Burstner brengt zijn Campeo C540 busje nu uit met een 4×4 aandrijving van Dangel voor minder dan 60.000 €

Burstner brengt zijn Campeo C540 busje nu uit met een 4×4 aandrijving van Dangel voor minder dan 60.000 €

De Burstner Campeo is een buscamper serie gebouwd in de Franse fabrieken van Kehl nabij Straatsburg. Zijn meubilair wordt in de schrijnwerkerij van het nabije Wissembourg vervaardigd. De Campeo illustreert de Duitse kwaliteit, aangevuld met een Franse touch. 

Het kleinste model, de 540 C komt in de loop van 2021 uit in een vierwielaangedreven versie die je kan uitbouwen met een extra off-road pakket. Het wordt apart door het Franse Dangel geïnstalleerd. Hiermee heb je een sportieve 4×4 buscamper van 5.41 meter voor 2 personen met achterin een dwarsbed van 197 op 133 cm

Als optie kan je kiezen voor extra slaapplaatsen op het dak waar je een bed van 200 x 135 cm ter beschikking krijgt. Daarnaast is de zitbank ook nog om te vormen tot een derde slaapplaats van 180 x 80 cm. De Burstner Campeo serie die voorzien is van een Truma 4000 Watt kachel. De Campeo serie kwam eerder aan bod in Camperland.

Voor een off-road trip heb je goede aangepaste banden nodig. De fabrikant kiest hier met een off-road pakket voor 16 inch alle terreinbanden van BF Goodrich. Om die banden de nodige plaats te geven zijn de wielkasten ook breder gemaakt. Om nog meer te beschermen is er onderaan ook extra bescherming aangebracht om de brandstoftank, het motorcompartiment en het AdBlue tankhuis te beschermen.

Het grote verschil met deze 4×4 uitvoering zit hem tussen het gebruikte chassis en motor. De 4×4 technologie van Dangel komt ook wel voor bij Fiat Ducato 4×4, zoals bij de uitvoering van de gewone Campeo 540 C die een 120 PK motor heeft van Fiat Ducato en niet de Citroën motor bij de 4×4 versie. 

Bürstner heeft hier gekozen voor de Citroën Jumper met zijn 2.2 liter motor van 2179 cc met 140 pk (103 kW). Niet alleen is de motor zwaarder, de extra 4×4 ophanging weegt ook meer dan 100 tot 150 kg surplus. Dankzij het voldoende hoog laadvermogen is dit echter bij dit model van 5.4 meter geen probleem.

Om off-road te kunnen rijden staat het chassis ook ietwat hoger. Vooraan is dat slechts 2.2 cm hoger maar achteraan staat het chassis 6 cm hoger dan normaal: het geheel heeft een beetje een naar beneden duikende neus. Deze 4×4 Dangel versie zal zo’n 59.000 € kosten in België, maar dan wel nog zonder het aanstekelijke Active pakket en/of het speciale off-road pakket dat eigenlijk toch onmisbaar is.

Wie of wat is Dangel?

De 4×4 technologie is dus afkomstig van Dangel. Het Franse bedrijf bouwt met zijn 80-tal medewerkers al meer dan 25 jaar lang 4×4 aangedreven auto’s om voor merken als Opel, Peugeot, Citroën en Fiat. Bekend zijn onder andere de 4×4 modellen van Partner, Combo, Jumpy, Ducato, Expert, Boxer en Berlingo. 

Reeds meer dan 22.000 (lichte) voertuigen werden zo naar een 4×4 versie gebracht, daarbij beperkt het merk zich tot de ombouw van voorwielaangedreven voertuigen. De 4×4 aandrijving wordt dus niet in de fabrieken van Opel, Peugeot, Fiat of Citroën geplaatst maar bij deze externe partner uit Sentheim, net ver van Mulhouse en Colmar vandaan. De samenwerking tussen Citroën en Dangel is niet nieuw. Reeds in 2015 bestond er bijvoorbeeld reeds een 4×4 Citroën Jumper versie, weliswaar met een eenvoudiger systeem als vandaag..

Bürstner heeft hier gekozen voor de Citroën Jumper met zijn 2,2 liter motor van 2179 cc met 140 pk (103 kW)

Bürstner 83%

Kwaliteitsscore Camperland in %, gebaseerd op de CLPLUSDATA base 2021

Prijzen (1/2021)

Deze Burstner Campeo 540 C 4x4 versie zal zo’n 59.000 € gaan kosten in België, maar dan wel nog zonder het aanstekelijke Active pakket en/of het off-road pakket dat eigenlijk toch onmisbaar is

Er zijn twee systemen van Dangel met 2 jaar garantie

    • de gewone hydraulische viscokoppeling
    • de hydraulische viscokoppeling met een differentieel vergrendeling

De voorwielaangedreven Jumper krijgt er een extra aftakking bij naar een achterdifferentieel dat boven de achteras hangt. Halverwege de cardanas wordt dan een viscokoppeling geplaatst. Hun aparte systeem dat tussen de 15 en 17.000 € kost wordt onderaan het voertuig nadien bevestigd. Binnen in het voertuig kan het systeem in-en uitschakelen en de huidige versies beschikken over een elektronische tractiecontrole op de 4 wielen.

Het 4Motion systeem van VW met Haldex koppeling

Ten opzichte van bijv. het 4Motion 4×4 systeem bij de Volkswagen Transporter die in de fabriek van VW zelf worden ingebouwd, voorzien van de nodige elektronica: het 4Motion systeem verdeelt het koppel naar behoefte over de voor- en achteras over alle vier de wielen. Omdat het allemaal automatisch gebeurt, kan de bestuurder gewoon ontspannen en laat het systeem aan de slag met het. Zelfs bij het rijden off-road.

Bij een VW 4Motion 4×4 systeem zal de wagen zelf een onverwachte gevaarlijke situatie voelen, zoals bijvoorbeeld aquaplanning, en automatisch binnen de 80 milliseconden zijn 4×4 inschakelen om je wagen op de weg te houden. 

Om de krachten over alle vier de wielen te verdelen maakt Volkswagen’s 4Motion gebruik van een Haldex-koppeling. Deze hydraulische, elektronisch gestuurde koppeling doet onder normale omstandigheden eigenlijk weinig tot niets. Pas zodra de voorwielen tractie of grip verliezen zorgt de Haldex-koppeling dat ook de achterwielen worden aangedreven. 

Het voornaamste voordeel van deze techniek is o.a. het besparen van brandstof. Tijdens normale, constante snelheden draaien de achterwielen immers gewoon mee met de primair aangedreven voorwielen.

Het 4Matic systeem van Mercedes-Benz – Drift Mode

Daarnaast heb je nog o.a. het 4Matic 4×4 systeem van Mercedes dat toegepast wordt bij o.a. de Vito en de daaraan gekoppelde Marco Polo modellen van Mercedes en Westfalia. Het vierwielaandrijvingssysteem werd ontwikkeld in samenwerking met Steyr-Daimler-Puch (momenteel Magna Steyr). Het eerste ontwerp van 4Matic systeem werd geïntroduceerd in 1987 en is ondertussen aan zijn 5e generatie toe. 

Dit systeem kan 100 % van het beschikbare koppel naar de voor- of achteras sturen. In de vijfde generatie werd een extra instelling geïntroduceerd in het E63 S AMG-model dat de vooras loskoppelt van de aandrijflijn, waardoor het effectief verandert in een auto met achterwielaandrijving. Dit is bekend geworden als “Drift Mode“.

Het Dangel Bosch systeem: 4WD, Eco 2WD en Auto 4WD

Het Dangel Bosch systeem kent 2 rijmodussen: de 4WD of de Eco 2WD: de 4×4-aandrijflijn wordt ontkoppeld dankzij een klauwkoppeling in de achterste verdeelbak. Het voertuig werkt met voorwielaandrijving, als standaard 2WD-versie. Dit bespaart brandstof en bandenslijtage, wanneer je de 4×4 niet nodig hebt. Je zet manueel de 4WD aan of uit.

AUTO 4WD Modus

Er is echter ook een (duurdere) AUTO 4WD Modus: bij normale grip op het wegdek werkt het voertuig met voorwielaandrijving, net als de standaard 2WD-versie. Als de vooras grip verliest, brengt de visco-koppelingseenheid een deel van het beschikbare koppel over op de achteras. Dit verloopt automatisch, zonder tussenkomst van de bestuurder, soepel en alleen wanneer dat nodig is. Het voertuig keert terug naar 2WD zodra de vooras weer voldoende tractie heeft.

Foto schema 4×4 Dangel standaard installatie

    • 4×4-transmissie met automatische koppeloverdracht door hydraulische koppeling.
    • Totale bodemvrijheid 195 mm leeg in rijklare toestand (afhankelijk van de uitvoering).
    • Overbrengingsverhoudingen ongewijzigd.
    • Originele banden.
    • Gewicht van de apparatuur ongeveer 150 kg (afhankelijk van de uitvoering).

Uit de handleiding

Een citaat uit deze Franstalige handleiding 

Uw voertuig is uitgerust met een stuurautomaatkoppeling. Die is verantwoordelijk voor het overzetten naar het achterasgedeelte van het aandrijfkoppel bij verlies van grip op de vooras. Het beheer wordt volledig automatisch uitgevoerd en er is geen actie van jou nodig. Tijdens  een parkeermanoeuvre (in 1e versnelling en in achteruit) wordt je voertuig licht geremd in zijn voortgang. Dit fenomeen is volkomen normaal en wordt veroorzaakt door verschillende rotatiesnelheden tussen de voorkant en achterkant

De activering van het CDS-systeem gebeurt automatisch telkens wanneer het voertuig wordt gestart. Het systeem start : in het geval van gripverlies wordt het gesignaleerd en is te zien door het knipperlicht van de handset. In uitzonderlijke omstandigheden (modder, sneeuw, losse grond, etc.) kan het nuttig zijn neutraliseer het systeem te neutraliseren door op de knop te drukken om de wielen te laten draaien en de grip opnieuw te herstellen.

Let op: het systeem wordt handmatig of automatisch gereactiveerd vanaf 50 km/u. Dit CDS-systeem biedt naast de 4×4 extra veiligheid bij normaal rijden, maar mag de bestuurder niet aanmoedigen om extra risico’s te nemen of om op hoge snelheid te rijden snelheden te hoog voorbij de limiet van de wetten der natuur.

Opties en pakketten

Wil je wat camper hebben dan kiest je voor het Active pakket hetgeen we ook vinden bij de Copa C 500, het nieuwe minibus model Van Burstner van enkele weken geleden. Dit leuke pakket geeft de Campeo een automobiele touche met zijn 16 inch aluminium velgen en kozijnen.  De externe vormgeving en het logo Active op de motorkap onderscheiden het voertuig van de standaardversie. De zetels zijn verder verfijnd met een automobielstoffering en een geborduurd Active logo.

Extra slaaphefdak

Voor een meerprijs kan je kiezen voor een slaaphefdak met ruime afmetingen (200 x 135 cm), gemakkelijk toegankelijk via een ladder en beschikbaar in de kleur van de carrosserie. Door het hefdak te combineren met een optionele converteerbare eethoek kan het aantal slaapplaatsen aan boord van de Campeo tot 5 worden verhoogd.

Burstner logo
18e plaats
kwaliteitslabel camperland (50) 2021
85 %
34e plaats (op 67)
kwaliteitslabel camperland 2023
66 %

Burstner VANS, minivans en motorhomes

3.85
Waterdichtheidsgaranties 5.0
Beoordeling Camperland 3.5
Nakomen van garanties (bolle vloeren) 3.0

Beter

  • Duitse kwaliteitsnormen
  • Groot aanbod en keuze
  • Vernieuwende ideeën
  • Ruime keuze aan # modellen
  • Alle type campers
  • Voordelige pakketten
  • 100% houtvrije constructie
  • Ruim dealernetwerk
  • 10 j. waterdichtheids garantie

Minder

  • Sommige meubelen zijn van Franse origine
  • Sommige modellen onvoldoende laadvermogen
  • Opties verhogen aankoopprijs
  • Prijs opties en pakketten
  • 2023 – problemen met bolstaande vloeren
  • Tussenkomst waarborg voor gedupeerden kan beter
  • In Frankrijk gemaakt meubilair = kwaliteit?
37
Merk Bürstner – UW waardering

U bent vandaag of vroeger camperbezitter geweest van dit merk?
Geef met de sterren (van 1 tot 5) jouw waardering voor het merk.
Het eindresultaat is een gemiddelde van alle stemmen.
1. Geef het aantal sterren op
2. Klik op “Bewaar aantal sterren”

Burstner (half-) integralen

10 jaar garantie (2023-24)

6 jaar garantie op Copa
(2023-24)

isolatie

Geschikt voor gebruik in alle seizoenen.

Burstner
sinds 1965

Burstner Copa 6 jaar garantie ipv 10 jaar

Op elke Bürstner-camper krijgt u een uitgebreide garantie van 2 jaar vanaf aankoop. Ontwikkeling, productie en verkoop zijn gecertificeerd volgens de internationale norm ISO 9001:2015.

Wij hebben zoveel vertrouwen in onze producten dat we u vanaf modeljaar 2019 een lekgarantie van 10 jaar geven. Neem direct contact op met uw Bürstner service- of handelspartner

6 jaar lekgarantie voor de Copa.


Bürstner-assistentie = Uw mobiliteitsgarantie

Praktische hulp bij onvoorziene gebeurtenissen: Bürstner Assistance maakt van elke situatie het beste, zodat technische storingen uw vakantie zo min mogelijk beïnvloeden.

Alle chassisleveranciers (Fiat, Citroen, Mercedes-Benz) bieden een internationaal geldige garantie op elke in Duitsland geregistreerde Bürstner-camper. Het enige wat u hoeft te doen is de Assistentiedienst van uw chassisfabrikant te bellen en u krijgt direct hulp. 


Bürstner-verbindingsgarantie* – een service van de Hymer-groep

Met de Bürstner verlengingsgarantie* bieden wij u samen met onze partner CarGarantie betrouwbare bescherming tegen onverwachte reparatiekosten. Zodat jij onbezorgd kunt genieten van elke minuut onderweg. Vertrouw op onze expertise. Uw dealer en CarGarantie ondersteunen u betrouwbaar bij een garantieclaim of bij vragen. De Bürstner verlengingsgarantie* is beschikbaar voor zowel nieuwe als gebruikte auto’s die in Duitsland zijn geregistreerd. De nieuwe auto-uitbreidingsgarantie* en de gebruikte auto-garantie* zijn producten van CG CarGarantie Versicherungs AG (CarGarantie), al bijna 50 jaar een van de toonaangevende en meest ervaren garantiespecialisten in Europa.


De nieuwe voertuiguitbreidingsgarantie* voor uw camper  beschermt u betrouwbaar tegen financiële verrassingen, zelfs nadat de fabrieksgarantie is afgelopen. U kunt de extra garantie voor 12, 24 of zelfs 36 maanden afsluiten bij uw garanderende handelspartner. Voor alle nieuwe en jonge campers met een voertuigleeftijd tot 24 maanden.

Prijzen kunt u on-line vinden op https://www.buerstner.com/de/de/service/garantien

  • dak- en bodem met GFK plaat
  • PU lijsten, robuuste PVC laag 
  • hagelbestendig dak
  • XPS, GFK, PU (PUR)

Aanverwante Bürstner camper van, busjes, motorhome & camper onderwerpen – vrijetijdsvoertuigen minivan en urban artikelen

Bronnen

    • https://www.dangel.com/nl/dangel
    • https://www.autoweek.nl/autonieuws/artikel/gereden-citroen-jumper-4×4-dangel/
    • Fotomateriaal uit officiële video Burstner – https://www.youtube.com/watch?v=zEy2ubHbyhk
    • https://www.megamobil.si/4-x-4–en.html

© Publicatie copyright Camperland.be 2021, alle rechten voorbehouden.