Een hydraulische accumulator is een drukvat dat veel taken uitvoert in een hydraulisch systeem zoals een versnellingsbak. Ze worden gebruikt om druk te handhaven, energie op te slaan en terug te winnen, drukpieken te verminderen, chassisophangingen te voeden en schokken, trillingen en pulsaties te dempen. De nieuwe 8-traps automaat bij de Fiat Ducato maakt gebruikt van een accumulator. De accumulator zorgt voor een snellere reactietijd en extra verfijnde werking van het start- en stopsysteem. Hij werkt als een demper en zorgt voor soepelere en snellere schakelmomenten en voorkomt zo schokkerige overgangen tussen de verschillende versnellingen. Vooral bij toepassing van de start-stop technologie levert de accumulator onmiddellijk hydraulische druk als de motor weer start, zodat de transmissie direct klaar is voor gebruik.
De hydraulische accumulator helpt bij het behouden van een constante hydraulische druk, wat belangrijk is voor het functioneren van de koppelomvormers en kleppen. Het vermindert slijtage aan onderdelen zoals de koppelomvormer en kleppen door plotselinge drukpieken te voorkomen.
De hydraulische accumulator is te herkennen aan de afkorting AT van automatische transmissie, ze worden niet alleen gebruikt bij Fiat Ducato.
Ook sommige DCT’s (Dual-Clutch Transmissions) en geavanceerde ZF-automaten bevatten dit systeem voor verbeterde prestaties.