Hoeveel camperaars met een motorhome zijn er in België en hoe is de verhouding met andere Europese verkochte campers?

Hoeveel camperaars met een motorhome zijn er in België en hoe is de verhouding met andere Europese verkochte campers? Die gegevens worden verzameld door het ECFEuropean Caravan Féderation, die de cijfers publiceert op zijn/haar website. Camperland brengt die cijfers in een grafiek dat een beter beeld geeft van de verhoudingen in Europa – http://www.e-c-f.com/. Voor België is het B.C.C.M.A. – de Belgian Caravan-Camping & Motorhome Association a.s.b.l. vertegenwoordigt, bekend van o.a. de organisator van Mobicar – http://www.mobicar.be/bccma/ en van Campaway – https://www.campaway.be/

HET ECF publiceert naast de verkoopcijfers van campers en motorhomes in Europa, op regelmatige basis een nieuwsbrief:

2019 – een uitstekend jaar voor de Europese caravanindustrie – de verkoop van campers en caravans steeg dit jaar met meer dan 4 procent.

In België werden in 2019 in totaal 6.276 campers verhandeld !

De meer dan 210.000 nieuwe campers en caravans die in de loop van het jaar 2019 zijn verkocht vertegenwoordigen het op één na beste resultaat in de geschiedenis van de branche. Verkoop in bijna alle nationale ook de markten stegen en voor het komende jaar wordt een verdere omzetgroei verwacht.

Het afgelopen jaar was het op één na succesvolste in de geschiedenis van de Europese caravan industrie. Met 210.315 nieuwe campers en caravans verkocht in 2019 is dit de eerste keer sinds 1980 heeft de omzet in de Europese caravaning-industrie de grens van 210.000 overschreden. Deze vertegenwoordigt een stijging van 4,1 procent ten opzichte van het voorgaande jaar.

Net als in de afgelopen jaren was Duitsland de verkoop leider in Europa. Met 80.863 nieuw geregistreerde voertuigen is de Duitse caravaning-sector dat niet noteerde slechts een robuuste omzetgroei van 13,6 procent, maar behaalde ook de derde beste jaar in zijn geschiedenis.

Verkooprecords werden ook gevestigd in Zwitserland, België en Oostenrijk, waar de verkoop van nieuwe campers en caravans bereikte respectievelijk 6.927, 6.276 en 2.681 eenheden. Spanje registreerde maar liefst een omzetgroei van 25,3 procent, met 8.376 verkochte voertuigen. De omzet steeg ook in Nederland, Denemarken en Finland met respectievelijk 5,9 procent, 12,4 procent en 11,4 procent.

Hoewel de verkopen extreem snel waren in de middelgrote caravan- en caravanmarkten, ze stagneerden in de grootste, namelijk Frankrijk en het VK, waar de verkoop van nieuwe voertuigen bedroeg respectievelijk 31.496 en 33.741 eenheden.

De schaduw van de Brexit was een reden voor de omzetdaling van bijna 4,1 procent in het VK, terwijl Frankrijk de resultaten bijna behaalde vergelijkbaar met zijn uitstekende prestaties vorig jaar (omzet van 1,6 procent). De omzet in 2019 is gedaald aanzienlijk in Noorwegen en Zweden, na een aantal jaren van uitzonderlijk sterke verkopen groei.

“In Zweden werd een aanzienlijk hogere belasting geheven op nieuw geregistreerde campers medio 2018 van kracht, daarom besloten veel consumenten een nieuwe camper aan te schaffen eerder dan ze anders zouden hebben gedaan. Maar dit verminderde het aantal van dergelijke aankopen gemaakt in Zweden in 2019 – naar alle waarschijnlijkheid een situatie die zichzelf in de toekomst goed zal maken, ”merkt op Jost Krüger, secretaris-generaal van de European Caravan Federation (ECF).

Recordomzet van nieuwe campers

Behalve in Zweden, Noorwegen en Italië, waar de verkoop van nieuwe campers met 42,4 daalde procent, 13,8 procent en 2,7 procent, steeg de verkoop van nieuwe campers in heel Europa en in de meeste markten met dubbele cijfers.

Over het geheel genomen verkoop van nieuwe motor caravans stegen in Europa met 5,5 procent tot 131.956 voertuigen – een absoluut record. Dit is de vierde opeenvolgende jaar waarin het verkooprecord van het voorgaande jaar voor campers was bijgevuld, en in het algemeen is de verkoop van deze voertuigen sinds 2010 bijna verdubbeld.

Deze ontwikkeling is toe te schrijven aan de talrijke gevallen van recordverkoop in Europese caravanmarkten, vooral in Duitsland, waar de verkoop met 15,1 procent steeg tot 53.922 voertuigen Duitsland is de verkoopleider op het Europese continent. Ook in Spanje, met 5.977 verkochte voertuigen voor een stijging van bijna 25 procent.

België met 5.062 verkochte voertuigen (en waar voor het eerst meer dan 5.000 caravans werden verkocht). In Nederland, waar 2.097 voertuigen werden verkocht, ondanks dat Nederland voornamelijk een caravanmarkt was en Oostenrijk, met 1.699 verkochte voertuigen.

Van bijzonder belang voor de Europese caravan industrie is de omzetgroei behaald in Frankrijk en het VK, Europa’s tweede en derde grootste markten respectievelijk.

De Britse markt groeide met 4,5 procent met 15.349 verkochte exemplaren, terwijl de De Franse markt eindigde het jaar dicht bij het niveau van vorig jaar met 23.768 verkochte voertuigen (een daling van 0,5 procent).

Ook de vraag naar caravans in Europa blijft stijgen

De populariteit van caravans onder Europeanen blijft hoog. Na een lichte dip in 2018, de omzet aantal nieuwe caravans is in 2019 met 1,7 procent gestegen naar 78.359 nieuwe caravans. In Duitsland is de verkoop leider in dit segment ook, in totaal 26.941 caravans uitgerold uit dealer showrooms – een robuuste 10,7 stijging ten opzichte van het voorgaande jaar. Het VK, Europa’s op één na grootste caravanmarkt (18.392 verkochte voertuigen), behaalde opnieuw een substantiële verkoophit in 2019.

“De onzekerheid over de gevolgen van de Brexit lijkt een dempend effect te hebben op de vraag van de consument, die met name de verkoop van caravans beïnvloedt, aangezien dit segment dat vaak is bijzonder kwetsbaar voor een verzachtende economie, ”merkte de heer Krüger op.

In Frankrijk de derde grootste caravanmarkt in Europa daalde de verkoop met 4,9 procent ten opzichte van het voorgaande jaar (7.728 verkochte voertuigen).

De omzetstijging bedroeg echter 6,1 procent (7.034 verkochte caravans) in de
cruciale Nederlandse markt was een welkome ontwikkeling en de verkoop van nieuwe caravans werd daar verkocht overschreed voor het eerst sinds 2012 de 7.000 eenheden.

Eveneens opmerkelijk was het maar liefst 31,2 procent omzetgroei geregistreerd in Spanje en de aanzienlijke 8,2 procent omzetstijging in de Deense markt.

“Gezien het feit dat onze industrie het op één na beste verkoopjaar in haar geschiedenis heeft gehad, is het redelijk om te zeggen dat 2019 voor de sector een buitengewoon succesvol jaar was. Op vakantie gaan in een caravan
of camper is bijna nooit zo populair geweest – ondanks de verkoopdalingen die we zien in een handvol markten vanwege bijzondere omstandigheden of eenmalige effecten.

En zo zijn we ervan overtuigd dat we het komende jaar verdere omzetgroei zullen zien, vooral in de segment motorcaravan. Naar onze mening is de kans groot dat de verkoop van nieuwe campers en caravans zullen het aantal van 220.000 in 2020 overschrijden ”, merkte de heer Krüger op. Dit betekent ook dat het record van 1980 misschien wel binnen handbereik zou zijn.

Bronnen

De Europese Caravan Federatie, bezoek de websites voor meer informatie over caravaning: www.e-c-f.org of www.caravaning-info.de.

De European Caravan Federation (ECF) is een koepelorganisatie die de belangen behartigt van de nationale verenigingen van de Europese caravan-industrie. François Feuillet en Jost Krüger zijn, respectievelijk president en secretaris-generaal van de ECF. Opgericht in 1964, bestaat de ECF uit 12 nationale organisaties, die elk de belangen vertegenwoordigen van de productietak van de caravaning-industrie in elk van de EU-lidstaten. De ECF is de lobbyorganisatie in Brussel voor de Europese caravanindustrie. In deze hoedanigheid lobbyt de ECF EU-wetgevers over politieke, economische en technische zaken die ECF-leden bezighouden. Het hoofdkantoor van de ECF is gevestigd in Zürich, Zwitserland.