Challanger lanceert zijn ElectriX Special Dual mode series met de X150 en X250 Electrix (hybride) – Bi-Mode halfintegraal

Challanger lanceert zijn ElectriX Special Dual mode series met de X150 en X250 Electrix (hybride) – Bi-Mode halfintegraal

Daar is hij dan uiteindelijk? De eerste elektrisch halfintegraal gelanceerd door een grote camperbouwer? De speciale ElectriX- serie zal beschikbaar zijn op de vlaggenschipmodellen van Challenger, de X150 en X250. Deze speciale ElectriX- serie werd als wereldpremière gepresenteerd op het Salon in Villepinte (Parijs).

Deze speciale serie is het resultaat van een exclusieve samenwerking met Bedeo, leider in de elektrificatie van bedrijfsvoertuigen, en biedt een revolutionaire benadering van mobiliteit. Dankzij de dual-mode-technologie kunnen bestuurders eenvoudig schakelen tussen volledig elektrisch rijden, ideaal voor stadsverkeer, en de klassieke thermische modus voor langere ritten, waardoor een grotere actieradius ontstaat en tegelijkertijd het milieu wordt gerespecteerd.

De 100% elektrische modus garandeert een actieradius tot 100 km en draagt ​​tegelijkertijd bij aan een aanzienlijke vermindering van de CO2-uitstoot en geluidsoverlast. Bij lange ritten neemt de thermische modus het over, waardoor een totaal gecombineerd bereik van meer dan 900 km wordt geboden. Bovendien worden de batterijen gedekt door een garantie van 7 jaar of 100.000 km , wat zorgt voor blijvende gemoedsrust.

    • Afmetingen: lengtes van 5,99 tot 6,36 m, breedte van 2,10 m en hoogte van 2,75 m, identiek aan klassieke modellen.
    • Interieurindeling: Een lichte en flexibele woonruimte, waaronder een ruime woonkamer voor 4 personen, een volledig uitgeruste keuken en een compacte maar functionele badkamer.
    • Uitrusting: panoramisch dak dat open kan, hoogwaardige apparatuur voor keuken en badkamer en efficiënt verwarmingssysteem voor optimaal comfort in alle seizoenen.

Automatisch concept

In feite gaat het dus om een hybride met 2 motoren: een klassieke verbrandingsmotor aangevuld met een elektromotor. De Electrix serie is dus niet 100% elektrisch, hetgeen de benaming ietwat suggereert. Op de Franstalige website wordt de term Bi-Mode gebruikt voor dit het allereerste dual mode elektrische model. De Dual Mode biedt een nieuwe mobiliteitsoplossing voor camperliefhebbers die hun ecologische voetafdruk willen verkleinen met behoud van prestaties en comfort.

    • Thermische motor: motor van 140 pk (of 180 pk optioneel) met handgeschakelde versnellingsbak (of automatische versnellingsbak met 8 versnellingen optioneel).
    • Elektromotor: 37 kWh accu, met een motor van 90 kW en een koppel van 1400 Nm.
Het dual-mode-systeem combineert een vooras aangedreven door de traditionele verbrandingsmotor van de Fiat Ducato, met een achteras uitgerust met een volledig elektrische transmissie. Dankzij deze architectuur kan de ElectriX, afhankelijk van de rijomstandigheden, puur elektrisch rijden over een afstand van 80 tot 100 km, terwijl hij profiteert van een indrukwekkend koppel van 1.400 Nm . Een vergelijkbare batterij van 37 kWh drijft de elektrische voortstuwing aan.

Voor een soepele gebruikerservaring integreert de ElectriX een innovatief besturingssysteem voor dual-mode management: alle informatie is direct beschikbaar in de binnenspiegel. Dit systeem maakt het mogelijk om de verschillende rijfasen eenvoudig te beheren en de accu’s op te laden tijdens de vertragingsfasen, in beide aandrijfmodi.

Prijzen voor de ElectriX versie beginnen vanaf 99.990 €, inclusief alle hoogwaardige uitrusting, standaard 140 PK dieselmotor en elektrische motorisering.

Meer info op https://www.challenger-camping-cars.fr/serie-speciale-electrix/ en https://www.challenger-camping-cars.fr/actualite/la-revolution-electrique-electrix/

Challanger lanceert zijn ElectriX Special series met de X250 Electrix (hybride)

Wie – wat is Bedeo?

BEDEO (voorheen BD Auto) is een Engelse firma opgericht in 2009. In 2019 sloot BEDEO een contract met PSA (de Peugeot Citroën Groep) voor de levering en installatie van BEDEO elektrische aandrijflijnoplossingen. Ze hebben  van 2019 tot 2024 de voertuigen van Citroën, Fiat, Peugeot en Vauxhall/Opel omgebouwd en gehomologeerd naar elektrische voertuigen. Ze zijn nu dankzij de samenwerking met het Franse Trigano nu ook de campermarkt binnengetreden. De eerste resultaten van campers met een BEDEO motor zijn de Chausson X550 en X650 ElectriX-modellen, die zijn uitgerust met het Range Extender (RE) Drive Electric-systeem van BEDEO.

Ook de Challenger X150 en X250 ElectriX maken gebruik van dezelfde RE-technologie. Het RE-systeem van BEDEO, dat ‘ElectriX’ ondersteunt, is een 37 kWh-batterij en 115 kW-motoren. De ElectriX-modellen bieden ten minste 100 km volledig elektrische autonomie, waardoor uitlaatemissies en lawaai worden verminderd voor milieuvriendelijke, off-grid reizen. Voor langere reizen vergroot de thermische modus het bereik tot meer dan 900 km, ondersteund door een 140 pk-motor (180 pk optioneel).

Dealers, concessiehouders en distributeurs van Challenger camper vans (fourgons) en (profilés) motorhomes

(Trigano groep)
(zustermerk van Chausson met gelijkaardige modellen maar andere modellenbenamingen)

22e plaats (50)
kwaliteitslabel camperland 2021
79 %
36e plaats (op 67)
kwaliteitslabel camperland 2023
64 %

Challenger VANS en motorhomes

3.9
Waterdichtheidsgaranties 4.0
Beoordeling Camperland 3.8
Klasse 3 isolatie 4.0

Beter

  • Op en top 100% Frans
  • Prijs/kwaliteit
  • Alle # type campers
  • Groot aanbod # modellen
  • Modellen bijna altijd keuze uit Fiat of Ford
  • Klasse 3 isolatie !
  • 7j. garantie op waterdichtheid
  • Minder kinderziekten dan Chausson
  • Betere detailafwerking (siliconen) dan Chausson

Minder

  • Opletten met belading bij sommige modellen
  • Keuze kwaliteit van materialen
  • Modellen Challenger = Chausson
  • Beperkt aantal dealers BE
  • Weinig keuze integralen
  • Minder kortingen dan Chausson
  • Verwarrende modelbenamingen Challenger/Chausson

Isolatie Challenger (half-) integralen

7 jaar garantie

IRP & Klasse 3 isolatie

Geschikt voor gebruik in alle seizoenen.

Challenger
sinds 1985

  • polyester in dak, vloer en zijwanden
  • vloerdikte 64 mm
  • IRP-structuur
  • Klasse 3 isolatie
  • Dubbelglas ramen
  • © I.R.P. – Insulation, Restistance en Protection met XPS dikke isolatiewanden 50 tot 55 mm
  • alles gelijmd
  • maakt gebruik van XPS materiaal van STYROFOAM
  • polyester laag beschermd tegen krassen.
  • hoeken afgewerkt met alu-profiel
  • vloeren polyester met 64 mm isolatie en houten en composiet wiggen
  • Slim technologie bij alkoven en halfintegralen: dichtheid 35 mm met EPS-isolatie
  • Klasse 3 – EN1646-1- isolatienorm bij alkoven en halfintegralen: bij een buitentemperatuur van -15°C moet de binnentemperatuur toenemen tot +20°C in minder dan 4 uur
  • Standaard dubbele beglazing
  • Nieuwe polyester kap bij sommige halfintegralen: beter geïsoleerd en afgedicht

Doorsnede van de IRP structuur bij campermerk Challenger, modeljaar 2019

Aanverwante Challenger busjes, motorhome en camper van artikelen

De nieuwste Challenger modellen in de motorhome database

 

Bronnen foto en info website Challenger – https://www.challenger-camping-cars.fr/serie-speciale-electrix/ , https://bedeo.tech/bedeo-enters-the-motorhome-market-with-trigano-group-as-first-electrified-chausson-and-challenger-campers-are-unveiled/ en https://www.challenger-camping-cars.fr/actualite/la-revolution-electrique-electrix/

Samenstelling Camperland.be 12.2024 – © alle rechten voorbehouden