Vergelijking. Welke minivan kiezen? De Vanline Campster van Possl of de nieuwe Adria Mode – beide met 145 PK (of 177) op Citroen SpaceTourer 3.100 kg?

Vergelijking. Welke minivan kiezen? De Vanline Campster van Possl of de nieuwe Adria Mode – beide met 145 PK (of 177) op Citroen SpaceTourer 3.100 kg?

Terwijl de Campster uit de Possl groep, die in 2017 voor het eerst het levenslicht zag, met een nieuwe verbeterde versie voor modeljaar 2024 op de markt komt, brengt de Adria groep voor het eerst een nieuw concurrerend model uit: de Adria Mode. De Mode serie komt bovenop de Active serie die al enkele jaren geproduceerd wordt op een onderstel en motor van de Renault Trafic. Voor modeljaar 2024 bouwen beide producenten de vernieuwde Citroen SpaceTourer om die nu standaard uitkomt op een 3.100 kg chassis. Met een handig pop-up bed op het dak van 190 op 110 cm heb je altijd 4 slaapplaatsen ter beschikking. Maar ook als koppel alleen kan het handig zijn om beneden materiaal en bagage in te laden en bovenop het dak de nacht te kunnen doorbrengen zonder een strobreedte te moeten verleggen.

In dit artikel vergelijken we de twee modellen en waarom we je zouden aanraden om voor de ene of het andere model te kiezen. Naast de prijs zijn er gelukkig nog tal van andere aandachtspunten die een model op maat van uw wensen meer of minder passend maken. Gelukkig maar (of ongelukkig): andersom zou dit wel een heel kort artikel worden.

Het eerste wat ik wenst te benadrukken zijn de overeenkomsten. Beide merken Campster en Adria gebruiken de Citroen SpaceTourer op 3.100 kg als basis. Je kunt daarbij kiezen tussen een 145 PK versie met 6-manuele versnellingen of de krachtiger 177 PK met automaat (die vaak als 180 pk in vakbladen wordt vermeld (ook in de Adria brochure) maar wat eigenlijk niet correct is – juust is juust :).

Citroen heeft hier een zeer kwaliteitsvolle 8-traps automaat voor voorzien. Hoe meer trappen een automaat heeft, hoe vlotter je kan rijden en hoe sneller het voertuig zal schakelen met minder bruuske overgangen. Dit komt niet alleen de zuinigheid ten goede (in combinatie ligt het verbruik op 7.2 tot 8 liter), maar geeft dat ook minder slijtage. Daarom scoort deze 8-traps automaat beter dan bijvoorbeeld de Ford Nugget minivan op Ford Trafic Custom met (slechts) een 6-traps automaat.

Possl heeft met zijn Campster reeds jaren ervaring met het bouwen van minivans, terwijl Adria voor de eerste keer dit model Mode voor 2024 uitbrengt. Adria schiet dan ook tekort om ons duidelijke technische info te bezorgen, hetgeen ons natuurlijk niet kan weerhouden het model kritisch tegen het licht te houden. Neem dit toch ook maar mee in je achterhoofd.

Slaap- en zitplaatsen

Theoretisch zou de Mode 4 cm langer zijn dan de Campster. De buitenhoogte (1.99 -2.04 m) mag geen probleem vormen om het voertuig in de garage te parkeren. Bij de Mode is er een speciale anti-diefstal inbraakbeveiliging voorzien voor het pop-up bed. De totale lengte komt niet aan 5 meter, samen met de hoogte kunnen ze beiden in een garage geparkeerd worden, hetgeen net één van de grote voordelen is van dit type auto voor dubbel gebruik: woon-werkverkeer en weekend plezier. Doe je graag stedentrips dan kun je de Mode en Campster parkeren op parkeerstroken voor gewone personenauto’s.

Een nadeel van dit type voertuig is dat er geen stahoogte is, de binnenhoogte is met gesloten dak (maar) 1.47 meter, en dat is soms lastig. Om toch deels in de auto te kunnen rechtop staan lukt dat wel met een opengeklapt dak maar dan moet ook je ook de bodem naar omhoog doen en je alle spullen erin misschien gaan opruimen. Dat is niet  altijd handig naast de ruimte die je extra moet mee verwarmen.

Stond het model vorige modeljaren nog op een 2.800 kg chassis (uit te breiden naar 3.100 kg) dan zijn de 2 series voor modeljaar 2024 nu enkel en alleen nog op het 3.100 kg chassis te verkrijgen. Dat levert een mooi netto laadvermogen op waarmee je in feite niet in de problemen mee kunt komen. De Adria Mode scoort hier beter punten met een hoger netto laadvermogen dan de Campster die aan laadvermogen verliest door o.a. zijn mooie, handige keukenblok. Zo zie je maar hoe moeilijk het soms is te vergelijken.

Zowel de Campster als de Adria Mode hebben 2+2 slaapplaatsen. Twee personen beneden waar de zitbanken op rails omgetoverd kunnen worden naar een slaapbank. Bij de Campster kan je nog een bed verlenging in optie aankopen. Boven op het dak is er een ruimte van 190 op 110 cm, goed voor 2 slaapplaatsen.

Door het ontbreken van technische info kunnen we slaapruimte beneden nog niet vergelijken, bij de Campster is deze 200 op 122 cm. Adria meldt wel dat je een achter de 2é zitbank in optie nog een 3é zitbank kunt installeren. Op die manier kun je tot 8 personen vervoeren maar de slaapplaatsen blijven wel beperkt tot vier. In de Campster zijn er standaard 4 zitplaatsen door toedoen van het uitneembare keukenblok. In de Adria Mode heb je dus 5 zitplaatsen (er is geen keukenblok), en eventueel uit te breiden tot 8 al verlies je dan wel een stuk bagageruimte.

De Adria Mode heef dus meer zitplaatsen omdat er geen klassiek keukenblok in zit. Hier werken ze met zgn. pods, een soort optionele bouwdozen die achteraan in de koffer worden ingebouwd.

De Campster heeft 2 schuifdeuren waardoor je het keukenblok gemakkelijk buiten kunt zetten, inclusief met zijn dinettetafel. Bij vorige modellen met tapijt was dat niet altijd ideaal om alles proper te houden. Daarom heeft Possl nu voor een houten vloer gekozen: die is slijtvaster maar ook gemakkelijker te onderhouden dan een tapijt.

Inhoud van koelbox en tanks

Een échte koelkast is er in geen van beide modellen, maar er is wel een soort van koelbox. Die is in de Adria Mode 26 liter groot, terwijl in de Campster je het moet doen met 10 liter minder (16 liter). Ook de voorraad vers water verschillen. In de Adria kun je met die pods in optie aan 2 x 15 liter komen (30 liter), terwijl je bij de Campster vast met veel minder, amper 10 liter. Voor een toilet kun je in de Adria Mode nog de optionele Thetford Pot Pourri draagbaar toilet aankopen.

Verwarming

In geen van beide modellen wordt je op dit vlak verwend en moet je het standaard stellen met de autochauffage van de cockpit. Daarmee kun je natuurlijk de ruimte die ontstaat met een open dakbed onmogelijk verwarmen. In beide modellen moet je dan de Webasto diesel kachel van 2000 Watt nemen die meer dan 2.500 € kost en eigenlijk in dit verhaal toch onmisbaar is?

De standaard carrosserie uitvoering is voor beide modellen zoals gebruikelijk, in het wit. Een meerprijs van zo’n 1.000 € voor elke ander kleurtje, ook nog eens voor het dakbed in een aangepaste kleur moet je wederom een meerprijs neertellen. Daarin zijn geen verschillen tussen de twee want die zijn verbonden aan het merk Citroën en het model van SpaceTourer.

Een groot verschil is er wel in versies. De Adria Mode is tot op heden alleen in een dieselversie verkrijgbaar. De Campster van Possl bestaat ook in een elektrische uitvoering op de E-SpaceTourer, al is zijn actieradius toch een probleem (zie onderen motoren of de database fiche onder Motorhome database in het menu).

Bedverlenging is mogelijk in het Campster model van Vanline Possl. Nieuw is de houten vloer die in de plaats komt van het fragielere tapijt in vorige modeljaren.
Bed verlenging is mogelijk in het Campster model van Vanline Possl. Nieuw is de houten vloer die in de plaats komt van het fragielere tapijt in vorige modeljaren.

Prijzen vergelijken

 

Prijs (11.2023) Adria Mode 145 PK Vanline Campster 145 PK
Incl. Webasto kachel 2000 Watt (optioneel) 68.545 € 62.114 €
Prijs per m³ ruimte 3.429 € 3.152 €
Prijs per m² slaapruimte 13.749 € 13.160 €
Totale oppervlakte aan slaapruimte 4.8 m² 4.5 m²

Het verschil in netto aankoopprijs tussen de Mode en de Campster komt neer op zesduizend vierhonderd eenendertig €. Dat is een smak geld in het voordeel van de Possl Campster die ook nog eens daarvoor een praktisch keukenblok voorziet. Adria biedt je wel meer moderne en stijlvolle optiemogelijkheden zoals de watertanks, maar je prijs loopt daarbij nog meer op. Doordat de Adria Mode geen keukenblok heeft is hij meer te beladen en kan je ermee meer personen mee vervoeren. Tevens is er daardoor wat meer bedruimte, in totaal 0.3 m² meer dan in de Campster. Tja, wie is er dan de winnaar? De Adria lijkt ietwat sjieker afgewerkt maar daar staat wel een hogere prijs tegenover. En voor bijna 70.000 € kun je zeker een ruimere VAN of woonbus vinden maar die ligt dan wat moeilijker in het woon-werk verkeer en past meestal niet meer in de garage.

De Campster biedt een mooie standaard als basis tegen een mooie prijs. Stap naar de dealer en bekijk welke opties je nog wil nemen en waar je met het kostenplaatje uitkomt. Kom daarna tot een besluit en overeenkomst.

Dealers voor de 2 merken:

Adria Living in Motion logo
19e plaats (op 67)
kwaliteitslabel camperland 2023
81 %

Adria VANS en motorhomes

3.7
Waterdichtheidsgaranties 3.5
Beoordeling Camperland 3.9

Beter

  • Degelijk met tikkeltje Duitse soberheid
  • Verschillende afwerkingsniveau's
  • Veel # modellen
  • # Alle type campers
  • Afwerkingsniveau
  • Ruim dealersnetwerk
  • 7 jaar op waterdichtheid
  • Duidelijke (detail)info modellen
  • Nieuwe fabriek in 2023 voor snellere productie
  • Populair merk bij Nederlanders

Minder

  • Beperkte aantallen voor levering
  • Té lange leveringstermijnen
  • Stevige prijs
24
Merk Adria - UW waardering

U bent vandaag of vroeger camperbezitter geweest van dit merk?
Geef met de sterren (van 1 tot 5) jouw waardering voor het merk.
Het eindresultaat is een gemiddelde van alle stemmen.
1. Geef het aantal sterren op
2. Klik op "Bewaar aantal sterren"

Adria

7 jaar garantie

Thermo Build isolatie

Geschikt voor gebruik in alle seizoenen.

Adria
sinds 1965

Thermo Build

  • vochtwerende polyester
  • Comprex constructie combineert de torsiekracht van hout (triplex), de duurzaamheid van polyurethaan en de vochtwerende eigenschappen van polyester
  • Plasma-treat technologie is een gerobotiseerd proces waarbij met een laser bijvoorbeeld raamlijsten worden gereinigd zodat de door de laser aangebrachte kit beter hecht voor een betere afdichting
  • Dankzij de technisch dubbele vloer is de vloer van binnen helemaal vlak en is er 13 cm ruimte onder de vloer gecreëerd. Voor het wegwerken van isolatie, faciliteiten en extra bagage. 
  • Klasse 3: alle campers worden getest in een klimaatkamer bij temperaturen van -40 tot +60 graden. En bij een luchtvochtigheid van 45% tot 80% tussen +30 en +60 graden

Ook in buscampers Adria Supreme en Plus Thermo-Build isolatie Ecofiber 40 waardoor busjes in winter en zomer kunnen gebruikt worden.

Aanverwante Adria camper vans, alkoven, compacte campers, halfintegralen en integralen onderwerpen - camper en motorhom artikelen

Motorhome en camper databank

(met aanverwante modellen)

Dealers, verkooppunten en handelaars in Campster, Campstar, Vanster, Vanstar minivans, campervans

Campster, Campstar, Vanster, Vanstar zijn deelmerken van de Possl groep omgebouwd op Citroën, Peugeot, Mercedes ....
In principe zijn te verkrijgen bij verdelers van Possl.

Campster logo (Possl groep)
nog geen
kwaliteitslabel
0 ?

De Citroën versie van de Campster – SpaceTourer – is verkrijgbaar via het dealersnetwerk van Citroën, zie https://www.citroen.be/nl/over-citroen/concept-cars/spacetourer-the-citroenist-concept.html

Campster - Campstar - Vanster - Vanstar (Possl groep) minivans

2.25
Waterdichtheidsgaranties 1.0
Beoordeling Camperland 3.5

Beter

  • Possl groep (Duitse kwaliteit)
  • Goede afwerking
  • # Mini-camper modellen
  • Keuze uit # merken

Minder

  • Beperkte levering/ dealers in BE
  • Onduidelijke garanties
  • 2 j. garantie
  • Prijs
8
Merk Campster - UW waardering

U bent vandaag of vroeger camperbezitter geweest van Campster, Campstar, Vanster, Vanstar uit de Possl groep?
Geef met de sterren (van 1 tot 5) jouw waardering voor het merk.
Het eindresultaat is een gemiddelde van alle stemmen.
1. Geef het aantal sterren op
2. Klik op "Bewaar aantal sterren"

Aanverwante Campster, Campstar, Vanster, Vanstar onderwerpen - minivan, camper van en vrijetijdsvoertuigen artikelen

Loading