De Dual mode doelt in feite om een hybride voertuig met 2 motoren: een klassieke verbrandingsmotor (meestal op benzine) aangevuld met een elektromotor.
Electrix Dual mode van Challenger en Chausson
Dankzij deze specifieke dual mode technologie kunnen bestuurders eenvoudig schakelen tussen volledig elektrisch rijden, ideaal voor stadsverkeer, en de klassieke thermische modus voor langere ritten, waardoor een grotere actieradius ontstaat en tegelijkertijd het milieu wordt gerespecteerd.
De Electrix serie van Challenger en Chausson is dus niet 100% elektrisch, hetgeen de benaming ietwat suggereert. Op de Franstalige website wordt de term Bi-Mode gebruikt voor dit het allereerste dual mode elektrische model. De Dual Mode biedt een nieuwe mobiliteitsoplossing voor camperliefhebbers die hun ecologische voetafdruk willen verkleinen met behoud van prestaties en comfort.
-
- Thermische motor: motor van 140 pk (of 180 pk optioneel) met handgeschakelde versnellingsbak (of automatische versnellingsbak met 8 versnellingen optioneel).
- Elektromotor: 37 kWh accu, met een motor van 90 kW en een koppel van 1400 Nm.
Voor een soepele gebruikerservaring integreert de ElectriX een innovatief besturingssysteem voor dual mode management: alle informatie is direct beschikbaar in de binnenspiegel. Dit systeem maakt het mogelijk om de verschillende rijfasen eenvoudig te beheren en de accu’s op te laden tijdens de vertragingsfasen, in beide aandrijfmodi.
Deze speciale serie is het resultaat van een exclusieve samenwerking met Bedeo, leider in de elektrificatie van bedrijfsvoertuigen