Challenger 250 VIP (2020), half-integraal met groot salon, badkamer en grote kleerkast

Kortelings geleden besprak ik met jullie de kleine Challenger 180 VIP voor modeljaar 2020, een half-integraal versie en toch wel een buitenbeentje. Met deze Challenger 250 VIP is het niet anders. Ook dit model valt op door zijn toch wel eigenzinnig ontwerp. Net zoals in de compacte 180 VIP camper is er geen vast bed en wordt de ruimte ingenomen door een zeer ruim aandoend SmartLounge concept. Achter de keuken is er een ruime douche voorzien de overgaat in een heel grote garderobe kleerkast, zoals je bijna bij geen enkel ander model in dit segment kan vinden. De ruime inloopkast is 178 cm breed (of lang), 76 m diep en is net geen 70 cm hoog (69 cm). De kast heeft twee legplanken en een ophangstang voor kledij van bijna een meter breed. Dit ontwerp zal zeker wel een damespubliek aanspreken die de kast een meerwaarde vinden om ermee op tocht te trekken. Plots is er toch ruimte voor die extra kleedjes mee te nemen wat met een ander camperontwerp niet kon.

De 250 VIP zit qua afmetingen en grootte tussen de 180 VIP en het grootste model de 260 VIP. De garage is dan ook weer apart bij de 250 VIP. Aan de ene kant een normale garagedeur met wat (beperkt) laadvermogen, hetgeen eigenlijk gebouwd zit onder de kleerkast (garderobe van 70 cm hoog). Aan de overkant een smalle hoge deur waardoor je een soort van hoge, ondiepe schappenkast ter beschikking krijgt. De VIP serie wordt onder andere ook nog gesmaakt door het zeer ruime salon met twee grote face-to-face zitbanken met het gekende Smart-Lounge concept van de Fransen. De zitbanken kunnen omgevormd worden tot twee volwaardige slaapplaatsen. Het isofix systeem werkt zoals in alle modellen, in een wip vorm je de zitbank om tot een gehomologeerde zitplaats met gordel om op pad te gaan (zie video verderop het artikel).

Er is dus geen vast bed maar toch kan je met 4 personen in de 250 VIP slapen. Daarvoor is er een paviljoenbed voorzien (190 X 140 cm) boven de dinette voor twee personen. Daar bovenop kan je met de zitbanken van de Smart Lounge snel ombouwen tot nog eens twee slaapplaatsen van 120 cm breed (smal) en 195 cm lang (ruim). Met vier slaap je dus eigenlijk twee per twee boven elkaar, slim gezien als je plaats wil besparen. Net als bij de 180 VIP ook hier de XL toegangsdeur en de XL badkamer, de VIP modellen doen er alles aan om “de ruimte zo groot mogelijk te doen lijken” en daar hoort ook het grote panoramisch dak bij.

Prijs in België (2020) vanaf +/- 61.500 € – De Ford versie kost zo’n 1000 tot 1500 € minder dan de FiAt versie. Het extra premium pakket kost zo’n 2500 €

 

De Challenger 250 kan je zoals we van de Fransen gewend zijn, verkrijgen op zowel een Ford als een Fiat chassis. Bij Fiat is hij dan 6,36 m groot, 6 centimeter korter dan de Ford versie die dan 6,39 cm meet. In breedte en hoogte is er geen verschil met de 180 VIP versie: 2,32 meter breed en 2,92 m hoog. Bij Ford levert men er standaard de 130 PK motor bij (en 170 PK als optie). Bij de Fiat configuratie zien we de Challenger 250 het meest met de Fiat Ducato 140 pk motor maar hij is er eigenlijk al vanaf de 120 PK motor, uiteraard allen met Euro 6 motoren en AdBlue technologie. Het model is iets groter dan de 180 VIP maar geeft je toch nog altijd eventjes 646 kg aan nuttig laadvermogen bij Fiat en 630 kg bij de Ford versie, een mooi resultaat. Met de toch wel kleine garage ga je nog moeten zoeken om die plus 600 kg mee te nemen :)

U kent ondertussen het volgende verhaal wel? Bij Chausson bestaat een identieke versie van de Challenger 250 maar die heet dan Chausson 650.

Het absolute pluspunt van de 180 VIP is het netto laadvermogen dat bijna aan 700 kg komt, uiteraard ook dankzij de compacte bouw. Mede met de garantie van 7 jaar op waterdichtheid en een isolatieniveau klasse 3 – geschikt voor zomer-en wintergebruik- willen de Fransen u over de streep trekken om voor hen te beslissen.

Binnenin blijft bijna alles hetzelfde zoals de gehomologeerde zitplaatsen, de 4 slaapplaatsen (2+2) en ook de vijfde zitplaats aan de dinette. De ingangsdeur is volgens Challenger met zijn 60 cm breedte een XL deur, alvast royaler om in- en uit te stappen dan bij gewone modellen. De 250 VIP is verder voorzien van een Truma verwarmingskachel met 4000 Watt vermogen, een watertank met 100 liter inhoud en een grijs watertank met 95 liter.

Ook voor zijn keukendesign kiest Challenger voor een toch wel een beetje apart concept met een deel van de zijde die schuin zijn afgewerkt. Het keuken aanrecht is L-vormig en is voorzien van een gasfornuis met 3 pitsen.

Technische uitrusting

Voor beide versies zijn er 2 pakketten, VIP en PREMIUM

VIP PAKKET

Manuele airco in cabine
Airbag passagier
Cruise control & snelheidsbegrenzer
Elektrisch verstelbare en verwarmde buitenspiegels
Gelakte bumper
Gelakte luchtrooster
Luxe dashboard met aluminium inleg
Muskietennet van de deur
Zetelhoezen
Panoramisch dakraam
Zwarte omranding koplampen FIAT
Mistlichten FORD

video “https://youtu.be/3PERa0CqJGM”

Bronnen

Met dank aan Trigano Media

Geef jouw beoordeling
1
2
3
4
5
Verstuur
     
Cancel

Voeg jouw beoordeling toe

Uw mening over Challenger 180 VIP (2020)
Gemiddelde waarde:  
 0 beoordelingen