Hymer Concept Car: de Hymer Galileo moet de eerste autonoom zelfrijdende camper worden

Begint dit jaar melden we dat het Hymer werd opgekocht door een grote motorhome groep Thor Industries. Die Amerikaanse invloeden zien we meer en meer hun in modellen (voor de toekomst) verschijnen. “Autonoom rijden zal de toekomst van het autorijden zijn“, volgens de Duitse Erwin Hymer Group. Met zijn Galileo-concept stellen ze ons voor hoe de zelfrijdende camper er voor de toekomst uit zou kunnen zien. Daarbij is aan het stuur zitten van je motorhome niet langer een noodzakelijke functie meer.

Hymer Concept Car: de Hymer Galileo moet de eerste autonoom zelfrijdende camper worden
Hymer Concept Car: de Hymer Galileo moet de eerste autonoom zelfrijdende camper worden

Een ander voordeel van overschakelen naar autonome technologie en het gebruik van een elektrische aandrijflijn is dat er geen dashboard of fysieke bedieningselementen meer nodig zijn. Dit creëert nog meer beschikbare ruimte binnen, en dat betekent meer leefruimte voor de mensen binnen.

Hymer stelt de Galileo voor als een modulair voertuig. Een plat chassis houdt de elektrische aandrijflijn vast en het bedrijf zou de carrosserie er bovenop aanbrengen. Volgens het bedrijf zou deze indeling meer maatwerk mogelijk maken voor de woonruimte in het interieur.

Vanaf 2030 hoef je geen honderden kilo­meters meer achter het stuur te zitten tijdens je vakantie, volgens de Duitse camperfabrikant Erwin Hymer Group. Tegen die tijd brengt de autonoom rijdende camper je naar je plaats van bestemming. De ontwerpers van Hymer noemen deze camper van de toekomst Galileo.

De Italiaanse natuur- en sterrenkundige Galileo Galileï legde de grondslagen voor de experimentele natuurkunde en de dynamica van Isaac Newton. Bovendien stond hij aan de wieg van de moderne astronomie. Hij ontdekte onder meer de vier grote manen van Jupiter (die ook wel de Galileïsche manen worden genoemd), de schijngestalten van Venus en hij zag als eerste zonnevlekken.

In 2016 nam Hymer het voortouw in het zelfrijdende motorhome segment via zijn jonge Noord-Amerikaanse divisie en werd Hymer het eerste campermerk ter wereld dat begon met het testen van zelfrijdende campers. Hymer Noord-Amerika haalde één van de eerste autonome vergunningen in Canada en begon met het testen en ontwikkelen van Mercedes Sprinter campers uitgerust met prototype autonome systemen.

Maar Hymer Noord-Amerika stortte eerder dit jaar in onder het gewicht van financieel wanbeheer en vermeende fraude. De activa werden deze zomer op een veiling verkocht. Of het Galileo project nu nog een vervolg krijgt naar commerciële campervoertuigen is niet geheel duidelijk.

Bronnen:

© Copyright Camperland.be, bewerking Rudi Van Overloop