- Camperpland
- december 17, 2022
Update 17.12.2022
- Fiat, Citroen en Peugeot behoren nu alle 3 tot de Stellantis groep maar verschillen toch in motorinhoud, prestaties en uitstoot (zie onder motoren voor clplus). Fiat kent grote problemen om zijn modellen te leveren door chips tekorten. Voor motorhomes zijn er in 2023 maar 2 motorenversies leverbaar: 140 of 180 pk. Ondanks dat alles wordt de Fiat motor nog altijd als de beste keuze gevonden in prijs/kwaliteit al is het marktaandeel van 75% nu met 30% gezakt.
- Voor modeljaar 2023 zien we veel fabrikanten modellen uitbrengen op Ford Transit met voorwielaandrijving en verbrede achteras als een alternatief voor Fiat. Daarnaast zijn er nog enkele 4×4 modellenversies (Randger en Font Vendôme) en uitvoeringen in de sportievere Trail versie.
- Ondanks de vernieuwde 4é generatie Ford Transit motoren zien we toch nog te vaak camperaars die problemen hebben met hun Ford motor en dit met slecht 5 tot 10.000 km op de teller. Ook anno 2022. Het is een pijnlijke vaststelling. Een model op Ford is iets goedkoper dan hetzelfde model op Fiat. Toch is het noodzakelijk om goed te vergelijken welke basisuitrusting (zoals 15 of 16 inch aluminium of stalen velgen) en veiligheidsopties en rijhulpmiddelen al dan niet reeds in de (standaard) aankoopprijs zijn inbegrepen. Voor modeljaar 2023 is dit een Ford 130, 150 en 170 pk motorkeuze uit een 2.0 liter.
- De Ford Trail heeft een handgeschakelde versnellingsbak die is uitgerust met een mechanisch zelfblokkerend voordifferentieel dat de tractie op gladde oppervlakken verbetert. Deze is eigenlijk beter dan de elektronische versie van het Traction + systeem van Fiat.
- Andere motorhome merken promoten hun modellen op een Peugeot Boxer, die ze zelfs nog 1000 € lager geprijsd zetten als hetzelfde model op Citroën. Het verschil tussen een Fiat en Citroën model ligt tussen de 500 en 1000 € in het voordeel van de Fransen. Beiden, Peugeot en Citroën kan je in tegenstelling tot Fiat, wel een 165 pk versie kiezen.
- Mercedes heeft een nieuwe Sprinter maar legt toch vooral de nadruk op E, zoals de EQV serie: 100 % elektrisch rijden met een autonomie van circa 350-400 km.
- AL-KO: integralen van boven 5 ton zijn soms verkrijgbaar op het verbeterde AL-KO chassis, zoals bij Mercedes-Benz modellen. Een optie die je ook soms bij Fiat, Iveco, .. hebt maar nooit als optie bij Citroën, Peugeot of Ford. Daarnaast zijn er ook modellen met het SLC lichtgewicht chassis van Hymer bij zijn eigen merken.
- Terwijl Volkswagen met zijn elektrisch ID.Buzz de ene naar de andere prijs binnenhaalt – het model leent zich vooral als minivan, niet zozeer als camper.
Update 05/07/2021 – Van de nieuwe verkochte motorhomes draaien 99% van de motoren nog op diesel. Voor het modeljaar 2021 voldoen deze aan de (strengere) Euronorm 6d of Euro VI D normen, waarop normaal Euro 7 zou volgen. Als we de tendens bij Fiat kunnen geloven zal de nieuwste Euronorm Euro 6d-Full heten.
Benzineversies zijn er te vinden onder de kleinere vrijetijdsvoertuigen (minibus, minivans) zoals bij Volkswagen. CNG motoren duiken op eveneens enkele motoren met een elektrische aandrijving.
Tussen de groep van campermodellen tot 3500 kg zitten heden het vaakst motoren van Fiat, Ford, Mercedes, Citroen, Renault en Peugeot. In de grotere modellen (+ 4.500 kg) zijn het meestal zwaardere motoren (2.3, 3.0 liter of meer) van Mercedes Sprinter, Actros en Atego, Iveco Daily en Iveco Eurocargo.

Motorfabrikant verhoudingen
Alle dieselmotoren voor het modeljaar 2020/21 gebruiken de AdBlue technologie om een zéér lage NO2 uitstoot te bekomen waarmee je in de toekomst (tot 2027) wellicht weinig problemen zal ondervinden voor toegang tot beperkende milieuzones. Bij Fiat kon je vroeger kiezen uit LPEGR of AdBlue technologie, voor modeljaar 2020 en 2021 zijn er enkel nog modellen met AdBlue.
Alle andere merken gebruikten reeds de AdBlue technologie om hun diesel schoon op de markt te brengen. Met deze technologie dienden ook de motoren aangepast te worden met extra filters en een AdBlue reservoir. Door de extra filter(s) en het AdBlue reservoir (meestal 20 liter, of 20 kg) is er +/- 45 kg aan gewicht bijgekomen. Constructeurs hebben nu de opdracht hun modellen dus nog lichter te bouwer om voldoende laadcapaciteit over te houden en het verlies van deze 45 kg te compenseren. Om de nieuwere Euronormen te halen bestaan er nu technieken die de gassen 2 maal zuiveren. Gaat deze technologie het halen of zullen we elektrisch rijden? Er beweegt alsnog zeer weinig in de camperwereld op dit vlak. Zie ok mijn artikel over waterstof en de toepassing in auto’s.
Elektrische motorhomes (of hybriden) ziet je meestal nog op motorhome beurzen als ‘het campermodel voor de toekomst’ zoals de Mercedes Sprinter F-Cell en de Volkswagen E-Crafter of de voorgestelde Iridium in Düsseldorf met een erg stevige (té hoge) prijs. Of in Engeland de Vanlifer op basis van een Tesla. Sinds het Salon van Düsseldorf 2019 is er de betaalbare hybride Dethelffs GlobeVan E.Hybrid die gecommercialiseerd wordt met een Ford Transit Custom onderstel. Met Maxus brengen de Chinezen de (goedkopere) elektrische bestelauto wellicht nog dichterbij in België voor de doe-het-zelver. Grote uitdaging blijft de actieradius van een elektromotor en zijn hoge gewicht ..sowieso al een aandachtspunt voor een campervoertuig.
AL-KO heeft een nieuwe HPC chassis ontwikkeld. In de loop van 2020 zullen deze met de Fiat Ducato op de markt gebracht worden als een plug-in hybride: een combinatie van een dieselverbrandings met een E-Drive motor.
Welke brandstof kiezen?
Dit lijkt misschien een moeilijke vraag, maar de keuze dwingt je vandaag nog steeds richting diesel. Bij een nieuwe aankoop (ontwikkeld in 2021) beschik je sowieso over de nieuwste AdBlue technologie en normen die voldoen aan Euro 6D of Euro VI D. Hiermee zit je nog een tijdje goed (LEZ tot 2027).
Het is zelfs technisch mogelijk de NOX uitstoot tot nul te reduceren: er bestaan reeds technieken om je camper met een Euro 4 (5) motor aan te passen aan te normen van Euro 6-D temp of Euro 6 D Full al is dit momenteel nog niet erkend door de Belgische overheid. Integendeel, sommige landen sluiten dit gewoon uit. Hou ook rekening met het feit dat een benzine motor wel minder NOX maar wel MEER CO2 uitstoot dan een dieselmotor.
De (enkel aangedreven) elektrische camper komt er zeker aan als men 2 problemen kan oplossen: zijn extra gewicht aan batterijen (laadvermogen) en zijn beperkte actieradius. Tenslotte misschien als derde: de (te) hoge aanschafprijs.
Europa – Klimaatplan 2050
Europa heeft beslist om vanaf 2050 klimaatneutraal te zijn. D.w.z. dat er geen fossiele brandstoffen (benzine, gas, diesel) meer kunnen gebruikt worden. Men kan dan enkel nog elektrisch of op waterstof rijden.
- Camperland artikel van 01.2021
Alle dieselmotoren merken gebruikt in motorhomes gebruiken nu AdBlue technolgie
Welk merk kiezen?
Spelen de prijs, eigenschappen, CO2 uitstoot en kwaliteit een rol bij je keuze?
67 % van de nieuw verkochte campers in België heeft nu een Fiat Ducato onderstel en motor, gevolgd door Ford met 11.8 % en Citroën met 9.4% (cijfers 2018).
Er zijn motormerken met slechte ervaringen voor de consument. Maar de motor van het verleden is niet de motor van vandaag. Door deze problemen is Renault bijna heel zijn marktaandeel kwijt gespeeld (2,6%) maar ook Ford verliest steeds verder terrein. Voor modeljaar 2020-21 valt het grotere aanbod op van modellen met de (vernieuwde) Mercedes Sprinter of Citroën Jumper motor, die beiden duidelijk in opmars zijn en vaak de plaats innemen van de Fiat Ducato in de nieuwere modellenseries.
De Fiat Ducato staat echter al 10 jaar op kop met 80% aandeel. Vraag is of de Mercedes Sprinter met zijn uitmuntende kwaliteit maar hogere prijs een deel van de markt kan inpikken. De nieuwe Citroën motor is (slechts) 500 € goedkoper dan Fiat maar we zien hem steeds meer en meer in nieuwe modellen terug.
Welke merk van motor je ook kiest, je kiest er tevens het chassis en de rij-eigenschappen van het merk bij (de veiligheidsvoorzieningen, schakeling, e.d.m). Eigenschappen zoals die ook voorkomen bij dezelfde bestelwagens van dat merk, maar dan nu met een camper-opbouw of ombouw: let daarom ook op de basis uitrusting die elke merk voorziet bij zijn bestelwagen uitvoeringen zoals rem-, parkeer-, diefstal en andere veiligheidssystemen.
Tenslotte is er toch een merkelijk verschil op te merken tussen de garanties op zowel motor (van 2 tot 5 jaar) als op doorroesten (van 5 tot 12 jaar).
Er zijn verschillen in garantie en onderhoudsbeurten tussen de verschillende merken en motortypes
Campermodellen 2020: aanbod van de merken
Wanneer we de meer dan 1900 modellen voor modeljaar 2020 analyseren kunnen we vaststellen (zie grafiek):
Fiat met 68 % heeft nog steeds een overaanbod van modellen voorzien van de Multijet II motor. Het tweede grootste aanbod is te vinden bij de (nieuwe) Mercedes (Sprinter) die goed voor 8% van het aanbod. Nieuw is de opmars van de modellen uitgerust met motoren van Citroën die zelfs het aanbod van Ford, (5,45 % v/d modellen) overtreft.
Helemaal achteraan bengelen het aanbod van Renault, Peugeot en VW motoren. VW motoren worden dan ook bijna uitsluitend in eigen VW T6 modellen toegepast en bij ombouwers zoals Westfalia. Iveco Daily is goed voor 5.62%, nu zelfs meer dan Ford en komt voornamelijk voor bij de zwaardere (Premium) modellen voor rijbewijs C waar ook Mercedes (Atego en Actros) nog voor enkele procenten is in vertegenwoordigd.
Fiat Ducato motoren zijn het meest gebruikt in motorhome modellen
Campermodellen 2020 met motoren van
Wanneer we de meer dan 1900 modellen voor modeljaar 2020 analyseren kunnen we analoog vaststellen aan de hand van het aanbod motoren is (zie grafiek) samengesteld uit:
- 720 modellen bestaat uit 120 pk motoren, de meeste gebruikte motor in de modellen en aangeboden door verschillende motormerken
- gevolgd door de 140 pk motor die vaak toegepast wordt bij de grotere, en zwaardere modellen (als standaard). Daarnaast is deze motor de eerste upgrade om een model model van 120 pk te vervangen wat we niet in deze cijfers terugvinden
- de 180 pk motor is ook nog in 65 modellen standaard
- de 130 pk motor komt voor in nog 96 modellen, meestal gaat dit om de Ford motor, die tevens nog in 27 modellen is vertegenwoordigd met zijn 177 pk motor
De nieuwe Fiat Ducato Motor 2022 heet nu Multijet 3
De nieuwe motoren moeten voldoen aan de strengere Europese uitstootnormen en heten nu Euro6D-FULL Multijet3 motoren.
De vier PK versies blijven behouden, respectievelijk 120, 140, 160 en 180 PK.
Zie ook onder De nieuwe Fiat Ducato 2022 verandert vooral in de cockpit, maar wat onder de motorkap?
Motoren van Fiat Ducato 2022 - 2.2 liter (2184 cc) - Euro 6d-final (Euro VI E) Multijet3 - 4 cilinder
160 Multijet3
- voor wie iets extra’s wil
- het beste alternatief voor de 140 Multjet3
- met een hoog koppel
- praktisch constant tussen 1500 tot 2500 tpm
- heeft een eigen specifieke versnellingsbak.
- MTM tot 4400 kg voor de Ducato Maxi uitvoeringen
- uitstekende verhouding tussen gewicht, verbruik en emissies
- AT= automaat, MT=manueel
Multijet 3 | 120 PK | 140 PK | 160 PK | 180 PK |
---|---|---|---|---|
CC (cm³) | 2184 | 2184 | 2184 | 2184 |
kW | 88 | 103 | 118 | 132 |
bij tr/min | 3500 | 3500 | 3500 | 3500 |
Koppel | 320 Nm | 350 (MT) of 380 (AT) | 380 (MT) of 400 (AT) | 380 (MT) of 450 (AT) |
bij tr/min | 1400-2500 |
MT 1400-2500 AT 1400-2250 |
MT 1500-2500 AT 1500-2250 |
MT 1500-3000 AT 1500-1750 |
Automaat | nee, 6 man. | ja, 9 | ja, 9 | ja, 9 |
Onderhoud | 48.000 km of 2 J. | 48.000 km of 2 J. | 48.000 km of 2 J. | 48.000 km of 2 J. |
Variabele geometrie Turbo | ja | ja | ja | ja |
Net als bij de vorige Multijet 2 motoren hebben de automaatversies een hoger koppel dan de manuele 6-bak:
PK | Manueel | Automaat | Verschil |
---|---|---|---|
120 | 320 | / | |
140 | 350 | 380 | + 30 Nm |
160 | 380 | 400 | + 20 Nm |
180 | 380 | 450 | + 70 Nm |
Opvallend is:
- het koppel bij 160 of 180 PK is in de manuele versie nog steeds dezelfde
- de grootste winst (+70 Nm) kan gemaakt worden met de 180 PK met automaat, tevens het hoogste koppel bij de Fiat Ducato Multijet3 en dit bij een veel lager toerental van 1500 tot 1750 tr/minuut
- De 140 PK pk versie haalt zijn koppel van 350 Nm bij 1400 tr/minuut -> de vorige versie Multijet 2 met 140 pk vanaf 100 tr/minuut hoger
Bronnen – data en schema’s 2021/2022 via https://www.fiatcamper.com/nl/product/motoren
De nieuwe Fiat Ducato 2022
Fiat Ducato Multijet 2 motor
De Fiat Ducato Multijet II 2,3 liter is de meest verkochte en aangeboden motor onder de campermodellen en heeft ondertussen een jarenlange ervaring kunnen opbouwen, ondersteund door een groot uitgebouwd netwerk van Fiat Professional servicepunten. Voor de modeljaren 2020 is er een nieuwe Multijet II motor met standaard 120 pk die aangeduid wordt als MY2020 (Multijet 2020)
Een negen traps automaat is beschikbaar als optie. De 130 pk motor is bij Fiat dus weggevallen en is vervangen door een 120 PK motor. De wat grotere modellen gebruiken standaard nu een 140 PK motor, maar je kan verder upgraden tot 160 en 180 pk. De cockpit is weinig veranderd: gewoon klassiek ergonomisch en functioneel zonder veel luxe.
Er is een mooie AT9 automaat beschikbaar, maar enkel bij de motoren vanaf 140 PK, dat geldt ook voor het aparte ECO-pakket.
De motor is zuiniger geworden tegenover de Euro 5 en 4 motor en is ook nu verkrijgbaar met een gerobotiseerde versnellingsbak met 6 versnellingen. Met de negen traps automaat heb je echter nog een beter koppel van +20 Nm bij de 160 pk versie tot + 50 Nm bij de 180 pk versie.
Het overgrote deel van (nieuwe) campermodellen wordt door de merken standaard aangeboden met een Fiat Ducato 2,3 l motor met 120 pk, uitgezonderd de zwaardere Premium modellen voor rijbewijs C.
Bijna alle campermerken bieden modellen aan gebaseerd op een Fiat Ducato. Zie ook de analyse in cijfers van campertypes voor modeljaar 2020. Standaard modellen zijn gebouwd op een 3.5 ton CSS chassis (speciaal chassis voor campers) maar er is ook een lichtere (3.3 T), verzwaarde 3500 kg versies waarmee je een aanhanger van 3T mag trekken en zwaardere versies van 4.4 T. Tenslotte is er ook een AL-KO 5 Ton chassis met dubbele as.
Deze motoren werken nu allemaal met AdBlue, een systeem dat de uitstoot beperkt: 1 Fiat met Euro 1 motor stootte vroeger evenveel emissies uit als vandaag 50 Euro-6 motoren samen.
Zie hierover meer op https://www.fiatcamper.com/nl/product/motoren
- + 15 kg gewicht
- prijs vanaf 2100 €
- + 30 kg gewicht
- prijs vanaf 3850 €
- + 45 kg gewicht
- prijs vanaf 5850 €
Modeljaar 2020
De Fiat Ducato Multijet II 2,3 (MY2020) liter is er in 6 verschillende motorversies:
Met een manuele versnellingsbak:
- 120 pk bij 2750 tpm – 320 Nm bij 1400 toeren/minuut – 10% verbeterd
- standaard versie 140 pk bij 3500 tpm – 350 Nm bij 1400 toeren/minuut – 9% verbeterd
- 160 pk bij 3500 tpm – 380 Nm bij 1500 toeren/minuut
- 180 pk bij 3500 tpm – 400 Nm bij 1500 toeren/minuut – 12% verbeterd
- CNG 3.0 l – 136 pk bij 2730 tpm – 350 Nm bij 1500 toeren/minuut
- Electric – 90 kw – 280 Nm
De nieuwste Multijet II 2020 versie (MY2020) is niet meer in 130 pk verkrijgbaar maar is nu standaard 120 pk geworden: zie Fiat Ducato motor 2020 met AdBlue.
De 130 PK motor van 2019 is nu de 120 PK geworden als standaard motor uit dezelfde 2.3 liter
Uitbreiden met een AT9 automaat? Reken op een meerprijs van 3300-3900 €
De Fiat Ducato Multijet3 2.2 (2022) liter Euro 6D full met AdBlue is er in slechts twee verschillende motorversies:
- Multijet3 2.2 liter – 140 pk (automaat)
- Multijet3 2.2 liter – 180 pk (automaat)
Het voorbije modeljaar 2019
De Fiat Ducato MultijetII 2.3 (2019) liter was er in 5 verschillende motorversies:
Multijet 2 2.3 liter – 130 pk
Multijet 2 2.3 liter – 130 pk AdBlue
Multijet 2 2.3 liter – 150 pk
Multijet 2 2.3 liter – 150 pk ECOJET
Multijet 2 2.3 liter – 180 pk POWER
Plus
- hoge betrouwbaarheid
- groot netwerk van servicepunten (via app)
- nieuw dashboard sinds 2021 en verbeterde rijhulpsystemen, multifunctioneel stuur, elektrische handrem, een digitale achteruitkijkspiegel enz. (in chips)
- sleutelloos starten en openen van de deuren
- naast een 3500 kg chassis ook een Heavy 4200 kg chassis keuze
- 2.2 liter motor Multijet 3 generatie 2023 met AdBlue en keuze uit 140 of 180 pk, al dan niet met automaat of 6 traps manuele
- Chassis 3.5 T mag geremde aanhanger van 2500 kg trekken
- LPEGR technologie werd in 2020-21 vervangen door AdBlue
- onderhoud om de 48.000 km of 2 jaar
- optie om te kiezen voor een digitale binnenspiegel in combinatie met een achteruitrijcamera.
- negen traps automaat met minder verbruik en hoger koppel dan manuele versie die niet verkrijgbaar is bij de andere Stellantis broeders Citroën Jumper of Peugeot Boxer
- met zijn platte neus meer ruimte binnenin t.o.v. de totale lengte v/h voertuig
- goede prijs/kwaliteit
- ontwikkelde speciaal CSS chassis voor campers met verbeterde achteras
- 8 Serie kan worden uitgerust met een elektrische handrem
- CO2 uitstoot hoger in vergelijking nieuwere motoren van concurrenten met AdBlue
- motor 2023 Multijet 3 Euro 6D full enkel in 140 of 180 pk
- MY2020 motoren duurder geworden
- Filter moet tijdig vervangen worden (extra kosten)
- Partikelfilter vervangen is duur (+ 1000 €) bij AdBlue versie
- Geen keuze uit voor- of achterwielaandrijving
- Geen 4×4 versie
- Minder veiligheidsopties als bij Mercedes-Benz
- Kleine motorklep maakt bereikbaarheid van de motor moeilijk voor herstel en onderhoud
- Buitenzijde cabine oogt nog altijd wat gedateerd
Kiezen voor Ford Transit EcoBlue 2.0 TDCi motor?
Het merk heeft ongeveer 10% marktaandeel en is iets minder duur dan de Fiat motor. De nieuwe EcoBlue TDCi 2,0 motoren hebben een lager brandstofverbruik en lagere uitstoot: de uitstoot van stikstofoxide (NOx) is 55% lager in vergelijking met de Euro 5-norm en voldoet aan de Euro 6.2 norm. Ford motoren (vanf 133 pk) hebben een sterk koppel. Om het koppel van motoren te vergelijken verwijs ik naar de motoren pagina op onze site.
Een onderhoudsbeurt is pas nodig na 60.000 km of twee jaar en dus 12.000 km meer rijplezier dan bij Fiat Ducato motoren vooraleer je op onderhoud moet. De motor is wel 300 cc kleiner dan de Fiat motor. Het standaard chassis is 3500 kg,
De distributieriem moet pas na 240.000 km vervangen worden.
De motor is er in 3 versies, waarbij de 170 pk heel vaak genomen wordt met automaat voor campers. Standaard met 6 versnellingen. Als optie is er een 10-traps automaat.
2,0 liter EcoBlue TDI – 105 pk – 360 Nm
2,0 liter EcoBlue TDI – 130 pk – 385 Nm
2,0 liter EcoBlue TDI – 170 pk – 405 Nm
De Ford motor wordt bij verschillende merken standaard aangeboden waaronder o.a. Benimar, Campérève, Challenger, Chausson, Font-Vendôme, Karmann, Rimor, Roller Team, StyleVan, …
Zie De nieuwe Ford Transit 2.0 EcoBlue TDCI Euro 6.2 motoren voor 2020: 105, 130 of 170 pk
Ford heeft een sterk koppel met daarboven op onderhoudsbeurten pas na 60.000 km en geeft 5 jaar garantie op de motor
Plus
- meer kilometers voor onderhoudsbeurt
- 12 jaar garantie op doorroesten
- 5 jaar motorgarantie
- Sterke 170 pk sterke campermotor versie met hoog koppel
- Automaat mogelijk (minder verbruik) vanaf 170 pk versie
- Voorwielaandrijving met verbrede achteras
- Trail versie met extra grip
- 4×4 versie
- Heeft een hogere cabine met hogere stahoogte binnen
- Meestal iets goedkoper dan Fiat
- Veel extra rijmiddelen en veiligheidssystemen
- AdBlue en diesel klepopening zitten bij elkaar om te tanken (a/d bestuurderszijde)
- Gemakkelijke lage instap in de cabine
- Grote uitpuilende neus waardoor gemakkelijker toegang tot de motor voor onderhoud en herstellingen
- lichtere 2.0 liter motor ipv 2.2 liter bij Fiat
- betrouwbaarheid is wisselvallig
- Partikelfilter vervangen is duur (+ 1000 €)
- Ook bij nog nieuwe motoren zijn er klachten over de verstuivers
- Buitenspiegels steken wel erg ver naar buiten (moet je op letten bij een smalle doorgang)
- Meldingen van pannes na 5000-10.000 km
- Voordeuren gaan niet breed open: moeilijker om in te stappen (35 cm smaller dan bij Fiat)
- Hendel om stoelen te regelen zit erg laag
- De motorkap kan je alleen openen met uw contactsleutel, dat is niet altijd praktisch (maar wel veilig)
- Is minder breed dan merken: in vans daardoor kortere afmetingen bij modellen met een dwarsbed
- Automaat = aanhanger geremd beperkt tot max. 1500 kg
Kiezen voor Mercedes Sprinter 2.2 l motor?
De nieuwe Sprinter 2018 kreeg veel positieve reacties in de media. Motoren van Mercedes zijn zeer betrouwbaar, wellicht het meest betrouwbaar maar zijn ook duurder dan bij de concurrenten. Maar Mercedes heeft hiervoor absoluut een koperspubliek voor die doelbewust voor het merk en de meerprijs kiezen. De Sprinter van 2.2 liter (2143 cc) met 4 cilinders leveren 114, 143 tot 163 pk, als basismotor wordt hier voor de 143 pk versie gekozen. Maar ze hebben zeker niet het beste koppel waarmee ze vaak iets zwakker scoren. Het chassis is in uitvoeringen met enkele of dubbele as, en is ook verkrijgbaar in een 4×4 uitvoering.De cockpit is een pareltje en doet heel chique en luxueus aan.
Er zijn versies met voor- of achterwielaandrijving. De versies met achterwiel- of vierwielaandrijving krijgen een 7G-Tronic Plus automatische versnellingsbak. De voorwieltrekkers kunnen worden uitgerust met een negentrapsautomaat 9G Tronic. Deze nieuwe versie is op verschillende punten verbeterd zoals geluidsonderdrukking, vibraties in de cabine en verbruik.
De 177 pk versie is er alleen voor motorhomes. Er is ook nog een 3 liter motor V6 (6 cilinder) die 190 pk levert voor zwaardere, Premium modellen met een koppel van 440 Nm en die zo’n 5000 € meer moet kosten. Deze zwaardere modellen kunnen gekozen worden met een AL-KO chassis van 4000 of 5500 kg.
114 pk: voor – of achterwielaandrijving
143 pk: voor – of achterwielaandrijving
163 pk: achterwielaandrijving
177 pk: voorwielaandrijving, uitsluitend voor motorhomes
De achterwiel aangedreven Sprinters kunnen om de 60.000 kilometer of twee jaar op onderhoud. De nieuwe voorwielaangedreven varianten moet iedere 40.000 kilometer gaan omdat zij een kleinere carterinhoud hebben.
Het grote verschil uiterlijk is er met de platte neus van Fiat, terwijl Mercedes dezelfde uitpuilende neus heeft van de Ford Transit modellen.
Meer en meer merken nemen de Mercedes Sprinter motor op in hun modellen serie. Sommigen merken schakelen zelfs volledig over op modellen enkel verkrijgbaar met een Mercedes motor en chassis.Deze dieselversie zijn voorzien van een AdBlue reservoir van 22 liter inhoud, de grootste van de concurrenten.Het chassis is er vanaf 2.5 en 3 ton maar er is ook een 4,1 en 5,5 T versie, allen met 4×4 of soms ook in AL-KO uitvoering. Dit nieuwe chassis is 12 kg lichter geworden dan het vorige.
Modellen die de Spinter gebruiken zijn o.a.Bravia Mobil, Bürstner, Dethellfs, Carthago, Concorde, Eura Mobil, Frankia, Kabe, Laïka, Morelo, Rapido, La Strada, bepaalde Hymer series, Notin en Westfalia. Zie hiervoor onder modellen.
Mercedes komt niet altijd met de beste prestaties (koppel) maar is wellicht de meest betrouwbare motor die het meest aantal km kan lopen
Plus
- meest betrouwbare motor in zijn soort
- meer vermogen dan de 2,3 liters van Fiat
- onderhoudsbeurt na 60.000 km
- 7G of 9G Tronic automaat
- keuze uit voor- of achterwielaandrijving, of 4×4
- 177 pk sterke motor speciaal voor campers
- goede reputatie & restwaarde
- grootste AdBlue reservoir van 22 liter
- heel veel veiligheidsopties mogelijk
- mooie en aangenaam afgewerkte cockpit
- uitgerust met speciale alle-seizoensbanden
- pneumatisch achteras (soms als optie)
- prijs stuk hoger dan bij concurrenten
- dure opties (pakketten)
- Partikelfilter vervangen is duur (+ 1000 €)
- 177 pk sterke (camper)motor is niet voor alle modellen beschikbaar
Kiezen voor Citroen Jumper BlueHdi 2.2 l motor?
De Citroen Jumper BlueHdi 2.2 motoren (DW12) zijn met hun AdBlue technologie zeer schoon en zeker een overweging waard m.b.t. de toegang tot milieuzones. Uit deze nieuwe 2,2 l Jumper motor wordt 120, 140 of 165 pk gehaald. Hij is iets minder duur dan de Fiat gaande van 300 tot 500 € maar eigelijk komt de motor uit dezelfde fabrieken. Standaard is er een AdBlue reservoir voorzien van 20 liter, de nieuwste 2,2 liter weegt nu slechts 5 kg meer dan de vorige 2,0 liter. Meer en meer merken nemen voor modeljaar 2020 de Citroën motor op in hun modellen serie.In vergelijking met Fiat valt vooral de lagere CO² uitstoot op. Ook over hun koppel hebben we aantekeningen op onze aparte rubriek motoren.
- 2.2 BlueHdi met 140 pk – 340 Nm
- 2.2 BlueHdi met 165 pk – 370 Nm
Merken die deze motor in hun modellen gebruiken zijn o.a. Adria, Bürstner, Clever, Elios, Giottiline, Globecar, Hobby, Ilusion, McLouis, Pösll en Roadcar.

Met een goede/prijs kwaliteit weet Citroën in 2020 een belangrijk deel van de markt in de nemen, vooral van FiAt
Plus
- Euro 6d-Temp of 6.2 motor met zeer lage uitstoot
- AdBlue technologie
- Prijs/kwaliteit van de motor
- Distributieriem op 150.000 km of 10 jaar
- nieuwe 2.2 liter weegt slechts 5 kg meer
- PSA groep met 13.000 servicepunten in Europa
- Citroen hanteert een andere Euronorm maatstaf
- betrouwbaarheid?
- slechts 5 jaar garantie op doorroesten
- Partikelfilter vervangen is duur (+ 1000€)
Kiezen voor Renault Master dCi 2.3 l motor?
TRAFIC
Nieuwe motorhome modellen met Renault Trafic motoren vinden de kleine Adria Twin Active, een vrijetijdsvoertuig met een 1600 dCi motor met AdBlue en een vermogen van 120 en 145 pk. Verder komt er een 2.0 l DCI motor bij met 145 en 175 pk met 320 en 350 Nm bij 1500 tpm met een manuele of automatische (optie) zes versnellingsbak.
MASTER
Veel alkoof campermodellen van het Italiaanse Rimor voor zijn modeljaar 2019 zijn gebouwd op een chassis van de grotere Renault Master dCi met een 2300 cc motor met 130 pk of 180 pk TwinTurbo en 400 Nm, Euro-6 motoren met AdBlue technologie en is er in 3 uitrustingsniveaus: standaard, comfort en grand comfort.
Naast 2 jaar garantie biedt Renault ook 12 jaar garantie op doorroesten, het hoogste van de Franse merken.
De Master is beschikbaar met voor- of achterwielaandrijving met enkele- of dubbele achterwielen.
Door de toegepaste Twin Turbo technologie kan een dieselmotor veel koppel in de lage toeren combineren met een hoog vermogen. Het systeem bestaat uit twee na elkaar geplaatste turbocompressors.
Campermerken die Renault gebruiken in hun campermodellen zijn o.a. Across Car, Adria, Elios, Hanroad, Rimor, Font Vendôme, Horizon en StyleVan.
Renault motoren komen slechts in een klein gedeelte van de campermodellen voor
Plus
- prijs-kwaliteit
- 12 jaar garantie op doorroesten
- vlotte TwinTurbo motor
- voor -of achterwielaandrijving
- betrouwbaarheid is af te wachten
- lagere restwaarde
- minder en minder toegepast voor campers
- Rimor ruilen voor het eerst hun Renault motoren in voor Citroën en Fiat
Kiezen voor Peugeot Boxer BlueHdi 2.2 l motor?
Nieuwe campers met Peugeot Boxer motoren kwamen nauwelijks nauwelijks voor behalve bij campermodellen van Knaus en Weinsberg die tot dezelfde fabrikantengroep behoren. Voor modeljaar 2020 zien we de motor meer en meer toegepast worden vooral bij fabrikanten die aan ombouw doen. Peugeot en Citroën behoren tot dezelfde groep. De twee motoren zijn dan ook erg gelijkend.
Deze motor is dezelfde BlueHdi 2.0 Euro D en 2,2 Euro D Temp liter motor als bij Citroen Jumper modellen met ook respectievelijk 130 en 160 pk en 120, 140 of 165 pk. Het zijn Euro-6.2 motoren met AdBlue technologie
Alle motoren hebben in plaats van een distributieriem een ketting die niet vervangen hoeft te worden.
Campermerken die Peugeot motoren gebruiken zijn o.a.: Bravia Mobil, Globe-Traveller, Hanroad, Knaus, StyleVan, VanTourer en Westfalia.
Citröen en Peugeot gebruiken dezelfde motoren (PSA groep) van 120, 140 en 165 PK - ze worden in dezelfde fabriek gebouwd
Plus
- zeer schone Euro 6 motor met lage uitstoot
- ketting ipv distributieriem (minder onderhoudskosten)
- AdBlue technologie
- PSA groep met 13.000 servicepunten in Europa
- betrouwbaarheid is af te wachten
- slechts 5 jaar garantie op doorroesten
- lagere restwaarde
Kiezen voor VW Volkswagen T6 of Crafter TDi motor?
Volkswagen bouwt eerder vrijetijdsvoertuigen dan campers met zuinige TDI 2,0 liter dieselmotoren en AdBlue technologie. De Crafter haalt uit de 2.0 130 en 150 pk.
VW motoren worden beschouwd als betrouwbaar maar ze lopen minder km dan de Mercedes motoren. Allen hebben 6 versnellingen. Een 8-traps automaat is alleen verkrijgbaar bij de zwaarste motor van 180 pk. Vierwielaandrijving is mogelijk bij de 140 en 180 pk versie.
De DSG automaat o.a. gebruikt in de California leidde vroeger nogal onder wat kinderziekten.
Naast het gebruik van de VW motoren in de eigen modellen zoals de T6 en Crafter, worden de VW motoren ook nog gebruikt door camperbouwers zoals: Hanroad, Knaus, StyleVan, Westfalia. en VW zelf. Zie ook VW T6 California modellen 2019.
Zie ook https://www.vwbedrijfswagens.nl/
De meest zuinige dieselmotoren, maar in slechts een klein gedeelte van de modellen toegepast
Plus
- betrouwbaarheid
- zeer schone Euro 6 motor met lage uitstoot
- benzine motoren
- dieselmotoren met AdBlue
- 4×4 mogelijk
- populair model
- zuinig
- duurder dan de concurrentie
- maakt minder km dan Mercedes motoren
- beveiliging tegen diefstal
- DSG automaat minder betrouwbaar
Kiezen voor Iveco Daily motoren?
Iveco motoren worden tot op heden uitsluitend in vrijetijdsvoertuigen toegepast boven de 4,5 TON. De kleinste motor van 2,3 liter evenals de grotere 3,0 liter motor leveren 156 tot 205 pk. De 4500 en 6700 cc motoren leveren 160 tot 320 pk.
Het Italiaanse merk heeft in de loop der jaren een vrij goede reputatie weten op te bouwen. Het heeft 3 jaar lang gewerkt aan een nieuwe Daily-versie ontwikkeld voor de toekomst met Euro 6 motoren, maar ook op CNG en elektrisch.
- Iveco daily NATURAL POWER op CNG (gas)- 136 PK
- Iveco daily E6 RDE 2020 READY op diesel met Adblue met 2287 cc – 156, 160 en 180 PK
- Iveco daily E6 RDE 2020 READY op diesel met Adblue met 2998 cc – 150, 156, 160, 180, 210, 250 en 320 PK
- Iveco daily ELECTRIC – 60 kW en 80 kW
De nieuwe 2,3 liter-dieselmotor is nu uitgerust met een geavanceerde systeem voor selectieve nabehandeling van katalytische reductie (uitstoot van emissies). DDe Daily Euro 6 RDE 2020 Ready heeft een 8-traps volautomatische versnellingsbak, die uniek is voor deze klasse.
Voor meer info lees https://www.camperland.be/campers/campermerk/iveco/nieuwe-iveco-daily-euro-6-klaar-voor-2020-blue-power/
Naast de Daily motoren zijn er nog de TECTOR 5 en 7 motoren van 4500 en 6700 cc die gebruikt worden voor modellen op het chasis van de Iveco EuroCargo vanaf .
Iveco en Fiat motoren zijn sterk vergelijkbaar, Iveco levert vnl. zwaardere motoren (+180 PK) voor campermodellen
Plus
- nieuwe Euro 6 D temp motor met lage uitstoot
- CNG en elektrische motor
- dieselmotoren met AdBlue
- 8 traps versnellingsbak
- 7% minder verbruik (diesel)
- sterk en krachtig koppel
- duurder dan de Franse motormerken
- maakt minder km dan Mercedes motoren
- betrouwbaarheid niet altijd gekend
- ontwikkeld in 2016
Het koppel
Het koppel in de bovenstaande tabel, wat is dit eigenlijk? Het koppel is de kracht van een draaiende beweging uitgedrukt in newtonmeter, met de afkorting Nm, voor motoren uitgedrukt in Nm bij x aantal toeren per minuut (bijv. 430 Nm 1400 tr/min)
De kracht die door de verbranding op de zuiger wordt uitgeoefend en via de drijfstang naar de krukas wordt afgevoerd, veroorzaakt op de krukas een koppel.
Het koppel = het toerental waarbij de vulling van de cilinder maximaal is, is het toerental waarbij het grootste koppel van de motor wordt bereikt. Een maximale hoeveelheid lucht betekent een maximale hoeveelheid brandstof en dus maximale energie uit de verbranding.
De Nm waarde is nuttig om de motorkracht te vergelijken van motoren met hetzelfde kilowatt (pK’s):. Hierbij enkele voorbeelden van motoren uit het modeljaar 2020 met 120 pk of 88 kW:
- Fiat Ducato 120 – 320 Nm bij 1400 tr/minuut
- Citroen Jumper 120 – 310 Nm bij 2000 tr/minuut
- Renault Trafic 120 – 320 Nm bij 1400 tr/minuut
- Peugeot Boxer 120 – 310 Nm bij 2000 tr/minuut
Bij eenzelfde paardenkracht wordt het vermogen verder bepaald door het samenspel van het koppel met het toerental. Hoe hoger het koppel, tegen een hoe lager toerental, hoe krachtiger de motor zal zijn.
De discussie die steeds terugkomt is de vraag of de Newtonkracht Nm belangrijker is dan de paardenkracht (uitgedrukt in PK of kW).
Het antwoord is echter simpel: hoe meer PK, hoe meer kracht. Een motor met 140 pk heeft sowieso meer kracht dan een 120 pk motor, los van zijn Nm waarde.
PK 's of kW 's?
Het vermogen van de motor wordt aangegeven in kilowatt (kW) of in paardenkracht (PK). Deze eenheid kW is gebaseerd op watt, de fysische eenheid voor vermogen. Het vermogen in Watt is vernoemd naar James Watt, de uitvinder van de stoommachine.
Vroeger werd de maateenheid pk (paardenkracht) gebruikt. Sinds 1978 zijn fabrikanten echter wettelijk verplicht om het motorvermogen in kW aan te geven. De vermelding van pk is alleen nog toegestaan als deze samen met kW genoemd wordt.
Hoeveel kracht is 1 kilowatt?
- de kracht die nodig is om 1 liter water in 5 minuten aan de kook te brengen
- de kracht die nodig is om een fietser van 80 kg met een fiets in 4 seconden tot stilstand te brengen
- een paard heeft gemiddeld 7 PK, een mens 1 PK of 0,74 kW
Omrekenen
1 pk = 0,74 kW
1 kW = 1,36 pk
Je kan makkelijk tooltjes vinden om beiden on-line te berekenen: http://www.kw-naar-pk.nl/
AdBlue technologie
AdBlue vinden we terug bij alle Euro-6 motoren van de PSA groep (Peugeot en Citroen), Volkswagen, Renault maar ook bij de zwaardere Iveco en Mercedes motoren. Het is de meest gebruikte oplossing van motorfabrikanten voor de verlaging van stikstofoxide uitstoot door dieselvoertuigen. AdBlue, met als meest actieve component ammoniak, zet stikstofoxide om in waterdamp en diazo-verbindingen: beide zijn onschadelijk voor de mens.
Met AdBlue kan men de uitstoot van stikstofoxide met 95% doen verminderen.
AdBlue kan echter alleen gebruikt worden in dieselmotoren die uitgerust zijn met SCR-technologie (), die de uitstoot van schadelijke stoffen (NOx) reduceert.
AdBlue is een product van de firma GreenChem dat in oktober 2006 voor het eerst werd geïntroduceerd in het bijzonder voor zware voertuigen.
Technische begrippen Euronormen, Euro 6, uitstoot, deeltjes, roetfilter
Soorten Euronormen
Er zijn 2 normaanduidingen: de Emissienorm (zoals Euro 6d-Temp) kan ook aangeduid worden als OBD-norm en heet dan Euro 6.2. Dit wordt vaak door de PSA groep gebruikt.
Niet verwonderlijk dat dit gedoe bij de consument voor verwarring zorgt, maar dit maakt het misschien duidelijker voor emissienormen:
Euro 6b – voor nieuwe personenauto’s sinds 09/2015
Euro 6c – voor nieuwe personenauto’s sinds 09/2018
Euro 6d-TEMP – voor nieuwe personenauto’s vanaf 09/2019
Euro 6d FULL – (geleidelijke verplichting) voor nieuwe personenauto’s vanaf 01/2021
Lichte bedrijfswagens (Klasse I, II, III)
- Euro 1 – vanaf 1/10/1994 – Klasse I, II, III
- Euro 2 – vanaf 1/01/1998 – Klasse I, II, III
- Euro 3 – vanaf 1/01/2001 – Klasse I
- Euro 3 – vanaf 1/01/2002 – Klasse II en III
- Euro 4 – vanaf 1/01/2005 – Klasse I
- Euro 4 – vanaf 1/01/2006 – Klasse II en III
- Euro 5a -vanaf 1/09/2009 – Klasse I
- Euro 5a -vanaf 1/09/2010 – Klasse II en III
- Euro 5b -vanaf 1/09/2011 – Klasse I, II, III
- Euro 6 – vanaf 1/09/2014 – klasse I
- Euro 6 – vanaf 1/09/2015 – klasse II en III
Euronormen – kleine letters, Romeinse letters
- Euronormen voor personenauto’s en lichte bestelwagens worden aangeduid met kleine letters: Euro 6d
- Euronormen voor zware bestelwagens en vrachtwagens (trucks) worden aangeduid met Romeinse letters: Euro VI d
Europa Euronorm
De Europese emissienormen (artikel 1 en 2 van Uitvoeringsverordening (EU) 2017/1153) leggen uitstoot beperkingen op die voertuigen niet mogen overschrijden. De beperkingen worden regelmatig neerwaarts bijgesteld.
De normen leggen emissiebeperkingen op m.b.t. NOx (stikstofoxiden), CO (koolstofmonoxide), fijn stof en onverbrande koolwaterstoffen.
De regelgeving legt daarentegen geen enkele beperking op inzake CO2-emissie.
Roetfilter keuringscentra
Sinds 1 juli 2022 wordt de deeltjestellertest (PN-meting) ingezet tijdens de technische keuring van dieselwagens in Vlaanderen en de andere gewesten. Die maatregel zal roetfilterfraude tegengaan en bijdragen tot een betere luchtkwaliteit.
https://www.vlaanderen.be/technische-keuring-van-voertuigen/onderdelen-gecontroleerd-tijdens-de-technische-keuring/roetfilter-en-deeltjestellertest
DFP roetfilter & regeneratie
Roetfilter – Diesel Particulate Filters
De achillespees van het AdBlue systeem blijkt de filter te zijn die tijdens de verbranding de uitgestoten fijne deeltjes vast moeten houden. Roetfilters (DPF) vangen stukjes roet in de uitlaat op. Alleen zou nu blijken dat de regeneratie van zo’n filter veel vaker plaatsvindt dan aangegeven wordt door de autofabrikanten. Zoals bij elk filter (denk aan de zak in uw stofzuiger), moeten ze regelmatig worden geleegd om de prestaties te behouden. Voor een DPF wordt dit proces ‘regeneratie‘ genoemd. Het opgehoopte roet wordt bij hoge temperatuur afgebrand om slechts een minuscule asrest achter te laten. Regeneratie kan passief of actief zijn
Lees meer op https://www.camperland.be/milieu/src-katalysator/
AdBlue
Alle nieuwe dieselmotoren Euro 6 zijn nu uitgerust met een SCR-katalysator (Selective Catalytic Reduction) die voor de beperking van deze stikstofoxidenemissies (NOx) het AdBlue adjectief gebruiken.
AdBlue, met als meest actieve component ammoniak, zet stikstofoxide om in waterdamp en diazo-verbindingen: beide zijn onschadelijk voor de mens.
Met AdBlue kan men de uitstoot van stikstofoxide met 95% doen verminderen.
AdBlue kan echter alleen gebruikt worden in dieselmotoren die uitgerust zijn met SCR-technologie (), die de uitstoot van schadelijke stoffen (NOx) reduceert.
AdBlue is een product van de firma GreenChem dat in oktober 2006 voor het eerst werd geïntroduceerd in het bijzonder voor zware voertuigen.
AdBlue verbruik
Het systeem van AdBlue wordt sinds 2006 toegepast in vrachtwagens en werd in de autosector geïntroduceerd in 2014.
Het AdBlue-verklikkerlichtje gaat branden als de auto nog zo’n 2.400 km kan rijden.
Een AdBlue tank heeft meestal een inhoud van 16 tot 25 liter. De prijs van AdBlue ligt tussen 55 en 60 cent per liter AdBlue (02/2022). De (te lege) tank moet tenminste altijd tot minimum 5 liter AdBlue aangevuld worden.
Lees meer details op https://www.camperland.be/techniek/wat-is-een-normaal-adblue-verbruikt-voor-motorhomes/
WLTP meetingen
Na de dieselgate en de sjoemelsoftware legt Europa de fabrikanten een ander meetmethode op, kortweg WLTP of World Harmonized Light Vehicle Testing Protocol.
Sinds september 2017 worden de betreffende tests uitgevoerd op basis van deze WLTP normen in plaats van de verouderde NEDC. Daarom heeft Europa de naam van de norm toen gewijzigd van Euro 6b naar Euro 6c. Met andere woorden, de norm voor emissies werd toen niet veranderd, maar wel de meetmethode:
- Euro 6b is volgens de oude NEDC metingen – deze norm MOET in 2O2O nog altijd vermeld worden
- Euro 6c is de nieuwe standaard met WLTP-metingen
- Euro 6d-TEMP met WLTP criteria volgt voor het eerst ook RDE-metingen
- Euro 6d volgen de RDE-metingen
RDE (Real Driving Emissions)
RDE (Real Driving Emissions) test en waarden
Samen met WLTP kwam ook echter RDE (voor Real Driving Emissions), een test die werd uitgevoerd op de openbare weg om te controleren of ‘reality’ (de werkelijke uitstoot) overeenkomt met de ‘gecontroleerde (test)omgeving’. Het is deze RDE die tussenstappen oplegt naar nieuwe emissienormen.
LPEGR (Fiat motoren)
LPEGR-technologie staat voor Low Pressure Exhaust Gas Recirculation – Deze techniek werd door Fiat gebruikt VOOR men ook de AdBlue technologie is beginnen toepassen.
Het Fiat concern gebruikte niet van in het beginne het systeem van het AdBlue adjectief, dat was pas in 2é instantie. Zij gebruiken eerst hun eigen ontwikkelde LPEGR-technologie (Low Pressure Exhaust Gas Recirculation) en pas de AdBlue technologie vanaf de Euronorm 6D-temp norm.
Twindosering (AdBlue)
Volkswagen heeft een volgende stap gezet in de evolutie van het SCR-systeem ontwikkeld: het zogenaamde Twindosing-procedé. Daarbij wordt AdBlue doelgericht voor twee na elkaar gemonteerde SCR-katalysatoren geïnjecteerd.
Het procedé wordt voor het eerst ingezet in de nieuwe Passat 2.0 TDI Evo met 110 kW (150 pk). Bij deze nieuwe 2.0 TDI Evo-motoren met Twindosing-techniek liggen de NOx-waarden in vergelijking met de vorige generatie van hetzelfde model zo’n 80 procent lager.
Waar kan ik de Euro-normen van mijn motorhome vinden?
Indien je reeds in het bezit van een motorhome dan is het vrij eenvoudige de euronormen terug te vinden want deze staan op je inschrijvingsbewijs (het zgn. rose formulier)
Daar kan je de 2 codes V7 en V9 terugvinden:
aan de linkerzijde code V7 : met de CO² uitstoot in gram/km
- aan de rechterzijde code V9 : Milieuklasse: de euronorm
Wanneer de euronorm niet wordt vermeld omdat ze onbekend is, wordt gekeken naar de datum van de eerste inschrijving.
Euronorm 7
11.2022 –
Er is sprake van een zekere vorm van paniek voor de op til zijnde Euronorm 7 die verwacht wordt in 2025. Die norm zal zo streng zijn dat geen enkele fossiele brandstofmotor deze normen nog zou kunnen halen. De Europese Commissie is er op gebrand om de uitstoot zo snel als mogelijk terug te dringen, ondanks de tegenkantingen van bijv. de Duitse autobranche vereniging VDA, en wil gaan naar een bijna 100% emissievrije uitstoot en dit onder elke soort van rijomstandigheden: zowel in de stad, op snelwegen of in de bergen.
In een eerste fase zou de norm Euronorm 7A gaan heten waarbij de uitstoot nog eens 66% lager zal liggen als bij de huidige Euro 6d norm. Bij de Euro 7B norm zal dat oplopen naar 99% minder CO2 tegenover de 6d-norm, immens dus. Daarnaast nog een verlaging van zes keer de stikstofuitstoot en 10 keer minder uitstoot van fijnstof. Hoera voor het milieu natuurlijk wel.
Euronorm 4 niet welkom in Brussel
Vanaf januari 2022 zijn Euro 4 motoren niet meer welkom in Brussel. Vallen daar ook motorhomes onder? Euro 3 en oudere dieselwagens (geregistreerd voor 2006) zijn sinds 1 januari 2020 verboden in Brussel. Vanaf 1 januari 2022 wordt het verbod uitgebreid naar euro 4-voertuigen en vanaf 2025 naar euro 5-voertuigen.
Volgens Vlaanderen.be zijn kampeerauto’s in de Vlaamse rand rond Brussel (dus buiten het Brussels Hoofdstedelijk Gewest) ALTIJD toegelaten !!!
Tevens ook:
1. De Ring (R0) valt niet onder deze maatregel, dit geld voor de Brusselse binnen- en buitenring. Dus op of via de ring mag je (doorheen) Brussel passeren.
2. Op drie transitparkings is nog steeds parkeren toegestaan: parking Ceria-Coovi, de Stalle-parking in de Stallestraat en de parking van Kraainem, via de Wezembeeklaan
Wie of wat is het het Brussels Hoofdstedelijk Gewest?
Dit is het hele grondgebied met de 19 (Brusselse) gemeenten: Anderlecht, Elsene, Etterbeek, Evere, Ganshoren, Jette, Koekelberg, Oudergem, Schaarbeek, Sint-Agatha-Berchem, Sint-Gillis, Sint-Jans-Molenbeek, Sint-Joost-ten-Node, Sint-Lambrechts-Woluwe, Sint-Pieters-Woluwe, Stad Brussel, Ukkel, Vorst en Watermaal-Bosvoorde
Submit your review | |
1 2 3 4 5 | |
Submit Cancel |