Zal de vernieuwde Renault Master 2020 met 4 verschillende Euro 6 V-norm (Euro 6d-TEMP) dieselmotoren met AdBlue Techniek, in nieuwe campermodellen worden geïntroduceerd?

Zal de vernieuwde Renault Master 2020 met 4 verschillende Euro 6 V-norm (Euro 6d-TEMP) dieselmotoren met AdBlue Techniek, in nieuwe campermodellen worden geïntroduceerd?

Het Franse Renault komt vanaf september 2019 met een vernieuwde chassis en motor voor zijn Master modellen 2020. Het aandeel van Renault in de wereld van de camping-cars is niet erg groot. Toch kan Renault met zijn AdBlue Euro 6 motor technologie en goede prijszetting een slimme aankoop zijn. De vernieuwde modellen van Renault Master bieden zowel modellen met voor- als achterwielaandrijving als met enkele of dubbele wielen aan, net voor degenen die op zoek zijn naar betere rijeigenschappen, meer laadvermogen of voor gebruik op een ruwer terrein.

Renault Master 2020 met Euro 6 V-norm (Euro 6d-TEMP) dieselmotoren met AdBlue Techniek
Renault Master 2020 met Euro 6 V-norm (Euro 6d-TEMP) dieselmotoren met AdBlue Techniek

Renault zelf als constructeur heeft 2 campertypes ontwikkeld: Renault Master campervan en de kleinere Renault Traffic Camper. Het vernieuwe radiatorrooster bij de Master is het symbool van de nieuwe aanpak van performantie: groter, stoerder en meer solide. Binnenin werd het dashbord volledig vernieuwd. 

Er is nieuwe LED-verlichting met een duidelijke C-vorm, een iets verhoogde motorkap. Camper fabrikanten zoals Rimor, 3 C Cartier, Hanroad, Adria en Font-Vendome hebben (reeds) motorhome modellen in hun aanbod die uitgerust zijn met Renault motoren.

Cockpit, navigatie

Een goede zichtbaarheid, ergonomische bedieningen, verstelbare zetels, voldoende en gemakkelijk bereikbare opbergruimte, …het ziet er professioneel uit. De cabine is ruim, licht en comfortabel, en de verbeterde airco en geluiddemping maken een camperuitstap meer aangenaam en ontspannend. De parkeerhulp met achteruitrijsensoren of achteruitrijcamera maken de manoeuvres een stuk gemakkelijker. 

Het heel eenvoudig te bedienen navigatiesysteem R-LINK® zorgt er dan weer voor dat u nooit meer de weg kwijtraakt. En als u voor de Live-diensten kiest, krijgt u real time verkeersinfo, met aanduiding van risicozones. De Extended Grip tenslotte zorgt voor een betere wegligging, welk type terrein u ook moet nemen. De Renault Master is er in 4 uitrustingsniveau’s: Générique, Comfort, Work Edition en Luxe.

Renault Master 2020 met Euro 6 V-norm (Euro 6d-TEMP) dieselmotoren met AdBlue Techniek
Renault Master 2020 met Euro 6 V-norm (Euro 6d-TEMP) dieselmotoren met AdBlue Techniek

Motoren

De Energy dCi 145, Energy dCi 140, Energy dCi 165 en Energy dCi 170 motoren met TwinTurbo-technologie zijn tegelijk krachtig, soepel (tot 380 Nm koppel) en zuinig, met een gemiddeld verbruik van 6.8 l – 8.8/100 km

dCi 110 en dCi 130

Deze twee enkelvoudige turbomotoren van 110 pk (290 Nm aan 1 500 tr/min) en 130 pk (320 Nm aan 1.500 tr/min) zijn ideaal voor gebruik met een middelzware lading. De dCi 130 motor verenigt een laag brandstofverbruik met veel rijcomfort.

Energy dCi 140 en 170

De twee Twin Turbo motoren van 140 pk (360 Nm aan 1.500 tr/min) en 170 pk (380 Nm aan 1.500 tr/min) zijn ideaal voor pittig gebruik met meer vermogen, voor het gebruik van zwaardere ladingen en gebruik over lange afstand. Deze twee Energy motoren kregen de beste technologische snufjes mee, met stopstartfunctie en ESM (Energy Smart Management, energierecuperatie tijdens het vertragen). 

De Twin Turbo technologie zorgt voor meer koppel in de lage toeren en veel vermogen, gecombineerd met een lager brandstofverbruik van 6.8 l/100 km.

Master Z.E.

Daarnaast voegt Renault weer een volledig elektrische variant toe aan zijn bestellijst. Die Master Z.E. heeft een 76 pk sterke elektromotor waarmee tot zo’n 120 kilometer elektrisch kan worden gereden. Zijn topsnelheid ligt op 100 km/h. Een uitvoering die moeilijk toepasbaar is in  mobilhomes.

Technische uitrusting

  1. USB-aansluiting.
  2. Mistkoplampen.
  3. Extended Grip.
  4. Radio CD Connect R&Go.
  5. ECO-modus en Stop & Start-systeem.
  6. Snelheidsregelaar en -begrenzer.
  7. Manuele airconditioning.
  8. Automatische airconditioning.
  9. Sleutel met 3 drukknoppen.
  10. Sleutel met handenvrije toegang.
  11. Smartphone houder.
  12. Navigatiesysteem TomTom GO 6100 met world maps en real-time verkeersinformatie.
  13. Handenvrije kit Bluetooth.
  14. Rear View Assist.
    15. Side Wind Assist.
    16. Dodehoekassistent.
  15. Docking station voor tablet.
  16. Uitschuifbaar tafeltje in het dashboard.
Renault Master 2020 met Euro 6 V-norm (Euro 6d-TEMP) dieselmotoren met AdBlue Techniek
Renault Master 2020 met Euro 6 V-norm (Euro 6d-TEMP) dieselmotoren met AdBlue Techniek

Euro 6 en AdBlue

De Master motoren beschikken over een gamma dat voldoet aan de Euro 6d-TEMP. Dit gamma is uitgerust met SCR (systeem voor selectieve katalytische reductie), waardoor deze motoren beduidend lagere NOx waarden laten optekenen dankzij de inspuiting van een vloeistof die AdBlue® wordt genoemd. 

AdBlue® is een niet-giftige en niet-brandbare vloeibare waterige oplossing die bij het begin van de uitlaatlijn wordt ingespoten. Op die manier kan de uitstoot in grote mate verminderd worden, terwijl de prestaties van onze motoren, met inbegrip van de Energy-motoren, behouden blijven. 

Het AdBlue®-reservoir bevindt zich vooraan onder het koetswerk en kan gevuld worden via een luik vooraan rechts op het voertuig (per fles of aan de AdBlue®-pomp voor vrachtwagens in het tankstation).

Chassis

Het basis chassis is beschikbaar in voor- en achterwielaandrijving, en speciaal ontworpen om ook toegepast te worden voor groteren en zwaardere campervoertuig uitrustingen. Het is beschikbaar in 4 verschillende lengten, aangeduid met L1 tot L4, waarbij L3 en L4 het passen voor een camperopbouw:

  • 2.58 m – L1 – voorwielaandrijving
  • 3.08 m – L2 – voorwielaandrijving
  • 3.73 m – L3 – voor- of achterwielaandrijving
  • 4.38 m – L4 – achterwielaandrijving

Wat is de Renault Twin Turbo technologie?

Door de Twin Turbo technologie kan een dieselmotor veel koppel in de lage toeren combineren met een hoog vermogen. Het systeem bestaat uit twee na elkaar geplaatste turbocompressors:

– de eerste, snelreagerende turbo levert een hoog koppel in de lage toerentallen waardoor de auto bij het vertrekken over veel vermogen beschikt.

– de tweede turbo neemt over in de hogere toerentallen en zorgt voor meer vermogen zonder moeite, voor een constante lineaire versnelling.

Daardoor blijft de motor altijd in een optimaal toerentalbereik, en levert zo voordelen op voor het brandstofverbruik, de CO2-uitstoot en de efficiëntie.

Garanties

Renault biedt standaard een constructeurswaarborg van 2 jaar aan zonder kilometerbeperking: gratis herstelling onderdelen en werkuren, wegbijstand 24u/24 bij panne met herstelling ter plaatse of takeldienst. De garantie op lakfouten en corrosie bedraagt respectievelijk 3 en 12 jaar zonder kilometerbeperking.

De standaard garantie kan uitgebreid worden tot een constructeurswaarborg tot 5 jaar en/of 150.000 km.

CAMPER DATABANK 2025 – 3.11.24

Camperland zit in de voorbereidende fase voor een update naar de MOTORHOME databank 2025 (+600 modellen reeds on-line om mee te werken en te filteren). Koopt u een nieuwe camper van modeljaar 2025? Gebruik dan onze filters in de databank en de onderstaande prijslijst.

Je kunt nu met een geregistreerde account (na inloggen) de pdf-file lijst met richtprijzen voor modeljaar 2025 downloaden (3/3 klaar) – https://www.camperland.be/nl/richtprijzen-vans-motohomes-en-liners-voor-modeljaar-2025/ – Op 06/12/24 is deze lijst aangegroeid tot +1650 modellen (modeljaar 2025) waarvan 1664 modellen en hun prijzen ervan zijn opgenomen in de bovenvermelde PDF update publicatie van 06.12.24. Een volgende update is niet meer onmiddellijk gepland.

CLPLUS is een GRATIS geregistreerde status waarbij u toegang hebt tot ALLE data van Camperland.be waaronder de fel begeerde ZOEKFUNCTIES in de camper databases waarin u o.a. een motorhome kunt zoeken op meer dan 30 criteria om tot de juiste aankoop te komen https://www.camperland.be/clplus-worden/

Hierbij nog hoe het werkte in 2022 (er zijn nu tal van zoekfuncties toegevoegd):

Technische begrippen Euronormen, Euro 6, uitstoot, deeltjes, roetfilter

Er zijn 2 normaanduidingen: de Emissienorm (zoals Euro 6d-Temp) kan ook aangeduid worden als OBD-norm en heet dan Euro 6.2. Dit wordt vaak door de PSA groep gebruikt.

Niet verwonderlijk dat dit gedoe bij de consument voor verwarring zorgt, maar dit maakt het misschien duidelijker voor emissienormen:

Euro 6b – voor nieuwe personenauto’s sinds 09/2015
Euro 6c – voor nieuwe personenauto’s sinds 09/2018
Euro 6d-TEMP – voor nieuwe personenauto’s vanaf 09/2019
Euro 6d FULL – (geleidelijke verplichting) voor nieuwe personenauto’s vanaf 01/2021

Lichte bedrijfswagens  (Klasse I, II, III)

  • Euro 1  – vanaf 1/10/1994 – Klasse I, II, III
  • Euro 2  – vanaf 1/01/1998 – Klasse I, II, III
  • Euro 3 – vanaf 1/01/2001 – Klasse I
  • Euro 3 – vanaf 1/01/2002 – Klasse II en III
  • Euro 4  – vanaf 1/01/2005 – Klasse I
  • Euro 4  – vanaf 1/01/2006 – Klasse II en III
  • Euro 5a -vanaf 1/09/2009 – Klasse I
  • Euro 5a -vanaf 1/09/2010 – Klasse II en III
  • Euro 5b -vanaf 1/09/2011 – Klasse I, II, III
  • Euro 6  – vanaf 1/09/2014 – klasse I
  • Euro 6  – vanaf 1/09/2015 – klasse II en III

Euronormen – kleine letters, Romeinse letters

  • Euronormen voor personenauto’s en lichte bestelwagens worden aangeduid met kleine letters: Euro 6d
  • Euronormen voor zware bestelwagens en vrachtwagens (trucks) worden aangeduid met Romeinse letters: Euro VI d

 

De Europese emissienormen (artikel 1 en 2 van Uitvoeringsverordening (EU) 2017/1153) leggen uitstoot beperkingen op die voertuigen niet mogen overschrijden. De beperkingen worden regelmatig neerwaarts bijgesteld. 

De normen leggen emissiebeperkingen op m.b.t. NOx (stikstofoxiden), CO (koolstofmonoxide), fijn stof en onverbrande koolwaterstoffen. 

De regelgeving legt daarentegen geen enkele beperking op inzake CO2-emissie.

Sinds 1 juli 2022 wordt de deeltjestellertest (PN-meting) ingezet tijdens de technische keuring van dieselwagens in Vlaanderen en de andere gewesten. Die maatregel zal roetfilterfraude tegengaan en bijdragen tot een betere luchtkwaliteit.

Roetfilter – Diesel Particulate Filters

De achillespees van het AdBlue systeem blijkt de filter te zijn die tijdens de verbranding de uitgestoten fijne deeltjes vast moeten houden. Roetfilters (DPF) vangen stukjes roet in de uitlaat op. Alleen zou nu blijken dat de regeneratie van zo’n filter veel vaker plaatsvindt dan aangegeven wordt door de autofabrikanten. Zoals bij elk filter (denk aan de zak in uw stofzuiger), moeten ze regelmatig worden geleegd om de prestaties te behouden. Voor een DPF wordt dit proces ‘regeneratie‘ genoemd. Het opgehoopte roet wordt bij hoge temperatuur afgebrand om slechts een minuscule asrest achter te laten. Regeneratie kan passief of actief zijn

Alle nieuwe dieselmotoren Euro 6 zijn nu uitgerust met een SCR-katalysator (Selective Catalytic Reduction) die voor de beperking van deze stikstofoxidenemissies (NOx) het AdBlue adjectief gebruiken.

AdBlue, met als meest actieve component ammoniak, zet stikstofoxide om in waterdamp en diazo-verbindingen: beide zijn onschadelijk voor de mens.

Met AdBlue kan men de uitstoot van stikstofoxide met 95% doen verminderen

AdBlue kan echter alleen gebruikt worden in dieselmotoren die uitgerust zijn met SCR-technologie (), die de uitstoot van schadelijke stoffen (NOx) reduceert.

AdBlue is een product van de firma GreenChem dat in oktober 2006 voor het eerst werd geïntroduceerd in het bijzonder voor zware voertuigen.

Het systeem van AdBlue wordt sinds 2006 toegepast in vrachtwagens en werd in de autosector geïntroduceerd in 2014.

Het AdBlue-verklikkerlichtje gaat branden als de auto nog zo’n 2.400 km kan rijden. 

Een AdBlue tank heeft meestal een inhoud van 16 tot 25 liter. De prijs van AdBlue ligt tussen 55 en 60 cent per liter AdBlue (02/2022). De (te lege) tank moet tenminste altijd tot minimum 5 liter AdBlue aangevuld worden.

Lees meer details op https://www.camperland.be/techniek/wat-is-een-normaal-adblue-verbruikt-voor-motorhomes/

Na de dieselgate en de sjoemelsoftware legt Europa de fabrikanten een ander meetmethode op, kortweg WLTP of World Harmonized Light Vehicle Testing Protocol.

Sinds september 2017 worden de betreffende tests uitgevoerd op basis van deze WLTP normen in plaats van de verouderde NEDC. Daarom heeft Europa de naam van de norm toen gewijzigd van Euro 6b naar Euro 6c. Met andere woorden, de norm voor emissies werd toen niet veranderd, maar wel de meetmethode:

  • Euro 6b is volgens de oude NEDC metingen – deze norm MOET in 2O2O nog altijd vermeld worden
  • Euro 6c is de nieuwe standaard met WLTP-metingen
  • Euro 6d-TEMP met WLTP criteria volgt voor het eerst ook RDE-metingen
  • Euro 6d volgen de RDE-metingen

RDE (Real Driving Emissions) test en waarden

Samen met WLTP kwam ook echter RDE (voor Real Driving Emissions), een test die werd uitgevoerd op de openbare weg om te controleren of ‘reality’  (de werkelijke uitstoot) overeenkomt met de ‘gecontroleerde (test)omgeving’. Het is deze RDE die tussenstappen oplegt naar nieuwe emissienormen.

LPEGR-technologie staat voor Low Pressure Exhaust Gas Recirculation – Deze techniek werd door Fiat gebruikt VOOR men ook de AdBlue technologie is beginnen toepassen.

Het Fiat concern gebruikte niet van in het beginne het systeem van het AdBlue adjectief, dat was pas in 2é instantie. Zij gebruiken eerst hun eigen ontwikkelde LPEGR-technologie (Low Pressure Exhaust Gas Recirculation) en pas de AdBlue technologie vanaf de Euronorm 6D-temp norm.

Volkswagen heeft een volgende stap gezet in de evolutie van het SCR-systeem ontwikkeld: het zogenaamde Twindosing-procedé. Daarbij wordt AdBlue doelgericht voor twee na elkaar gemonteerde SCR-katalysatoren geïnjecteerd.

Het procedé wordt voor het eerst ingezet in de nieuwe Passat 2.0 TDI Evo met 110 kW (150 pk). Bij deze nieuwe 2.0 TDI Evo-motoren met Twindosing-techniek liggen de NOx-waarden in vergelijking met de vorige generatie van hetzelfde model zo’n 80 procent lager.

Indien je reeds in het bezit van een motorhome dan is het vrij eenvoudige de euronormen terug te vinden want deze staan op je inschrijvingsbewijs (het zgn. rose formulier)

Daar kan je de 2 codes V7 en V9 terugvinden:

    • aan de linkerzijde code V7 : met de CO² uitstoot in gram/km

    • aan de rechterzijde code V9 : Milieuklasse: de euronorm

Wanneer de euronorm niet wordt vermeld omdat ze onbekend is, wordt gekeken naar de datum van de eerste inschrijving.

 

11.2022 –

Er is sprake van een zekere vorm van paniek voor de op til zijnde Euronorm 7 die verwacht wordt in 2025. Die norm zal zo streng zijn dat geen enkele fossiele brandstofmotor deze normen nog zou kunnen halen. De Europese Commissie is er op gebrand om de uitstoot zo snel als mogelijk terug te dringen, ondanks de tegenkantingen van bijv. de Duitse autobranche vereniging VDA, en wil gaan naar een bijna 100% emissievrije uitstoot en dit onder elke soort van rijomstandigheden: zowel in de stad, op snelwegen of in de bergen.

In een eerste fase zou de norm Euronorm 7A gaan heten waarbij de uitstoot nog eens 66% lager zal liggen als bij de huidige Euro 6d norm. Bij de Euro 7B norm zal dat oplopen naar 99% minder CO2 tegenover de 6d-norm, immens dus. Daarnaast nog een verlaging van zes keer de stikstofuitstoot en 10 keer minder uitstoot van fijnstof. Hoera voor het milieu natuurlijk wel.

Vanaf januari 2022 zijn Euro 4 motoren niet meer welkom in Brussel. Vallen daar ook motorhomes onder? Euro 3 en oudere dieselwagens (geregistreerd voor 2006) zijn sinds 1 januari 2020 verboden in Brussel. Vanaf 1 januari 2022 wordt het verbod uitgebreid naar euro 4-voertuigen en vanaf 2025 naar euro 5-voertuigen.

Volgens Vlaanderen.be zijn kampeerauto’s in de Vlaamse rand rond Brussel (dus buiten het Brussels Hoofdstedelijk Gewest) ALTIJD toegelaten !!!

Tevens ook:

1. De Ring (R0) valt niet onder deze maatregel, dit geld voor de Brusselse binnen- en buitenring. Dus op of via de ring mag je (doorheen) Brussel passeren.

2. Op drie transitparkings is nog steeds parkeren toegestaan: parking Ceria-Coovi, de Stalle-parking in de Stallestraat en de parking van Kraainem, via de Wezembeeklaan

Wie of wat is het het Brussels Hoofdstedelijk Gewest?

Dit is het hele grondgebied met de 19 (Brusselse) gemeenten: Anderlecht, Elsene, Etterbeek, Evere, Ganshoren, Jette, Koekelberg, Oudergem, Schaarbeek, Sint-Agatha-Berchem, Sint-Gillis, Sint-Jans-Molenbeek, Sint-Joost-ten-Node, Sint-Lambrechts-Woluwe, Sint-Pieters-Woluwe, Stad Brussel, Ukkel, Vorst en Watermaal-Bosvoorde

Aanverwante onderwerpen over motoren

Bronnen

    • https://professionals.renault.be/bedrijfsvoertuigen/master.html
    • https://www.renault.fr/vehicules-particuliers/reveal-trafic-spacenomad.html
    • https://www.autokopen.nl/autonieuws/2019/mei/46373-vernieuwde-renault-trafic-en-master-vanaf-nu-te-bestellen
    • https://www.autoweek.nl/autonieuws/artikel/renault-presenteert-nieuwe-master-en-nieuwe-trafic/
    • https://www.bestelauto.nl/nieuws/renault-showt-nieuwe-master-en-trafic-in-parijs/13051/

Bewerking © 2019 Camperland.be, alle rechten voorbehouden.

Een reactie achterlaten