De keuze van de materialen zijn voor Niesmann+Bischoff van het aller grootste belang: hoe hoger de kwaliteit van de afzonderlijke materialen, hoe hoger de kwaliteit van de verwerking en het gehele eindproduct. Daarom is “Made in Polch” hun kwaliteitskeurmerk. De Arto modellen zijn verkrijgbaar in twee verschillende uitvoeringen klassiek of modern: aan U de keuze. Je kunt kiezen uit verschillende combinaties van zitplaatsen, kussens, rugleuningkussens, kastdeuren en kastafwerkingen. De kussens van de rugleuning en de kastdeuren kunnen later altijd worden vervangen.
Basisprijs: Instappen Niesmann+Bischoff Arto 72 L vanaf 127. 890 €, het topmodel Arto 88 vanaf 144.685 €
Motoren en chassis
Arto, The dynamic compact liner, lijkt aan de buitenzijde op het Flair model. Hij is gebouwd op basis van een Fiat Ducato 45 Heavy AL-KO chassis (AL-KO low frame AMC 45H) . Enkel de Arto 88 met een wielbasis van 4,5 meter en zijn lengte van 7,8 meter is uitgerust met het kwalitatieve langere en lichtere Fiat Ducato Heavy 50 AL-KO chassis met dubbele assen. Alle modellen hebben een totaal toegelaten massa van 4500 kg, of m.a.w. ze zijn alleen geschikt voor rijbewijs C.
Het netto laadvermogen gaat van 700 kg bij de Arto 88 modellen (de grootste) tot zelfs 1150 kg bij de Arto 72 L, met zijn 7,20 meter de kleinste onder de Arto’s. Hoe groter een model hoe meer gewicht dit kost en hoe minder netto laadvermogen er over blijft. In de garage kan je maximum 250 kg laden.
Elk model is standaard uitgerust met de Fiat Ducato Multijet 2300 cc met 96 kw of 130 pk en 4 cylinders. Optioneel kan je kiezen voor de 150 tot 180 pk sterke motor voor meer trekkracht en soeplese, dit tegen een meerprijs.
– 18 inch wielen
– LED dagrij-verlichting
– handmatige 6-versnellingsbak
– airbag voor bestuurders- en passagiersstoel
– brandstoftank 90 l
– bekerhouder op het dashboard
– dashboard met verchroomde ringen
Modellen 2019
Het Arto model viel in 2014, 2016 en 2018 in de prijzen. De Arto ontving een “Speciale Melding” voor zijn overtuigende waarden op de Internationale Automotive. Het verdiende ook ontwerpprijzen zoals de German Design Award en de Red Dot Award. Het kleinste model de Niesmann+Bischoff Smove 6.9Q werd bij Camperland verkozen tot Camper van de maand: https://www.camperland.be/aankooptips/camper-van-de-maand/de-half-integraal-smove-69-q-van-niesmannbischoff-is-verkozen-tot-camper-van-de-maand-januari/
Modellen van 7 tot 8 meter: 77 E, 76 L, 78 F, 74 E, 72 L, 79 E en 79 R
Modellen van 8,7 meter: 88 EK, 88 E, 88 LF, 88 B, 88 F
L voor modellen met een dwarsbed
E voor modellen met enkele bedden
F voor modellen met een Queens bed (centraal bed)
Alle Arto modellen 2019 zijn 2,32 meter breed en 2,95 meter hoog. In de meeste modellen zijn er 4 tot 5 gehomologeerde zitplaatsen.
Kleurenkeuze exterieur
Het gras is groen en campers zijn altijd wit? Niet bij Niesmann+Bischoff. De klant kan zijn eigen smaak, accenten bepalen en de kleur(en) samenstellen voor een meerprijs. Standaard is het Arto model verkrijgbaar in de kleuren:
- Klassiek wit
- Zuiver metaal zilver
- Champagne Mat
- Lava Oranje
- Groen Elox
- Miami Blauw
- Carbon
Woonkamer
Binnenin is er een gevoel van ruimte verdeeld over een totale oppervlakte van wel 16 tot 20 vierkante meter. Het interieur zoals de kasten met een premium, houteffect afwerking zijn gefabriceerd van topkwaliteit en zijn krasbestendige dankzij een glanzende beschermende 3D-film.  Heel wat slimme functies zijn uitgedacht om de compacte woonkamer zo’n ruim mogelijke gevoel te doen geven. In de woonkamer staan de 2 zitbanken tegenover elkaar opgesteld met de opklapbare tafel ertussen. Draai je dan nog eens de pilootstoelen dan kan je makkelijk plaats geven aan 6 volwassenen.
Keuken
De keuken is uitgerust met een modern, handig ruim witkleurig tafelblad dat heel sjiek aandoet. Het gasfornuis is samengesteld uit een drie-vlam gaskooktoestel met een 2,5 kw brander en elektrische ontsteking, gedeelde glazen afschermplaat en een vast gemonteerde glazen spatbescherming op het zijpaneel. De spoelbak heeft een metalen éénhendel mengkraan. De onderste keukenkasten zijn voorzien van een centrale vergrendeling terwijl de laden beschikken over een intrekmechanisme. In de onderste keukenkast is een afvalbak voorzien. De koelkast met een inhoud van 106 liter beschikt over een ingebouwd vriesvak.
Slaapkamer
De slaapkamer is ruim. De vrije ruimte is sterk afhankelijk van het type bedmodel je kiest: een dwars geplaatst bed, twee enkele bedden of een centraal ingepland queensbed. Alle modellen zijn standaard uitgerust met een hefbed. Optioneel kan dit worden vervangen door voorwandkasten in de slaapkamer. Matras van uitstekende kwaliteit voor een goede nachtrust.
Badkamer
De badkamer is voldoende groot om in vrijheid te bewegen en lijkt wel op een wellness tussen 4 muren. De badkamer en het slaapgedeelte van de rest van de woonkamer kunt u met een scheidingsdeur van elkaar scheiden. Dit creëert een comfortabele badkamer en een (om)kleedruimte.Â
De douche heeft een grote douchebak naar campernormen. Douchen is net zo fijn als thuis met een constante waterdruk van maximaal 11,3 liter per minuut. De vers- en afvalwatertank zijn ingebouwd in de verwarmbare dubbele vloer en hebben een inhoud van 120 tot 200 liter, afhankelijk van het model.
Technische Fiche
– AGM batterij 95 Ah
– onafhankelijke ophanging op voor- en achteras
– thermisch verzinkte frame-elementen en breed chassis (1980 mm)
– ontkoppelingschakelaar voor de batterij
– ruimte voor 2 × 11 kg gasflessen of voor Euro 14 l gasflessen
Wat zijn de belangrijkste verschillen tussen de Arto en Flair?
Het grootste verschil ligt in het basisvoertuig en het chassis. De Arto is gebaseerd op een FIAT Ducato-chassis met een maximaal toegestaan totaalgewicht van 4,5 ton (optioneel 4,8 ton) met voorwielaandrijving.
De Flair staat op een IVECO Daily-chassis en heeft een maximaal toegestaan totaalgewicht van 7,2 ton (optioneel 7,49 ton) en achterwielaandrijving. De Flair is 35 cm hoger en 7 cm breder dan de Arto.
De Arto heeft een hoogte en breedte van 2.950 mm – 2.320 mm, voor de Flair zijn deze afmetingen 3.300 mm – 2.390 mm.
Veiligheidsvoorzieningen
Om het zwaartepunt van de Arto zo laag mogelijk te houden werden de watertanks slim ingebouwd en zijn de (zware) batterijen centraal geplaatst onder de verhoogde vloer. De grootste en zwaarste Arto 88 is werd ook daarom gebouwd op het low AL-KO-chassis met een nog bredere spoorbreedte, zodat hij bijna stuurt als een gewone auto.
– elektronisch sperdifferentieel
– Hill start assistant (vertrekken op een helling)
– hill decent control (hulpcontrole bij afdaling)
– grote bus spiegels
– elektronische remblokslijtindicator
– elektronische remkrachtverdeling (EBFD)
Waarborg
Niesmann+Bischoff is een betrouwbaar Duits campermerk dat al meer dan 30 jaar motorhomes bouwt. Vanaf het eerste model, de Clou hadden ze al een idee welke weg ze wilden opgaan. De Clou was toen al een ongezien model op de markt. Vandaag bouwen ze 3 modellen: Arto, Flair en Smove. Â Op de modellen van 2019 biedt Niesmann+Bischoff 10 jaar lang garantie op waterdichtheid. Het gebruik van glasvezelversterkte kunststof van 30 mm (GFK) met extra hoog glasgehalte en zeer sterke afdichtingen biedt optimale bescherming voor het dak en maakt het extreem robuust en krasbestendig, net als de andere externe componenten. Isolatie met aluminium en styrofoam in een sandwich principe wanden (30 mm).
Tabel
Tabellen worden meestal niet juist op smartphones weergegeven. Scroll naar rechts voor een volledige weergave
Merk | Subtype1 | Subtype2 | Chassis | Motorisatie | brandstof | Lengte | Breedte | Hoogte | Wielbasis | Maximum totaal gewicht | Netto laad vermogen | Aantal passagiers rijdend | Type bed | vuil water | Prijs vanaf |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Niesmann+Bischoff | Arto | 76 L | Fiat Ducato 45 Heavy | Multijet 2300 cc - 96 kw/130 pk - 4 cyl. | Diesel Euro-6 | 7,684 | 2,32 | 2,95 | 4,15 | 4500 | 900 | 4 (5) | dwarsbed | 120 | 131496 |
Niesmann+Bischoff | Arto | 72 L | Fiat Ducato 45 Heavy | Multijet 2300 cc - 96 kw/130 pk - 4 cyl. | Diesel Euro-6 | 7,26 | 2,32 | 2,95 | 4 | 4500 | 1150 | 4 (5) | dwarsbed | 120 | 127866 |
Niesmann+Bischoff | Arto | 77 E | Fiat Ducato 45 Heavy | Multijet 2300 cc - 96 kw/130 pk - 4 cyl. | Diesel Euro-6 | 7,784 | 2,32 | 2,95 | 4,35 | 4500 | 850 | 4 (5) | enkele bedden | 120 | 132706 |
Niesmann+Bischoff | Arto | 74 E | Fiat Ducato 45 Heavy | Multijet 2300 cc - 96 kw/130 pk - 4 cyl. | Diesel Euro-6 | 7,484 | 2,32 | 2,95 | 4 | 4500 | 1100 | 2 (3) (4) | enkele bedden | 120 | 130286 |
Niesmann+Bischoff | Arto | 79 E | Fiat Ducato 45 Heavy | Multijet 2300 cc - 96 kw/130 pk - 4 cyl. | Diesel Euro-6 | 8,044 | 2,32 | 2,95 | 4 | 4500 | 1100 | 4 (5) | enkele bedden | 120 | 139373 |
Niesmann+Bischoff | Arto | 85 E | Fiat Ducato 45 Heavy | Multijet 2300 cc - 96 kw/130 pk - 4 cyl. | Diesel Euro-6 | 8,427 | 2,32 | 2,95 | 4,15 | 4500 | 800 | 4 (5) | enkele bedden | 150 | 143475 |
Niesmann+Bischoff | Arto | 88 EK | Fiat Ducato 45 Heavy | Multijet 2300 cc - 96 kw/130 pk - 4 cyl. | Diesel Euro-6 | 8,763 | 2,32 | 2,95 | 4,5 | 4500 | 700 | 4 (5) | enkele bedden | 150 | 144685 |
Niesmann+Bischoff | Arto | 88 E | Fiat Ducato 45 Heavy | Multijet 2300 cc - 96 kw/130 pk - 4 cyl. | Diesel Euro-6 | 8,763 | 2,32 | 2,95 | 4,5 | 4500 | 700 | 4 (5) | enkele bedden | 150 | 144685 |
Niesmann+Bischoff | Arto | 88 B | Fiat Ducato AL-KO 50 Heavy | Multijet 2300 cc - 96 kw/130 pk - 4 cyl. | Diesel Euro-6 | 8,763 | 2,32 | 2,95 | 4,5 | 4500 | 700 | 4 (5) | enkele bedden | 150 | 144685 |
Niesmann+Bischoff | Arto | 79 R | Fiat Ducato 45 Heavy | Multijet 2300 cc - 96 kw/130 pk - 4 cyl. | Diesel Euro-6 | 8,044 | 2,32 | 2,95 | 4 | 4500 | 1150 | 3 (4) | enkele bedden | 150 | 139373 |
Niesmann+Bischoff | Arto | 78 F | Fiat Ducato 45 Heavy | Multijet 2300 cc - 96 kw/130 pk - 4 cyl. | Diesel Euro-6 | 7,927 | 2,32 | 2,95 | 4,35 | 4500 | 800 | 4 (5) | queensbed (centraal bed) | 120 | 133795 |
Niesmann+Bischoff | Arto | 88 LF | Fiat Ducato 45 Heavy | Multijet 2300 cc - 96 kw/130 pk - 4 cyl. | Diesel Euro-6 | 8,763 | 2,32 | 2,95 | 4,5 | 4500 | 700 | 4 (5) | queensbed (centraal bed) | 150 | 144685 |
Niesmann+Bischoff | Arto | 88 F | Fiat Ducato 45 Heavy | Multijet 2300 cc - 96 kw/130 pk - 4 cyl. | Diesel Euro-6 | 8,763 | 2,32 | 2,95 | 4,5 | 4500 | 700 | 4 (5) | queensbed (centraal bed) | 150 | 144685 |
Conclusies
Uitstekend
- kabels en leidingen keurig weggewerkt
- ruimtelijk lounge gevoel binnenin
Minder goed
- hoge instaptrede
- geen volledige vlakke vloer
Niesmann+Bischoff Arto op Youtube

Fabrikantengroep:Â Niesmann+Bischoff is een Duitse fabrikantengroep van luxueuze Premium campers.
Heeft u een Arto camper van Niesmann+Bischoff te Koop? Gratis te plaatsen bij Camperland! Plaats hem/haar TE KOOP in onze Campershoek
Bronnen: Foto’s en teksten © Niesmann+Bischoff press – https://www.niesmann-bischoff.com/en/press/
Bewerking Rudi Van Overloop voor Camperland.be
Aanverwante onderwerpen

De Weinsberg Alkoof CaraHome 550 MG, verkozen tot Camper van de maand December

TEC – campers zonder gasfles – McLouis past het toe in zijn MC4 2020 reeks bij model MC4 879 en MC4 873

Hymer Concept Car: de Hymer Galileo moet de eerste autonoom zelfrijdende camper worden
