Talrijke nieuwe plattegronden voor Breezer, Cruiser en Explorer in het modeljaar 2019 bij het Duitse LMC (Hymer-groep)

Talrijke nieuwe plattegronden voor Breezer, Cruiser en Explorer in het modeljaar 2019 bij het Duitse LMC (Hymer-groep)

Veiligheidssystemen in het campervoertuig: ABS, EBA, EPS, ESC, HDC, …. Waar dient het allemaal voor?

Alle campervoertuigen, of het nu een Ford, Fiat, Mercedes of een Citroën is, zijn uitgerust met bepaald (minimum) niveau van veiligheidsvoorzieningen. Vaak kan je nog apart een “pakket” kiezen met extra veiligheidsuitrustingen zoals air-bags, EBA, EPS, ESC, ABS, Hill Descent Control en zo meer. Vele termen zijn Engelstalig. Merken geven soms hun eigen(verschillende)  benamingen aan systemen die dezelfde veiligheid verzekeren.

Welke zijn ze er wat is hun nut? Een alfabetisch overzicht van A-Z:

ABSAntilock Brake Systeem: een systeem voor remmen dat voorkomt dat wielen blokkeren bij het remmen. Het zorgt voor een optimalisering van de remafstand en zorgt ervoor dat de motorhome bestuurbaar blijft voor de chauffeur.

Achteruitrijcamera: biedt een realistische weergave van de omgeving achter het voertuig. De dynamische hulplijnen helpen bij het inschatten van afstanden en het vermijden van schade tijdens het manoeuvreren.

Airbags: zijn er bij voorkeur voor bestuurder EN begeleider. Air-bags beschermen je bij een botsing. Het is een luchtzak die voor je open gaat zodat je niet in contact komt met harde delen van het voertuig.

Cruisecontrol: met deze controle kan je het voertuig aan een constante snelheid laten rijden (bijvoorbeeld aan 90 km/uur), wat tot een zeker gebruiksgemak leidt. Interessant voor grotere afstanden omdat het systeem ervoor zorgt dat de chauffeur minder snel vermoeid raakt op zijn lange trip.

Curve Control: detecteert wanneer een bestuurder zijn bocht te snel neemt en kan het motorkoppel snel verlagen – en de remmen op de afzonderlijke wielen activeren – zodat de bestuurder de controle over het voertuig niet verliest.

Distronic: afstandsassistent die zelfstandig de vooraf ingestelde afstand met een voorliggend voertuig kan aanhouden en daardoor lange ritten meer ontspannend kan maken.

Drive Away Assist: hulp camera met het zicht rondom die een waardevolle ondersteuning biedt bij het parkeren en manoeuvreren.

EBAEmergency Brake Assist: helpt om het voertuig zo doeltreffend mogelijk te laten remmen in een noodsituatie. Het systeem registreert hoeveel druk u op het rempedaal hebt uitgeoefend en verhoogt deze, indien nodig, automatisch.

ESCElectronic Stability Control, vertaald een elektronische stabiliteitsregeling. Het is een anti-slip systeem dat beslist om één of meerdere wielen af te remmen om een zwenkende camper terug op een rechte lijn te krijgen (denk aan een zwierende caravan), m.a.w. het systeem zal het voertuig doen vertragen

ESPElectronic Stability Program: een systeem die de bestuurder van een camper ondersteunt wanneer deze in een kritieke situatie terechtkomt waarbij het voertuig dreigt te gaan slippen. Bijvoorbeeld bij een plots uitwijkmanoeuvre voor onverwachte hindernis, bij het verkeerd inschatten van een bocht of bij een verraderlijk wegdek.

HBAHydraulic Brake Assistance: verhoogt de remkracht in noodgevallen

Hill Descent Control: afdalingscontrole. Dit systeem biedt de chauffeur en het voertuig ondersteuning bij het afdalen van (steile) hellingen zodat dit veel veiliger kan verlopen. Het systeem hou een gewenste snelheid tijdens het dalen aan zonder dat u continue op het rempedaal moet staan.

Hill Holder: het Hill Holder systeem maakt integraal deel uit van het ESP syteem. Het treedt in werking  vanaf een helling van 2°. Houdt bij wegrijden op hellingen het voertuig geremd en verhindert dat het voertuig achteruit “zakt” zonder de handrem te gebruiken. De rem wordt automatisch losgelaten  wanneer het door de motor geleverde koppel voldoende is om het voertuig vooruit te laten rijden.

Hydraulic Rear Boost: geeft nog meer extra remdruk op de achterwielen bij een noodstop, wanneer het ABS-systeem wordt geactiveerd.

LACLoad Adaptive Control:  controleert de verdeling van de lading

LED High Performance koplampen: speciale koplampen die de weg ‘s nachts extra goed verlichten met een verre en heldere verlichting.

LDWSLane Departure Warning System: bepaalt of de camper buiten zijn rijstrook treedt, ook onder weersomstandigheden met slecht zicht. In geval van gevaar, waarschuwt een akoestisch en visueel signaal de bestuurder over het mogelijke dreigende risico.

MSRMotor Schleppmoment Regelung:  vermijdt verlies van grip bij bruusk terugschakelen

Rear Cross Traffic Alert & Exit Warning: dode hoek assistent geeft visuele en akoestische waarschuwingssignalen om ongevallen bij het veranderen van rijstrook, het achterwaarts uitparkeren en het uitstappen te voorkomen.

Roll Stability Control-systeem: systeem dat voorkomt dat het voertuig omrolt als het zwaartepunt te hoog ligt of in bochten met negatieve verkanting.

Roll Over Mitigation: ondersteuning van situaties waarin het risico op kantelen groter is, dat de rolbeweging vermindert, ofwel de zijdelingse hellingshoek van de camper ten opzichte van het wegdek, ook in bochten.

Schemersensor:  schakelt automatisch de koplampen in wanneer het licht buiten onvoldoende is.

Speed Limiter:  de maximum snelheid van het voertuig kan ingesteld worden, wat de veiligheid verhoogt. De bestuurder kan in geval van bepaalde inhaalmanoeuvres de ingestelde limiet overschrijden door het gaspedaal volledig in te trappen.

TPMSTire Pressure Monitoring Systeem: de bandenspanning onder controle houden betekent niet alleen meer veiligheid, maar ook minder verbruik en lagere emissies. De TPMS controleert voortdurend de bandenspanning via 4 sensoren en meldt eventuele afwijkingen rechtstreeks op het display aan boord.

Traction(+): kun je vertalen als tractie. Een systeem dat er voor zorgt dat je met een betere grip weg geraakt uit modder, sneeuw, zand of gras in plaats van te glijden of zonder grip ter plekke te blijven. Het systeem controleert voortdurend het vermogen dat naar elk wiel wordt overgebracht en past dit aan voor maximaal contact en grip wanneer u versnelt. Het systeem wordt ingeschakeld tot 30 km/uur en alleen wanneer nodig.

Tyre pression: Als bij één van de banden de spanning tijdens de rit daalt activeert het bandenspanningscontrolesysteem en waarschuwt het door een pictogram op het instrumentenpaneel te laten oplichten.

TSRTraffic Signs Recognition: met behulp van een camera assisteert de TSR de bestuurder door de verkeersborden met snelheidslimieten en inhaalverboden te herkennen, die worden weergegeven om het display om de bestuurder te informeren.

Wet Wiper System: biedt de bestuurder al tijdens het wissen een verbeterd zicht.

Hymer B-klasse Masterline B-ML 780 en B-ML 790 op Mercedes Sprinter chassis, verkozen tot camper van de maand mei

Hymer Masterline, camper van de maand mei 2019

Het Laïka premium aanbod breidt verder uit met de nieuwe Laika Kreos 8012 op Iveco chassis

Zelf-nivellerende luchtvering achterop (originele Iveco-uitrusting) en automatische transmissie (ook standaard) zorgen voor een unieke rijervaring die zelfs klanten tevreden stelt die het beste van hun camper eisen

De nieuwe Burstner serie IXEO T is meer dan 690 G: de T 736 met zijn Queens bed is een nog grotere middenklasse kwaliteitscamper

Burstner IXEO T 736 met zijn Queen-sized bed en zitgroepen tegenover elkaar (Hymer groep)