La Strada Nova EB VAN op Mercedes Sprinter 4.1 ton, paradepaardje in première op CMT Stuttgart

La Strada Nova is de meest luxueuze uitvoering van het merk dat hiervan 2 types heeft: de Nova M en de Nova EB, het is dit laatste model dat in januari 2020 als première op het CMT van Stuttgart werd voorgesteld. La Strada Nova EB heeft 4 zitplaatsen en 2 slaapplaatsen, heeft een lengte van 6,99 meter en een wielbasis van 4.33 meter. Prachtige uitvoering met het chassis en een roestvrije GFK kunststof opbouw op de Mercedes Sprinter, die 2.15 meter breed is, en met een MTM van 4100 kg en dus geschikt vanaf een C-rijbewijs. Het netto laadvermogen is nog steeds 710 kg (Nova EB), ruim voldoende om geschikt te zijn. De standaard uitvoering heeft een hoogte van net geen 3 meter. Je kunt kiezen tussen de Mercedes achterwielaandrijving en/of 4×4 aandrijving met een 316 of 319 CDI Euro 6 VI D motor met 163 of 190 pk.

Luxe en kwaliteit heeft natuurlijk een prijs. In Duitsland is de prijs voor een standaard uitvoering van de La Strada Nova EB – 107.500 Euro. De goedkoopste Nova M is er vanaf 96.450 €

Bijzonder is het gehele roestvrije monocoque concept. Zowel de opbouw als de cabine zijn opgebouwd uit GFK kunststof. Door te kiezen voor een indeling met 2 éénpersoonsbedden heb je een gemakkelijke toegang tot elk bed. Tevens zorgt dit voor een royaal ruimtegevoel. De twee enkele bedden zijn niet even groot, aan de ene kant is dit 200 x 80 cm, aan de andere zijde is het bed 10 cm korter 189 x 80 cm. Tevens kan je deze twee éénpersoonsbedden ook omtoveren in een ruim tweepersoonsbed van 205 cm lengte en 170 cm breed (lekker ruim) naar kampeerauto-normen. Het vernieuwde concept van de badkamer in de nieuwe NOVA EB is uitnodigend en groot.

Twee hoogwaardige SKA-zetels vooraan zorgen met een draai van 180° voor een absolute top zitplaats. In deze luxe uitvoering maakt men gebruik van hoogwaardige materialen. De Sprinter cabine wordt heden als de best afgewerkte cockpits aanzien. Voor de verwarming is een sterke Truma Combi ketel voorzien van 6600 Watt die kan worden bevoorraad door twee gasflessen van elk 11 kg. Voor de woonbatterij is er gekozen voor een gelbatterij type van 100 Watt. De vuil- en verswatertank zijn qua inhoud vrij normaal te noemen, met respectievelijk 95 en 100 liter inhoud.

Motoren

Je kan kiezen uit 2 versies:

  • 2,2 CDI Motor, 120 kW of 163 PK type Sprinter 316 CDI  EURO VI D
  • 3,0 CDI Motor, 140 kW of 190 PK type Sprinter 319 CDI EURO VI D

De 3 liter motor weegt 40 kg extra tegenover de 2.2 liter en heeft dus 27 extra PK’s onder de motorkap zitten.

Laadvermogen – let op

Zoals hierboven vermeld is er ook een (goedkoopste) M-versie op een 3500 kg chassis voor rijbewijs B. Koop dit niet want je heb maar 280 kg netto laadvermogen over. Daar kan je niets mee aanvangen. De gewone Nova M kan je evenwel ook op een 4,1 ton chassis krijgen, en dan zit je met 600 kg meer laadvermogen wel goed maar heb je een C-rijbewijs nodig. Bij alle modellen op 4,1 ton heb je meer dan 700 kg laadvermogen over en dan zit je veilig.

Zoals in de meeste buscampers bestaat de gaskookplaat uit 2 pitsen voorzien van een elektrische piëzo-ontsteker. Standaard is de keuken uitgerust met een absorptiekoelkast van 80 liter inhoud, maar je kan optioneel ook kiezen voor een compressorkoelkast met 90 l inhoud. Als klant  heb je talloze opties. Er is een keuze uit 127 bekledingsstoffen, gedeeltelijk leer en lederen versies beschikbaar voor de stoelhoezen.

La Strada uit Hessen is een top Duitse camperombouwer die reeds meer dan 30 jaar actief is. Duits is ook hun handleiding. De passie van La Strada is terug te vinden in elk detail. De kwaliteit en duurzaamheid van elk afzonderlijk onderdeel worden gecontroleerd voordat het wordt ingebouwd.

Dit mooie model zal zeker in de pers nog meer onder de aandacht gebracht worden. Camperland zal dit voor jou op de voet volgen en tijdig dit artikelen verder updaten. Naast de Nova EB is er ook nog een La Strada Nova M model dat 50 cm korter is en wel verkrijgbaar is voor rijbewijs B op een chassis van 3500 kg: koop dit niet, zoals je eerder kon lezen waarom.

Meer foto’s van de binnenzijde kan je vinden op deze Duitse site: https://www.reisemobil-international.de/news-termine/cmt-2020/premiere-la-strada-nova/

Algemeen scoort het Duitse La Strada goed qua kwaliteit van zijn buscampers, zoals we van de Duitsers gewend zijn. Al bij al is het een klein merk en een kleine speler op de markt van woonbussen of vans. Voor service en handleidingen wordt wel eens een minpuntje genoteerd bij de eigenaars.

Download hun brochure op https://www.lastrada-mobile.de/fileadmin/user_upload/downloads/Katalog_und_Preisliste/Katalog-Preise-NL.pdf

La Strada logo

Dealers van La Strada buscampers – https://www.camperland.be/merkengroep/la-strada-groep/la-strada-duitse-camperombouwer/


Bronnen

Eén antwoord op “La Strada Nova EB VAN op Mercedes Sprinter 4.1 ton, paradepaardje in première op CMT Stuttgart”

  1. Opgelet. Zoals vermeld in dit artikel is er ook een M-versie op een 3500 kg chassis voor rijbewijs B. Koop dit niet want je heb maar 280 kg netto laadvermogen over. Kies voor de 4,1 ton versie en dan zit je met meer dan 700 kg laadvermogen wel goed.

Reacties zijn gesloten.