De Benimar Tessoro 481 is een beetje de vreemd eend in de bijt in het Tessoro gamma van Benimar, maar daarom niet minder populair. Het model heeft meer dan één positieve nood: het heeft de breedte van een halfintegraal (2.3 m) maar is toch maar 5.99 meter lang met een wielbasis van 3.75 meter, de afmetingen van het ideale busjes. Zelfs dan zijn er 4 gehomologeerde zitplaatsen en 4 slaapplaatsen. In de hoogte komen we aan 2.89 m.
Aan de dinette is er zelfs plaats voor 6 personen (terwijl er bij sommige bronnen verkeerdelijk vier wordt aangeduid). Dat alles was niet alleen mogelijk met een afwijkende plattegrond: er is geen vast bed, totaal niet. Volgens Benimar heeft deze Tessoro 481 de ruimte als bij een 7.41 meter model, maar dat vindt u wellicht ook een beetje overdreven.
Het hoofdbed van 195 cm lengte en 145 cm breedte hangt vooraan aan het plafond. Het maximale gewicht mag de 230 kg niet overschrijden. De enorme zitbanken in een face-to-face opstelling, kunnen ’s avonds ook omgebouwd worden tot 2 slaapplaatsen op 210 op 140 cm. Die slaapruimte is dus zelfs nog groter dan het hefbed. De ruimte die een vast bed anders zou innemen wordt nu ingenomen door een ruime loopgang met vlotte doorgang. Eerlijk gezegd, dat geeft toch een totaal ander ruimtegevoel dan in een busje van 6 meter.
Aan de linkerzijde (zoals in een VAN) vinden we een zeer groot L-vormig en langwerpig keukenblok dat tot aan de achterwand reikt. Tegen die achterwand rechts vinden we ook een grote doucheruimte die gescheiden is van het toiletblok met lavabo en spiegel. En dat lijkt een verademing te zijn. Nu ikzelf wat ouder ben geworden vind ik het zeer onaangenaam om me ’s morgens zo’n in een kleine badkamerruimte te moeten prepareren voor het begin van de dag: nog half slapend tanden poetsen, haren kammen, scheren … ik heb gewoon meer bewegingsruimte nodig dan toen ik jong was. Maar meer ruimte in het motorhomewereldje betekend meestal ook een hoger budget 😊.
Benimar is in België o.a. te vinden bij Dicar die er zijn eigen pakket op zet en de naam veranderd. Ik hou me bij de originele fabrieksuitvoering. Het Tessoro gamma staat equivalent voor de uitvoering op een chassis en motor van de Ford Transit. Aan de buitenzijde vinden we een tweekleurig koetswerk met een mooie zilvergrijze cabine.
Met een leeggewicht van 2.829 kg kunnen je dit model af fabriek nog 671 kg beladen wat u de nodige ruimte geeft om extra opties (en dus gewicht) er bij te nemen zoals:
-
- Ford motor 170 PK (en 6 manuele versnellingen)
- Ford met automatische versnellingsbak met als nadeel dat het maximum trekgewicht dan maar de helft is of maximaal 750 kg
- Chassis Heavy 4.100 kg
- Delivery pakket met achteruitrijcamera + zonnepaneel 150W + plissé verduistering + LED buitenlamp
- Winterpakket met geïsoleerde en verwarmde afvalwatertank + geïsoleerde camperdeur instap + bedrading voor 2e accu + extra verwarming Webasto 5500 W + isolatie om externe verwarmingsbuizen + isolatiedeken voorruit
De basisprijs voor de Benimar Tessoro 481 op het salon in Duitsland (08.2022) stond aangeduid voor 65.380 € in de EcoBlue 2.0 liter Euro 6 D Final 130 PK versie (met 6 manuele versnellingen). Voor de prijs in België mag je die toch wel zo’n 10% verhogen.
Neemt u het model met het extra Nortautokapp winterpakket, doe er dan nog eens zo’n 7.000 € bovenop, maar dan heb je wel een camper om écht mee in de winter op stap te gaan zoals in de skigebieden. Voor nog meer rijplezier en vooral trekkracht kan je gaan voor de 170 PK versie (met automaat).
Benimar benadruk graag de polyester opbouw van dak, wanden, vloer en binnenmuren zonder gebruik van hout (100% houtvrij). Uniek in de camperwereld is dit niet maar het garandeert wel een zekere kwaliteit. Terwijl andere fabrikanten hun prijzen voor 2023 met 10% hebben verhoogd zouden, volgens externe bronnen, de Spanjaarden het gehouden hebben bij zo’n 4%. Kijk dus goed en vergelijk.
Extra technische data
-
- Schoonwatertank 120 liter
- Afvalwatertank 105 liter
- Truma 4000 Watt kachel op DIESEL
- Boiler op gas
- Afmetingen van garageluik rechts (passagierskant) 104 op 26 cm
- Afmetingen van garageluik links (bestuurderskant) 129 op 31 cm
- Airbag voor bestuurder en passagier
- Airconditioning in de cabine
- Extra grote spoorbreedte op de achteras (1980 mm) voor een betere en stabielere wegligging
- Sluitingen en handgrepen op de garageluiken
- Voorbereiding (ophangpunten) voor een fietsenrek
- Elektrisch bedienbare ramen
- Cabinestoelen en kussens in zelfde bekleding
- Voorbumper in kleur van cabine
- Cruise control
- Elektrisch bedienbare en verwarmde buitenspiegels
- Standaard reeds met 16 inch velgen
- ABS + ESP
- Draaistoelen met armleuningen in hoogte verstelbaar
- Centrale vergrendeling met afstandsbediening
- 140 liter AES koel/vries combinatie (gas/12V/230V) met koellade voor 9 (1,5 l) flessen
- Badkamer met raam
- ruime L-vormige lounge zit
- opbergruimtes onder de bank & achter de kast
- luiken en luxe sloten met handgrepen
- Elektrisch verstelbare tafelpoot
- Automatische koplampen
- Mistlampen
- Dometic D-Lux dubbelglas ramen
- Verstevigde 100% polyester kap
- Achterbumper met LED verlichting
- ingangsdeur met dubbele veiligheidssluiting, raam, hordeur en prullenbak
- Skyview panoramisch dakraam met hor en verduistering (71 op 105 cm)
- 230 V + 12 V stekker in de garage
- Halogeenverlichting en hoekspotjes
- Automatische ruitenwissers en ruiten met elektrisch ontdooisysteem.
- Dagrijverlichting
- Aangetrokken handrem in verlaagde positie
- Lederen versnellingspook
- Opbergvakken in dashboard met 12 Volt aansluiting
- Opbergvakken boven cabine
- Radio DAB, USB en Bluetooth
- Lende steun in de bestuurders- en passagiersstoel
- Lederen stuur
- Set keukenaccessoires
- Inclusief 3 lounge- en 2 slaapkamerkussens
- Soft-close laden
- Afneembare kussenhoezen
- LED verlichting binnen
- TV steun
- Montecarlo meubels
- Telescopische tafelpoot met vele draai- en verstelmogelijkheden
- Oven op gas
- Wasbak
- gasfornuis met 3 pitten met elektrische ontsteking
- Maximum trekgewicht 1.500 kg (geremd) bij de manuele versies
Bronnen fotomateriaal Camperland op Salon van Dusseldorf (08.2022)
© Publicatie Camperland.be 2022, alle rechten voorbehouden.