Wanneer een wiel begint te slippen, zal het sperdifferentieel automatisch ingrijpen door het koppel naar het wiel met meer grip te sturen. Dit voorkomt dat het voertuig in een slip raakt en verbetert de controle en stabiliteit tijdens het rijden. Het sperdifferentieel kan mechanisch of elektronisch zijn, afhankelijk van het specifieke model en de uitvoering. Bij het gebruik van het sperdifferentieel is het belangrijk om te weten dat het voornamelijk voordelen biedt bij offroad rijden of in omstandigheden waar de grip beperkt is. Het kan echter minder effectief zijn op verharde wegen, waar de wielen normaal gesproken gelijke grip hebben.
Het systeem is vaak geconfigureerd om naadloos te functioneren, zodat de bestuurder zich kan concentreren op het rijden zonder zich zorgen te maken over het beheren van de tractie.
Er zijn ook nadelen. Omdat ze extra mechanismen en onderdelen hebben, is de kans groter dat ze verslijten en vervangen moeten worden dan bij andere differentiële typen.
De TRAIL versie van de Ford Transit en Ford Transit Custom zijn voorzien van een apart type van sperdiffentieel: mLSD. Het sperdifferentieel in hun Trail is ontworpen om de tractie en stabiliteit van het voertuig te verbeteren, vooral onder uitdagende rijomstandigheden. Dit systeem helpt bij het verdelen van het koppel tussen de achterwielen, waardoor beide wielen gelijke grip krijgen, zelfs als één wiel minder grip heeft (bijvoorbeeld op gladde of losse oppervlakken).
Een relatief eenvoudig niet elektronisch ontwerp van differentieel wordt gebruikt in voertuigen met achterwielaandrijving, waarbij een ringtandwiel wordt aangedreven door een rondsel dat is verbonden met de transmissie . De functies van dit ontwerp zijn om de rotatieas met 90 graden te veranderen (van de aandrijfas naar de halve assen) en een reductie in de overbrengingsverhouding te bieden.