Daar is hij dan uiteindelijk? De eerste elektrisch halfintegraal gelanceerd door een grote camperbouwer? De speciale ElectriX- serie zal beschikbaar zijn op de vlaggenschipmodellen van Challenger, de X150 en X250. Deze speciale ElectriX- serie werd als wereldpremière gepresenteerd op het Salon in Villepinte (Parijs).
Deze speciale serie is het resultaat van een exclusieve samenwerking met Bedeo, leider in de elektrificatie van bedrijfsvoertuigen, en biedt een revolutionaire benadering van mobiliteit. Dankzij de dual-mode-technologie kunnen bestuurders eenvoudig schakelen tussen volledig elektrisch rijden, ideaal voor stadsverkeer, en de klassieke thermische modus voor langere ritten, waardoor een grotere actieradius ontstaat en tegelijkertijd het milieu wordt gerespecteerd.
De 100% elektrische modus garandeert een actieradius tot 100 km en draagt tegelijkertijd bij aan een aanzienlijke vermindering van de CO2-uitstoot en geluidsoverlast. Bij lange ritten neemt de thermische modus het over, waardoor een totaal gecombineerd bereik van meer dan 900 km wordt geboden. Bovendien worden de batterijen gedekt door een garantie van 7 jaar of 100.000 km , wat zorgt voor blijvende gemoedsrust.
-
- Afmetingen: lengtes van 5,99 tot 6,36 m, breedte van 2,10 m en hoogte van 2,75 m, identiek aan klassieke modellen.
- Interieurindeling: Een lichte en flexibele woonruimte, waaronder een ruime woonkamer voor 4 personen, een volledig uitgeruste keuken en een compacte maar functionele badkamer.
- Uitrusting: panoramisch dak dat open kan, hoogwaardige apparatuur voor keuken en badkamer en efficiënt verwarmingssysteem voor optimaal comfort in alle seizoenen.
In feite gaat het dus om een hybride met 2 motoren: een klassieke verbrandingsmotor aangevuld met een elektromotor. De Electrix serie is dus niet 100% elektrisch, hetgeen de benaming ietwat suggereert. Op de Franstalige website wordt de term Bi-Mode gebruikt voor dit het allereerste dual mode elektrische model. De Dual Mode biedt een nieuwe mobiliteitsoplossing voor camperliefhebbers die hun ecologische voetafdruk willen verkleinen met behoud van prestaties en comfort.
-
- Thermische motor: motor van 140 pk (of 180 pk optioneel) met handgeschakelde versnellingsbak (of automatische versnellingsbak met 8 versnellingen optioneel).
- Elektromotor: 37 kWh accu, met een motor van 90 kW en een koppel van 1400 Nm.
Prijzen voor de ElectriX versie beginnen vanaf 99.990 €, inclusief alle hoogwaardige uitrusting, standaard 140 PK dieselmotor en elektrische motorisering.
Meer info op https://www.challenger-camping-cars.fr/serie-speciale-electrix/ en https://www.challenger-camping-cars.fr/actualite/la-revolution-electrique-electrix/
Wie – wat is Bedeo?
BEDEO (voorheen BD Auto) is een Engelse firma opgericht in 2009. In 2019 sloot BEDEO een contract met PSA (de Peugeot Citroën Groep) voor de levering en installatie van BEDEO elektrische aandrijflijnoplossingen. Ze hebben van 2019 tot 2024 de voertuigen van Citroën, Fiat, Peugeot en Vauxhall/Opel omgebouwd en gehomologeerd naar elektrische voertuigen. Ze zijn nu dankzij de samenwerking met het Franse Trigano nu ook de campermarkt binnengetreden. De eerste resultaten van campers met een BEDEO motor zijn de Chausson X550 en X650 ElectriX-modellen, die zijn uitgerust met het Range Extender (RE) Drive Electric-systeem van BEDEO.
Ook de Challenger X150 en X250 ElectriX maken gebruik van dezelfde RE-technologie. Het RE-systeem van BEDEO, dat ‘ElectriX’ ondersteunt, is een 37 kWh-batterij en 115 kW-motoren. De ElectriX-modellen bieden ten minste 100 km volledig elektrische autonomie, waardoor uitlaatemissies en lawaai worden verminderd voor milieuvriendelijke, off-grid reizen. Voor langere reizen vergroot de thermische modus het bereik tot meer dan 900 km, ondersteund door een 140 pk-motor (180 pk optioneel).
Bronnen foto en info website Challenger – https://www.challenger-camping-cars.fr/serie-speciale-electrix/ , https://bedeo.tech/bedeo-enters-the-motorhome-market-with-trigano-group-as-first-electrified-chausson-and-challenger-campers-are-unveiled/ en https://www.challenger-camping-cars.fr/actualite/la-revolution-electrique-electrix/
Samenstelling Camperland.be 12.2024 – © alle rechten voorbehouden