Challenger brengt nieuwe V210 buscamper in een mooi zwarte Premium uitvoering met een Cargo garage

Voor modeljaar 2020 heeft het Franse Challenger uit de Trigano groep een mooie, nieuwe opvallende buscamper, de V210 Premium. Voluit heet hij Challenger V210 Road Edition en de buscamper is er in twee verschillende uitvoeringen: de VIP of PREMIUM uitvoering, deze laatste is de meest luxueuze van de twee. Bij het zustermerk Chausson vinden we dezelfde buscamper terug, ook in deze beide uitvoeringen maar dan heet deze voluit V690 Road Edition PREMIUM. Zowel de Vip als de Premium uitvoering zijn bij beide merken hetzelfde geprijsd. En een Premium uitvoering mag wel iets te bieden hebben. Aan de buitenzijde slaagt Challenger er echt wel in met o.a. de mooie, geïntegreerde zwarte skyview, de zwarte zijstrips boven de wielkassen, de zwarte glanzende grille vooraan, de zwart gekleurde en standaard voorziene luifel, de zwarte gekleurde blokken achteraan en tenslotte de mooie, sportieve zwarte velgen.

In dit artikel gaan we het verder voornamelijk over de Challenger V210 Road Edition Premium hebben (ook de foto’s zijn van dit model) ook al omdat ik vind dat de Challenger op één of andere manier er sportiever uitziet en de afwerking ook iets beter in de details. Niettemin blijft het bijna een identieke kloon van elkaar (Chausson en Challenger). De V210 wordt standaard voorzien van een 3500 kg chassis van Fiat Ducato met zijn 140 PK motor. Die moet de buscamper van 2,05 meter breedte vlotjes doen rijden. De V210 is met 6,36 meter niet van de kleinste maar hij is ook niet al erg hoog met 2,58 meter. Standaard kan je de baan op met 4 gehomologeerde zitplaatsen.

Een Premium model heeft reeds al het normale aan boord van een normale buscamper en nog extra luxe, maar soms ook niet meer. Challenger voorziet de V210 met een Truma Combi 4 kachel die 4000 Watt vermogen heeft. De standaard koelkast is vrij beperkt met 80 liter inhoud. De mooie, typische buscamper keuken heeft standaard 2 pitsen net zoveel als het aantal standaard slaapplaatsen (twee).

Cargo garage

Die achterste slaapplaatsen zijn een soort hefbed dat je overdag omhoog kan brengen tot aan het plafond. Daardoor creëer je een soort van immense garage. De vloer van de garage is bedekt met een aluminium profiel ter bescherming. Er is dan een oprijplaat (ramp(en)) meegeleverd zodat je een bromfiets en zelfs een kleine quad kan inladen. Allemaal heel praktisch als je dit nodig hebt of kan gebruiken, want wees nu eerlijk, een halve vloer van de buscamper bedekt met een aluminium profiel is nu ook niet echt esthetisch mooi. Functioneel is het natuurlijk wel want deze bodemplaat bied de beste bescherming voor je buscamper vloeropbouw, om het even wat je er mee wil meeladen.

Absoluut een topper en de trend van 2021 is de ruime en ruimte in en boven de cockpit – alle kastjes zijn weggelaten en maken plaats voor een enorm groot panoramisch dak (skyview) die de buscamper binnenin ruimer moeten doen lijken. En dat werkt natuurlijk wel. Kanttekening … je verliest daardoor ook een stukje opbergruimte.

Prijzen bij de beide modellen (08/2020) modeljaar 2021:

ChallengerV210 Road Edition VIPvanaf 50.990 €
V210 Road Edition PREMIUMvanaf 54.490 €
ChaussonV690 Road Edition VIPvanaf 50.990 €
V690 Road Edition PREMIUMvanaf 54.490 €

Onthou dus vooral dit concept van het achterbed in de buscamper dat elektrisch omhoog kan worden gehesen tot tegen het plafond (tegen de onderkant van de kasten in fiete) waardoor er een soort grote laadruimte ontstaat (type garage), hier bij dit V210 model met zo’n 1500 à 2400 liter inhoud. Dit concept zullen we ook nog bij andere merken terugvinden. Elektrische fietsen kunnen gemakkelijk worden in- en uitgeladen en er zijn standaard sjorogen voorzien om alles vast te zetten tijdens de rit of de weg naar de volgende camperplaats. Ben je een fervente mountainbiker dan heeft Challenger hieraan ook gedacht door standaard een kraantje met water te voorzien zodat je je fiets buiten eerst kan afspoelen.

Bronnen

Website Challenger en Media Press website Trigano group (fotomateriaal) – bewerking Rudi Van Overloop voor Camperland.be