De KnausTabbert groep kondigt voor de CMT 2024 in Stuttgart (13-21/01/2023) enkele nieuwigheden aan maar sommige hebben we al eerder aangemeld op vorige beurzen zoals in augustus 2023 in Dusseldorf. Elektrisch is vandaag het modewoord van de moderne mobiliteit. Knaus heeft dit vertaald in een nieuwe caravan: YASEO, een innovatieve en ultramoderne caravan die alle disciplines van de ambitieuze voertuigbouw omvat: van een consequent lichtgewicht ontwerp voor een vermindering van de luchtweerstand dankzij het geoptimaliseerde frontvlak, tot de volledige elektrificatie van alle essentiële kampeerfuncties zoals koken, koelen of verwarmen. Bovendien is er een geheel nieuwe flexibiliteit in het ontwerp van de woonruimte, die dezelfde comfortabele functies biedt als veel grotere voertuigen op een relatief kleiner vloeroppervlak. Wordt de Yaseo de voorloper van de eerste 100% elektrische camper?
TOURER CUV en TOURER CUVISION – Het beste van twee werelden
Het begon het leven als een idee. Vervolgens is er een onderzoek uitgevoerd. En nu is eindelijk de tweede modelvariant onthuld , de serieversie van de op de VW Bulli T6.1 gebaseerde TOURER CUV 500 LT. KNAUS heeft de CUV (Caravanning Utility Vehicle) opnieuw volledig opnieuw gedefinieerd en het beste van twee werelden gecombineerd. Met zijn variabel dak biedt de TOURER CUV verschillende voordelen: ‘Ingeschoven’ tijdens het rijden; wendbaar en compact als een Urban Class-voertuig. Dit betekent dat het nieuwe model aangenaam laag is en minder windbestendig is. Dit vermindert het verbruik en beschermt het milieu. Deze oplossing maakt het ook mogelijk om enkele ondergrondse parkeergarages te betreden.
Wanneer u op uw vakantiebestemming aankomt, onthult de Tourer CUV zijn volledige stahoogte van 2,17 m, dankzij een unieke en flexibele hefdakconstructie, die elektrisch wordt bediend met een druk op de knop op een afstandsbediening en ongeveer 70 cm meer biedt hoofdkamer. De moderne 500 LT-indeling is een nieuwe toevoeging aan het Knaus-portfolio. Pluspunten: De indeling is vooruitstrevend en praktisch.
Met een totale lengte van iets minder dan 5,9 m biedt de touring CUV 500 LT plaats aan maximaal vier personen als het optionele schuifbed voorin wordt besteld. De TOURER CUV is geschikt voor stadsritten en maakt het manoeuvreren door smalle straatjes en het zoeken naar een parkeerplaats gemakkelijk. Met een standaard toegestaan totaalgewicht van 3200 kg (of optioneel 3500 kg) is de TOURER CUV ideaal voor rijbewijshouders van categorie B en staat hij synoniem voor flexibiliteit en volledige kampeergeschiktheid.
Met4 zitplaatsen voor tijdens het rijden, maximaal vier bedden en veel opbergruimte is het een perfecte gezinsauto. Voorin bevindt zich een comfortabele zitgroep, die kan worden omgebouwd tot tweepersoonsbed. Geen enkel voertuig zou compleet zijn zonder een volwaardige keuken – met een 2 pitten fornuis, een spoelbak en een compressorkoelkast van 90 liter – of een comfortabele draaibare badkamer.
Opvallend is ook de opbergruimte in het achterschip. Dankzij het FoldXPand ontwerp kan deze ruime ruimte tot 150 kg dragen en kan deze eenvoudig worden geladen en gelost via een grote deur aan de linkerkant van 1,48 x 0,43 m. Ook de vijf kilo fles in de gaskast is eenvoudig te vullen. Dit geldt alleen voor het 2-pitsfornuis. Verwarming wordt verzorgd door een Combi 4 dieselkachel, die ruimtebesparend onder de vloer in het achterschip is gemonteerd.
De TOURER CUV is gebaseerd op een VW 6.1-chassis, met een instapmotor van 110 pk en standaard handgeschakelde 6-versnellingsbak. Als optie zijn ook krachtigere motoren en een zevenversnellingsbak met dubbele koppeling verkrijgbaar.
De nieuwe TOURER CUV is ook verkrijgbaar in een KNAUS TOURER CUVISION- model – een speciale editie in Ascotgrijs met standaard 150 pk sterke aandrijving en zeven versnellingen met dubbele koppeling, uitgebreide standaarduitrusting zoals 17-inch banden op lichtmetalen velgen, LED-koplampen , airconditioning in de bestuurderscabine, verwarmde voorstoelen en een navigatie-entertainmentsysteem ‘Discover Media’ met inductielaadstation voor smartphones.
De Tourer CUVISION beschikt tevens over een achteruitrijcamera. Drie ruim bemeten dakkappen laten lucht en licht het voertuig binnen. De CUVISION beschikt tevens over een aan de zijkant gemonteerde luifel. En dat is nog niet alles: het zogenaamde ‘Bridge Light’ tussen de KNAUS CATEYE evolution achterlichten – een doorlopende lichtband – is altijd inbegrepen. Hierdoor wordt het voertuig nog beter zichtbaar en krijgen deze nieuwe CUV’s een hoge herkenningswaarde. Ook op het gebied van veiligheidssystemen is de CUVISION tourer koploper.
Tot de ultramoderne functies behoren noodremhulp, adaptieve cruise control (ACC), detectie van slaperigheid en remmen bij meerdere botsingen. Het start-stopsysteem met remenergieterugwinning beschermt bovendien het milieu. Vergeleken met het seriemodel met bijbehorende uitrusting heeft de TOURER CUVISION een enorm prijsvoordeel.
Campers
VAN TI PLUS en VAN TI PLUS PLATINUM SELECTIE
Sinds zijn marktintroductie maakt de sportieve VAN TI PLUS indruk met uitstekend wooncomfort en uitzonderlijke rijdynamiek. In modeljaar 2024 zullen deze twee succesvolle op VW Crafter gebaseerde modellen niet louter een facelift ondergaan, maar eerder uitgebreide maatregelen om ze beter maar lichter te maken . Er zijn volop mogelijkheden om gewicht te besparen, van de consequente lichtgewicht constructie van al het interieurmeubilair tot de overstap naar een compressorkoelkast en een compacte dieselkachel. Dat laatste zorgt ervoor dat de VAN TI PLUS het nu kan redden met een gasfles van nog geen vijf kilogram.
Nog meer pluspunten van PLUS: In de toekomst zal het lichaam worden aangedreven door een krachtigere lithium-ionbatterij. Hierdoor wordt het voertuiggewicht met twaalf kilogram verminderd, terwijl de zelfvoorziening wordt verbeterd. Het hoogtepunt van modeljaar 2024 is echter de carrosserievloer, die tien centimeter dikker maar ongeveer 10 kilogram lichter is en door de hogere isolatiewaarden de wintergeschiktheid verder verbetert. In totaal wegen de nieuwe 2024-modellen ongeveer 75 cm minder, wat het gebruik en het laadvermogen van de 650 MEG aanzienlijk verbetert.
Beide indelingen (650 MEG en 700 LF) zijn nu ook verkrijgbaar met betrouwbare en uitgebreide PLATINUM-uitrusting , wat een groot prijsvoordeel oplevert ten opzichte van het seriemodel met de bijbehorende uitrusting:
- bijvoorbeeld chassis in INDIUM GREY metallic lak
- originele VW 17 inch lichtmetalen velgen
- voorbumper gespoten in de kleur van het voertuig
- handmatige airconditioning
- multifunctioneel stuur
- draaibare bestuurderscabinestoelen in KNAUS World of Living-design
- cruise control met snelheidsbegrenzer
- detectie van slaperigheid;
- elektrisch verstelbare en verwarmde buitenspiegels
- navigatiesysteem ‘Discover Media’ inclusief ‘Streaming & Internet’ met vier luidsprekers, digitale radio-ontvangst en achteruitrijcamera
- PREMIUM cabinedeur
- insectenwerende deur
- bedverlenging naar de ligweide
- bedverlenging in het voeteneinde bij het 700 LF (F-bed)
- ACTIVE ROCK-bekleding
- Truma CP‐Plus digitaal verwarmingsbedieningspaneel
- Bluuwater waterfiltersysteem
- sfeerverlichting; luifel
- EXCLUSIEVE verduistering van de bestuurderscabine en een 32-inch Smart TV met internettoegang.
Het speciale model heeft ook een gewichtsbesparend potentieel, omdat er een kleine en krachtige nieuwe LTE/W-LAN-antenne is geïnstalleerd in plaats van een standaard satellietschotel. Deze lichtere LTE/W‐LAN-antenne heeft bovendien een positief effect op de rijdynamiek. Dit komt doordat het verwijderen van het gemotoriseerde satellietsysteem, dat doorgaans op het dak wordt gemonteerd en ongeveer 23 kg weegt, ervoor zorgt dat het zwaartepunt van het voertuig gunstig naar het midden van het voertuig ‘dwaalt’.
Intussen keert in het nieuwe modeljaar het goede uitrustingsaanbod en de beproefde kenmerken terug die typerend zijn voor de VAN TI PLUS en die deze aantrekkelijke camper tot een allrounder voor caravanvakanties maken.
VAN WAVE en VAN WAVE VANSATION – Uitgebreide reconstructie met een eenvoudig doel: minder gewicht, meer voordeel
Ook deze KNAUS-modellen, met een kenmerkend golfvormig dak, ondergaan fundamentele verbeteringen die tegelijkertijd dienen om gewicht te besparen en de voordelen voor de klant te vergroten. Net als bij de VAN TI PLUS-modellen zijn er bij de KNAUS VAN WAVE verschillende wijzigingen aangebracht . Het doel was om de bruikbaarheid voor de klant te vergroten en toch het gewicht van het voertuig te verminderen.
De meubelconstructie is doelbewust herzien om aan dit doel van gewichtsvermindering te voldoen. Ook het gewicht van de dikkere bodemplaat met betere isolatiewaarden is geminimaliseerd en geoptimaliseerd. Ook de nieuwe compressorkoelkast en het gebruik van een dieselkachel verminderen het gewicht van het voertuig. In het speciale VANSATION-model is standaard een kleine LTE/W-LAN-antenne geïnstalleerd, wat resulteert in verdere gewichtsbesparing.
VAN TI – Nieuw chassis
De succesvolle VAN TI 640 MEG VANSATION- reeks wordt voor modeljaar 2024 uitgebreid met een model op basis van een Volkswagen Crafter-chassis. De vele standaard extra’s, die deel uitmaken van het uitgebreide VANSATION-pakket, zijn hetzelfde gebleven. Airco bestuurderscabine, luchtvering op de achteras, satelliet-tv, chassis in metallic kleur, 17 inch lichtmetalen velgen, cruise control en navigatie en ‘Bluuwater’ filtersysteem of een luifel zijn slechts enkele voorbeelden van een vrijwel compleet uitgeruste camper van KNAUS.
WEINSBERG nieuwigheden
- X‐Cursion CUV en X‐Cursion CUV EDITION [PEPPER] : Slank als een Bulli, ruim als een WEINSBERG.
- CaraLife : Moderne levensstijl in een gedurfd ontworpen camper.
- CaraSuite en CaraLoft : Meer indelingen voor meer variatie.
- OWN : Individueel ontwerp voor PEPPER-modellen, gebaseerd op een Mercedes Sprinter-chassis.
Knaus nieuwigheden
- TOURER CUV 500 LT en TOURER CUVISION 500 LT: compact rijden, ruim kamperen. De nieuwe Caravan Utility Vehicles herdefiniëren het concept van het hefdak.
- VAN TI PLUS en VAN TI PLUS PLATINUM SELECTION: meer comfort + minder gewicht – een aanzienlijk verbeterd succesmodel.
- VAN WAVE en VAN WAVE VANSATION gebaseerd op een VW Crafter-chassis – lichter, ondanks alle nieuwe functies.
- VAN TI 640 MEG VANSATION: Nu gebaseerd op een VW Crafter-chassis.
Bronnen foto en tekstmateriaal Press site KnausTabbert – https://www.knaustabbert.de/en/press/press-releases/cmt-stuttgart-2024/
Publicatie, verwerking en vertaling © Camperland.be 2024, alle rechten voorbehouden