Met de Niesmann&Bischoff iSmove en Carthago C-Tourer I spelen we in de hogere klasse met 2 topmerken in de camperwereld. Hun prijs situeert zich om en bij de 100.000-150.000 € (vaak zonder opties). Meestal kom je toch hoger uit want in deze klasse wil je toch je motorhome een beetje upgraden naar uw smaak. De twee Duitse merken worden beschouwd als Premium merken en geven u als klant 10 jaar garantie op waterdichtheid.
Carthago dat onder zijn eigen vleugels fabriceert, gaat prat op zijn lichtgewicht chassis. Daar tegenover staat de Niesmann+Bischoff dat onder de vleugels van de Hymer groep opereert, toch wel de kampioen als het gaat over het lichtgewicht chassis. Welke van de twee is hier de beste op dat vlak? Niesmann bouwt nu zo’n 30 jaar motorhomes, Carthago al meer dan 40 jaar lang.
In dit artikel ga ik voor jou op zoek naar de beste koop en we zullen zien dat het antwoord toch wel genuanceerd is. We kiezen en vergelijken alleen de modellen op een 3.500 kg chassis, geschikt voor het rijbewijs B. We vergelijken alleen de Fiat Ducato modellen van de iSmove en C-Tourer (de C-Tourer is er nl. ook op Mercedes): er zijn dan weinig verschillen op te merken: de wielbasis is bij de iSmove 43 cm korter, het huis is met 2.28 m één centimeter breder dan de C-Tourer.
De C-Tourer is in zijn geheel 2.89 m hoog, dat is 6 cm hoger dan de iSmove. Dat levert in de Carthago een mooi stahoogte op van bijna 2 meter, 198 cm om precies te zijn. Bij de Niesmann kon ik hierover geen precieze detailinfo vinden maar sommige bronnen spreken van zo’n 2 meter stahoogte.
Het model C-Tourer staat al jaren in de markt bij Carthago en zit tussen de C-Compactline die smaller is en de grotere Chic C-Line. Kenmerkend is zijn ruime en vorstvrije dubbele bodem. De achterwand en de zijwanden van de C-Tourer vervaardigt Carthago uit aluminium sandwichplaat, het dak is van een sandwichconstructie met aluminium aan de binnenzijde en glasvezelversterkte kunststof aan de buitenkant. Hiermee ben je bijvoorbeeld beschermd tegen een blikseminslag.
iSmove
C-Tourer I
In de kwaliteit score van Camperland haalt Niesmann+Bischoff een derde plaats van alle merken met een 97% label. Carthago haalt een mooie zesde plaats met 94%, vooral omdat het links en rechts wel eens een model in de showroom zet met minder dan 400 kg netto laadvermogen. Laten we wel wezen: beide merken horen bij de absolute top van de fabrikanten.
Willen we vergelijken dan moeten we natuurlijk appelen met appelen vergelijken. Met de Niesmann+Bischoff iSmove ben je beperkt tot 2 modellen: allen staan ze op het meest kwalitatieve chassis, een AL-KO chassis net als de Carthago C-Tourer.
Heb je een rijbewijs C1 dan kan je upgraden naar 4.500 kg, dat is 1 ton extra laadvermogen. Bij Niesmann heb je ook nog de mogelijkheid te kiezen voor een 3.700 kg tussenmaat.
iSmove
C-Tourer I
beide merken horen bij de top van de fabrikanten
Niesmann+Bischoff 97% - Carthago 94%
Kwaliteitsscore Camperland in %, gebaseerd op de CLPLUSDATA base 2021
Keuze uit motoren
De standaard uitvoering van de Niesmann ISmove met zijn 2 modellen 6.9E en 7.3F zijn gebaseerd op de Fiat Ducato met 140 PK (103 kW) en een zes bak manuele versnelling. Bij de Carthago C-Tourer kan je een keuze maken uit 5 verschillende modellen op deze Fiat 2.3 liter en 3 modellen op basis van de Mercedes Sprinter 414 CDI, die 143 PK (105 kW) haalt uit zijn 2143 cc motor.
Jammer genoeg scoren deze 3 modellen I 143 LE, I 148 LE en I150 QB onvoldoende m.b.t. mijn 400 kg laadvermogen grens. Goede kwaliteit maar je kan ze beter op een zwaardere chassis nemen maar dan kan je geen B-rijbewijs meer gebruiken. Daarom laat ik deze 3 modellen verder achterwege in deze vergelijking.
iSmove op Fiat
Niesmann+Bischoff iSmove
- Dieseltank 75 liter, adblue tank 19 liter – dieseltank 90 liter in optie
- Vloer 42 mm, wanden en dak: 30 mm, wanden aan 2 zijden met aluminium
- Banden 225/75 R 16 inch
- Dubbele bodemhoogte 27 cm
- Verwarming Truma Combi 6 –> Alde verwarming 3020 in optie
- Ruimte voor gasflessen 2 x 11 kg = 22 kg
- Batterij AGM 95 Ah
- 4 stopcontacten 230 volt
- 2 USB stopcontacten
- Extra gastank 50 liter in optie
C-Tourer I op Fiat
Carthago C-Tourer I
- Dieseltank 90 liter
- Wanden en dak 38 mm
- Dubbele bodemruimte tot 22 cm hoogte
- Verwarming Truma Combi 6 –> 6 E in optie
- Ruimte voor gasflessen 2 x 11 kg = 22 kg
- Gel batterij 80 Ah
- Garage belastbaar tot 350 kg, scootergarage
- One-level inloopdouche
- Binnenzijde wanden en dak met isolerende en ventilerende microvezelwandbekleding
Beide modellen hebben plaats voorzien voor twee gasflessen van 11 kg. Bij de iSmove kan je deze beperkt houden tot gebruik voor de keuken als je voor de optionele gastank kiest. De C-Tourer heeft een dieseltank van 15 liter surplus maar heeft dan weer met 80 Ah wel de zwakste batterij. Beide modellen starten standaard met een 6000 Watt sterk kachel van Truma.
Bij Carthago kan je die nog aanvullen met twee verschillende warmtewisselaars en of kiezen voor de 6E Truma wisselaar waarmee je ook elektrisch kan verwarmen. De iSmove kan je laten uitrusten met het 3020 verwarmingssysteem van Alde, een warmwater circulatiesysteem zoals de chauffage thuis, maar eveneens in optie.
Vergelijking op basis van lengte?
De kleinste iSmove 6.9 E meet 6.99 meter en kan je best vergelijken met de C-Tourer I144 LE met enkele bedden en de C-Tourer I144 QB met zijn centraal bed.
Neem je de grotere iSmove 7.3F van 7.27 meter met een centraal bed, dan kan je hem best vergelijken met de C-Tourer I148 LE van 7.39 meter met enkele bedden, de C-Tourer I150 QB van 7.48 meter en ook met een centraal bed, of met het grootste model uit deze serie, de C-Tourer I149 LE die met zijn enkele bedden 7.52 m telt.
Niesmann+Bischoff iSmove
Carthago C-Tourer I
Vermogen batterij
Hier scoort de Niesmann iets beter met standaard een 95 Ah AGM batterij. Bij de Carthago C-Tourer modellen is er een lichtere 80 Ah gelbatterij voorzien.
Hoeveel zitplaatsen?
Carthago scoort hierin beter. In al zijn modellen zijn er 4 gehomologeerde zitplaatsen voorzien, bij de I148 LE, I150 QB en I149 LE kan je die zelfs nog uitbreiden tot 5 (optie). Niesmann voorziet in zijn iSmove standaard slechts 2 gehomologeerde zitplaatsen. In optie kan je die uitbreiden naar 3.4 tot maximaal vijf.
Niesmann+Bischoff iSmove
Carthago C-Tourer I
Twee verschillende werelden – twee verschillen interieurs
Niesmann+Bischoff hebben met hun nieuwe iSmove “Breaking all the Rules” absoluut gezorgd voor een nieuwe, tot revolutionaire standaard in de motorhome modellen (hun slogan bedoeld dan ook breken met alle standaarden). Twintigduizend manuren heeft men geïnvesteerd om tot nieuwe, innovatieve oplossingen te komen wat een aanvraag van 7 patenten opleverde. Zo kan je binnenin de elementen verschuiven om de plaats te maken die je overdag of s’ avonds nodig acht.
Opbergruimten zijn onzichtbaar gemaakt totdat je ze écht wel nodig hebt. Bijzonder is verder het donkerkleurig plafond waarmee Niesmann de motorhome veel gezelliger wil maken. Daarbij horen ook de akoestisch beklede wanden (te verkrijgen als optie) die de geluiden dempen en het venster dat is weggelaten uit de instapdeur die nu één geheel vormt met het binnen interieur en het gevoel van ruimte moet mee helpen vergroten.
Niesmann+Bischoff iSmove
Carthago C-Tourer I
De speciale iSmove badkamer
Moet je ’s nachts naar het toilet in de iSmove dan zal je geholpen worden door de bewegingssensoren die automatisch het licht voor jou aandoen. De helderheid van het licht kan uzelf bepalen op het bedieningspaneel met een aangepast touchscreen. Een deel van deze ideeën werden overgenomen uit de Hymer Vanlife Concept VisonVenture die we hier op Camperland ook uitvoering belicht hebben zoals het badkamer concept met wegklapbare zijwanden en de rainshower functie.
Niesmann+Bischoff creëert twee kamers uit één met een badkamermuur aan de voorkant die naar achteren schuift, de gootsteen meeneemt en deze met toilet aan de achterkant opbergt. Het resultaat is een speciale douche, zonder dat een toilet of gootsteen de zaken verkrampt. Als het douchen voorbij is, schuift de muur naar voren en komt er terug een toiletruimte met wasbak in de hoek (de douchevloer blijft op zijn plaats.
De speciale iSmove zitbanken
De in de lengterichting staande face-to-face zitgroep, die de ruimte opent en veel bewegingsvrijheid bij de entree toelaat, is helemaal in de mode bij de iSmove. Door zijn beperkte breedte past hij goed in het camperconcept. De zitting van de linker bank kan worden gedraaid zodat er twee veiligheidsgordels in de rijrichting zitten zodra de bekleding voor de badkamermuur is uitgetrokken en twee hoofdsteunen zijn geplaatst. Het is één van de zeven patenten die de iSmove claimt.
Ik kan me best voorstellen dat de iSmove antracietkleuren niet je ding zijn en je het eerder klassiek wil houden. Dan ben je bij Carthago aan het goede adres. Carthago fabriceert zelf hun meubelen gekend om hun stevigheid en kwaliteit: met een dubbele verbindingstechniek ‘Durafix’ worden de meubeldelen geschroefd en met pennen vastgezet. Voor aflevering worden ook alle materialen zoals deuren, kasten e.d.m. nog eens aan een check-up onderworpen.
Carthago presenteert zijn meubelontwerp als de ‘smartline plus’: twee interieurdesigns zoals het design epic bicolor en interieurdesign Venezia 21 met houtkleurige kasten afgewisseld met glanzend witte vlakken of het Casablanca design met deels leer macchiato (in optie).
Lees meer over het Ismove ontwerp verhaal op https://www.camperland.be/campers/campermerk/hymer-camper/niesmann-bischoff/niesmannbischoff-bouwt-een-nieuwe-standaard-voor-de-toekomst-met-zijn-ismove-modellen-6-9-e-en-7-3-f/ (hier kan je ook nog extra fotomateriaal vinden)
Wie heeft de meeste slaapruimte?
De iSmove is eigenlijk ontworpen voor twee en daarom hebben de modellen standaard 2 slaapplaatsen. Wil je meer dan kan je uitbreiden via hun opties met een hefbed (1.000 €) of een speciale slaapbank. De C-Tourer modellen zijn direct met 4 slaapplaatsen voorzien. Sommigen modellen zijn ook uit te breiden met een modulaire zitbank tot slaapbank voor nog een 5de slaapplek.
Welke bedindeling kiezen?
De enkele bedden van de iSmove zijn 2.06 meter en 197 cm lang en daarmee de langste uit de modellen. Bij de C-Tourer modellen zijn ze allen aan de ene zijde 200 cm lang en aan de overkant 10 cm, kortom zo’n 7 cm korter. De enkele bedden van de C-Tourer zijn echter wel met 85 cm, twaalf cm breder dan bij de iSmove, die (slechts) 73 cm breed zijn.
Ik weet niet of dit voor jou belangrijk is, maar ik wil wel bij voorkeur zo ruim mogelijk slapen. Dat krijg je ervan als je in een camper hebt geslapen met de hoofd aan de ene kant bijna tegen het raam aan, en aan het andere uiteinde met je voeten tegen de kasten komt en je de benen niet volledig kan strekken.
Bij Niesmann+Bischoff is de 6.9E het model van enkele bedden voorzien. Bij de C-Tourer herken je dit aan de letters LE in de modellenbenamingen.
Misschien dan toch opteren voor een centraal bed? Bij de iSmove moet je dan wel kiezen voor de duurdere 7.3F. Bij Carthago is in deze C-Tourer ook uw keuze beperkt tussen 2 modellen die nu aangeduid worden met de letters QB. Zowel de I144 QB als de I150 QB hebben een queensbed van 195 op 145 cm breed. Het queensbed in de iSmove is opnieuw langer maar ook weer smaller: 200 x 138 cm.
Geen van beiden zullen hiermee de titel halen van het grootste centraal bed dat je bijvoorbeeld kan vinden in de integraal Itineo Traveller MC740 Spirit Edition uit de Rapido groep met een breedte van 160 cm (toch 12 cm verschil).
Op het vlak van het hefbed, al dan niet in optie, is het ook Carthago dat het ruimste bed kan aanbieden: 195 op 160 cm tegen 187 op 130 cm bij de iSmove, toch redelijk aan de smalle kant, maar bij de iSmove zit het hefbed dan weer wondermooi verwerkt in het interieur.
Wie heeft de leukste keuken?
Een moeilijke vraag omdat het concept van de iSmove totaal afwijkt van wat we eigenlijk gewend zijn. Door zijn modulair karakter zie je minder keuken wanneer je die niet nodig hebt. Het gasfornuis heeft hier wel maar twee pitsen, en dat verwacht je eigenlijk niet. Bij de C-Tourer vinden we het klassieke L-vormig keukenblok met zijn gasfornuis en 3 pitsen. Een werkplank? Bij de iSmove schuif die in en uit (een beetje zoals bij een buscamper) en maak je die kleiner of groter.
De koelkast heeft bij de C-Tourer 133 of 153 liter inhoud (modelafhankelijk) terwijl in de iSmove 140 liter en die heeft dan weer een soort van koel schuifladensysteem waar je zelfs dranken in kwijt kan. De C-Tourer heeft een keukenblok met zes grote lades en geïntegreerde afvalemmer, terwijl hier de spoelbak afdekplaat als extra werkruimte of snijplank kan worden gebruikt.
Hun koelkast opent aan twee kanten en heeft een apart vriesvak. Aan de keukenwand is ook nog een kruidenrekje voorzien.
Wie heeft de beste beladingscijfers?
Laten de we eerder genoemde C-Tourer op het Mercedes Sprinter chassis buiten beschouwing dan wint Hymer en zijn Niesmann+Bischoff toch nog altijd de koers met ruime voorsprong. De kleinste C-Tourer modellen kunnen nog 435 kg worden beladen, de grotere 20 kg minder, weliswaar boven de 400 kg grens. De kleinste iSmove kan men echter 660 kg beladen, de grotere 7.3F nog 580 kg, toch wel een aanzienlijk verschil en dat heeft ook veel te maken met de keuze aan materialen voor het interieur, naar mijn mening.
Het verschil in garages
De Carthago biedt u de grootste garages aan met een binnenhoogte van 120 cm in tegenstelling tot de iSmove met 113 cm of toch 7 cm lager. Heeft u echter een C-Tourer model met een queensbed, aangeduid met de letter Q, dan schommelt u garagehoogte tussen 112 en 124 cm, aangezien dit centraal bed in de hoogte verstelbaar is. Carthago noemt zijn garage de scootergarage en voorziet in optie een speciale inrijplaat. Die weegt 20 kg en kost je zo’n 150 €. In totaal kan hun garage een last dragen van 350 kg!
Wat kosten de opties? Enkele voorbeelden:
Niesmann+Bischoff iSmove
- AT9 automaat – 3.406 €
- Upgraden naar 160 PK op 3.500 kg chassis – 2.156 €
- Watertank met 200 liter inhoud – 492 €
- Dieseltank van 90 liter – 96 €
- Gastank met 50 liter inhoud – 1.829 €
- Alde verwarming 3020 – 2.816 €
- Extra hefbed – 1.000 € , nu 30 kg lichter gemaakt dan vroeger
- 18 inch velgen bij het Maxi chassis van 4.500 kg – 2.735 €
- Upgraden naar het 3.700 kg chassis – 265 €
- Upgraden naar het 4.500 kg chassis – met 160 PK motor – 4.260 €
Als basisbekleding kunnen drie stoffen en drie leerkleuren worden gekozen. Er kunnen twaalf decors van rugkussens op worden afgestemd. Bij de iSmove zijn er niet minder dan 2600 mogelijkheden om je camper naar eigen wens aan te passen: https://configurator.niesmann-bischoff.com/
Carthago C-Tourer I
- 9AT automaat – 4.450 €
- 9AT automaat voor 140 PK motor met Eco pack – 4.865 €
- Aluminium profielplaat voor scooteropberging – 150 €
- Zitgroep kunnen omvormen tot slaapplaats – 435 €
- 5e gehomologeerde zitplaats – 865 €
- Elektrisch bedienbaar hefbed – 1.000 €
- Truma Combi 6000 met E (elektrische verwarming) – 635 €
- Alde waterverwarming 230V/gas – 2.940 €
- Koffiemachine op schuifrails – 275 €
- Warmtewisselaar Sirocco 3 kW – 400 €
- Alde warmtewisselaar – 1.010 €
- Hefbed met Carawinx-ondervering in plaats van lattenbodem – 460 €
- Achterbed met Carawinx-ondervering in plaats van lattenbodem – 500 €
iSmove als kantoor of werkplek?
De iSmove kan worden voorzien in optie van een gastank met 50 liter inhoud. Minder gezeul met gasflessen. Neem daar nog voor extra autonomie een extra 100 Ah woonbatterij samen met een 125 Watt zonnepaneel. Neem je daar nog het speciaal elektrisch lithium systeem bij dan zou je tot zo’n negen dagen autonoom kunnen blijven.
Dat maakt de motorhome ook meteen geschikt als bijvoorbeeld kantoorruimte en/of werkplek. Reken daarbij zijn 200 liter grote watertank en je kan wel langer ter plekke blijven dan met veel van de andere modellen in het aanbod van integralen in deze prijsklasse en onder rijbewijs B.
Bij Carthago kan je de camper verwarmen tijdens het rijden met een warmtewisselaar van 3 kW van Sirocco en/of de combinatie maken met de Alde warmtewisselaar
Deze luchtwarmtewisselaar maakt het mogelijk om de camper tijdens het rijden bij te verwarmen door direct gebruik te maken van de verbrandingswarmte van de motor. De warmte wordt naar het interieur van de camper getransporteerd, vooral naar de zitgroep in de woonkamer. Hiervoor zorgt een 3-traps ventilator met een vermogen van 3 kW, die zich onder de bestuurdersstoel bevindt. Op deze wijze profiteert u van een efficiënte en voordelige bijverwarming voor uw camper.
Alde warmtewisselaar (Carthago)
Met de warmtewisselaar in combinatie met het centrale verwarmingssysteem van Alde kan het koelsysteem van de motor worden gebruikt om het woongedeelte te verwarmen. Daarvoor hoeft alleen maar de gewenste kamertemperatuur op de kamerthermostaat te worden ingesteld en de circulatiepomp van het verwarmingssysteem te worden aangezet.
Met een circulatiepomp van het basisvoertuig is het ook mogelijk om de verwarming in omgekeerde richting te laten werken. In dit geval fungeert de verwarming voor het interieur van de camper als motor voorverwarming: het centrale verwarmingssysteem verwarmt het koelsysteem van de motor van het voertuig.
Voordelen van luchtwarmtewisselaars:
- efficiënte en voordelige bijverwarming, de gasvoorraad hoeft niet aangesproken te worden
- milieuvriendelijk
Truma Combi 6 luchtverwarming hoeft tijdens de rit niet te worden ingeschakeld om de camper te verwarmen (afhankelijk van de buitentemperatuur)
Verbeterd slaapcomfort met de Carawix ondervering
Bij Carthago kan je zowel voor het hefbed als het hoofdbed achteraan kiezen voor het extra comfort van de Carawix ondervering. Na de uitvinding van de lattenbodem is het Carawinx-systeem de tweede revolutie op het gebied van slaapcomfort. Het intelligente samenspel van veerelement, stabiele dwarslijst en vleugels vormen de basis voor een ligcomfort die geen gelijke kent in de markt.
De vleugels zijn zo geconstrueerd dat ze zich door hun flexibiliteit in alle richtingen perfect aan de lichaamscontouren aanpassen. Door het groot aantal steunpunten wordt het lichaam overal ergonomisch ondersteund en de wervelkolom op een prettige manier ontlast.
In combinatie met een hoogwaardige kwaliteit koudschuimmatras met 7 zones, die over uitstekende comforteigenschappen beschikt, past de bodem zich vrijwel ‘automatisch’ aan het rustende lichaam aan en heeft u de ideale nachtrust.
Besluit
De modellen is dit artikel zijn stuk voor stuk topmodellen en een aankoop is altijd een goede investering. Beide merken hebben een goede en hoge restwaarde. De Niesmann scoort beter op zijn belading maar heeft een heel speciaal interieur dat je moet liggen: lekker hip en modern. De Carthago C-Tourer staat als een robuust classic herenhuis maar dan in een modern jasje.
Met hen handgemaakte kwaliteitsmeubelen van eigen bodem, dit tegen een prijs die in de standaard versie bij een budget begint dat zo’n een 10.000 € lager ligt dan de iSmove waar u toch ook nog wat extra budget nodig hebt voor de vele opties. Maar die Niesmann+Bischoff opties maken dan wel van je camper écht wel je eigen gepimpte tweede thuis zoals je er nog nooit een beleefd hebt.
Kiezen tussen de Niesmann+Bischoff iSmove of Carthago C-Tourer I voor rijbewijs B: wat zijn de verschillen en/of overeenkomsten?
Motorhome dealers voor deze twee merken
Meer data over Kiezen tussen de Niesmann+Bischoff iSmove of Carthago C-Tourer I voor rijbewijs B: wat zijn de verschillen en/of overeenkomsten?
Voor Wie? Wat? Waar?
Dealers, concessiehouders en handelaars van Carthago motorhomes en (premium) liners
(Malibu was vroeger een submerk van Carthago maar presenteert zich heden als een apart merk)
(zie apart onder merknaam Malibu)
kwaliteitslabel camperland 2023
Carthago motorhomes en (premium) Liners
Beter
- Duits TOP product
- Goede controle af fabriek
- Hoge restwaarde
- 10j. garantie op waterdichtheid
- Aluminium behuizing (bliksem)
- Dubbele vloer
- Handgemaakte meubelen
- Made in Germany
- Keuze # modellen en motoren
- Service na verkoop
Minder
- Hogere prijsklasse
- Beperkte productieaantallen
- Geen VAN modellen
- Prijs
Carthago
- 10 jaar garantie op waterdichtheid
- Houtvrije carrosseriebouw met GVK dak en vloerbedekking
- Dak-wandverbinding met dakronding en draagbalken
- Daksysteemrails aan de zijkant met regenwaterafvoer
- Zij- en achterwand met aluminium aan de buiten- en binnenkant
- Isolatiekern van RTM-hardschuim in dak, vloer en zijwand
- Verbinding van bodem en zijwanden door volledig verlijmde aluminium
draagbalken met extra koudestop - Totale wand- en dak dikte 38 mm
- Buitenkleppen van origineel zijwandmateriaal ‘Carthago Isoplus’
- Klepafdichting aan binnen- en buitenzijde, buitenste afdichting als
spatwaterbescherming - Buitenkleppen en camperdeur met verdekte scharnieren
- Zijskirts gesegmenteerd van aluminiumprofiel
- 4-delig achterframe met aparte achterbumper (model afhankelijk)
- Carthago achterlichten met Carthago led C-branding
- Opbouwvenster Seitz S4, koudebrugvrij dubbel kozijn met geïsoleerde beglazing, rolhor en verduisterend vouwgordijn
- Led buitenlamp boven camperdeur met regengoot
- Warmeluchtopeningen in de woonkamer, dubbele vloer, scootergarage
en toegangsdeur - Vloerverwarmingseffect door verwarmde isolerende opbergruimte in
dubbele vloer
- 10 jaar garantie op waterdichtheid
- Houtvrije carrosseriebouw met GVK dak en vloerbedekking
- Dak-wandverbinding met dak ronding en draagbalken
- Dak systeemrails aan de zijkant met regenwaterafvoer
- Zij- en achterwand met aluminium aan de buiten- en binnenkant
- Isolatiekern van RTM-hardschuim in dak, vloer en zijwand
- Vloer-zijwandverbinding via volledig verlijmde aluminium draagbalken en tevens koudestop
- Totale wand- en dak dikte 38 mm
- Buitenkleppen van origineel zijwandmateriaal ‘Carthago Isoplus’
- Klepafdichting aan binnen- en buitenzijde, buitenste afdichting als
spatwaterbescherming - Tankdop brandstof vlak in de zijwand geïntegreerd
- Zij-skirts gesegmenteerd van aluminiumprofiel
- 4-delig achter frame met aparte achterbumper
- Opbouwvenster Seitz S4, koudebrugvrij dubbel kozijn met geïsoleerde beglazing, rolhordeur en verduisterend vouwgordijn
- Led buitenlamp boven camperdeur met regengoot
- Warmelucht openingen bestuurderscabine, dashboard, entrees,
woongedeelte, kelder van dubbele vloer en scootergarage - Dashboard gericht verwarmd met oppervlakte verwarmingseffect
- Vloerverwarmingseffect door verwarmde isolerende opbergruimte
in dubbele vloer
- 10 jaar garantie op waterdichtheid
- Houtvrije carrosseriebouw met GVK dak en vloerbedekking
- Busachtersteven van GVK dubbelwandig geïsoleerd, separate achterbumper
- Dak-wandverbinding met dakronding en draagbalken
- Daksysteemrails aan de zijkant met regenwaterafvoer
- Zij- en achterwand met aluminium aan de buiten- en binnenkant
- Isolatiekern van RTM-hardschuim in dak, vloer en zijwand
- Verbinding van bodem en zijwanden door volledig verlijmde aluminium draagbalken met extra koudestop
- Totale wand- en dakdikte 38 mm
- Carrosserie met geteste bliksembeveiliging / kooi van Faraday
- Buitenkleppen van origineel zijwandmateriaal ‘Carthago Isoplus’
- Klepafdichting aan binnen- en buitenzijde, buitenste afdichting als
spatwaterbescherming - Opbouwvenster Seitz S4, koudebrugvrij dubbel kozijn met geïsoleerde beglazing, rolhor en verduisterend vouwgordijn
- Led buitenlamp boven camperdeur met regengoot
- Warmelucht openingen bestuurderscabine, dashboard, entrees,
woongedeelte, kelder van dubbele vloer en scootergarage - Dashboard gericht verwarmd met oppervlakte verwarmingseffect
- Vloerverwarmingseffect door verwarmde isolerende opbergruimte
in dubbele vloer
Alde warmwaterverwarmingstechniek
- · XL-modellen: Alde warmwaterverwarming met aparte verwarmingskringloop, talrijke verwarmingsconvectoren in bestuurderscabine, dashboard, woongedeelte, dubbele vloer en scootergarage
- Aanvullende warmwatervloerverwarming: extra verwarmingsslangen in dubbele vloer XL-badkamer
Met de warmtewisselaar in combinatie met het optiopnele centrale verwarmingssysteem van Alde kan het koelsysteem van de motor worden gebruikt om het woongedeelte te verwarmen. Daarvoor hoeft alleen maar de gewenste kamertemperatuur op de kamerthermostaat te worden ingesteld en de circulatiepomp van het verwarmingssysteem te worden aangezet.
Met een circulatiepomp van het basisvoertuig is het ook mogelijk om de verwarming in omgekeerde richting te laten werken. In dit geval fungeert de verwarming voor het interieur van de camper als motor voorverwarming: het centrale verwarmingssysteem verwarmt het koelsysteem van de voertuigmotor.
- premium-camper niveau
- GFK isolatie en aluminium beschermd tegen regen, hagel, koude en bliksem, tegen steenslag.
- versterk met draagbalken en lijmtechnieken.
- technieken uit vliegtuigbouw.
- dubbele vorstvrije vloer met verwarming
- winterbestendig met vloerverwarming (wanneer Alde verwarming is geïnstalleerd)
- 100% houtvrij
Aanverwante Carthago Premium motorhome onderwerpen – camper artikelen (integralen en halfintegralen)
Meer data over Kiezen tussen de Niesmann+Bischoff iSmove of Carthago C-Tourer I voor rijbewijs B: wat zijn de verschillen en/of overeenkomsten?
Voor Wie? Wat? Waar?
Dealers Niesmann+Bischoff motorhomes, premium integralen
(Hymer groep)
kwaliteitslabel camperland 2021
kwaliteitslabel camperland 2023
Niesmann+Bischoff motorhomes en (premium) Liners
Beter
- Top 5 premium campermerk
- Duitse kwalititeit
- Voortuitstrevende ontwerpen
- Goede naam en reputatie
- 100% houtvrij
- 10 j. garantie
- Eigen stijl en nieuwe ideeën
- Premium kwaliteit op 3.5 T
- Made in Germany
Minder
- Relatief kleine fabrikant
- Beperkt dealersnetwerk
- Prijs
- Beperkt aantal dealers
Niesmann+Bischoff
- Made in Polch
- 100 % houtvrij
- glasvezelversterkte kunststof (30 mm)
- GFK met extra hoog glasgehalte
- zeer sterke afdichtingen
- extreem robuust en krasbestendig
- sandwich wanden (30 mm)
Aanverwante motorhome onderwerpen & integraal camper artikelen Niesmann&Bischoff
© Publicatie copyright Camperland.be 2021, alle rechten voorbehouden.