Ford of Fiat? Nieuwe Challenger 337 GA modeljaar 2021 op Fiat of Ford? Start Edition, Graphite Edition Vip of Premium versie? Welke kiezen?

Ford of Fiat? Nieuwe Challenger 337 GA modeljaar 2021 op Fiat of Ford? Start Edition, Graphite Edition Vip of Premium versie? Welke kiezen?

Challenger komt dit modeljaar 2021 uit met een nieuwe 337 GA halfintegraal en dit in 3 versies. Of met Fiat of op Ford. En dit met 3 verschillende uitrustingsniveaus: Challenger 337 GA Start Edition, Challenger 337 GA Graphite Edition VIP of Challenger 337 GA Graphite Edition PREMIUM. Hoeveel verschillen ze in prijs en wat krijg je ervoor in de plaats? Is er verschil in kwaliteit en welke van de 3 versies kun je nu best kiezen? In dit artikel vergelijken we de 3 verschillende versies en zoeken we hun beste en mindere kanten. Hetzelfde lijkende model wordt ook de Chausson op de markt gezet maar dan als de Chausson 777 GA

Challenger duid deze 3 uitvoeringen aan met een sterrenlabel: 3 voor de Start Edition, 4 voor de VIP met Fiat en 5 sterren voor de Premium uitvoering met Ford. Op alle modellen geldt een waarborg van 7 jaar en voldoen ze aan het isolatieniveau klasse 3 – hiermee kan je dus winter- en zomer aan de slag.

Eigenlijk zijn er van de 337GA geen drie maar eigenlijk vier versies. Het basis instapmodel is de Start Edition, die je kan kiezen in de Fiat of Ford uitvoering. Hier krijg je dan wel een 120 PK motor van Fiat voor en een 130 PK motor van Ford. De VIP uitvoering staat éénvoudig voor een uitvoering op Fiat maar dan met de 140 PK motor (met automaat), en de Premium voor de uitvoering op de Ford Transit maar dan in de 170 PK (in automaat versie). Ik verwijs hierbij naar de vergelijkende testen die je met een CLPLUS status kunnen raadplegen tussen het verschil van de Fiat of de Ford motor. 

Die keuze tussen de Fiat of Ford motor is eigenlijk best wel moeilijk. De Fiat Ducato Multijet 2.3 liter wordt algemeen aanzien als beter maar ik som toch even op:

    • Ford geeft 5 jaar garantie op zijn motor, Fiat 2 jaar
    • Ford heeft een sterker koppel (bij hetzelfde vermogen) maar Fiat heeft een soepelere koppel in de lagere snelheden (mede door de 9 traps)
    • De Ford motor is goedkoper dan de Fiat motor maar heeft meer gewicht, zeker zijn 170 pk automaat versie
    • Ford heeft een 6 traps automaat, bij Fiat een 9 traps automaat die soepeler rijdt
    • Ford sleept een na geschiedenis mee van haperende kleppen, bij Fiat duiken in forums berichten op van haperende AT9 automaten bij 25-30.000 km
    • De Ford 170 PK in automaat is populair voor zijn prijs/kwaliteit
    • De Ford motor start vanaf de 130 PK versie zonder automaat, 170 PK met automaat in de Premium
    • De Fiat motor start vanaf de 120 PK versie zonder automaat of de 140 PK versie met automaat voor de VIP die je kan upgraden tot 160 PK.
    • Zowel voor de Ford met 130 PK of 170 pk mag je niet meer dan 1500 kg trekken (aanhanger). Is het een automaat dan mag je maar max. 750 kg trekken!
 

Is de motor keuze een doorslaggevende factor m.b.t. de prijs?

Ik vind hier van niet. De goedkoopste versie is de Start Edition met de 130 PK motor van Ford voor 57.739 €. De Vip Edition met de 140 PK motor kost zo’n 6.000 € extra of 63.239 €

En de Premium versie met de 170 PK motor van Ford begint vanaf 64.339 € (prijzen 01.2021). Ik belicht dit verder nog in detail in dit artikel want het verschil zit hem vooral in de pakketten zoals je Vip of de Premium eigenlijk mag noemen.

Vooraanzicht van de nieuwe Challenger 337GA Start Edition voor modeljaar 2021 op Ford Transit chassis - beschikbaar in 170 PK met automaat
Vooraanzicht van de nieuwe Challenger 337GA Start Edition voor modeljaar 2021 op Ford Transit chassis - beschikbaar in 170 PK met automaat
Vooraanzicht van de nieuwe Challenger 337 GA Graphite Edition VIP voor modeljaar 2021 op Fiat Ducato chassis
Vooraanzicht van de nieuwe Challenger 337 GA Graphite Edition VIP voor modeljaar 2021 op Fiat Ducato chassis

De gemeenschappelijke kenmerken van de  337GA

Terug naar het 337 GA model voor 2021 dat meteen de nieuwe standaard afmetingen heeft waar constructeurs heden ten dage op mikken: 7.20 meter lengte. De trend is dus zo’n 20 cm korter waardoor de fabrikanten betere beladingscijfers kunnen voorleggen. 

We kunnen dit alleen maar toejuichen. De versies op Ford zijn officieel eigenlijk 7.19 meter groot en de Fiat uitvoering nog 3 cm korter, nl. 7.16 meter. Nu van dat verschil zal je binnenin niets merken. De buitenhoogte blijft met 2.92 meter onder de 3 meter waarbij Challenger toch een mooie, ruime binnen stahoogte kan voorleggen van 2.11 meter. Standaard heeft het model 4 gehomologeerde zit- en slaapplaatsen. Bij de VIP tot 5 door zijn isofix zitbank.

Achteraan heeft de 337 GA twee enkele bedden voorzien met 2 verschillende afmetingen: een éénpersoonsbed van 199 op 90 cm en aan de andere kant een korter bed van 188 x 90 cm. Het toffe hieraan is dat je het middenstuk tussen de 2 enkele bedden kan voorzien van een matras (standaard meegeleverd) en zo tot één groot XXL bed kunt komen. Onder het bed zit een extra (halfhoge) kledingkast.

Aan de voorzijde is aan het plafond een hefbed te vinden van 190 cm dat zich boven de dinette bevindt. Dat bed noemt men ook een duobed omdat het om bed smalle bedden boven elkaar gaat – je kan kiezen om één bed of twee bedden uit te vouwen. Het voordeel is dat het bed veel minder ruimte inneemt aan het plafond, het nadeel is dat het dubbel zo dik toont.

Daarnaast kan je in de VIP versie de zitbank nog omvormen tot een slaapbank, (systeem isofix) goed voor een ruimte van 195 op 90 cm voor één persoon (alleen bij VIP). 

Zoek je naar een model met een centraal bed dan moet je eens de Challenger 328 bekijken.

De 337GA heeft alles wat een hedendaagse camper je kan te bieden hebben. In de garage zijn standaard sjorogen voorzien. Alle twinbedden kunnen bij Challenger omgevormd worden tot een XXL bed. Er is een speciale technibox, een soort technische zone waar alles bij elkaar zit. Alleen zijn face-to-face indeling, de SmartLounge valt me in dit model wat tegen omdat ze me wat aan de kleine kant uitvalt. Daar heeft de kortere lengte van 7.2 meter misschien wel iets mee te maken?

De lounge in de VIP uitvoering wijkt af van de andere twee uitvoeringen (isofix uitvoering). In de keuken heb je een heel mooie koelkast met 141 liter inhoud. De zoetwater tank heeft een inhoud van 105 liter, in de afvalwatertank kan je 120 liter kwijt.

Meer details en fotomateriaal over dit 337 GA model in de Start Edition uitvoering kan je hier vinden – Drie nieuwe compacte half integraal modellen voor 2021 bij de Franse camperbouwer Challenger 337 GA, 268, 328 en Chausson 648, 777 GA, 788

Beladingscijfers

Ook omtrent de beladingscijfers ga ik hier snel overheen omdat ik het reeds eerder en uitvoering aan bod heb laten  komen in de vergelijkingstest tussen buscamper modellen in Start Edition, Vip of Premium uitvoering. Voor deze 337 GA gelden dezelfde opmerkingen. Alle uitvoeringen van de 337 GA halen onze minimum normen waarbij de Start Edition als beste scoort met bijna 600 kg

Is dit je belangrijkste keuze factor dan kan dit je koopargument zijn, zowel in de Fiat of Ford versie. Kies je toch voor meer luxe, zoals de Graphite Edition Premium met de Ford combinatie, dan houdt je toch nog 479 kg over. Je kan overwegen om dan een trekhaak te kiezen en een aanhanger extra mee te nemen. Ongeremd is dit tot 750 kg (inclusief gewicht van de aanhanger).

Lees dit artikel voor meer details over het verschil in belading door de verschillende pakketten:  Welke is het beste buscamper model? Challenger V217, V210 of Chausson V697, V690 in PREMIUM uitvoering op 3500 kg?

Alleen zijn face-to-face indeling, de SmartLounge valt me in dit model wat tegen omdat ze me wat aan de kleine kant uitvalt. Daar heeft de kortere lengte van 7,2 meter misschien wel iets mee te maken.

Challenger 77%

Kwaliteitsscore Camperland in %, gebaseerd op de CLPLUSDATA base 2021

Start Edition

Challenger 337 GA Start Edition is verkrijgbaar op Fiat of Ford, modeljaar 2021
Challenger 337 GA Start Edition is verkrijgbaar op Fiat of Ford, modeljaar 2021

Graphite Edition Vip

Challenger 337 GA Graphite Edition Premium modeljaar 2021 - op Ford chassis
Challenger 337 GA Graphite Edition Premium modeljaar 2021 - op Ford chassis

Graphite Edition Premium

Challenger 337 GA Graphite Edition VIP modeljaar 2021 - op Fiat chassis
Challenger 337 GA Graphite Edition VIP modeljaar 2021 - op Fiat chassis

Verwarming met diesel - duidelijk een andere keuze bij Challenger

Jawel, er zit nog altijd een Truma kachel in de 337 GA versies maar Challenger stapt af van de kachel op gas of op gas + elektrisch. Het model heeft standaard een kachel op diesel. Hij neemt dus zijn brandstof uit je dieseltank. Komt het dieselpeil te laag dan gaat er een waarschuwingslampje branden.

Dit systeem heeft zijn voor- en nadelen:

Belangrijk voordeel is het absolute gebruiksgemak: je gaat gewoon gaan tanken, geen gesleur met gasflessen al heb je wel nog gas nodig om te koken maar daar kan je dan lang mee verder. Hier geen gasflessen vervangen na 3-4 dagen van verwarmen in de koudeperiodes. De Truma dieselkachel kan je zelfs gebruiken tijdens het rijden …terwijl je onderweg bent kan je de camper meer opwarmen. Als je dan stopt om te overnachten is het al onmiddellijk behaaglijk in gans de camper.

Nadeel is de kostprijs … verwarmen met diesel is duurder dan met (LPG) gas, zeker als je een LPG installatie hebt geïnstalleerd ipv de gasflessen op butaan of propaan.

Challenger 337GA Graphite Edition Premium (Ford) modeljaar 2021 met twee enkele bedden met extra garderobe kast onder het bed
Challenger 337GA Graphite Edition Premium (Ford) modeljaar 2021 met twee enkele bedden met extra garderobe kast onder het bed

Wat zijn de verschillen tussen een Challenger 337 GA Start Edition of Fiat of op Ford?

Misschien kunnen we beginnen met wat de Start Edition hetzelfde hebben (gemeen) om tot uw keuze te komen:

    • standaard cabinekleur in wit
    • manuele versnelling
    • IRP structuur met zijwanden uit polyester
    • isolatie klasse 3 – Stryrofoam isolatie
    • 7 jaar garantie op waterdichtheid
    • vloerdikte 65 mm, dikte van het dak 55 mm
    • cruise control en snelheidsbegrenzer
    • pilootstoelen met armleuning
    • ingebouwde en geïsoleerde cellenlaag
    • dubbele airbag (voor passagier en bijzitter)
    • Truma dieselverwarming
    • Dieselverwarming bruikbaar tijdens het rijden
    • manuele airco in de cabine
    • draaibare stoelen en in de hoogte verstelbaar
    • meegeleverde hoezen voor de pilootstoelen in dezelfde stof als het gekozen interieur
    • DAB radio antenne
    • technibox: alle techniek samen bij elkaar gebracht
    • USB stekker
    • panoramisch dakraam in de cabine vooraan
    • een TV-steun
    • hordeur aan de instapdeur
    • 100% LED verlichting binnen en buiten
    • ramen met dubbele beglazing
    • ramen met combi rollo’s en muggenhor
    • Cosby meubilair
    • Alpha interieur stoffen

De minieme verschillen bij de Start Edition vat ik samen in deze tabel:

Item FIAT Start Edtion FORD Start Edition
Motor 120 PK 130 PK
Radio DAB / DAB radio met MP3 en Bluetooth
Chassis opties / 4.1 Ton

Wat zijn de verschillen tussen de 337 GA Graphite Edition en de Start Edition?

Nog even duiden:

    • Graphite Edition VIP = Fiat uitvoering (****)
    • Graphite Edition Premium = Ford uitvoering (*****)

Challenger duidt zelf de VIP aan met 4 sterren en de Premium uitvoering op Ford met 5 sterren. De extra’s die ze gezamelijk meer te bieden hebben dan de Start Edition zijn o.a. 

    • versie met automaat
    • standaard cabinekleur in wit
    • zijwanden in speciaal donkergrijs gelakt polyester kleur
    • gelakte bumper
    •  gastoever aan de buitenkant
    • douchekop aan de buitenkant
    • keukeninrichting met lade voor pannen, een keukenrek, een flessenrek, een vuilnisbakhouder
    • badkamer met extra opbergruimte

Opties die nog mogelijk zijn bij beide modellen naast de pakketten:

    • trekhaak
    • paviljoenbed

De verschillen tussen de VIP en Premium vat ik samen in deze tabel:

Item Graphite Edition VIP (****) Graphite Edition PREMIUM (*****)
Motor Fiat 140 PK - AT9 automaat Ford 170 PK - AT6 automaat
Koplampen koplampen met een zwarte omlijsting /
Dashboard / In luxe uitvoering
Bumper Gelakte luchtrooster /
Velgen 16 inch lichtmetalen velgen /
Veiligheid Traktion+ /
Automatisch / Ruitenwissers
Mist / Mistlichten
Afscheiding cabine met gordijn met schuifluiken
Instapdeur / centrale deurvergrendeling
Garderobe / Extra garderobekast (ingang)
Matras / extra premium kwaliteit
Koepels / met ventilatie, luchtafvoer in slaapgedeelte
LED-verlichting / speciaal versterkt
Keuken achterwandbekledig paneel met verlichting
Woonkamer / kussenset
Douche / houten lattenvloer
Interieur / premium meubelen en stoffen
Exterieur / Premium design
Chassis opties 3,65 - 4,25 of 4,4 ton /
Bi-Xenon opties / in optie met DRL (dagrijverlichting)
Afwerking Cosby meubilair - Alpha stoffen Orfeo meubilair - Saturn exclusieve stoffen

VIP

Challenger 337GA vip (Fiat) modeljaar 2021 met in deze uitvoering een keuken achterwandbekleding die de Premium versie (Ford) niet heeft
Challenger 337GA vip (Fiat) modeljaar 2021 met in deze uitvoering een keuken achterwandbekleding die de Premium versie (Ford) niet heeft

PREMIUM

Cockpit van de Ford Transit met zijn 6 traps automaat in de Challenger 337 GA Premium, modeljaar 2021
Cockpit van de Ford Transit met zijn 6 traps automaat in de Challenger 337 GA Premium, modeljaar 2021

Extra pakketten Connect, Visibity en Arctic

Connect pack: DAB radio met Bluetooth en met aanraakscherm, stuurwielbediening, achteruitkijkcamera – 1.990 €.

Visibility pack: bij VIP en PREMIUM: prachtig zwart getint panoramisch sky-roof dak, zijruit achteraan – 1.990 €.

Arctic Pack: extra geïsoleerde en verwarmde afvalwatertank, geïsoleerde buitenwater- en verwarmingscircuits, 6000 Watt Truma diesel combikachel D 6E , isolatiedeken voor het dashboard, thermische isolatiegordijnen, gordijnen aan de achterdeur, dinette met vouwgordijn – optie 1.100 €.

Foto gallerij Start Edition

Foto gallerij Graphite Edition VIP

Foto gallerij Graphite Edition PREMIUM

Besluiten

Alle modellen hebben mooie gemeenschappelijke eigenschappen: naast de 7 jaar garantie met een mooie stahoogte. Je krijgt veel camper voor je geld met veel goede keuzes zoals het duo hefbed, de smart-lounge en de isofix zitbank. Het is moeilijk kiezen tussen Fiat en Ford. 

Ford biedt je extra’s aan, vooral in de Premium versie waar je moeilijk aan de verleiding zal kunnen ontsnappen. Alleen kan je zijn chassis niet verhogen, dat kan alleen in de Start Edition tot 4.1 ton maar waar het het minst nodig is :)  

Wil je een automaat dan moet je voor de Vip of Premium kiezen. Alle versie kunnen voorzien worden van trekhaak als oplossing voor de Premium die meer wil kunnen meenemen. Bij Fiat kan je wel makkelijker en hoger chassis kiezen bij de VIP, zelfs tot 4.4 ton.

Beoordeling Camperland voor Ford of Fiat? Nieuwe Challenger 337 GA modeljaar 2021 op Fiat of Ford? Start Edition, Graphite Edition Vip of Premium versie? Welke kiezen?

Challenger 337 GA (Ford) Premium

3.85
Merknaam algemeen 3.9
Laadvermogen 3.8
Motor en chassis 3.8
Milieunormen 4.0
Prijs/kwaliteit 3.8
Waterdichtheidsgarantie 3.5
Informatiedeling 4.5
Top 25 merk (kwaliteitslabel CL) 3.8

Beter

  • Prijs/kwaliteit 170 PK motor
  • Dieselverwarming
  • Meubelen & stoffen
  • Design algemeen
  • Kwaliteit matras
  • Technibox

Minder

  • Kleine Lounge
  • Watertank 105 liter
Challenger 337 GA modeljaar 2021: Fiat of Ford? Start Edition, Vip of Premium kiezen?

Ford of Fiat? Nieuwe Challenger 337 GA modeljaar 2021 op Fiat of Ford? Start Edition, Graphite Edition Vip of Premium versie? Welke kiezen?

Motorhome dealers voor de Challenger 337 GA

Dealers, concessiehouders en distributeurs van Challenger camper vans (fourgons) en (profilés) motorhomes

(Trigano groep)
(zustermerk van Chausson met gelijkaardige modellen maar andere modellenbenamingen)

Beoordeling van het Franse merk Challenger

Challenger

71 %
De nieuwe Challenger S215 Sport Edition heeft heet als gelijkend model Chausson S695 Sport Line. Voor modeljaar 2025 komen ze uit op de vernieuwe Ford Transit die nu ook, net als Fiat, met een 8-traps automaat kan uitgevoerd worden.
# Modellen 50%
# Types 90%
Ervaring 39%
Isolatie 75%
Garanties waterd. 7 jaar 70%
Algemeen imago 76%

PRO

    • Prijs/kwaliteit
    • Ruim aanbod camper types en modellen
    • Extra opties en pakketten
    • Op en Top Frans ontwerp en design
    • Nieuwe ontwerpen en ideeën
    • 7 jaar garantie (waterdichtheid)
    • Minder kinderziekten dan Chausson
    • Klasse 3 isolatie
    • Betere detailafwerking dan bij Chausson

CONTRA

    • Details i/d afwerking
    • Geen duidelijke prijzen voor opties, accessoires
    • Opletten bij integraal modellen voor belading op 3.5 T
    • Modellen Challenger = modellen Chausson
    • Minder kortingen dan bij Chausson
    • Kleiner dealer netwerk dan Chausson

Isolatie Challenger (half-) integralen

7 jaar garantie

IRP & Klasse 3 isolatie

Geschikt voor gebruik in alle seizoenen.

Challenger
sinds 1985

  • polyester in dak, vloer en zijwanden
  • vloerdikte 64 mm
  • IRP-structuur
  • Klasse 3 isolatie
  • Dubbelglas ramen
  • © I.R.P. – Insulation, Restistance en Protection met XPS dikke isolatiewanden 50 tot 55 mm
  • alles gelijmd
  • maakt gebruik van XPS materiaal van STYROFOAM
  • polyester laag beschermd tegen krassen.
  • hoeken afgewerkt met alu-profiel
  • vloeren polyester met 64 mm isolatie en houten en composiet wiggen
  • Slim technologie bij alkoven en halfintegralen: dichtheid 35 mm met EPS-isolatie
  • Klasse 3 – EN1646-1- isolatienorm bij alkoven en halfintegralen: bij een buitentemperatuur van -15°C moet de binnentemperatuur toenemen tot +20°C in minder dan 4 uur
  • Standaard dubbele beglazing
  • Nieuwe polyester kap bij sommige halfintegralen: beter geïsoleerd en afgedicht

Doorsnede van de IRP structuur bij campermerk Challenger, modeljaar 2019

Aanverwante Challenger busjes, motorhome en camper van artikelen

De nieuwste Challenger modellen in de motorhome database

Bronnen Trigano Media 2021 fotomateriaal voor de 3 verschillende uitvoeringen.

© Publicatie copyright Camperland.be 2021, alle rechten voorbehouden.

Een reactie achterlaten