Een 4×4 is een motorhome die kan voortgestuwd worden met 4 wielen, die elk apart grip hebben met de bodem. Daarom kiest men ook aangepaste terreinbanden voor een betere grip. Een vierwielaandrijving kan permanent zijn of niet. Wanneer hij niet permanent is kiest bijvoorbeeld de bestuurder wanneer hij voor de 4×4 kiest (op onverharde wegen, op sneeuw, in de modder). Maar de moderne 4×4 is vaak verbonden met een automaat vandaar komt de permanente 4×4 het vaakst voor.
Een 4×4 fanaat heeft natuurlijk specifieke verlangens en verwachtingen. In bijna alle types van camper en motorhomes kun je 4×4 versies vinden: dit gaat vanaf minivans tot de grote, premium integralen. Nadeel is dat je met dit type voertuig steeds in een duurdere klasse terecht komt want hij vraag ook een speciale uitrusting zoals o.a.
-
- een verhoogd chassis
- een extra beschermplaat onder de motor
- speciale terreinbanden
- extra bescherming van de zijwanden
- extra bagagerekken
Je kan met een 4×4 camper zomaar een (onverhard) wegje inslaan op zoek naar avontuur of een speciaal plekje opzoeken zonder dat je hoeft bang te zijn ergens vast te rijden in de modder.
Een vierwielaangedreven voertuig heeft de reputatie een betere wegligging te hebben met minder gevaar om te slippen, ook op de gewone rijbaan. Denk maar aan aquaplanning of winterse omstandigheden met sneeuw. Sta je op een camping of een camperplaats geparkeerd op een grasveld, dan kan de 4×4 erg van pas komen tegen het slippen op een zompige bodem en het wegkomen uit de modder.
Achterwielaandrijving
Ben u gewoon om met een normale (gezins-) wagen of camper te rijden, dan heb je vooral ervaring met voorwielaandrijving. Het kan dus een aanpassing zijn om met een vierwiel aangedreven wagen te rijden, al dan niet met een permante aandrijving op de 4 wielen of met achterwielaandrijving in een gewone modus.
Naast de échte 4×4 aandrijving bestaan er in de camper wereld nog verschillende afgeleide vormen zoals mLSD ( Electronic Stability Control systeem) bij de Ford Custom Trail die voorzien is van een speciaal sperdifferentieel ontwikkeld door Qualife
Afwijkende 4×4 systemen
Burstner werkt samen met het Franse Dangel voor een aparte (goedkopere) 4×4 systeem (zie bij aanverwante termen/synoniemen).
Permanente 4×4
Een permanente 4×4 heeft voor- en nadelen. Als voordeel is er de veiligere wegligging en dat niet alleen bij overvloedige regenweer, hagel of sneeuwbuien. Ben je met de 4×4 onderweg op zoek naar een plaats om te overnachten, dan moet je ook niet bang zijn als het asfaltweg plots overgaat in een onverharde zandwegel. Het enige nadeel is het hogere verbruik bij een permanente aangedreven 4×4 voertuig.
Een voorbeeld: volgens de cijfers van Mercedes zouden het verbruik voor de Vito Tourer Pro 4×4 tussen 8.2 en 11.2 l/100 km liggen (met permanente 4×4 aandrijving).
4Motion
4Motion is een term gebruikt door de Volkswagen groep om de aandrijving met 4×4 aan te duiden voor hun voertuigen (zie bij aanverwante termen/synoniemen).
4Matic
Vierwielaandrijving systeem van Mercedes-Benz