Voor modeljaar 2022 zijn er 13 nieuwe filters

Je kan nu ook gaan filteren op de gepubliceerde artikelen. De categorieën zijn speciaal aangepast om tot een betere filter resultaat en opties te komen – dit zal verder doorgetrokken worden in de nog te publiceren content

Voetnoot bij de CLPLUS DATABASE publicaties

CLPLUS 2022

Prijszetting (12.2021) – heel wat fabrikanten halen hun catalogus met prijzen off-line. De problemen met grondstoffen zullen wellicht tot prijsstijgingen leiden. Een stijging die nu nog moeilijk kan worden ingeschat. Er update van de verkoopprijzen vallen te verwachten in het voorjaar van 2022.

CLPLUS 2022

 

Zitplaatsen 4 (5):

  • er zijn standaard 4 gehomologeerde zitplaatsen in de camper = zitplaatsen voorzien van gordel
  • er is optioneel een 5e gehomologeerde zitplaats mogelijk, vaak is dit voorzien door een extra zitplaats of een andere modulaire zitbank, tegen meerprijs

Slaapplaatsen 2 (3) (5):

  • Er zijn standaard in dit model 2 slaapplaatsen
  • een derde slaapplaats verwijst meestal naar een modulaire zitbank die kan worden omgevormd tot een derde slaapplaats. soms kunnen dit zelfs 2 slaapplaatsen zijn, of kan er als optie voor een speciale slaapbank worden gekozen. 
  • Nog eens 2 slaapplaatsen zijn de bekomen (totaal dan 5) door een extra hefbed in het plafond – (5) betekend dat het hefbed niet standaard is maar in optie. Is het hefbed standaard voorzien dan staat er 4 (5).
MTM en gewicht motoren
 
Er zijn fabrikanten die voor het nettogewicht voor een Fiat Ducato model met 120 en 140 pk en een model met 160 en 180 PK, toch hetzelfde netto nuttig laadvermogen opgeven. Men kan zich daar vragen bij stellen: de 160 en 180 pk motor van Fiat weegt zo’n 30 kg meer. Die is tevens ook nog eens verkrijgbaar met een AT9 automaat waardoor het verschil groter dan 30 kg bedraagt.
 
Tolerantie cijfers laadvermogen
 
Fabrikanten mogen 5% afwijken bij de publicatie ervan
 
Let op voor deze clausule bij aankoop
 
Tijdens de aankoop fase is het noodzakelijk om het gewicht van de opties die op het voertuig moeten worden geïnstalleerd, te controleren:
 
Alles wat niet is inbegrepen in de standaardversie van het voertuig, resulteert in een toename van het gewicht in rijklare toestand met als gevolg een verminderd laadvermogen tot de mogelijke vermindering in het geval van het totale gewicht voor de beschikbare laadvermogen. De beschikbare ladingen zijn het resultaat van het verschil tussen de maximaal toelaatbare massa en de rijklare massa en hebben een tolerantie van 5%.
 
Prijzen
 
De vermelde prijzen zijn een richtprijs op het moment van het samenstellen van de database. Als basis worden prijzen uit Frankrijk, Duisland, Nederland en België vergeleken. Verschillen kunnen optreden opdat de invoerder bijv. verschillende veiligheidsopties op het model (reeds) voorziet.
 
Blacklist
 
Je kan een selectie maken op basis van minimum 400 kg nuttig laadvermogen. Modellen met minder dan 400 kg nomen we blacklist modellen. Kijk uit of je misschien hetzelfde model op een ander chassis vermeld (3650 kg, 4000 kg, …) enz. 

De Camperland min. laadnormen werden in 2020 vastgelegd op min. 400 kg netto nuttig laadvermogen.

  • Kijk bijv. uit naar een gelijkend model binnen dezelfde serie
  • Kijk of u dit model op een andere chassis kan verkrijgen met meer laadvermogen
  • Of koop tevens het model met een krachtigere motor en neem een aanhanger mee 
CLPLUS 20210

Catalogus

Soms kunt u een catalogus downloaden in pdf ter illustratie en ondersteuning

  • sommige zijn een bundeling van verschillende catalogussen aan elkaar
  • de taal kan Engels, Duits, Nederlands, Frans of zelfs Italiaans zijn
  • we presenteren alleen catalogussen van het voorbij modeljaar: dus deze die niet meer on-line te vinden zijn
  • wenst u de catalogus (in pdf) van het huidige modeljaar dan verwijs ik naar de website v/d fabrikant
Youtube filmpje
  • er kan 1 youtube filmpje zijn opgenomen die je laat binnenkijken in het model. De focus ligt niet op de spreker (en de gebruikte taal) maar op het laten zien van de camper, zowel exterieur als interieur.
CLPLUS 2021

YouTube filmpjes

Per model kunnen er 2 YouTube filmpjes gepubliceerd worden

  • het 1è filmpje (links) is een exacte weergave van het model + modeljaar
  • het 2è filmpje (rechts) is een weergave van de serie (algemeen) of een erg gelijkend model uit een eerder modeljaar of met een andere pakket
Prijslijst downloaden – Camperland.be-Camperlijst2021.pdf
 
Er wordt regelmatig een update geplaatst van de prijzen in dit modeljaar. Zie hierboven onder prijslijst -> de lijst dien je enkel te gebruiken ter ondersteuning om verschillen te vergelijken. Het geeft een goede opsomming. De lijst is gerangschikt volgens model (alkoof, integraal, buscamper, …) en vervolgens alfabetisch op naam met verder een beknopt aantal info zoals aantal zit- en slaapplaatsen, vermogen motor en type motor.
 

MTM en gewicht van…tot

Er zijn fabrikanten die als netto laadvermogen een min. en een max. opgeven zoals McLouis en Mobilvetta uit de Trigano groep. Dit is pure onzin. In de camperland database zal u steeds de “laagste” laadwaarde terugvinden.

Wetgeving laadvermogen = massa in rijklare toestand

Het hanteren van het netto laadvermogen is Europees geregeld volgens art. 2, rubriek 4a) VO (EU) 1230/2012 – Toch volgt niet iedere fabrikant deze richtlijnen: “onder massa in rijklare toestand wordt verstaan – het rijklaar gewicht”

Voorbeeld: rijklaar gewicht 2.750 kg, toelaatbaar totaalgewicht 3.500 kg, maximaal laadvermogen 750 kg.

Het rijklaargewicht, volgens art. 2, rubriek 4a) VO (EU) 1230/2012 is, voor zover niet afwijkends is geregeld, als volgt gedefinieerd:
Het leeggewicht van het voertuig in standaard uitrusting volgens weging door de fabrikant (incl. boordwerktuig)

+ brandstoftank voor 90% gevuld
+ 75 kg (gewicht van de bestuurder)
+ Alu gasflessen (11 kg vulniveau) voor 100% gevuld (komt overeen met 18 kg totaalgewicht)
+ vers watertank voor 100% gevuld ( vulniveau van vers water is afhankelijk van model begrensd op 10 liter**/ 20 liter**/40 liter** tijdens de rit, voor zover technisch voorzien)
+ toilet spoeltank voor 100% gevuld
+ warm water boiler voor 100% gevuld = gewicht in rijklare toestand

** Vulniveau van de watertank is door een overloopventiel begrensd tot 10 / 20 / 40 liter modelafhankelijk (aanbevolen vulniveau tijdens de rit), volgens bijlage V, deel A, rubriek 2.6Fnn (h) VO (EU) 1230/2012.

  • het leeggewicht – Het leeggewicht is het gewicht van het voertuig in standaarduitvoering en zonder basisuitrusting, d.w.z. zonder het gewicht van de bestuurder en zonder „vloeistoffen“, alsmede zonder extra uitrusting (volgens art. 2, rubriek 3 verordening (EU) 1230/2012. 

Andere richtlijnen

De meeste constructeurs volgen bovenstaande richtlijnen maar niet allemaal – Mobilvetta: “De aangegeven massa’s verwijzen naar de bepalingen van de Europese richtlijn 2007/46/EG.” 

Het omvat het gewicht van het lege basisvoertuig van de bestuurder (75 kg), 100% van de brandstof (tank van 60 l), zoet water (tank gevuld met 20 l onderweg), en een gastank voor woondoeleinden (20 kg). De massa in rijklare toestand, en dus het laadvermogen en / of gecertificeerde stoelen kunnen variëren afhankelijk van de accessoires geïnstalleerd.

Mobilvetta – technisch toegelaten massa # massa in rijklare toestand

Er bestaat een verschil tussen het maximum technisch toelaatbare massa in beladen toestand en de massa in rijklare toestand. Het bevat elementen van de vervoerde passagiers gedefinieerd door de fabrikant (bestuurder uitgesloten), en de persoonlijke bezittingen. De berekening van het laadvermogen is gebaseerd op het volgende parameters: 75 kg per passagier (exclusief bestuurder), 10 kg bagage per passagier en voor de bestuurder 10 kg voor elke meter lengte van het voertuig, plus de resterende laadvermogen, dat kan worden gebruikt voor de installatie van accessoires of voor extra bagage.

Besluit – laadvermogen in het keuringstation

Wat u uiteindelijk netto zal mogen beladen wordt in het keuringstation bepaald en is terug te vinden op het zgn. schouwingsformulierDit cijfer is EXACT wat je met de staat van het voertuig op dat moment netto kunt beladen. Vraag altijd deze gegevens voor je een tweedehandse camper koopt ! 

De camperland CLPLUS database is er om u te helpen en te vergelijken en je te behoeden voor een misaankoop. De data is met zorg samengesteld, maar zelfs data van de fabrikanten zelf bevatten soms fouten. Camperland noch de eigenaar Rudi Van Overloop kunnen op geen enkel moment verantwoordelijk gesteld worden voor eventuele gevolgen door het gebruik van deze gegevens uit de databank(en).