TCS of Tractie Controle is ontworpen om tractie van aangedreven wielen te verbeteren, het zogenaamd spinnen of wielspinnen. Het systeem voorkomt het doordraaien van de wielen zodra de bestuurder gas geeft en zorgt daarmee voor een grotere bestuurbaarheid van het voertuig. TCS staat synoniem voor of Anti Slip Regeling (ASR). Tractiecontrole is vergelijkbaar met ESP maar dient niet hetzelfde doel. De nieuwste TCS versies heten nu Tractie+ (Tractie Plus). Het tractiecontrolesysteem deelt normaliter de elektrisch-hydraulische remmotor en wielsensoren met het antiblokkeersysteem.
Het is een systeem dat vanuit het motormanagement werkt en kan op meerdere manieren zijn werk doen door:
-
- Het motorvermogen verminderen zodat de motor het vermogen levert dat nodig is om de wielen weer grip te geven door het onderdrukken van de bougie(s) in een of meer cilinders.
- Het afknijpen van de brandstoftoevoer naar een of meerdere cilinders.
- Het afremmen van een of meer wielen.
Wanneer kan je best het TCS systeem uitzetten?
TCS lijkt dus, net als het Electronic Stability Programme (ESP), een systeem te zijn dat altijd aanstaat en dat enkel voordelen kent. Echter, in sommige situaties is het geen slecht idee om TCS in je voertuig uit te zetten als je camper met teveel PK’s een té hoog vermogen naar de wielen overbrengt.
Een andere situatie waarbij het uitschakelen van je tractie controle systeem een goed idee is, is bij extreem glad weer. Heb je je TCS aan, dan zorgt extreme gladheid ervoor dat je gewoon niet meer vooruit komt. Het systeem kan immers geen grip vinden. Zet je TCS uit, dan kan je die grip meestal wel degelijk vinden met je rechtervoet.
Tractie Plus of Tractie+
De nieuwste generatie Tractie+ neemt de problemen bij Tractie bij gladheid weg. Tractie Plus is een tractieregelingssysteem waarmee de chauffeur ook bij gladheid altijd van voldoende tractie verzekerd zal zijn.