Een pop-up dak of dakbed is populair bij kampeerders die flexibiliteit en ruimte willen zonder met een groot voertuig te hoeven rijden. Kenmerkende voorbeelden zijn minivans en buscampers (campervans) die voorzien zijn van een slaapplaats op het dak. Maar er zijn ook (in mindere mate) voorbeelden van een pop-up in combinatie met een (compact) halfintegraal model. Af en toe gebruikt men ook de term hefdak omdat het dak omhoog moet gelaten worden om te kunnen gebruiken.
Het dakbed of pop-up kan omhoog worden getild. Wanneer het open staat komt in minivans dan de benodigde stahoogte vrij om rechtop in het voertuig te kunnen bewegen. Het openen van het dak kan met mankracht zijn, meegeholpen door telescopische stangen. Er zijn echter ook pop-up daken die volledig elektrisch kunnen worden bediend.
Het bovendeel is voorzien van een matras en ventilatieopeningen (meestal met ritssluitingen). De matras kan ondersteunde zijn met een mattenbodem of met schotelveren.
Cityvan of minivan met dakbed parkeren in de (ondergrondse) garage
Het succes van de minivan ligt hem in het dubbel gebruik en daarnaast is hij met een gesloten dakbed en zijn beperkte afmetingen qua lengte, hoogte en breedte geschikt om thuis gewoon in de (ondergrondse) garage te parkeren.
Ga je op citytrip dan kan je hem overal op een gewone autoparkeerplaats gaan parkeren (meestal maximaal 6 meter lengte), en zelfs ter plaatse overnachten maar dan mag je niet aan kampeergedrag doen (niet op blokken, niet koken, niet buiten of binnen eten, en dergelijke meer). De minivan is meestal niet breder dan een gezinswagen (rondom 2.05 m) maar er zijn ook bredere modellen.
Verwarming op het dak
Op het dak kan het frisjes worden, zeker buiten het zomerseizoen. Standaard is verwarming op het dak niet voorzien, dit komt meestal standaard voor bij de betere PREMIUM modellen. Afhankelijk van het merk wordt er wel optioneel uw een keuze aangeboden om voor extra verwarming te zorgen. Daarnaast zijn er ook merken met optionele extra isolatiematerialen om het boven op het bed warmer te houden.
Hoe geraak je in een dakbed?
Meestal, heel vaak maar ook niet altijd is het pop-up bed bereikbaar via een meegeleverde draagbare ladder.
Hoe groot moet een dakbed zijn?
Het is een wezenlijk verschil voor uw nachtrust om te kunnen slapen (met twee) in een bed van 110 of 140 cm breed. Bent u groot plus 190 cm dan slaap je niet lekker in een bed met maar 180 of 185 cm lengte. De afmetingen van het bed gaan natuurlijk hand in hand met de afmetingen van het voertuig en het oppervlakte aan dak. Soms moet er ook nog ruimte vrijgelaten worden om naast het dak een airco te kunnen installeren.
Zonnepanelen
Kunt u nog altijd een zonnepaneel plaatsen met een pop-bed op het dak? Jawel, meestal kan dit nog aan de bovenzijde van het dak. Maar dit verschilt van merk tot merk. Vraag dit na bij uw leverancier of verkooppunt of kijk de technische gids na van het model en zie onder de mogelijke opties of pakketten.
Laadvermogen met of zonder dakbed?
Is het dakbed een optioneel gegeven dat moet je niet alleen de 2 extra personen in van je netto laadvermogen in mindering brengen maar ook het gewicht van de dakconstructie zelf.
Is het dakbed niet inclusief dan moet je het gewicht van de 2 slapers + het gewicht van het bed op het dak, nog in mindering brengen van uw netto laadvermogen. Zo’ n pop-up bed heeft gemiddeld een gewicht tussen 100 en 150 kg afhankelijk van het merk, de grootte en de degelijkheid van de isolatie, matras en eventueel extra ondersteunde bodem op schotelveren.
Sowieso is de matras in een pop-up bed niet automatisch dik te noemen al is het maar om het gewicht dat boven op het dak toch beperkt is. Tenslotte moet je vaak ook het dakbed uitklappen, inclusief de bodem van het bed, om tot een stahoogte te komen binnen. Een stahoogte die noodzakelijk zal zijn al is het maar om het keukenblok te gebruiken, naast het gemakkelijker bewegen in het voertuig.
Berekening: de fabrikant geeft 450 kg op als netto laadvermogen, dit is inclusief de bestuurder. U brengt dus nog 3 personen in mindering (1 bijzitter en 2 bijslapers van het dak) of 3 x75 kg = 225 kg. Daarvan nog het gewicht van het dak aan 145 kg: 225 kg – 145 kg = 80 kg. En dan hebben we nog niet de extra bagage voor de 2 slapers in mindering gebracht. Dit voorbeeld maakt duidelijk dan het netto-laadvermogen aangegeven af fabriek best 650 kg of meer zou bedragen wanneer het dakbed nog optioneel moet worden genomen?