Een dieselroetfilter (DPF) is een apparaat dat is ontworpen om dieselroet of roet uit de uitlaatgassen van een dieselmotor te verwijderen. Deze keramische roetfilter vangt roetdeeltjes op om te voorkomen dat ze het uitlaatsysteem verlaten. Zoals elk filter, moeten ze regelmatig worden geleegd om de prestaties te behouden. Bij een keramische roetfilter wordt dit proces ‘regeneratie’ genoemd. Regeneratie kan passief of actief zijn.
Passieve regeneratie
Passieve regeneratie vindt automatisch plaats tijdens het rijden als de uitlaatgastemperatuur hoog genoeg is. Omdat in veel gevallen het roetfilter niet de geschikte temperatuur bereikt om te regenereren, hebben fabrikanten ‘actieve’ regeneratie oplossingen ontworpen.
Actieve regeneratie
Om te beginnen moet men onderscheid maken tussen actieve regeneratie bij een OEM filter (Original Equipment Manufacturer) of een retrofit roetfilter.
Wanneer bij een af fabriek (OEM) gemonteerd roetfilter de tegendruk te hoog begint op te lopen, zal de ECU van het voertuig aan de van een brandstofinjectie de naverbranding opstarten, hierdoor wordt de uitlaatgastemperatuur kunstmatig verhoogt en de regeneratie geactiveerd. Als de motor wordt uitgeschakeld terwijl de regeneratie bezig is, is het mogelijk dat het regeneratieproces niet werd voltooid.
Storingen. En zal tal van oorzaken die een normale ‘regeneratie’ kunnen belemmeren
-
- de best gekende en meest voor de hand liggende is het teveel aan korte ritten en afstanden waardoor de motor niet voldoende hoge temperaturen bereikt om het proces in gang te zetten
- een verkeerd olietype
- een probleem met het inlaat-, brandstof- of uitlaatgasrecirculatiesysteem (EGR) dat onvolledige verbranding veroorzaakt, zal de roetbelasting verhogen
Voor meer info zie https://ehcteknik.com/nl/wat-is-een-dpf/