Waarom verschilt de aankoopprijs van de motorhome bij de dealer met de prijs vermeld in de catalogus van de fabrikant?

Waarom verschilt de aankoopprijs van de motorhome bij de dealer met de prijs vermeld in de catalogus van de fabrikant?

Wanneer je een catalogus van campers raadpleegt, hetzij in boekvorm, hetzij gedownload via de website van de fabrikant of dealer, dan kun je een aparte lijst terugvinden met de prijzen van de aangeboden modellen van hun merk(en). Bijvoorbeeld de motorhome Migrateur 60 LG van het merk Fleurette staat geprijsd in de Franse catalogus tegen 62.200 €. Dit is altijd de prijs vanaf …. dit bedrag, is altijd de laagste prijs voor een standaard model. Koop je dezelfde camper bij een Belgische dealer dan zal de prijs sowieso verschillen (en in dit geval hoger uitvallen), waarom?

Prijzen nieuwe campers vergelijken: BTW verschillen – belasting op de toegevoegde waarde

Lang leve Europa met zijn ééngemaakte Europese munt maar met een wirwar aan BTW-tarieven. In het bovenstaande voorbeeld: in Frankrijk geldt voor camping-cars een BTW- tarief van 20%, in Duitsland 19% en in België en Nederland 21%. Dezelfde identieke camper Fleurette Migrateur 60 LG zal dus in België 1% meer kosten dan in de Franse catalogus nl. 64.618 € (+ 2.400 €). Als je dan de prijs zou vergelijken met een Duitse catalogus, dan loopt het verschil in België op tot 2% met de aangeduide prijs in die Duitse catalogus.

Het goedkoopste BTW-tarief op motorhomes is van toepassing in Zwitserland met 8%. De duurste in Noorwegen en Hongarije met een tarief van 27%.

Voorbeeld van BTW-tarieven (11/2018):

    • 8 % : Zwitserland
    • 17%: Luxemburg
    • 18%: Turkije en Rusland
    • 19%: Duitsland en Roemenië
    • 20%: Frankrijk, Bulgarije, Oostenrijk en UK
    • 21%: België, Nederland, Spanje
    • 22%: Ierland, Italië
    • 23%: Polen, Portugal
    • 24%: Griekenland, Finland
    • 25%: Denemarken, Zweden
    • 27%: Noorwegen, Hongarije
Foto van on-line Catalogus Randger 2019

Technische verschillen

Een andere reden voor het prijsverschil is het verschil in technische uitrusting van het basischassis. Eénzelfde model zoals Laika Kreos 5900 met 130 pk Fiat Multijet motor kan in verschillende opties afwijken van de basisprijs in de catalogus. Het model bij de dealer is ook een Kreos 5900 maar met dan bijvoorbeeld met 16 inch aluminium velgen, regen- en parkeersensoren, een grotere dieseltank (120 liter) en een speciaal lichter AL-KO chassis onderstel: opties die de basisprijs van dat model zullen verhogen. Het ene model heeft standaard geen hefbed, maar bij het model bij de dealer is wel reeds een (extra) hefbed voorzien.

Appelen met peren

Kijk goed uit dat je geen appelen met peren vergelijkt. Heeft het model dezelfde opties aan boord? Is het chassis hetzelfde? Standaard is het MTM (maximale toegelaten massa) van een chassis meestal 3.500 kg van de constructeur. Maar het kan ook een lichter chassis zijn (3.300 kg) of een zwaarder (3.850 – 4.250 kg). Het kan een AL-KO chassis zijn dat gereputeerd is voor zijn stijfheid, gewicht en betere wegligging maar tegen een meerprijs. Het chassis kan verlaagd zijn (low-frame), wat een betere wegligging geeft, maar ook tegen een meerprijs.

Zie ook het artikel: Het gewicht en de kostprijs van opties

AL-KO AMC Chassis voor campers - foto Al-Ko website
AL-KO AMC Chassis voor campers - foto Al-Ko website

Waarom verschilt de aankoopprijs van de motorhome bij de dealer met de prijs vermeld in de excel-bestanden in downloads van camperland.be?

Motorblok Fiat Ducato 2,3 Euro-6
Motorblok Fiat Ducato 2,3 Euro-6

Vergelijk ook goed het merk en vermogen van de motor. Een Fiat 2.30 liter motor is er in verschillende versies: 110, 130, 150 of 180 pk. Ook kan eenzelfde modelaanduiding verkrijgbaar zijn in 2 verschillende motorversies Fiat of Ford, of Citroen, Renault enz. Tevens verschillen de prijzen voor een opwaardering van bijvoorbeeld 130 naar 150 pk van merk tot merk.

De Citroen Jumper wordt met dezelfde 2.0 liter motor aangeboden op een chassis van 3.3 ton en op een 3.5 ton versie. Uit dezelfde motor haalt men twee versies: 130 en 160 pk.

De Fiat motoren hebben een cilinderinhoud van 2.3 liter, de nieuwste Ford Transit 2.0 liter en de nieuwe Mercedes Sprinter 2.2 liter.

 

Trigano groep

De Chausson Welcome 640 is verkrijgbaar in de 130 pk versie met Fiat of Ford motor. De Fiat multijet heeft een inhoud van 2300 cc terwijl de Ford Transit TDCI 2000 cc motorinhoud heeft. Een prijsverschil van al gauw 1.500 Euro.

Ook de Chausson Welcome 767 GA is verkrijgbaar in de 130 pk versie met Fiat of Ford motor. Met Ford Transit motor TDCi 2000 cc  tegenover de Fiat Ducato 2.3 liter.

Binnen de Trigano groep zie je duidelijk overeenkomsten in de meerprijs voor een andere motor: De Challenger Mageo 170 met Fiat Ducato of de  Challenger Mageo 170 met Ford Transit motor.

Idem dito voor het C.I. model CI Nacre 77 M met Ford Transit of Fiat Ducato.

Bij Adria zijn de verschillen een stuk groter. Het merk werd in het najaar van 2018 door de Trigano groep overgenomen. 

Bij het Adria Coral Axess 600 SC met Citroen Jumper motor van 2000 cc en 130 pk loopt het verschil met de Fiat versie op tot 5000 Euro.

Bij het vrijetijdsvoertuig Adria Twin Active met Renault Traffic motor dCi 1600 cc  loopt het verschil tussen 120 en 125 pk op tot 8000 euro. Veel geld voor 5 pk extra vermogen.

Hymer groep

De Burstner Travel Van T 590 G met 2,3 liter motor van Fiat waarbij de 150 pk versie 1.750 € meer moet kosten dan de 130 pk versie.

Bij de Burstner Ixeo Time IT 734 met Fiat Ducato motor Multijet  moet de 150 pk versie 1800 euro mee kosten dan de 130 pk versie.

Het integraal model van Etrusco I 7400 QB met centraal bed is er op een chassis van Citroen Jumper 33 light of op een chassis van Fiat Ducato 35 low frame.
Een verschil, niet alleen in motormerk maar ook in MTM (3300 of 3500 kg) en beiden modellen hebben tevens een andere motorinhoud (resp. 2000 en 2300 cc).

Het verschil tussen een Fiat 130 en 180 pk versie bedraagt hier 2400 €, naar 150 pk opwaardering kost 1900 Euro.

Modellen aangepast aan consument van het EU-land

Aan de hand van marktonderzoek stelt men vast dat een Italiaanse camperliefhebber niet dezelfde wensen en eisen stelt aan een camper dan een Belgische, Nederlandse, Franse of Duitse consument. De Duitser wil kwaliteit, de Belg koopt het liefst een model met centraal bed. Op die behoeften en koopgedragingen in de respectievelijke landen, spelen de dealers natuurlijk in.

Zo zijn bepaalde modellen alleen in één specifiek land te verkrijgen en kun je eigenlijk geen prijzen vergelijken behalve bij een (eventuele) andere dealer in hetzelfde land. Een model wordt dan in één bepaald land voorzien van allerlei extra’s d.m.v. bijvoorbeeld pakketten: ze worden standaard bij invoer er reeds van voorzien.

Voorbeelden hiervan zijn:

    • de camperbus McLouis Van Menfys ‘White Edition’ is alleen in België te verkrijgen bij Dicar.
    • het Roller Team Kronos model die wordt gepromoot als “Urbano Limited Edition 40 Years” bij de gelijknamige dealer.

Andere merken hebben standaard bijvoorbeeld reeds een comfort pakket geïnstalleerd omdat ze weten dat de Belg de standaard versie uit de catalogus (met té weinig luxe) nooit zou willen aankopen.

Een reactie achterlaten