Het vierwielaandrijfsysteem van Mercedes-Benz dat reeds enkele jaren in gebruik is bij de personenwagens van Mercedes wordt sinds dit jaar ook toegepast op campermodellen op het chassis van de Mercedes Sprinter met zijn 140 kW/190 PK 2.0L twin turbo 4 cilinder motor en 50/50 geschikte AWD tussenbak. Onder andere Frankia gebruikt dit bij zijn Yucon modellen.
De automatische transmissie 9G-TRONIC vervangt de oudere 7G-TRONIC PLUS. Samen met de uitgesproken overdrive-eigenschappen houden de 9 versnellingen het motortoerental in vrijwel alle rijsituaties laag, wat ook een aanzienlijke besparing qua brandstofverbruik en een merkbaar lager trillings- en geluidsniveau met zich meebrengt. De nieuwe unit is in staat tot 50/50 vermogensverdeling, variabel tussen voor en achter. De vorige eenheid was alleen in staat tot een 33/67 distributie voor en achter.
Geoptimaliseerde hydraulische elementen maken bovendien snelle, nauwelijks waarneembare schakelmanoeuvres mogelijk, vrijwel zonder onderbreking van de trekkracht. Met Drive Select en schakelpaddles aan het stuurwiel kan de bestuurder handmatig ingrijpen in het schakelprofiel dat op dat moment wordt gebruikt. Nog een pluspunt: ondanks de twee extra versnellingen heeft de automatische transmissie 9G-TRONIC even weinig inbouwruimte nodig als zijn voorganger, de 7G-TRONIC PLUS.
Veel tractie op en naast de weg: de nieuwe vierwielaandrijving
Net als voorheen kan de Sprinter niet alleen worden besteld met voor- en achterwielaandrijving in de gesloten en open modeluitvoeringen; hij is er ook met vierwielaandrijving. Er wordt een volledig nieuw systeem toegepast, dat eveneens gedeeltelijk is afgeleid van het huidige modulaire systeem van Mercedes-Benz Cars. In tegenstelling tot het inschakelbare systeem dat tot op heden werd gebruikt, dat in 4×4-modus 35 procent van het koppel naar de vooras en 65 procent naar de achteras stuurde, kan dit systeem het motorkoppel volledig variabel, afhankelijk van de situatie en zonder enige input van de bestuurder, over de voor- en achteras verdelen (Torque-on-demand).
De volledig variabele koppelverdeling wordt gewaarborgd door een elektronisch geregelde meervoudige koppeling die in de tussenbak is geïntegreerd. Als de meervoudige plaatkoppeling onder normale rijomstandigheden wordt uitgeschakeld, drijft de achteras de grote bestelwagen volledig aan. Als de koppeling is ingeschakeld, komt de vooras in actie. Dit zorgt voor een goede tractie en een moeiteloos rijgedrag. Nog een voordeel ten opzichte van de vroegere inschakelbare vierwielaandrijving: naast het hogere comfort door de automatische koppelverdeling doet het nieuwe systeem zijn werk veel stiller.
Zodra de rijsituatie daarom vraagt, wordt er aandrijfkoppel naar de vooras geleid. Als dat niet meer nodig is – bijvoorbeeld bij krachtige remmanoeuvres met ABS-ingreep – wordt de voorwielaandrijving uitgeschakeld en het koppel tot nul gereduceerd. Als onder belasting onderstuur of overstuur dreigt, wordt het koppel eerst verdeeld, zodat de Sprinter weer wordt gestabiliseerd. Pas als deze maatregelen niet helpen om de situatie onder controle te krijgen, grijpen de aan het 4×4-systeem aangepaste regelsystemen ESP of 4ETS in.
De nieuwe Sprinter 4×4 wordt standaard geleverd in combinatie met de 140 kW/190 pk sterke OM 654-motor en de automatische transmissie 9G-TRONIC – en dat tot een gewichtsklasse van 5.5 ton.
Bronnen tekst en foto o.a. https://media.mercedes-benz.be/mercedes-benz-sprinter-met-volledig-vernieuwde-aandrijftechniek-en-innovatief-speed-delivery-door-deursysteem/, https://vancompass.com/blogs/news/whats-new-with-the-2023-sprinter-awd,
© Copyrights bewerking en samenstelling 2023 Camperland.be, alle rechten voorbehouden.