Wat zijn de meest voorkomende fouten van een beginnende camperaar?

Wat zijn de meest voorkomende fouten van een beginnende camperaar?

Wat zijn de meest voorkomende fouten van een beginnende camperaar? Dat antwoord is wellicht één van de moeilijkste te beantwoorden vraag die er is, en aan de andere kant misschien ook weer niet. Voor ieder van ons was er de dag dat we camperaar werden en we nog niet veel over motorhomes afwisten. Maar ook dit kan enorm verschillen natuurlijk van camperaar tot camperaar. Neem een vrachtwagenchauffeur. Hij kent de meest voorkomende problemen met motoren. Hij weet wat het is om met (maar) 3500 kg of meer te rijden. Of neem een technieker. Hij weet wel de technische probleempjes van een koelkast aan te pakken en zelfs op eigen houtje te verbeteren en op te lossen. Of die caravan eigenaars die al 20 jaar op campings staan en nu camperaar zijn geworden. Zij hebben een pak aan kampeerervaring. Laten we in dit artikel ervan uit gaan dan je nog totaal nieuw bent.

Koelkast werkt niet door verstopte verstuiver - foto detail van de Dometic leiding 2 om los te koppelen
Koelkast werkt niet door verstopte verstuiver – foto detail van de Dometic leiding 2 om los te koppelen

Ben je nog geen camperaar dan lees je al die boeiende verhalen van reizen en vrij staan, de BBQ uitpakken aan de rand van een meer, vertrekken wanneer je wil, gratis overnachten waar je dat wenst, edm.

Er zijn niet tientallen maar honderden facebookgroepen die je warm maken om camperaar te worden. Ook Camperland.be doet zij best om je te overtuigen en mee te genieten van het gevoel om camperaar te zijn :)
Op Twitter, Facebook en Instagram bijvoorbeeld posten motorhomebouwers modellen die je niet kan weerstaan … met plekken die er heerlijk uitzien om te vertoeven.

In de realiteit gaat het er echter vaak anders aan toe. Je moet niet alleen stevig in je geldbuidel tasten, de diesel is pokkenduur, de gratis standplaatsen zijn bijna altijd volzet, waar kun je een chemisch toilet ledigen? Service ontbreek volledig of het servicestation om te lozen en water te tanken is weer eens buiten gebruik. In een maar zeer beperkt aantal Europese landen mag je trouwens “vrij” overnachten.

In sommige steden ben je gewoon niet welkom en wordt je met bombastische borden en opzichtige (lage) poorten geweerd en de toegang ontzegd … ondanks meerdere uitspraken van Franse rechtbanken dat deze poorten illegaal zijn (in hun land)… Daar gaat je mooie droom over “vrij” zijn, vrij bewegen, reizen en overnachten waar en wanneer je maar wil.

Ik vertrek en overnacht waar ik wil

Het is zeker één van de belangrijkste drijfveren om camperaar te worden. “Onthaasten“, ook al is het maar voor een weekendje ontstressen van de werkweek. Maar natuurlijk ook de zoektocht om iets moois te ontdekken, te doen of lokaal te proeven.

Goed weer voorspeld en zin om te vertrekken?

Daar ga je dan met de camper. Zonder voorbereiding ga je op pad. De camper staat nog bijna volledig klaar geladen van de vorige trip. Nog wat vers water toevoegen, levensmiddelen meenemen en klaar.

Jammer maar dat kan in deze huidige nieuwe (corona-) tijden wel eens serieus tegenvallen. Het grootste probleem is vaak om nog een overnachtingsplaats te vinden … zeker zonder vooraf te reserveren. En dat is net wat je zou wensen. Maar is het aantal camperaars de laatste 3 tot 5 jaar explosief toegenomen, dat is het aantal camperplaatsen in verhouding niet. Het is dus vaak vechten voor een (gratis) plaatsje of je MOET toch een soort van roadtrip maken en vooraf gaan reserveren op een camperpark of camping. Ben je op doortocht, dan is het toegestaan om langs de autostrade voor één nacht te overnachten. Maar niet iedereen ziet dit zitten of vind dit een veilige manier, en vaak staan die parkings ook reeds overvol met vrachtwagenchauffeurs.

Overnachten op overvolle vrachtwagen parkings
Overnachten op overvolle vrachtwagen parkings

Reserveren vooraf of niet?

Vooraf reserveren bij een camping (onderweg naar de bestemming) is misschien een veilige oplossing maar met restricties tot gevolg:

    • je reisroute ligt dan eigenlijk min of meer vast
    • je moet vaak de openingsuren van de receptie respecteren
    • hou rekening met files voor je reistijd zodat je op tijd en stond kan inchecken

Rijden met een camper vraagt aanpassing en oefening

Met een camper of motorhome de baan op gaan is niet hetzelfde als met een personenauto. Je bent groter (breder, langer en hoger), goed beladen (laten we het daar bij houden), je vangt veel (tegen)wind en je rijdt minder snel in de bergen. Heb je geen ervaring om met 3500 kg of meer te rijden dan is een zekere oefening vooraf geen overbodige luxe. Je neemt met een camper niet de (korte) bocht op dezelfde manier als met een gewone auto. Achteruit rijden op je buitenspiegels, al dan niet met ondersteuning van een achteruit camera? Kan jij dat? Oefening baart kunst: vooral regelmatig doen voor je vertrekt op je avontuur.

Je rijervaring of rijkunsten (en of rijbewijs) kunnen zeker een basis zijn voor de keuze uit een minivan, busje, een alkoofmodel, een compacte (smalle) camper, een half of integraal motorhome al dan niet boven 3500 kg. Het rijgedrag tussen deze verschillende types kunnen enorm verschillend zijn. En je moet je er tenslotte veilig en verzekerd mee voelen op de weg.

Kijk na welk rijbewijs je hebt (meestal is dat B) en wat je daarmee mag. Vergeet ook niet die aanhanger die je eventueel in je hoofd had om extra spullen mee te nemen en welk rijbewijs je daarvoor nodig hebt. Het gewicht dat de camper nog mag trekken wordt bepaald door de constructeur en kan je terug vinden op je boorddocumenten.

Misrekenen van de reistijd

Met een camper rijden is een beetje zoals met een caravan rijden … je snelheid bergop en bergaf moet je meestal aanpassen, tenzij je over een (te) krachtige motor kan beschikken zoals een 160-180 pk motor in een 3300 – 3500 kg model. Afhankelijk van merk en type maakt de motor ook een stuk meer lawaai, hoor je binnenin soms nog extra gerammel, maar vang je voornamelijk meer (tegen)wind dan met een personenauto.

Daarnaast moet je opletten voor windverplaatsingen die voorbij rijdende vrachtwagens teweeg brengen. Dat alles vraagt extra concentratie en dus ben je meer (of sneller) vermoeid door met een camper te rijden dan met een personenauto. Heb je een manuele bak en sta je 20 km in de file dan is het werken geblazen om die zware koppelingspedaal tekens in- en uit te drukken.

Een gouden raad .. neem op tijd een tussenstop, strek eens de benen uit, schep een fris buitenluchtje, doe een klein toilet en neem een slokje water, al dan niet met een kleine (gezonde) hap zoals een stuk fruit.

Aanwijsbord aan het kasteel van Nexon om Route Richard Couer de Lion te volgen naar ruines van fort van Chalucet
Aanwijsbord aan het kasteel van Nexon om Route Richard Couer de Lion te volgen naar ruines van fort van Chalucet

Teveel kilometers

Een zeer vaak voorkomende fout bij de beginnende camperaar. Teveel willen zien (ook in afstand) in een te beperkte tijd. Ga je nog uit werken en is je aantal vakantiedagen uiteindelijk toch beperkt, dan is de verleiding groot om teveel te rijden en te weinig tijd te maken voor rust en onthaasting. Ik heb het verhaal 10-tallen keren gehoord van camperaars die er eerlijk voor durfden uitkomen: “ik was kapot”, “ik had een burn-out van het teveel rijden”.

In de eerste plaats is het handig om een camperplaats te zoeken op je bestemming die je voor ogen hebt en dat je daar voldoende tijd voor voorziet, surplus voorzie je ook een back-up plan als er geen plaats is om te overnachten. Volgen kenners heb je de meest kans op een vrije plaats te vinden door te arriveren tussen 11:00 en 14:00 uur?

Het is ook niet geestig om in het donker toe te komen, noch voor jezelf en vooral niet voor de reeds aanwezige camperaars die reeds genieten van een rustige avond. Hoe ga je trouwens die tak van die boom zien in het donker die je camper zou kunnen beschadigen?

Parkeren in de Emiel Moysonpad straat aan Floreal maar niet overnachten - Blankenberge
Parkeren in de Emiel Moysonpad straat aan Floreal maar niet overnachten – Blankenberge

Foutieve camper aankoop

Een camper kopen is een beetje zoals een huis bouwen. Je moet (samen met je partner) meestal ondervinden wat er precies bij je of jullie past. De camper is te groot of te klein? Het kan allebei. “Je moet 3 maal bouwen” zeggen ze vooraleer je weet welk huis je exact wenst en kunt bouwen.

Gelukkig hoef je niet 3 keer een camper te kopen, ook al komt dit zeker voor. Je behoeften kunnen veranderen, je bestemmingen ook (bijv. je koos eerst een van-type voor de vele stadsbezoeken maar nu ben je in pensioen en wil je 6 maanden overwinteren in het zuiden).

Of je had een VAN busje voor jullie twee maar nu zijn er kleinkinderen en die worden groter. Ze kunnen in het weekend met oma en opa niet mee wegens geen slaapplaatsen genoeg …. jawel: het leven en wij veranderen voortdurend, zo ook onze noden en wensen.

Voor de beginnende camperaar: koop geen camper vooraleer je eerst een paar maal een camper (die dicht bij je aankoop idee aansluit) hebt uitgeprobeerd (door te huren). Let binnenin op de ruimte, het bedtype voor jullie twee, de isolatie, het gepiep en gekraak tijdens het rijden, de werking van de toestellen, de wegligging van de camper met en zonder tegenwind, het bergop en bergaf rijden, het beladen en ga het gewicht checken op een weegbrug aub, … (kostprijs 2 tot 5 €)

Budget en geld

Aangezien ja graag als camperaar vrij en onvoorbereid op pad wil gaan moet je ook het nodige budget VOORAF voorzien voor je uitgaven. Je kan autopech krijgen (in het slechtse geval) met (hoge) garagekosten. Je hebt best altijd een creditkaart bij voor o.a. péage te betalen (in Frankrijk is soms Visa noodzakelijk), zorg voor een kleine voorraad aan muntstukken in Euro’s … veel servicevoorzieningen werken met Euromuntstukken, bijvoorbeeld 2 € voor 100 liter vers water. Je zal onderweg moeten tanken en boodschappen doen. Voor sommige landen zal je ook (vooraf) (milieu)vignetten moeten aanschaffen die beperkt zijn in duurtijd.

Ben ik nog wat vergeten? Laat dan een reactie na (als je reeds (gratis) bent geregistreerd).

Bronnen

Inspiratie heb ik niet alleen in de praktijk gevonden uit gesprekken met vele camperaars maar ook in dit artikel van Jenny Cohen, bewerkt door Becca Borawski Jenkins – zie https://financebuzz.com/common-mistakes-first-time-rv-owners-2

© Bewerking en samenstelling Rudi Van Overloop voor Camperland.be

Loading