Kan de vernieuwde Knaus BOXDRIVE 680 ME op MAN TGE 2.0 met 140 PK de concurrentie verslaan?

Kan de vernieuwde Knaus BOXDRIVE 680 ME op MAN TGE 2.0 met 140 PK de concurrentie verslaan?

Begin augustus van dit jaar berichtte ik je over de vernieuwde BoxDrive 600 XL. Deze keer hebben we het over het allergrootste BoxDrive model van bijna 7 meter. De Knaus BoxDrive 680 ME draait al langer mee dan vandaag in de camperwereld. De plattegrond op 6.8 meter heeft nu achteraan een tweepersoonsbed dat in de hoogte verstelbaar is en omhoog schuift tot onderaan de bodem van de slaapkamerkasten. 

Daaronderdoor is er dan plaats als een soort garage waar je perfect 2 fietsen in kan stallen die je via de openwaaiende achterdeuren gemakkelijk kan inladen. Onder de motorkap een 2.0 liter MAN TGE 3.180 TDI motor die 140 PK kan leveren (103 kW). Verder een wielbasis van 4.49 meter, een (slanke) breedte van 2.04 meter en een totale hoogte van 2.68 meter.

Met zijn nieuwe VAN TI Vansation 640 MEG (https://www.camperland.be/campers/modeljaar-2021/nieuwe-knaus-van-ti-640-meg-vansation-nu-ook-op-basis-van-de-man-tge/ ), de VAN TI Plus 640 MEG of VAN TI Plus 650 MEG maakt Knaus het de consument niet gemakkelijk om een keuze te maken in zijn modellenaanbod. Ook die VAN TI Vansation is uitgebracht op de MAN TGE net als de BoxDrive 680 ME terwijl je de gewone VAN TI ook nog eens kan kiezen in een Fiat Ducato uitvoering. 

Daarmee maakt Knaus zich in de camperwereld wel vrij uniek met zijn aanbod. Daarnaast moet deze vernieuwde Knaus Boxstar 680 ME de concurrentie aangaan met de populaire VW Grand California 680, die standaard zo’n 3.500 € lager geprijsd staat maar wel een 177 PK  sterk motor kan aanbieden voorzien met een automaat erbovenop.

Prijzen in Duitsland (08/2021)

• Knaus BoxDrive 680 ME vanaf 65.300 €
• Knaus VAN TI 650 MEG op Fiat Ducato vanaf 76.999 €
• Knaus VAN TI 640 MEG vanaf 66.999 €
• VW Grand California 680 vanaf 62.150 €

Knaus kiest voor zijn Boxstar 680 ME voor een licht gekleurd houtkleurig ontwerp. Het doet warm aan enerzijds maar ook niet supermodern anderzijds wanneer je dit gaat vergelijken met het grijs-witte moderne ontwerp van de California. Ook in de garage blijft Knaus trouw aan dit concept met een bruinkleurige vloer. 

Knaus kiest hier niet voor een koele, grijze antislip plaat die misschien wel praktischer is om te onderhouden (reinigen) maar ik hou er niet zo van: je camper lijkt meer op een doorsnee garage dan op een gezellige camper. Uiteraard zijn er in de garage sjorgogen voorzien. Qua gasvoorraad ben je maar flauw bediend met dit model want er is niet meer plaats dan voor een gasvoorraad van 2.7 liter, daar ben je wel heel erg vlug doorheen. Een beetje jammer toch.

De Knaus BoxDrive 680 ME is en blijft een buscamper of VAN model ook al meet hij bijna 7 meter. Binnenin merkt je dit direct aan de niet 100% horizontale vloer zoals je weet één van mijn stokpaardjes. Stap je hier de Knaus binnen aan de schuifdeur dan blijft er wel een (te) smalle doorgang vrij naar mijn smaak … toch wel iets waar je aan zal moeten wennen, niet?

Aan alles is gedacht door Knaus zoals aan de indeling van de keuken met een standaard 2-pitsen fornuis aan de inkomdeur met een extra uitklapbaar werkblad. Nog steeds speciaal is de gekende aparte (ronde) douchekamer van Knaus waarmee je heel veel plaats en ruimte kan besparen of lees … niet verspelen. Nadeel van het concept is dat er geen doorgang meer is naar achteren terwijl één van de reizigers onder de douche staat met gesloten deuren.

De dinette heeft een zitbank met de rug naar de badkamer gericht. Neem daarbij de twee draaibare pilootstoelen en je komt aan 4 gehomologeerde zitplaatsen. Bovendien heeft Knaus ervoor gezorgd dat je aan de wand van de zitbankzijde een groot TV-scherm kan ophangen: veel kijkplezier maar het wegwerken van de kabels kan nog beter. 

Ben je eenhandige Harry dan vind je daar wel en gepaste (goedkope) oplossing voor. De dinette staat bij wijze van spreken op een verhoog. De tafel bestaat uit 2 delen die in en uit elkaar kunnen draaien om ze groter of compacter te maken. En compact is natuurlijk een ‘key’ woord bij de plattegrond indeling van een buscamper. De dinette en de cabine zijn bijna als het ware één deel met elkaar als je de pilootstoelen hebt gedraaid.

Knaus BoxDrive of VW Grand California?

Goede vraag en ik moet bijna antwoorden: “ja beiden, maar …” als je verder in dit artikel naar het netto laadvermogen kijkt. Zoals eerder opgemerkt kost de Knaus BoxDrive 680 ME zo’n 3.500 € meer dan de VW Grand California 680 die je daarvoor ook nog eens een 177 PK motor geeft en een verhoogd dak heeft waardoor het er binnenin een stukje ruimer uitziet (16 cm hoger (buitenhoogte). 

Daarnaast levert MAN zijn TGE 3.180 met (maar) een manuele 6 bak terwijl Volkswagen voor zijn Grand California een 8 traps automaat voorziet, nog eens een meerwaarde (bij herverkoop). Ook voorziet VW voor zijn California 2 x 11 kg gasvoorraad (22 kg) tegenover slechts 2.7 kg bij deze Knaus.

Slapen in de BoxDrive

Bij Knaus is het hefbed dan weer 10 cm groter, zowel in de breedte als in de lengte, een mooie surplus: 210/197 op 175 cm. Ook de koelkast in de keuken is bij de Knaus 20 liter groter dan bij VW. Qua watertanks zijn de verschillen gering: u kan met beiden 110 liter vers water meenemen. 

Bij Knaus kan je dan 85 liter opvangen vooraleer te gaan lozen, bij de Grand California nog eens 5 liter meer. Ook qua vermogen van de woonbatterij zijn er kleine verschillen: 95 Ah bij de BoxDrive, iets minder vermogen bij de VW met 92 Ah.

Laadvermogen in theorie en praktijk

De Knaus BoxDrive is standaard verkrijgbaar op een chassis van 3.500 kg goed voor rijbewijs B, en tegen een meerprijs van zo’n 300 € kun je upgraden naar 3.850 kg, weliswaar dan voor rijbewijs C. Dit laatste is zeker een absolute noodzaak als je met de BoxDrive 680 ME wil reizen met 4 personen en niet met een lege diesel- of watertank wil vertrekken. 

Af fabriek is het gewicht bepaald op 3.125 kg of nog een netto laadvermogen van 375 kg …onvoldoende naar onze Camperland normen van minimaal 400 kg. Neem je nog wat opties dan zakt je laadvermogen al snel naar 300 kg. Met 4 personen mogen we dan nog eens minimaal 3 x 75 kg in mindering brengen …en er rest je nog 85 kg te beladen… onrealistisch. 

Het is zeker hier een optie om voor de 3.850 kg versie te gaan waarmee je dan toch 350 extra kg kan beladen. Ben je maar met twee dan ook zal je goed moeten uitkijken om binnen het totaal gewicht van 3.500 kg te blijven.

Kan ik misschien meer gaan beladen met de Grand California 680?

Volkswagen heeft ervoor gekozen zijn Grand California 680 direct uit te brengen opeen 3.880 kg chassis voor rijbewijs C. Dat is niet alleen veel eerlijker maar ook een stuk realistischer. De VW weegt af fabriek ook nog eens 63 kg meer dan de Boxstar of 3.188 kg. Breng je hier 3 x 75 kg in mindering (op tocht met z’n vieren) dan blijft er nog een laadvermogen over van 467 kg en is de VW Grand California in deze uitvoering geslaagd voor de Camperland normen.

MAN TGE 3.180 of Fiat Ducato 8?

De 2.0 liter motor van MAN levert je 140 PK op terwijl de Fiat Ducato zijn 120 PK of meer haalt uit een 2.2 liter en je wel de keuze hebt uit andere motoren. De wielbasis ligt bij de MAN op 4.49 meter, net hetzelfde als bij de VW Grand California maar doorgaans is dit hoger dan een standard Fiat chassis wat zorgt voor meer rijstabiliteit. Zowel bij de Fiat als MAN heb je standaard een manuele 6-bak maar bij Fiat kan je vanaf 140 PK ook kiezen voor en automaat (mits meerprijs en gewichtstoename).

Knaus kwaliteit binnen in de BoxDrive

Knaus zeker garant voor een zekere kwaliteit en ook wel voor Duitse soberheid. De watertanks zijn bijvoorbeeld standaard geïsoleerd en men maakt gebruik van sandwichpanelen in combinatie met Styrodur isolatie. De lange eenpersoonsbedden in de slaapkamer zijn ongelijk, de linkerzijde heeft het langste bed en rondom zitten er 4 kleine vensters: twee aan de zijkant en twee in de achterdeuren. 

De keuken met gasfornuis met 2 pitsen en een uitklapbaar werkblad heeft een ingebouwde koelkast en is zeer klassiek ingedeeld. Dit in tegenstelling tot de VW Grand California waar de moderne koelkast is voorzien van schuifladen (of schuifbakken zoals je wil). 

Als design speelt Knaus hier met hetzelfde houtkleurig interieur, afgewisseld met witte vlakken. De bovenkast in de keuken heeft hoofzakelijk witkleurige klapdeur, afgewisseld met en houtkleurig horizontaal vlak.

Kan de vernieuwde Knaus BOXDRIVE 680 ME op MAN TGE 2.0 met 140 PK de concurrentie verslaan?

Motorhome dealers voor KnausBoxDrive modellen

Knaus logo

Dealers Knaus

(Hoofdgroep en -merk) – (submerken Weinsberg, Morelo)

Beoordeling van het merk Knaus

Knaus

81 %
On the road met de Knaus BoxLife PRO 600 Street in een 60 Years editie op Fiat Ducato - model 2024 - foto Knaus Media Press 04.2024 - verkozen tot camper van de maand mei 2024 bij Camperland.be
# Modellen 67%
# Types 80%
Ervaring (in jaren)
28%
Isolatie 80%
Garanties waterd. 10 jaar 85%
Algemeen imago 84%

PRO

    • Uitgebreid dealer netwerk (keuze)
    • Prijs/kwaliteit
    • Ruim aanbod camper types en # modellen keuze
    • Duitse kwaliteit
    • Hogere prijsklasse
    • Degelijkheid afwerking
    • Goede restwaarde
    • 10 jaar garantie (waterdichtheid)
    • Goede reputatie

CONTRA

    • Soms beperkte technische data beschikbaar
    • Geen duidelijke prijzen voor extra opties, accessoires
    • Koud, Duits interieur

Isolatie Knaus (half-) integralen

Knaus
sinds 1996

Revolution Cube Technology

  • 100 % houtvrij
  • XPS, GFK, PU (PUR)

Aanverwante Knaus onderwerpen – artikelen

De nieuwste Knaus modellen in de motorhome database

Bronnen en fotomateriaal Knaus Tabbertpers en communicatie – presse@Knaustabbert.de

https://www.Knaustabbert.de/ en https://www.Knaus.com/nl-be/merkenwereld/nieuwe-modellen-2022/

© Publicatie copyright Camperland.be 2021, alle rechten voorbehouden.

Een reactie achterlaten