Adria Compact DL Axess op Citroën of Adria Compact DL Plus op Fiat. Welke is de beste keuze en waarom?

Adria Compact DL Axess op Citroën of Adria Compact DL Plus op Fiat. Welke is de beste keuze en waarom?

Is er veel veranderd sinds het Sloveense Adria in handen is van de Franse Trigano groep? Alvast niet bij deze Compact serie die voor modeljaar 2021 als twee druppels water lijkt op de versie uit 2020. Een verbetering is het SunRoof panoramische dak met een opvallende aerodynamische kap boven de cabine die mooi werd geïntegreerd. Bij de opbergkast voor gasflessen merken we wel een verschil op.

De modellen van 2020 konden 2 flessen van 13 kg huisvesten, heden blijft er maar plaats over voor 1 gasfles van 11 kg die nog altijd een gasfornuis met 3 pitsen zal voeden. De meeste modellen hebben een ruime zoetwatertank van 140 liter maar een kleine afvalwatertank met een capaciteit van 85 liter. Adria Compact DL Axess op Citroën of Adria Compact DL Plus op Fiat. Welke zal het worden?

De twee modellen bij de kortste SP uitvoering hebben een watertank van 100 liter. Adria is een merk dat het bij de Noorderburen heel goed doet. Deze Compact is er in 3 maten: de kleinste van 5.99 meter, de middelste meet 6.79 m en de grootste modellen blijven met 6.99 m net onder de magische 7 meter grens. 

Afhankelijk van de lengte verschilt ook de wielbasis, dit is de lengte tussen de voorste en achterste as. Hoe langer een voertuig is, hoe groter de wielbasis zou moeten zijn, en hoe korter het stuk na de achtste as, dit voor een stabielere wegligging (zwiepen). 

Bij de Compact serie verschilt deze wielbasis van 3.45, 3.80 of 4.035 meter. De breedte is met 2.12 meter compact te noemen, smaller dan een doorgaans half integraal model, maar breder dan een buscamper model (2.05).

 

In de artikel bespreek ik

Het verschil tussen 2 verschillende pakketten Axess en Plus, twee verschillende plattegronden DL of SP, en twee verschillende motoruitvoeringen op Fiat of Citroën. We gaan op zoek naar gelijkenissen en overeenkomsten en de invloed op de prijs. Ik ga ook op zoek waarom Adria 78% scoort in het kwaliteitslabel dat Camperland heeft opgesteld.

Nieuw in de Adria Compact serie is de - een tweedelige dinettetafel die samenklapt - modeljaar 2020/2021 - Compact Plus DL interieur
Nieuw in de Adria Compact serie is de - een tweedelige dinettetafel die samenklapt - modeljaar 2020/2021 - Compact Plus DL interieur
Nieuw in de Adria Compact serie is de - een tweedelige dinettetafel die samenklapt - modeljaar 2020/2021 - Compact Plus DL interieur
Nieuw in de Adria Compact serie is de - een tweedelige dinettetafel die samenklapt - modeljaar 2020/2021 - Compact Plus DL interieur

Adria scoorde een Award met zijn 2021 modellen met zijn open ruimte concept dat we hier ook kunnen terugzien. Het concept berust erop de ruimte te doen groter lijken door een groot panoramisch dak, een groot venster, veel licht en vooraan in de cabine de ruimte tussen vooruit en het panoramisch dak zo klein mogelijk te houden door de kasten of opbergruimte er weg te laten vallen. U kan dit heel goed zijn op deze onderstaande foto aangeduid met de gele pijltjes. Deze techniek moet de compacte camper binnenin groter doen lijken. 

Bij de SP serie bijvoorbeeld staat de dwarse zitbank toch meer naar voren geschoven dan we gewend zijn, blijft er nog veel hoofdruimte over en wordt de cabine met de draaistoelen nog meer een onderdeel van de dinette. De Compact is aan de buitenkant 2.75 of 2.78 cm hoog waardoor er binnen een stahoogte blijft van 198 cm, ietsje meer dan bij een buscamper model.

Adria scoorde een Award met zijn 2021 modellen met zijn open ruimte concept dat we hier ook kunnen terugzien. De concept berust erop de ruimte te doen groter lijken door een groot panoramisch dak, een groot venster, veel licht, en vooraan in de cabine de ruimte tussen vooruit en het panoramisch dak zo klein mogelijk te houden door de kasten of opbergruimte er weg te laten vallen. U kan dit heel goed zijn op deze foto met de gele pijltjes
Adria scoorde een Award met zijn 2021 modellen met zijn open ruimte concept dat we hier ook kunnen terugzien. De concept berust erop de ruimte te doen groter lijken door een groot panoramisch dak, een groot venster, veel licht, en vooraan in de cabine de ruimte tussen vooruit en het panoramisch dak zo klein mogelijk te houden door de kasten of opbergruimte er weg te laten vallen. U kan dit heel goed zijn op deze foto met de gele pijltjes

Voor modeljaar 2021 is er :

    • een nieuw modern interieur ontwerp
    • een nieuw ontwikkelde garage
    • een exclusief SunRoof panoramische dak met een aerodynamische kap boven de cabine
    • een nieuwe dynamische achterwand met LED-achterlichten
    • een tweedelige dinettetafel die samenklapt
    • een Sandy White of Sandy Brown (bruinkleurig) interieur
    • een dubbele bodem
    • een duplex toilet/doucheruimte met een nieuw ‘swivel-douche wand’
    • een (kleine) Slim Tower koelkast
    • een keuken met 3 pits gasstel en spoelbak
Bij de SP serie bijvoorbeeld staat de dwarse zitbank toch meer naar voren geschoven dan we gewend zijn - lederen uitvoering in de Supreme modellen 2020/21
Bij de SP serie bijvoorbeeld staat de dwarse zitbank toch meer naar voren geschoven dan we gewend zijn - lederen uitvoering in de Supreme modellen 2020/21

Adria 78%

Kwaliteitsscore Camperland in %, gebaseerd op de CLPLUSDATA base 2021

Met deze Compact halfintegralen spelen we in de prijsklasse van 66.995 tot 75.995 €. De prijzen voor de Axess en Plus modellen zijn ten opzicht van 2020 nagenoeg onveranderd gebleven. De meest luxueuze Supreme versie is er voor modeljaar 2021 een duizend € duurder op geworden. Uiteraard is er niet alleen een prijsverschil tussen de 3 verschillende pakketten maar ook in de aard van de plattegrond die samen hangt met de afmetingen van de camper

De goedkoopste uitvoering is de 5.99 meter lange Compact SP met een dwarsbed en Citroën motor van 120 PK vanaf 66.995 € met het Axess pakket. De duurste uitvoering is de grootste 6.99 meter lange halfintegraal DL of SC met enkele bedden of een queensbed op 6.99 meter in de Supreme uitvoering op een Fiat Ducato van 120 pk vanaf 75.995 €. 

De goedkoopste Compact SP leunt dan ook met zijn dwarsbed en keukenblok inplanting aan de instapdeur, het meeste aan bij een buscamper model. 

De duurste SC met zijn centraal bed kan je een volwaardige halfintegraal noemen die alleen met 2.12 meter breedte wat smaller is dan we gewend zijn (2.30 meter breed).

In de bekleding kan je in 2021 kiezen uit:

    • Axess : Severe stoffen of Charles leder
    • Plus : Arno, Cecil stoffen of Mathisse leder
    • Supreme : Nathan, Mabel stoffen of Edward leder

Carrosserie in wit, metaalgrijs of zilvergrijs?

De goedkoopste Axess en de Plus serie is er in het wit, de Plus ook nog in het metaalgrijs, de duurste Supreme met de meeste luxe heeft alleen dat sjieker zilverkleurig uiterlijk. Bij het Plus pakket heeft je dus de ruimste keuze uit 3 verschillende carroseriekleuren:

    • Axess – alleen in carrosseriekleur wit
    • Plus – carrosseriekleur wit, metaalgrijs of zilvergrijs
    • Supreme – alleen in carrosseriekleur zilvergrijs

AXESS

Wit

PLUS

Wit
Metaalgrijs
Zilvergrijs

SUPREME

Zilvergrijs

Welke plattegrond kiezen?

Bij elk pakket horen 4 verschillende indelingen:

    • DL – 6.99 m – wielbasis 3.8 – enkele bedden (twin)
    • SC – 6.99 m – wielbasis 4.035 – centraal queensbed
    • SL – 6.79 m – wielbasis 3.8 – enkele bedden
    • SP – 5.99 m – wielbasis 3.45 – dwarsbed

Het meest verwarrend is misschien wel de DL en SL indeling, beiden met 2 enkele Twin bedden. Allebei kunnen deze twinbedden omgevormd worden tot één groot bed, beter zelfs, het middendeel tussen de twee twinbedden kan gebruikt worden als derde slaapplaats. 

Bij de SL die eigenlijk 1.000 € goedkoper is dan de DL krijg je wel 5 cm langere twinbedden die ook nog eens 10 tot 15 cm breder (en dus ruimer zijn). Daarnaast kan de zithoek bij beiden nog omgevormd worden tot een derde (of vierde) slaapplaats als slaapbank. Bij de SL is die slaapbank aan de hoofdzijde wat breder tot 100 cm maar is die met 50 cm zeer smal te noemen, en ook aan het uiteinde korter. Met zijn 168 cm is dit eerder een slaapplek voor één van de kinderen. 

Bij de duurdere DL krijg je wel een volwaardige slaapbank van 190 cm lengte die 80 tot 90 cm breed is, een mooie norm in de camperwereld.

Een ander groot verschil tussen de DL en SL is de indeling van de badkamer en het keukenblok waar deze bij beiden net omgekeerd staan ingepland. Bij de DL vinden we een klassieke halfintegraal indeling met het keukenblok achter de dinette en de badkamer aan de overkant. 

Bij de SL kun je het eerder een buscamper inrichting noemen met het keukenblok aan de zijde van de inkomdeur. Hier staat de badkamermodule dan direct aansluitend op de dinetteruimte.

Compact SC

Plattegrond indeling Adria Compact SC - 2020/2021
Plattegrond indeling Adria Compact SC - 2020/2021

Compact SL

Plattegrond indeling Adria Compact SL - 2020/2021
Plattegrond indeling Adria Compact SL - 2020/2021

Beladingscijfers van Adria Compact modellen

De Slovenen doen het super goed met deze modellen. Bij deze Compact serie heb je beladingscijfers van 666 tot 910 kg, ruim boven onze Camperland normen van 400 kg. Dat is nog een reden waarom Adria hoger een hoger kwaliteitslabel scoort dan bijv. McLouis uit dezelfde Trigano groep. Ook hier valt ik opnieuw in herhaling: de kortere versies van 5.99 heeft het hoogste laadvermogen, de langste modellen van 6.99 hebben de laagste beladingscijfers, maar bij elk model zit je goed, ook met het meest luxueuzere Supreme pakket op 3.500 kg. Je kan nog een aanhanger trekken van 2.000 kg (geremd), maar behalve om extra beladingsruimte te vinden, hoef je dit niet te overwegen.

Waarom voor de Fiat of Citroën motor kiezen?

Beiden worden standaard voorzien van voorwielaandrijving en een manuele 6-versnellingsbak. De Fiat motor van 2.3 liter heeft nog altijd de beste reputatie maar we zien we steeds meer een meer merken kiezen voor modellen met een Citroën motor. Die is met 2.2 liter 100 cc kleiner waaruit Citroën 120, 140 of 165 pk kan halen en hij kost zo’n 500 € minder.

Citroën maakt natuurlijk al langer motoren maar deze 2.2 liter is vrij nieuw en momenteel kennen we niet zijn waarde op lange termijn. Van Fiat lopen er het meeste aantal motors. Zijn goede en mindere kanten zijn beter gekend. Bij Fiat kan je kiezen uit 4 verschillende motoren, zij halen 120, 140, 160 tot 178 pk uit hun 2.3 liter Multijet 2. Bij Fiat kan je vanaf de 140 PK de combinatie maken van een Start&Stop systeem in optie. Daarenboven kan je bij Fiat ook nog kiezen voor de moderne AT9 negen traps automaat (4.250 € in optie) terwijl je bij Citroën alleen kan kiezen voor de 6 manuele schakelbak.

Wil je beide motoren upgraden naar bijv. 140 PK (zonder Start&Stop systeem) of meer dan zijn de prijzen ook vergelijkbaar:

    • Fiat 120 PK naar 140 PK – 930 €
    • Citroën 120 PK naar 140 PK – 1.147 €

Compact SP

Plattegrond indeling Adria Compact SP - 2020/2021
Plattegrond indeling Adria Compact SP - 2020/2021

Compact SL

Plattegrond indeling Adria Compact DL - 2020/2021
Plattegrond indeling Adria Compact DL - 2020/2021

Het verschil in koppel en toerentallen tussen Fiat en Citroën

Ook qua koppel zijn er in Newton waarden geen grote verschillen (slechts 10 Nm minder bij de 120 PK motor van Citroën) maar wel in de toerentallen die de motor moet draaien om de PK’s en het koppel te halen.

Vergelijking van de 120 PK motor:

Motor 120 PK (88 kW) Fiat Ducato 2.3 l Citroën Jumper 2.2 l
120 PK bij toeren 2750 3500
Nm 320 310
Nm/Tr/min. 1400 2000
C02 (NEDC) 201 163

Uit de bovenstaande tabel kan u makkelijk met mij de conclusie maken: de Fiat 2.3 motor is krachtiger en haalt meer koppel en kracht uit de motor bij lagere toerentallen. Dit houdt bij het rijden in dat je soepeler kan rijden vanuit een lagere snelheid. De Citroën motor haalt zelfs met zijn kleinere motor bijna hetzelfde koppel. Om dezelfde 120 PK te halen als de Fiat moet je toch met de Citroën een stuk hoger in de toeren gaan. 

Zal dit een nadeliger invloed hebben op de levensduur van de motor? Alleszins zal je verbruik hoger komen te liggen. Anderzijds slaagt Citroën erin om tot een lagere CO2 uitstoot te komen en een meer milieuvriendelijke motor op de markt te brengen. Fiat heeft met zijn eerste eigen ontwikkelde LEPGR systeem toch wel problemen gekend en zijn ondertussen ook overgestapt op het algemeen gebruikte AdBlue systeem.

Lees hiervoor nog eens op deze links
Interieur in de Adria Compact Axess SP 2020/2021
Interieur in de Adria Compact Axess SP 2020/2021

Andere verschillen en overeenkomsten in de uitrusting van Fiat en Citroën

Wat hebben de Compact Axess SP op Citroën en de Compact PLUS DL op Fiat gemeen?

    • Meegespoten voorbumper in wit
    • Wieldoppen
    • Fix & Go pakket (i.p.v. reservewiel)
    • ESP inclusief hillholder
    • ABS + EBD
    • Mistlampen achter
    • Dag rij verlichting
    • Captian chair met Adria bekleding
    • Camping Car banden
    • Elektrisch bedienbare cabineramen (links, rechts)
    • Cabinestoelen verstelbaar in hoogte, diepte en hellingshoek
    • Draaibare cabinestoelen
    • Trip computer
    • Captain Chairs met Adria bekleding
    • Bestuurdersairbag
    • Uittrekbare zonneschermen bestuurder en passagier
    • Cabine zijraam verduistering met gordijn
    • Voorraam verduistering met plissé
    • Donkere cabine ramen
    • Dakluik 700 x 500 mm in leefruimte
    • Seitz S4 ramen met rollo verduistering
    • Polyester, hagelbestendige zijwanden en dak
    • Dakluik in toilet
    • Polyester onderzijde van de vloer ipv triplex
    • Polyplastik Panorama venster boven in cabine
    • Derde remlicht
    • Aluminium zijskirts

Waarin zijn de Compact Axess SP op Citroën en de Compact PLUS DL op Fiat verschillend?

Verschillen tussen Compact Axess SP op Citroën Compact PLUS DL op Fiat
Achterlicht unit met LED verlichting NEE JA
Handbediende Airco JA NEE
Passagiersairbag JA NEE
Bandenspanning controlesysteem TPM JA NEE
POWP JA NEE
Centrale bekerhouder JA NEE
Brandstoftank 90 liter 75 liter
AdBlue tank 20 liter 19 liter
Achteruitrijsensoren NEE JA
Dakluik in slaapkamer 40 x 40 cm Midi Heki 70 x 50 cm
Bagageluik rechts 105 x 58 105 x 80
Bagageluik links 63 x 29 105 x 80

Badkamer Compact Axess SP

Een duplex toilet/doucheruimte met een nieuw swivel-douche wand in de Adria Compact Axess SP - modeljaar 2020/2021
Een duplex toilet/doucheruimte met een nieuw swivel-douche wand in de Adria Compact Axess SP - modeljaar 2020/2021

Badkamer Adria Compact Plus DL

Een duplex toilet/doucheruimte met een nieuw swivel-douche wand in de Adria Compact Plus DL - modeljaar 2020/2021
Een duplex toilet/doucheruimte met een nieuw swivel-douche wand in de Adria Compact Plus DL - modeljaar 2020/2021

Wat is het verschil in indeling tussen de Adria Compact Axess SP en Adria Compact Plus DL?

Zoals eerder aangehaald is de Adria Compact Axess SP op 5.99 meter en een dwarsbed indeling het goedkoopste model als je hem neemt met de Citroën Jumper motor – vanaf 66.995 €. Dit is goed voor 4 zitplaatsen en 3 slaapplaatsen (inclusief slaapbank). 

Het dwarsbed heeft met 190 x 140 cm normale afmetingen en versmald aan het voeteinde naar 125 cm. De derde slaapplaats kan je hier maken door de zitbank om te vormen tot een slaapbank van 168 cm op 50 cm (aan het hoofeinde 100 cm) … wat eigenlijk neerkomt op een slaapplaats voor een niet-volwassene.

De PLUS DL heeft een indeling met twee enkele bedden die vrij normale afmetingen hebben maar ok niet supergroot met 195 cm lengte. Het ene bed is 75 cm breed, aan de andere zijde 80 cm. Hier heb je wel een volwaardige slaapbank van 190 op 90 cm die dus wel geschikt is voor een derde volwassene. Meer nog … je kan eigenlijk 4 personen te slapen leggen want de ruimte tussen de 2 enkele bedden zijn op te vullen met een matras als extra slaapplaats. Je moet dan wel dulden dat een derde persoon tussen jullie beiden ligt – gaat dat wel goed komen? 

De PLUS DL heeft ook meer luxe aan boord en wordt enkel geleverd met een Fiat chassis en motor. Zijn aankoopprijs begint vanaf 74.990 € … toch een verschil van achtduizend €. Verder in dit artikel zien we nog meer verschillen in detail.

Ook al nemen je ze beiden in de standaard kleur wit (WHITE 249), ook aan de buitenkant zie je de verschillen. Niet alleen omdat de snuit van een Citroën verschilt van een Fiat Ducato maar de PLUS heeft ook mooiere velgen. De striping is echter hetzelfde.

Keukenblok Adria Compact Axess SP

Het keukenblok in de Adria Compact Axess SP heeft alles van een buscamper (VAN) model - modeljaar 2020/2021
Het keukenblok in de Adria Compact Axess SP heeft alles van een buscamper (VAN) model - modeljaar 2020/2021

Keukenblok Adria Compact Plus DL

Het keukenblok in de Adria Compact Plus DL heeft alles van een halfintegraal model - modeljaar 2020/2021
Het keukenblok in de Adria Compact Plus DL heeft alles van een halfintegraal model - modeljaar 2020/2021

Wat zijn de verschillen in opties tussen een Axess en PLUS pakket?

Wat hebben de Compact Axess SP op Citroën en de Compact PLUS DL op Fiat gemeen als opties?

    • Bed met lattenbodem en matras
    • Handgreep bij toegangsdeur met LED verlichting
    • Luxueuze dinette kussens 120 mm
    • Standaard bekleding Cecil
    • Bekleding opties
    • Decoratieve kussens
    • Keukenventilator
    • Draaiwand douche en toilet
    • Aparte douchekop
    • USB aansluiting in woon- en slaapgedeelte
    • Zekeringautomaat met aardlekschakelaar 230 V
    • Hoofdschakelaar 12 V
    • Ambiance LED verlichting
    • Verlichting bagageruimte en kledingkast
    • Omvormer 230 V/12 V
    • Voorbereiding voor satelliet antenne
    • Buitenlamp LED en LED spots
    • Plaats voor extra accu
    • Controlepaneel
    • Verwarmde garage
    • Voorbereiding op montage airconditioning (dakversie)
    • Truma Combi 4 verwarming met boiler en bedieningspaneel
    • Gasdrukregelaar Truma MonoControl CS 30 mbar
    • Voorbereiding voor achteruitrijcamera
    • Ruimte voor TV
    • Voorbereiding TV (230 V, 2 x 12 V, antenne aansluiting)

Waarin verschillende de opties voor de Compact Axess SP op Citroën en de Compact PLUS DL op Fiat ?

Verschillen in opties tussen Compact Axess SP op Citroën Compact PLUS DL op Fiat
Kleur van dakkast kleppen en deuren Houtkleur Wit
Meubel decor Sandy Brown Sandy White
Derde slaapplaats achteraan NEE JA
Gehomologeerde 5e zitplaats met heupgordel bij sofa NEE JA
Tafel verlenging JA NEE
Luxe afwerking keukenraam met LED verlichting NEE JA
Koelkast 70 liter 84 liter
Kunststof snijplank/spoelbakdeksel NEE JA
Vuil watertank, geïsoleerd en verwarmd NEE JA
Zelfaanzuigende druk waterpomp ? JA

Twin Bedden in de Adria Compact Plus DL

Twin bedden (twee enkele bedden) in de Adria Compact Plus DL modeljaar 2020-2021
Twin bedden (twee enkele bedden) in de Adria Compact Plus DL modeljaar 2020-2021

Dwarsbed in Adria Compact Axess SP

Dwarsbed in de Adria Compact Axess SP - modeljaar 2020-2021
Dwarsbed in de Adria Compact Axess SP - modeljaar 2020-2021
Twin bedden (twee enkele bedden) in de Adria Compact Plus DL modeljaar 2020-2021 kunnen in het midden omgevormd worden tot een 3e slaapplaats
Twin bedden (twee enkele bedden) in de Adria Compact Plus DL modeljaar 2020-2021 kunnen in het midden omgevormd worden tot een 3e slaapplaats

Wat is het prijsverschil tussen de Adria Compact Axess SP en Adria Compact Plus DL en waarom?

Het prijsverschil zit voor een klein gedeelte tussen het verschil van chassis en motor waarbij de Citroën goedkoper uitvalt voor hetzelfde vermogen van 120 PK. Ondanks hij minder duur is heb je met de Citroën wel een 90 liter dieseltank aan boord, terwijl bij Fiat een 75 liter tank is voorzien. Bij het AdBlue tankje zijn de verschillen kleiner: 20 liter bij Citroën, 19 liter bij Fiat.

Daarnaast is de SP met zijn 5.99 meter ook gewoon één meter korter en binnenin voel je je meer in een buscamper dan in een halfintegraal met zijn keukenblok aan de zijde van de inkomdeur. Qua zitbank heeft de DL eerder een min of meer face-to-face indeling en bij de SP staat er gewoon een dwarsbank. 

De DL indeling en plattegrond sluit meer aan bij een halfintegraal indeling en de meter extra lengte tot 6.99 meter draagt daar ook verder toe bij. Ik sprak u reeds over de kleine koelkasten in deze Compact modellen van Adria, de DL heeft een 84 liter koelkast, de goedkopere SC heeft de kleinste koelkast van 70 liter aan boord.

Kijk je puur naar het netto laadvermogen dan wint de goedkopere SP natuurlijk met 910 kg (wauh !!) , hij is nu eenmaal ook een meter korter. De DL kan nog altijd ruim beladen worden met 727 kg.

Wanneer je rekening houdt met de boven vermelde tabellen dat zie je moeilijk het verschil tussen de goedkopere Axess SP en de DL PLUS versie en zou je op het eerste zicht denken dat je voor de PLUS teveel betaalt. 

Kijk je echter naar de kubieke meter camper die je krijgt dan doe je eigenlijk een betere koop met de DL van 6.99 meter want die biedt u 40.7 m³ camper, wat neerkomt op 1.828 €/m³, terwijl de goedkoopste SL van 5.99 m je 34.97m³ camper biedt of 1.918 €/m³ en eigenlijk dus 90 €/m³ duurder uitvalt.

Dinette in de Compact SP versie

Dinette in de Compact Axess SP versie - modeljaar 2020-2021
Dinette in de Compact Axess SP versie - modeljaar 2020-2021

Dinette in de Compact DL versie

Dinette in de Compact PLUS SP versie - modeljaar 2020-2021
Dinette in de Compact PLUS SP versie - modeljaar 2020-2021

Waarom Adria 78% scoort in het kwaliteitslabel dat Camperland heeft opgesteld? Garanties en Comprex opbouw structuur.

Met een 23ste plaats hangen de Slovenen tussen 2 kompanen uit dezelfde Trigano groep Chausson en Challenger. Dit heeft Adria vooral te danken aan enkele dramatische “grootmodellen” boven de 7 meter met een laadvermogen van minder dan 350 kg. 

Daardoor scoren Carado, Bürstner, Sunlight en Dethleffs bijvoorbeeld beter. Merken die na Adria komen zijn bijv. Florium (Fleurette), Benimar, Itineo en Giottiline, merken die maar 5 jaar garantie geven, terwijl Adria net als Chausson en Challenger, toch 7 jaar garantie geeft op waterdichtheid. 

Adria komt naar buiten met zijn zgn. Comprex technologie – die ze reeds in 2016 toepasten. Deze constructie combineert de torsiekracht van hout (triplex paneel) met de duurzaamheid en vochtwerende eigenschappen van polyurethaan, maar er wordt dus wel nog steeds hout gebruikt bij de constructie. 

Als isolatie gebruikt men o.a. EPX en XPS styropor wat gangbaar is binnen de camperbouw. Als bodemplaat wordt resoluut voor een polyester bodemplaat gekozen. De campers zijn gebouwd volgens de Thermobuild standaarden en behalen Klasse 3 – geschikt voor gebruik in winter en zomer.

Beoordeling Camperland voor Adria Compact DL Axess op Citroën of Adria Compact DL Plus op Fiat. Welke is de beste keuze en waarom?

Adria Compact DL

3.85
Merknaam 3.8
Laadvermogen 4.5
Motor & chassis 4.3
Milieunormen 4.3
Prijs/kwaliteit 3.5
Garantie waterdichtheid 3.5
Informatiedeling 3.3
Kwaliteitsbeoordeling CL 3.9

Beter

  • Laadvermogen
  • Grote zoetwatertank
  • Compact met 2,12 m breed
  • Groot panoramisch dak
  • Instapprijs Axess + Citroën
  • Klasse 3 isolatie

Minder

  • 1x11 kg gasvoorraad
  • kleine koelkast
  • smalle slaapbank
  • niet 100% houtvrij
Adria Compact DL Axess op Citroën of Adria Compact DL Plus op Fiat. Welke is de beste keuze en waarom?

Adria Compact DL Axess op Citroën of Adria Compact DL Plus op Fiat. Welke is de beste keuze en waarom?

Motorhome dealers voor Adria

Adria Living in Motion logo
19e plaats (op 67)
kwaliteitslabel camperland 2023
81 %

Adria VANS en motorhomes

3.7
Waterdichtheidsgaranties 3.5
Beoordeling Camperland 3.9

Beter

  • Degelijk met tikkeltje Duitse soberheid
  • Verschillende afwerkingsniveau's
  • Veel # modellen
  • # Alle type campers
  • Afwerkingsniveau
  • Ruim dealersnetwerk
  • 7 jaar op waterdichtheid
  • Duidelijke (detail)info modellen
  • Nieuwe fabriek in 2023 voor snellere productie
  • Populair merk bij Nederlanders

Minder

  • Beperkte aantallen voor levering
  • Té lange leveringstermijnen
  • Stevige prijs
24
Merk Adria – UW waardering

U bent vandaag of vroeger camperbezitter geweest van dit merk?
Geef met de sterren (van 1 tot 5) jouw waardering voor het merk.
Het eindresultaat is een gemiddelde van alle stemmen.
1. Geef het aantal sterren op
2. Klik op “Bewaar aantal sterren”

Adria

7 jaar garantie

Thermo Build isolatie

Geschikt voor gebruik in alle seizoenen.

Adria
sinds 1965

Thermo Build

  • vochtwerende polyester
  • Comprex constructie combineert de torsiekracht van hout (triplex), de duurzaamheid van polyurethaan en de vochtwerende eigenschappen van polyester
  • Plasma-treat technologie is een gerobotiseerd proces waarbij met een laser bijvoorbeeld raamlijsten worden gereinigd zodat de door de laser aangebrachte kit beter hecht voor een betere afdichting
  • Dankzij de technisch dubbele vloer is de vloer van binnen helemaal vlak en is er 13 cm ruimte onder de vloer gecreëerd. Voor het wegwerken van isolatie, faciliteiten en extra bagage. 
  • Klasse 3: alle campers worden getest in een klimaatkamer bij temperaturen van -40 tot +60 graden. En bij een luchtvochtigheid van 45% tot 80% tussen +30 en +60 graden

Ook in buscampers Adria Supreme en Plus Thermo-Build isolatie Ecofiber 40 waardoor busjes in winter en zomer kunnen gebruikt worden.

Aanverwante Adria camper vans, alkoven, compacte campers, halfintegralen en integralen onderwerpen – camper en motorhom artikelen

Bronnen – Met dank aan Adria website, brochures en Adria Press Website voor fotomateriaal

© Publicatie copyright Camperland.be 2021, alle rechten voorbehouden.

Een reactie achterlaten