaliseert het energieverbruik door de werking van verwarming en airconditioning aan te passen en het vermogen en koppel van de elektromotor te beperken.
    • Power (100 kW/260 Nm): optimaliseert de voertuigprestaties voor meer rijplezier.
  • De mate van vertraging bij gas los laten, kan worden versterkt om meer energie terug te winnen:
    • In Standard-modus is de vertraging zeer vergelijkbaar met die van een conventionele brandstofauto
    • In de Enhanced-modus die is in te schakelen via de Brake-knop op de transmissieschakelaar is de vertraging krachtiger, waardoor met name in stadsverkeer het rempedaal minder gebruikt hoeft te worden.

Opladen

De laadaansluiting van de E-SpaceTourer bevindt zich op het linker voorscherm. Laden kan op verschillende manieren. Via een 100 kW DC-laadstation (snellaadstation) is de 50 kWh-batterij in slechts 30 minuten tot 80% opgeladen. Bij de 75 kWh-batterij duurt dat 45 minuten. Uiteraard kan ook thuis worden opgeladen via het huishoudelijke stopcontact of via een publiek of privaat laadpunt (Wallbox). Een on-board lader van 11 kW (3-fase) is standaard.

SPACETOURER 4X4 E CONCEPTe

De nieuwe Citroën SpaceTourer eigent zich hier de codes toe van de ‘E’-collectie van lifestyleproducten, met een unieke signatuur bestaande uit moderne en technische producten. De bestelwagen omvat een 4×4-transformatie, beschermingsuitrustingen en grafische exterieurelementen, evenals een specifieke interieurinrichting die er een design, praktische en hedendaagse avonturier van maken. Op naar avontuur en welzijn!

Naast zijn ‘4×4’-logo onder de buitenspiegels en ter hoogte van de kofferklep is het SpaceTourer 4X4 Ë CONCEPT voorzien van specifieke beschermplaten vooraan en achteraan, en van dakrails in een glanzende aluminiumkleur. Voor zijn banden zijn ook sneeuwkettingen voorzien.

De strakke en agressieloze lijnen van het SpaceTourer 4×4 Ë CONCEPT roepen dynamisme en evenwicht op. Hij is bovendien zo vrij geweest om zijn oorspronkelijke stijl te accentueren met een originele grafische benadering. Om zijn persoonlijkheid visueel te versterken is het SpaceTourer 4×4 Ë CONCEPT voorzien van technisch witte carrosserietinten ter hoogte van de motorkap en de kofferklep.

Aan de zijkant vertoont hij een trendy motief: een revisited camouflage in technisch grijs verfraaid met een rode sierstickers. Deze laatste kleur werd ook gebruikt voor de kleurtinten ter hoogte van de wielen die voorzien zijn van 19″ donker verchroomde velgen.

Bronnen

https://nl-media.citroen.com/nl/default-title-19?idtok=4faefbbb2680

https://www.citroen.be/nl/over-citroen/concept-cars/spacetourer-e.html

https://www.citroen.be/nl/nieuwe-wagens/toekomstige-voertuigen/new-citroen-e-spacetourer-100-electric.html

Bewerking Rudi Van Overloop voor Camperland.be